Ik ben David, Nieuwbie en sinds kort troste bezitter van deze w200 extenden cab met een 5.9ltr 360cui met 4bbl Holley, ruige nokkenas en Flowmaster 2 in 1 uitlaat. Ik heb er alle US en Douane papieren bij.
Uiteraard heeft deze prachtige wagen zijn uitdagingen. Hopelijk kan ik hier wat steun opdoen en mijn bijdrage leveren uiteraard. Hij heeft nog een US title dus als iemand mij kan adviseren kwa invoeren graag. Geen typegoedkeuring begrijp ik? Dat wist ik niet en is erg vervelend, had er dan meer aan getwijfeld. Maar goed, heb hem nu.
Het volgende:
Mijn Dodge is voorzien van "Manually locking hubs" of tewel handbediende vrijloopnaven. Welke bij een full time 4x4 complete nonsense zijn. Deze heef iemand in zijn Californische dagen aangebracht.
Echter is het wel zo dat mijn voorste aandrijfas geheel vrij is te draaien met de hand (motor uit bak, in Park) en mijn aandrijfassen ook los zijn (naven op vrij of "free") EN mijn remschijven (dus wielen) zijn dan ook los van elkaar. Dus totaal los van elkaar de voorwielaandrijving, maar wel allemaal aanwezig!
Als ik de naven "lock" draaien de assen met de wielen mee
Hoe kan dit? Is mijn tussenbak kapot? En mijn voorste Dif dan ook? Lijkt me erg sterk.
Ik heb begrepen van vorige topics dat een fulltime 4x4 tussenbak alleen in de LOC stand de achterwielen zou aandrijven ivm het gebrek aan weerstand van de vooras (als men bijvoorbeeld de vooras verwijdert).
Dus een losse vooras zou in Hi of Lo (niet gelockt) resulteren in geen beweging. Maar mijn wagen rijdt gewoon!
Mijn truck rijd in ALLE standen van de tussenbak prima (in het parkeerterrein dan) Op straat heb ik hem nog niet gehad
Mijn achteras doet precies wat je verwacht en zit snor. Vooras draait niet mee als je rijdt. Is het mogelijk dat hij in de tussenbak is losgekoppeld oid?
Volgende vraag (ahem!)
Hoe moet ik de remschijven er af halen?! Moeten de aandrijvassen eruit (borging los in de Dif?) of mis ik iets? Mijn wiellagers aan de bestuurders kan zijn erg versleten en de vrijloopnaaf is ook gesneuveld. Ik heb de kap eraf gehaals en er zaten allemaal metaal schilvers in ed. Onder de kap zijn een aantal tandwielen maar meer kan ik niet vinden.
Laat ik beginnen met, wat een mooi ding echt prachtig. :p
Die vrijloop naven zitten er niet voor niks op lijkt me, misschien zit er in jouw tussen bak een optioneel setje wat van je vierwiel drive tweewiel drive maakt.(JA, die zijn der!!!)
En dan is het je wel duidelijk denk ik.
Die vrijloop naaf moet je gewoon van buiten naar binnen open halen, boutjes eruit kapje er af, ect ect.
Je komt van zelf een veerring tegen en het spreekt aardig voor zich.
Als je begint wel in de lock stand zetten.
Dank voor je reactie, hij is mooi eh? Ik heb nog alle sierstukken e.d. erbij, nog even monteren dan is hij helemaal compleet.
Dan voor de uitleg wat de naven betreft; gewoon doorzetten dus :)
Wat de tussenbak betreft, enig idee waar de in en uitschakeling hiervan zou kunnen zijn.
Ik kan iig niks in de cabine vinden. Ik dacht zelf zo dat de Hi/Lo lever misschien daarvoor aangepast is maar verschillende standen leveren geen weerstand op in de voorste aandrijfas...Zou het manueel op de tussenbak kunnen zitten?
Of bedoel je dat hij permanent is omgebouwd, dat kan ook natuurlijk. Dan weet ik ook wel wat mij te doen staat. Andere tussenbak en naven altijd op Lock! :)
Doet je loc ook niks? (en dan goed in loc) dan zou het kunnen kloppen.
Als dat setje er in zit heb je namelijk:
4low 2low N 2hi 4hi voor die 2hi en 2lo heeft je voorganger dan vrijloopnaven geplaatst.
Hetgeen inhoud dat als je hem in 4 low of 4 hi zet de locker vrij zet je niet weg komt?
Ik had hier net idd iets gevonden zoals je omschrijft.
Probleem is dat de bestuurders naaf verrot is. Heb nu wel een nieuwe set maar de lagers dienen ook vervangen te worden.
Eerst het geheel op de ambulance naar de werkplaats rijden en dan uit elkaar.
Wordt (ergens volgende week dan maar :( ) vervolgd...
Ik hoop dat je gelijk hebt, niet eens zo erg een part-time 4wd! Alleen houd het wel in dat deze alleen op terrein te gebruiken is, want anders gaat hij stuiteren/trekken etc.? Aangezien het een Loc situatie is, is de aandrijflijn van voor naar achter direct verbonden... dat vind ik wel minder.
Milemarker is het enige bedrijf die deze kits maakt die ik vinden kan. Enig idee of ze een beetje oke zijn?
Doet je loc ook niks? (en dan goed in loc) <s>dan zou het kunnen kloppen.</s>
Als dat setje er in zit heb je namelijk:
4low 2low N 2hi 4hi voor die 2hi en 2lo heeft je voorganger dan vrijloopnaven geplaatst.
<s>Hetgeen inhoud dat als je hem in 4 low of 4 hi zet de locker vrij zet je niet weg komt?</s> Je komt wel weg het is dan Part time! sorry
Probeer eens zou ik zegen.(mag altijd)
Groet Arie
Hoi,
Gezeur he, met al die mogelijkheden, ik heb net een cherokee er bij gekocht daar kun je als je hem in zijn achteruit hebt staan via de tussenbak toch weer vooruit, zoveel mogelijkheden zitten er op :D :D :D
Houw even in de gaten dat het dus toch wat ander kan wezen dit heet vooruit schrijdend inzicht
Milemarker is een goed merk, echter ze verkopen verschilend setjes om het te doen en daar zit wel verschil in!
NP zelf had ook een blauwe maandag zo'n set maar daar zijn ze al gauw mee gestopt die was dus niet goed!
Dank voor de verheldering. Kon het niet laten, vandaag toch even voorzichtig vooruit en achteruit gereden in alle standen.
Gaat prima, nu nog even iemand erbij om te controlleren of de voorste aandrijfas draait in Loc.
Maar dat kan pas echt goed als de naaven en lagers vervangen zijn.
Wat ik mij dan wel afvraag is hoe mijn 4x4 setup is nu.
M'n hoofd draait er een beetje van. Vroeger was Loc dus voor naar achter alle vier de wielen aan elkaar verbonden, dus niet op asfalt of door bochten etc.
Als alles het doet zoals we tot nu toe vanuit gaan, heb ik dan een 4x4 die alleen volledig gelocked het doet en vervalt dan de 4x4 voor op de openbare weg, en wat was het verschil ook al weer ???
Simpel gezelgd heb ik dan permanente PART TIME 4x4, een gelockde aandrijflijn waar alle vier de wielen evenveel kracht krijgen. De Dif in de TB is weg?
David, Arie, even er tussendoor: zo te zien heb je een nieuwere Dodge dan wij hebben; waarschijnlijk begin jaren tachtig (kon ik zo gauw nergens lezen).
Als dat zo is, heb je GEEN permanente 4x4, maar en inschakelbare. En daar horen dus WEL vrijloopnaven bij.
Verklaart dit wat meer?
Onze ouwere Dodges (tot 1978) hebben permanente 4x4, daarna is alles inschakelbaar.
Als dit zo is, heb je waarschijnlijk 2wd high, 4wd high en 4wd low op je bak als mogelijkheden.
Kijk dat wist ik dus ook niet, dat van erna wel van ervoor niet.
Ik denk dat je even een foto moet maken van je pook en even het nummer moet opzoeken van je tussenbak.
Als ik dit geweten had, had ik daar gelijk om gevraagd.(weer wat geleerd)
Nog even over de werking, die van de NP203 staat perfect beschreven in dat stukje wat je zelf gevonden hebt op het net, met en zonder setje.
(dat is de tussenbak waar ik tot nu toe van uit ging)
Maar jij hebt waarschijnlijk de NP205 ook bekend als de bulletproof transfer chase
Mijn Title/chassis is van een '72er de wagen zelf '79. Excuus voor de verwarring
Alles van de auto komt overeen met een '79, van de lak tot sierstukken, dashboard, interieur panelen, remmerij andere techniek etc.
Hij komt uit California waar het wel vaker voor komt om de titles te wisselen met ouderen wagens om zo onder de "emission" uit te komen. Mijn Dodge heeft ook een "VIN reasignment badge" in de deuropening met het 'nieuwe' VIN nummer erop gezet door de californische DMV. Het is echter helemaal legit.
Ik heb op mijn TB pook staan:
Hi Loc
Hi
Low
Low Loc
Net zoals bij m'n ouwe leger 77'er.
Hier een foto van de bak die aan een schoonmaakebeurt, nieuwe pakkingen en verse olie toe is!!!:
Gaat mijn verhaal misschien toch weer spelen.
Ik heb even gekeken op mijn lijst(had ik eerder moeten doen)het is van 1974 t/m 1979
dat de NP203 gebruikt is.
Dit lijkt mij een NP 203
ik lees net ff dit stukje op die website in het begin van het topic:
HI and LO are full-time while HI LOC and LO LOC and closer to a part-time 4wd. Both driveshaft will spin at the same speed. To facilitate this what they did was put these little teeth around the differential housing and on a sliding gear that could be moved to engage with them. This would lock out the spider gears and make both front are rear spin at the same speed. As you can see from this picture they aren't very beefy and can't take any serious loads. That's why you can't simply remove your front driveshaft and drive like that for very long. These teeth will explode quickly and leave you with out 4wd at all.
dus als je de voorste aandrijfas verwijderd, en in locked gaat rijden, gaat de tussenbak niet lang meer leven???
Dat lees ik hier wel dus!!! Maar er is zo veel over geschreven.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met geestelijke kinetische energie! :( ??? :D
Iemand die zijn voorste as er uit haalt in zijn poging (onwetend) brandstof te besparen.
Rijd er tien jaar mee rond.
Iemand die zijn kruisjes kapot heeft op een zandduin, hem er onder weg haalt(wetende dat, dat niet hoort) heeft zijn tussen bak kapot op de oprit thuis!