Kleppen stellen bij een zescilinder lijn motor
Ook bij een lijn-zes motor willen de kleppen wel eens gaan tikken.
Oorzaak hier is, in tegenstelling tot de V-8, de toegenomen speling tussen de verschillende onderdelen van de kleppentrein.
Om dit bij een lijn-zes te verhelpen is een simpel kleppen stellen voldoende.
Procedure:
-motor warmdraaien
-klepdeksel verwijderen (en alles wat daar aan vast hangt; let op hoe alles gezeten heeft)
-afstellen moet met draaiende motor gebeuren (stationair toerental)
-kleppen stellen d.m.v. de stelbout op de tuimelaars;
- inlaatkleppen 0,25 mm.
- uitlaatkleppen 0,50 mm.
-deze speling wordt gemeten op de kleppen (niet op de stoterstangen)
-van voren af geteld zijn 1-3-5-8-10-12 de inlaatkleppen, 2-4-6-7-9-11 zijn de uitlaatkleppen
-stelbouten hebben geen borgmoer, dus kunnen eenvoudig gesteld worden
-na alles in elkaar gezet te hebben, even stationair toerental en afstelling controleren (kunnen iets wijzigen door kleppen stellen)
Kleppen moeten elke 15.000 mijl gecontroleerd/afgesteld worden.