Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

schema intervalschakelaar - Wil graag hella interval monteren

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Hoi,

Omdat ik niet van die lange armen heb en een hekel aan droog schrapende ruitenwissers zit ik bij motregen regelmatig naar die ruitenwisserschakelaar te zoeken om een slagje te geven.

Dat ben ik meer dan zat.
Heb dus een (variabele) intervalschakelaar van Hella.
Nu moet die aangesloten worden en ik zit weer eens stuk. Aan welke draad ik dat ding ook vastmaak of tussen zet; ik kom niet verder dan dat de interval even de ruitenwissers activeert. Deze komen dan vervolgens niet meer terug en blijven midden op mijn ruit stilstaan.

Heeft iemand ervaring met het monteren van die schakelaar? Wat is nu de truuk?

Alvast bedankt voor de goede raad.

Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Hoi Wouter,

Ik vroeger ooit ook zo'n hella schakelaar gehad,
(niet op een dodge), en als ik me het goed herriner moet
er uit de hella-schakelaar 2 draden komen die verbonden zijn
met een contact van een relais-tje, binnnenin de interval-
schakelaar.
Die draden moeten parrallel over de schakelaar van de
schakelaar waarmee je de ruitenwisser aan/uit zet.
Je hoort als het goed is, nl het relais-tje eventjes in-
en uit schakelen. Dat moet ruimschoots genoeg zijn
om de ruitenwisser motor voorbij de rustpositie te laten
trekken.
Misschien ten overvloede; de ruitenwisser(+motor) is intern
zo aangesloten dat de motor automatisch stopt in de rust
stand, ook als je het contact (schakelaar) verbroken hebt.
Tenminste, dit is bij "normale" auto's, of dat ook zo bij een
dodge is, weet ik niet.

Reinier :D



Edited By Reinier Domsdorf on Dec. 02 2002 at 22:41
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Hoi,

Tja, Zo simpel dacht ik in het begin ook.

Todat ik de zooi ging vastmaken aan elkaar. Toen kwam ik telkens niet verder dan een klein stukje, waarna de ruitenwissers stopten op de ruit. Iedere keer als die interval dan weer af ging, weer een klein stukje.

Nu ben ik dus echt benieuwd naar iemand die gedocumenteerd zo'n interval schakelaar heeft gemonteerd in een Dodge W200 en mij kan vertellen aan welke kleur draad (er tussen of parallel, roep maar!) ik mijn Hella interval schakelaar moet vastmaken.

Alvast bedankt, Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
114-1006036480

Bericht door 114-1006036480 »

Hoi Wouter,

Aangezien ik toch al aan het klooien ben met de bedrading zal ik er ook eens induiken.
Aangezien er meestal geen Joop naast me zit om aan die knop te slingeren zou het voor mij ook wel handig zijn.

gr,
Ronald
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Hoi Wouter,

Zoals beloofd nog even een update op het verhaal van de intervalschakelaar.

Ik heb ook zo'n ding gekocht en ben stap voor stap door de montagehandleiding gelopen..

Alle punten getest op + en of - en ik snapte er geen hout van..
Totdat ik iets verder las..onderaan de handleiding staat namelijk iets als:
Indien u op een of meerdere punten afwisselend even kort spanning en wat langer geen spanning meet, is deze schakelaar niet geschikt voor gebruik met uw installatie.

Nou dat weten we dan ook weer, op een van de punten heb ik idd bovenstaande gemeten.

Op zoek naar een andere interval schakelaar dus.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Hoi Dodgers,

Ik zou de interval schakelaar maar nog niet weggooien,
want het kan wel degelijk!!
Ik heb in het schema van de dodge gedoken, maar het
(algemene) electrische schema is erg beknopt.
Maar in de dikkevandalen ;) van de dodge staat op blz
8-113 een schitterend schema van hoe alles geschakeld is.

Nu hangt het alleen nog af van de hella schakelaar.
er zijn eigenlijk 3 mogelijkheden:
1) of de hella heeft een relais uitgang (=2 draden)
2) of de hella heeft een positieve uitgang (1draad)
3) of de hella heeft een negatieve uitgang (1 draad)

geval 1)
Dit is de makkelijkste, sluit de ene draad aan op de
schakelaar op de LOW B/U de andere op de A (bruin).
geval 2)
Sluit de "hella draad" aan op de A (bruine draad).
geval 3)
Dit is de "moeilijkste",
We hebben nu een hulprelais nodig.
We laten de "hella draad" een hulprelais schakelen.
Neem 2 contacten van een maak-contact van een relais,
sluit deze aan op de B/U LOW, de andere op de A (bruine draad).

ZO MOET HET WERKEN !!

Let op: wanneer hella werkt met een negatieve uitgang,
let er dan op dat je deze niet op de schakelaar
aansluit, want anders blaas je de hele boel op,
misschien inclusief de hella switch.


Mochten jullie hulp nodig hebben, dan wil ik best helpen,
ik heb een electrische/electronische "achtergrond", en ik
heb ook de benodige meter en bijvoorbeeld een "echte"
AMP-tang.
Maar wouter woont in Haarlem (oef) en maui:
Utrecht is nog te behappen....

Het lijkt me heeeeeeeeerlijk om weer eens aan een good
old dodge werken!

Maar van te voren zouik graag eerst een schema of een
tekening willen zien die juliie bij de hella schakelaar hebben
gekregen. Dan kan ik zien hoe de uitgang in elkaar zit, en
waarom het niet werkte bij jullie...

KAN 1 van jullie het schema doormailen naar:
reinier22@wish.nl ?

Dan kunnen we kijken hoe we het verder moeten aapakken.



Groetjes,
Reinier :D
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Hey Reinier...

Dat zou heel mooi zijn.
Ik haal straks de schakelaar wel even op en dan zal ik het schema inscannen.
Als het allemaal een beetje mee zit, heb je hem vanmiddag nog in je mail zitten.

<< Update: schema zit in je mailbox >>



Edited By AquaFobia on Dec. 28 2002 at 16:53
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

En inderdaad, het schema zat in de meelboks,

ik heb even naar het schema gekeken, en omdat ik vroeger
ook zo'n ding gehad heb, kan ik daaruit concluderen dat
het een relais uitgang betreft.

Het betreft dus geval 1) van mijn bovenstaande meel.

Probeer het nogmaals, en anders wil ik jullie best graag
helpen.


enne aquafobia, ronald, waar woon jij? Woon je dichterbij
mij dan Utrecht?
Ik woon in Uden, dat ligt in de 3hoek Nijmegen/Eindhoven/Denbosch, bij Oss in de buurt.

Reinier


Reinier :D
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Ja ik woon dichterbij..

IJsselstein is toch zeker een kilometer of 5 dichterbij :)

Maar ik ga morgen proberen of ik alsnog die interval aan de gang kan krijgen, lukt het niet dan neem ik zowieso nog even contact met je op.

Alvast bedankt voor het bekijken.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Jongens, dit gaat fout, als je het schema uit de Dodge bijbel goed bekijkt, dan zie je dat als de uitstand staat, de motor via de schakelaar en de interne parkeerstandschakelaar aan de massa gelegd wordt. Dit is om de motor snel af te remmen zodat de motor niet langzaam uitloopt.

Dus de intervalschakelaar klakkeloos op de low aansluiting aansluiten leidt tot kortsluiting!
Zie bijgevoegde animaties

Afbeelding
Met dank aan Daniël Wittenaar voor het maken van de tekeningen voor de animatie.

Motor blijft doorlopen door de park schakelaar welke gekoppeld is aan de motor. Motor remt uiteindelijk af als de park schakelaar zijn "0" stand bereikt (Kortsluiten van de motor)


Ik heb even over het e.e.a. nagedacht, er is wel een oplossing, maar dan heb je in ieder geval een relais nodig met een wisselcontact, zie volgende schema's

Afbeelding


Afbeelding

Alleen is er dan nog 1 nadeel, als je de interval aan hebt staan, en je schakelt de hoge snelheid in middels de schakelaar, dan krijgen zowel de low als de high wikkeling van de ruitenwissermotor spanning, ik denk dat hier nog iets aan gedaan moet worden (bijvoorbeeld met een apart relais)

Ik zal er nog even over nadenken, als ik eruit ben laat ik jullie het weten.

groeten
Tonnie
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Hoi Tonnie,
Je hebt gelijk voor wat betreft de kortsluiting!
Ik had ieskes verder moeten kijken dat mijn neus lang is...

En op jouw manier krijgt de motor inderdaad van 2 kanten spanning als de high EN de interval aan staat.
Ik heb (helaas) nog een nadeeltje van deze schakeling gezien,
nl wanneer de schakelaar op low staat en de interval staat ook
aan, dan schakelt de interval schakelaat even de stroom uit van de wissermotor, dit lijkt me op den duur wat "irrie",
omdat dan even de ruitenwisser even stilvalt en dan weer verder gaat.
Ik heb er even (ook even) over nagedacht en ik ben tot het volgende gekomen:

Een iets betere versie is de contacten niet in serie te zetten
met de LOW van de motor maar in serie te zetten met het contact van de wissermotor:
Dus de "common" van het relais op de plus, het maakkontakt op de LOW van de motor en het verbreekkontakt in serie
met het verbreek contakt van de schaklelaar van de wissermotor (ik kan hier geen tekening kwijt).
Dan ben je in ieder geval van het gestotter af.

Tonnie, kijk eens in jouw mail, ik heb een gecorrigeerde
tekening toegezonden.


Om te voorkomen dat beide spoelen van de motor stroom
krijgen moet je inderdaad een 2e relais gebruiken, die je dan aansluit op de HIGH van de motor, en het contact daarvan de
LOW van de motor laten verbreken.

Ik hoor het wel, wat jullie daarvan vinden....

Reinier :D



Edited By Reinier Domsdorf on Dec. 30 2002 at 01:13
66-1032709983

Bericht door 66-1032709983 »

he jongens
ik heb een dodge ramcharger daily use en die heeft een interval mischien kun je zoiets nog wel ergens bestellen bij vandam ofzo ideetju???????????

greets ben member 666 ramcharger 4ever
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Juist..

Daar was ik dus naar op zoek :)

Kan je iets meer info geven zoals bouwjaar etc?

Dan ga ik eens kijken of ik erachter kan komen of die interval te gebruiken is.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
66-1032709983

Bericht door 66-1032709983 »

dat is mogelijk het gaat hier om een dodge ramcharger comercial bouwjaar 1983 hoop dat jullie hier iets aan hebben
greets ben ramcharger 4ever :)
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Bedankt Ben!

Als het goed is, weet ik vanmiddag al meer..
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Plaats reactie