Aandrijflijn raadsel w200 Extende Cab
'T is dus inderdaad een NP203 met permanente 4x4.
Altijd leuk als er met jaartallen gegoocheld wordt!
Dan geldt Arie z'n betoog dus wel degelijk.
Maar, zo te zien heb je wel een andere (niet-permanent 4x4) vooras. Hierbij moeten de naven permanent vastgezet zijn, anders rijdt hij dus niet. Veel mensen maken inde naaf een aanpassing zodat je 'm niet meer kunt uitschakelen.
Als ik het goed heb, moet de volgende tekening je meer duidelijk maken over de naven.
Hierachter zitten de lagers. De lagers zijn geborgd met twee grote moeren achter de naafkap. Als je die loshebt, moet de hele naaf er zo afkomen.
Altijd leuk als er met jaartallen gegoocheld wordt!
Dan geldt Arie z'n betoog dus wel degelijk.
Maar, zo te zien heb je wel een andere (niet-permanent 4x4) vooras. Hierbij moeten de naven permanent vastgezet zijn, anders rijdt hij dus niet. Veel mensen maken inde naaf een aanpassing zodat je 'm niet meer kunt uitschakelen.
Als ik het goed heb, moet de volgende tekening je meer duidelijk maken over de naven.
Hierachter zitten de lagers. De lagers zijn geborgd met twee grote moeren achter de naafkap. Als je die loshebt, moet de hele naaf er zo afkomen.
Gerhart
Gerhart schreef:Hierbij moeten de naven permanent vastgezet zijn, anders rijdt hij dus niet. Veel mensen maken inde naaf een aanpassing zodat je 'm niet meer kunt uitschakelen.
Hoi Gerhart,
In welke context bedoel je dit?
Nadat je een andere as geplaatst hebt waar dat toevallig op zat, en je hebt een NP 203?
Of als je de NP 203 geplaatst hebt ipv de NP huppeldepup?
Of nog anders?
Je zet er toch geen lockers op(of dat setje heb je ook geplaatst in je tussenbak) om ze vervolgens vast te zetten?
Ik volg het even niet.
Groet Arie
Ik moet zegge dat ik er ook even niet bij ben...Arie schreef:Hoi Gerhart,Gerhart schreef:Hierbij moeten de naven permanent vastgezet zijn, anders rijdt hij dus niet. Veel mensen maken inde naaf een aanpassing zodat je 'm niet meer kunt uitschakelen.
In welke context bedoel je dit?
Nadat je een andere as geplaatst hebt waar dat toevallig op zat, en je hebt een NP 203?
Of als je de NP 203 geplaatst hebt ipv de NP huppeldepup?
Of nog anders?
Je zet er toch geen lockers op(of dat setje heb je ook geplaatst in je tussenbak) om ze vervolgens vast te zetten?
Ik volg het even niet.
Groet Arie
In hoeverre ik het nu kan constateren heb ik een NP 203 met een kit die hem zodanig aanpast dat hij alleen 4x4 in de Loc posities heeft.
Hiervoor moet je de vrijloopnaven ook op lock zetten anders blijven de assen draaien maar de wielen worden niet aangedreven.
Vervolgens als ik hem in Low of Hi zet, zet ik de naven op "free" en dan wordt de voorste aandrijflijn compleet uitgeschakeld.
Geen aandrijving van de tussenbak, en niks draait mee met de wielen want die zijn nu losgekoppeld.
Daar zijn de vrijloopnaven toch voor? Anders blijft de dif ed nog draaien toch?
Overigens is het denk ik ook zo dat mijn as niet anders is maar dat de naven vervangen zijn toch?[/color]
1979 W200 Adventurer Crew Cab
Ik ken alleen Dodge W200 4x4 met 8 wielbouten,en de Dodge D200 met 5 wielbouten.
Met vrijloopnaven alleen met trommelremmen.
Volgens mij is de diameter van de remschijf ook kleiner,dan de normale, omdat hij zo te zien in het midden van de remblokken remt,of is het gezichtsbedrog?
Verder een fantastiese auto waar je veel plezier van zult hebben.
gr Jan
Met vrijloopnaven alleen met trommelremmen.
Volgens mij is de diameter van de remschijf ook kleiner,dan de normale, omdat hij zo te zien in het midden van de remblokken remt,of is het gezichtsbedrog?
Verder een fantastiese auto waar je veel plezier van zult hebben.
gr Jan
gr Jan
Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Als je een andere vooras dan de standaard permanente monteert, en de NP 203 tussenbak blijft gebruiken, moet je de vrijloopnaven altijd vastzetten, anders kun je niet rijden.
Je kunt inderdaad ook rijden als je de naven loszet en de tussenbak in loc zet, maar daar win je niks mee omdat dan alles toch meedraait.
Dan over de assen: de kleinere modellen (100, 150, zowel W als D) hebben de vijfgaats naven. De grotere modellen hebben de 8 gaats. In beide gevallen is het wel een Dana 44. De Dana 60 is altijd in 8 gaats.
Tot 1975 werd de vooras met trommelremmen uitgevoerd; daarna met schijven.
De vrijloopnaven werden op alle assen toegepast, behalve de permanent 4x4 modellen.
Je kunt inderdaad ook rijden als je de naven loszet en de tussenbak in loc zet, maar daar win je niks mee omdat dan alles toch meedraait.
Dan over de assen: de kleinere modellen (100, 150, zowel W als D) hebben de vijfgaats naven. De grotere modellen hebben de 8 gaats. In beide gevallen is het wel een Dana 44. De Dana 60 is altijd in 8 gaats.
De vrijloopnaven werden op alle assen toegepast, behalve de permanent 4x4 modellen.
Gerhart
Nog even een extra toelichting.
Er zijn nogal wat mensen (in de USA) die de originele vooras (permanent 4x4) omwisselen voor een later model (inschakelbare 4x4). Dit vanwege de betere lagering van de naven. Deze laatste as heeft standaard vrijloopnaven, die eigenlijk geen functie meer hebben als je de as onder een permanent 4x4 bouwt. Daarom zetten de meeste mensen deze naven gewoon vast.
Vandaar dat ik dacht dat je een ander model as hebt dan standaard.
De ombouwkit die Arie noemt, is van Milemarker. Omdat jij op de vooras Warn vrijloopnaven hebt, denk ik niet dat je een ombouwkit hebt. Dit omdat Milemarker z'n eigen naven bij de kit levert.
Als je het zeker wilt weten: zet de bak in lo of hi, zet de naven op free en probeer de voorste tussenas te draaien (zal vrij zwaar gaan). Als dat lukt: ombouwkit, lukt het niet: geen ombouwkit.
Trouwens: gewoon alle wielen op de grond.
Er zijn nogal wat mensen (in de USA) die de originele vooras (permanent 4x4) omwisselen voor een later model (inschakelbare 4x4). Dit vanwege de betere lagering van de naven. Deze laatste as heeft standaard vrijloopnaven, die eigenlijk geen functie meer hebben als je de as onder een permanent 4x4 bouwt. Daarom zetten de meeste mensen deze naven gewoon vast.
Vandaar dat ik dacht dat je een ander model as hebt dan standaard.
De ombouwkit die Arie noemt, is van Milemarker. Omdat jij op de vooras Warn vrijloopnaven hebt, denk ik niet dat je een ombouwkit hebt. Dit omdat Milemarker z'n eigen naven bij de kit levert.
Als je het zeker wilt weten: zet de bak in lo of hi, zet de naven op free en probeer de voorste tussenas te draaien (zal vrij zwaar gaan). Als dat lukt: ombouwkit, lukt het niet: geen ombouwkit.
Trouwens: gewoon alle wielen op de grond.
Gerhart
Als ik de tussenbak in Lo of Hi zet draait de voorste aandrijfas (naar de Dif dus van de tussenbak dus) helemaal vrij en geeft GEEN weerstand.
Dit zou ik toch ook moeten verwachten van een ombouwkit die in de tussenbak geplaatst is? Dan staat hij op 4x2.
Bedoel je de bovengenoemde test uitvoeren in Lo of Hi LOC?
Dan zou ik weerstand moeten voelen had ik zo gedacht.
En ook moet ik uit bovengenoemde constateren dat ik een 100 of 150 model W heb. Maar zonder het orginele chassisnummer is dit moeilijk te achterhalen. Wellicht aan de hoeveelheid bladveren te zien?
Kan je van de nummer op de vooras constateren welke as het is?
Edited By DQ81 on 1220910690
Dit zou ik toch ook moeten verwachten van een ombouwkit die in de tussenbak geplaatst is? Dan staat hij op 4x2.
Bedoel je de bovengenoemde test uitvoeren in Lo of Hi LOC?
Dan zou ik weerstand moeten voelen had ik zo gedacht.
En ook moet ik uit bovengenoemde constateren dat ik een 100 of 150 model W heb. Maar zonder het orginele chassisnummer is dit moeilijk te achterhalen. Wellicht aan de hoeveelheid bladveren te zien?
Kan je van de nummer op de vooras constateren welke as het is?
Edited By DQ81 on 1220910690
Gerhart schreef:Als je een andere vooras dan de standaard permanente monteert, en de NP 203 tussenbak blijft gebruiken, moet je de vrijloopnaven altijd vastzetten, anders kun je niet rijden.
Wat ik er ook even bij wil zeggen is dat als mijn naven op vrij staan en de bak in Lo of Hi hij zeker gewoon rijd. Alleen de achterstas draait (rijdend uiteraard) en de vooras geeft geen weerstand als deze met de hand wordt gedraaid en geeft ook geen aandrijving rijdend.
De vrijloopnaven werden op alle W assen toegepast? Dus die tussenbak diende als 4x2 en 4x4? Maar de aandrijving voor bleef wel draaien?
Wat is dan het verschil tussen de assen van een permanente en een part time 4x4 behalve de naven? Er zou dus een verschil in het differentieel moeten zitten?
Ik ga er vanuit dat ze de 8 gaats trommels en schijven hebben gemonteerd op de 200 serie ivm gewicht en aandrijvingskracht die deze vermoedelijk te verduren kreeg.
Ik dacht dat ik hem te pakken had! nu nog meer verward... :p
Als mijn bak niet aangepast is zou mijn voorste aandrijfas ALTIJD weerstand moeten geven en altijd meedraaien of de naven nu vast zitten of niet toch?
Edited By DQ81 on 1220911724
En nog een dingetje....
Mijn 'trim' is allemaal orgineel.
Ik heb genoeg auto's gehad on mijn jonge leven (groot deel in de VS, lekker de ruimte!) en genoeg bodywork gedaan om te herkennen als iets orgineel is of niet.
Mijn Dodge is namelijk voorzien van twee sierstukken op de orginele plek waar deze geplaatst werdt in de stijl van het bouwjaar en het trim pakket. Elk leest:
PowerWagon 200
Dus zou je van bovenstaande info constateren dat deze auto van de fabriek af voorzien was van een 8 gaats configuratie met bijhorende assen en aandrijving.
Ik moet om dit raadsel deels op te lossen er achter zien te komen wat voor assen er onder mijn auto liggen.
Tips om een Dana 60 te herkennen? En een Dana 40 zoals deze op de W200 gemonteerd was?
Mijn 'trim' is allemaal orgineel.
Ik heb genoeg auto's gehad on mijn jonge leven (groot deel in de VS, lekker de ruimte!) en genoeg bodywork gedaan om te herkennen als iets orgineel is of niet.
Mijn Dodge is namelijk voorzien van twee sierstukken op de orginele plek waar deze geplaatst werdt in de stijl van het bouwjaar en het trim pakket. Elk leest:
PowerWagon 200
Dus zou je van bovenstaande info constateren dat deze auto van de fabriek af voorzien was van een 8 gaats configuratie met bijhorende assen en aandrijving.
Ik moet om dit raadsel deels op te lossen er achter zien te komen wat voor assen er onder mijn auto liggen.
Tips om een Dana 60 te herkennen? En een Dana 40 zoals deze op de W200 gemonteerd was?
Systeem van de permanente 4x4:
- tussenbak met differentieel dat geblokkeerd kan worden (beide assen worden constant aangedreven)
- vooras met directe aandrijving (geen vrijloopnaven)
- alleen in de jaren '76 t/m '78 gebruikt
Systeem met inschakelbare 4x4:
- tussenbak zonder differentieel (alleen de achterste as wordt aangedreven)
- inschakelbare 4x4 (voorste as wordt bijgeschakeld)
- vooras met vrijloopnaven
- alle jaren behalve '76 t/m '78
De Dana 60 heeft altijd 8 wielbouten, de Dana 44 5 of 8. Dus jouw as MOET een Dana 44 zijn.
- tussenbak met differentieel dat geblokkeerd kan worden (beide assen worden constant aangedreven)
De Dana 60 heeft altijd 8 wielbouten, de Dana 44 5 of 8. Dus jouw as MOET een Dana 44 zijn.
Gerhart
Gerhart schreef:Systeem van de permanente 4x4:
Dank voor het overzicht. Ik heb van meerdere bronnen vernomen dat de fulltime 4x4 in de VS iig van '75 tot '79 liep. Maar je zal wel gelijk hebben.
Ik weet het wel, maar mijn truck blijft me verwarren.
Er is wat met de aandrijving gegoocheld, het is maar de vraag of diegene die dit gedaan heeft er ook verstand van had. De voorste as moet idd een Dana 44 zijn. De 60 en 44 zijn makelijk met elkaar te verwarren. De "ultimate way" om het uit te zoeken is om de ring gear te meten. Maar ook basis van ditoverzicht is het makelijk te zien dat ik een Dana 44 heb (kijk ook naar de plaatsing en vorm van de check/fill plug). Dank Gerhart. Phew!
Arie:
M'n vooras dif heeft 10 bouten en is dus een Dana 44 (of stiekem een 60 :p ):

M'n achteras dif heeft 12 bouten en is bijna zeker de zeer sterke Chrysler 9 1/4" achteras :D :

Ik heb vijf wielbouten:

Van de U.S. Vin sticker, wat daar nog van over is kan ik zien dat deze truck orgineel voorzien was van een set 8 gaats velgen/remmen etc. Deze geeft de waarde's voor de banden spanning aan voor een 16.5" velg. Welke standaard was voor een W200 en dus 16.5" Ook geeft deze een totaal gewicht van 3105kg van het voertuig.

Dus een Dana 44 vooras met daarachter een Chrysler 9 1/4"
Nu nog de tussenbak identificeren. Deze zal ook niet orgineel zijn. Deze sporen boven de tussenbak wijzen op een vervanging of op z'n minst een verwijdering...

Ik heb geconstateerd dat de wiellagers helemaal verrot zijn op de bestuurders kant voor. De vraag nu is of ik deze vervang (ik moet er ook nieuwe vrijloopnaven in plaatsen dan, 1 van deze is door de stress ook overleden). Of kan ik hem beter terug bouwen naar een full time 4x4. Dat laatste heb ik liever maar er zijn ook financien om aan te denken uiteraard, en velgen. Ik vind deze mooi maar het is dus blijkbaar zo dat ik deze schijfen niet op een Dana 60 krijg die ik erop zou moeten zetten om hem terug naar de oude staat te krijgen.
Wat zouden jullie doen?
De vraag is ook of deze achteras orgineel is en of deze ook gemakelijk terug te bouwen is naar de 8 gaats versie?
Hoi,
Even resumé:
De auto is van 1979 o.a. te zien aan de gril en jij weet het.
De tussen bak is een NP 203 komt bij mij weten tussen 1974 1979 voor dus dat zou origineel kunnen wezen.
Het set van milemarker zit er in of niet, dat is te testen.(inderdaad werden eerst de naven er bij geleverd in een later stadium niet meer!)
Je voor as is een 44 dat kan ik zien.
Je achteras lijkt inderdaad veel op een 91/4
Laat deze combinatie nou net veel voorkomen op de D/W 100/150 en die hebben 5 bouten hebben we gelezen! :;):
(Gerard, bedankt voor de uitleg trouwens)
Wat nu te doen, ligt eigenlijks aan je gebruik er mee denk ik ???
Groet Arie
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Even resumé:
De auto is van 1979 o.a. te zien aan de gril en jij weet het.
De tussen bak is een NP 203 komt bij mij weten tussen 1974 1979 voor dus dat zou origineel kunnen wezen.
Het set van milemarker zit er in of niet, dat is te testen.(inderdaad werden eerst de naven er bij geleverd in een later stadium niet meer!)
Je voor as is een 44 dat kan ik zien.
Je achteras lijkt inderdaad veel op een 91/4
Laat deze combinatie nou net veel voorkomen op de D/W 100/150 en die hebben 5 bouten hebben we gelezen! :;):
(Gerard, bedankt voor de uitleg trouwens)
Wat nu te doen, ligt eigenlijks aan je gebruik er mee denk ik ???
Groet Arie

De jaartallen zijn ook uit m'n herinnering; '75 t/m '79 is ook heel goed mogelijk. Ik weet alleen dat het beperkt is geweest tot eind jaren '70.
Aan je foto's te zien heb je inderdaat een Dana 44 vooras, Chrysler 9-1/4" achteras en een New Process 203 tussenbak (typeplaatje zit aan de voorkant, net boven de voorste tussenas).
En aan je totaalgewicht te zien heb je dat ook; de meeste W200's hebben een totaalgewicht van rond de 3800 kg.
Als alles gewoon werkt, zou ik het gewoon laten zitten zoals het zit. Ik zou gewoon de voorwiellagers vervangen en lekker gaan rijden.
Deze vooras is veel betrouwbaarder dan de andere modellen met cartridge-wiellagers.
Qua sterkte doet de 9-1/4" achteras niet veel onder voor de Dana 60. Alleen als je vaak zwaar beladen rijdt, kun je het overwegen.
P.s.: de W200 heeft OOK de Dana 44 vooras als standaard. Die is dus net zo sterk als de jouwe.
Alleen de achteras bepaalt het lagere totaalgewicht. Deze achteras bepaalt ook de wielsteek (5-gats), waardoor Dodge de vooras ook naar 5-gats heeft aan laten passen.
Kortom: zowel de W100/150 als de W200 heeft de Dana 44 als standaard vooras.
Aan je foto's te zien heb je inderdaat een Dana 44 vooras, Chrysler 9-1/4" achteras en een New Process 203 tussenbak (typeplaatje zit aan de voorkant, net boven de voorste tussenas).
En aan je totaalgewicht te zien heb je dat ook; de meeste W200's hebben een totaalgewicht van rond de 3800 kg.
Als alles gewoon werkt, zou ik het gewoon laten zitten zoals het zit. Ik zou gewoon de voorwiellagers vervangen en lekker gaan rijden.
Deze vooras is veel betrouwbaarder dan de andere modellen met cartridge-wiellagers.
Qua sterkte doet de 9-1/4" achteras niet veel onder voor de Dana 60. Alleen als je vaak zwaar beladen rijdt, kun je het overwegen.
P.s.: de W200 heeft OOK de Dana 44 vooras als standaard. Die is dus net zo sterk als de jouwe.
Alleen de achteras bepaalt het lagere totaalgewicht. Deze achteras bepaalt ook de wielsteek (5-gats), waardoor Dodge de vooras ook naar 5-gats heeft aan laten passen.
Kortom: zowel de W100/150 als de W200 heeft de Dana 44 als standaard vooras.
Gerhart