Al enige tijd kamp ik met wat problemen met mijn contactslot. In eerste instantie draaide de startmotor af en toe niet rond als ik de sleutel doordraaide en na wat rommelen aan de sleutel startte hij vaak weer. Dat ging van kwaad tot erger totdat ik alleen maar kon starten met een schroevendraaier om het startrelais kort te sluiten :p
Nu is het zover gekomen dat het lijkt alsof dat ook al niet meer werkt. Bij het doordraaien van de sleutel om de startmotor te laten draaien, draait die wel rond, maar gaat mijn radio piepen alsof je het contact hebt uitgezet. Daarnaast hoor ik het relais van de LPG-installatie uitvallen. Het vervelende is nu dat ik hem zelfs met de sleutel in ACC en een schroevendraaier over het startrelais niet meer kan starten. Gek genoeg lijkt de LPG-afsluiter voldoende spanning te krijgen om te activeren.
Kan het zo zijn dat de ontsteking dan geen spanning krijgt? Ik kan me voorstellen dat er vanaf het contactslot meerdere punten spanning krijgen en bijv. de radio etc. wel, maar de ontsteking niet (meer). Of zou er onvoldoende spanning uit kunnen komen om de ontsteking te laten werken. Ben nog niet met de meter aan de slag geweest, maar dat zal er wel inzitten :)
Wie heeft een ideetje? Zou het vervangen van het contactslot het probleem oplossen?
Spanning via contactslot... - Niet starten?
Mike, ik heb vergelijkbare (+ nog wat andere electrische) ellende gehad.
Om mee te beginnen er zit een startbeveiliging op je automaat (moet op P of N staan) als die stuk is start ie ook niet (is dus bij ondergetekende gelimineerd c.q. kortgesloten)
Wat ook kan: misschien heb je te veel met het contact meeschakelende accessoires aan 'het contact' hangen, waardoor die spanning een beetje inzakt. Hierdoor 'pakt' je startrelais niet meer, gaat je spanningsregelaar denken dat je accu leeg is, enz. enz. Je contact zet (hoort te zetteen...) +12 V voorbij de ballastweerstanden, en als de motor eenmaal loopt, weer 12 V voor de weerstanden. Onder het draaien draait de electronische ontsteking nl. op een lagere spanning dan tijdens het starten. Je zou om te beginnen eens kunnen kijken naar de stekkers op de ballastweerstanden.
Ik heb dat en gerelateerde problemen opgelost door met het contact enkel en alleen een relais te schakelen wat op zijn beurt de accuspanning doorgeeft aan ontsteking, radio, CB, LPG enz. Als je dat doet, moet je ook een relais met het startrelais laten meeschakelen om ervoor te zorgen dat de ontsteking etc. ook tijdens starten spanning krijgt.
Wat ik verder heb gedaan, maar wat hier verder (voorlopig, hoop ik voor je) niets mee heeft te maken, is dat ik de dikke dynamodraad heb vervangen door een 3 keer zo dikke, rechtsstreeks naar de accu, en dat ik beide dynamo draden (heen en terug amp. meter) die door het schutbord gaan ook rechtstreeks op de accu (via de hete kant van het startrelais) heb gezet. In de cabine heb ik de amperemeter kortgesloten, en de de amp. meter buiten dienst gesteld. Dus de stroom naar de zekeringkast loopt nu door 2 in plaats van 1 plus een afgeleide draad. Lijkt me wat veiliger, maar een volgende stap wordt het compleet verwijderen van de schutbordstekkers, en het rechtsstreeks doorverbinden van (minstens) alle 'zware' kabels. Om het electrische gebeuren in de gaten te kunnen houden zit er nu wel een Voltmeter in.
Ik heb dat allemaal gedaan doordat mijn dynamo, toen ik de handel weer aande praat had, met 17 V bleek te laden. De arme regelaar dacht dat de accu leeg was door al die spanningsverliezen onderweg... Nu definitief opgelost.
Mvg,
Rienk
Om mee te beginnen er zit een startbeveiliging op je automaat (moet op P of N staan) als die stuk is start ie ook niet (is dus bij ondergetekende gelimineerd c.q. kortgesloten)
Wat ook kan: misschien heb je te veel met het contact meeschakelende accessoires aan 'het contact' hangen, waardoor die spanning een beetje inzakt. Hierdoor 'pakt' je startrelais niet meer, gaat je spanningsregelaar denken dat je accu leeg is, enz. enz. Je contact zet (hoort te zetteen...) +12 V voorbij de ballastweerstanden, en als de motor eenmaal loopt, weer 12 V voor de weerstanden. Onder het draaien draait de electronische ontsteking nl. op een lagere spanning dan tijdens het starten. Je zou om te beginnen eens kunnen kijken naar de stekkers op de ballastweerstanden.
Ik heb dat en gerelateerde problemen opgelost door met het contact enkel en alleen een relais te schakelen wat op zijn beurt de accuspanning doorgeeft aan ontsteking, radio, CB, LPG enz. Als je dat doet, moet je ook een relais met het startrelais laten meeschakelen om ervoor te zorgen dat de ontsteking etc. ook tijdens starten spanning krijgt.
Wat ik verder heb gedaan, maar wat hier verder (voorlopig, hoop ik voor je) niets mee heeft te maken, is dat ik de dikke dynamodraad heb vervangen door een 3 keer zo dikke, rechtsstreeks naar de accu, en dat ik beide dynamo draden (heen en terug amp. meter) die door het schutbord gaan ook rechtstreeks op de accu (via de hete kant van het startrelais) heb gezet. In de cabine heb ik de amperemeter kortgesloten, en de de amp. meter buiten dienst gesteld. Dus de stroom naar de zekeringkast loopt nu door 2 in plaats van 1 plus een afgeleide draad. Lijkt me wat veiliger, maar een volgende stap wordt het compleet verwijderen van de schutbordstekkers, en het rechtsstreeks doorverbinden van (minstens) alle 'zware' kabels. Om het electrische gebeuren in de gaten te kunnen houden zit er nu wel een Voltmeter in.
Ik heb dat allemaal gedaan doordat mijn dynamo, toen ik de handel weer aande praat had, met 17 V bleek te laden. De arme regelaar dacht dat de accu leeg was door al die spanningsverliezen onderweg... Nu definitief opgelost.
Mvg,
Rienk