Pagina 2 van 3
Geplaatst: 10 apr 2008 21:37
door riemers
heey arie,
ik ben nu al een tijdje aan het klooien omdat mijn dodge niet goed wil lopen,(vooral koud starten wil hij moeilijk)
Nu ben ik er net achter gekomen dat ik maar rond de 6 volt op de bobine heb als ik daar meet.
Het weerstand blokje meet ik nix,de meter geeft nix aan,
terwijl de motor er wel op loopt.
als ik met draaiende motor op de min van de bobine meet en de plus van de accu meet ik rond de 9 volt.
als ik op de plus van de bobine meet en de min van de accu meet ik 6 volt.
ik ben nu niet zo'n held met draadjes.
waar kan ik het beste mee beginnen te zoeken?
ik ga zoizo morgen de draden volgen en goed schoon maken.
kan het probleem ook met de ecu te maken hebben?
ik heb het weerstand blokje namelijk een 1,5 jaar geleden vervangen(niet dat ie toen beter starten hoor)
ik hoop dat je me opweg kan helpen
mvg Ivo
Geplaatst: 10 apr 2008 23:16
door Arie
Hoi Ivo,
Laat ik vooropstellen dat het slecht starten menig oorzaak kan hebben dus het enigste wat je kan doen is elimineren.
Betreffende je vraag over het elektrisch het volgende:
Als je auto op contact staat moet je op je weerstands blokje aan de ene kant iets minder als je accu spanning meten aan de andere kant op de dubbele draad ongeveer negen volt. (en als je een dubbele weerstand hebt voor een vijf pins ECU op de enkele draad ongeveer vijf volt)
Die ruim negen volt moet vervolgens ook op je plus van je bobine staan.
Vervolgens ga je starten(je hulpje)en meet je weer de spanning op de plus van de bobine die moet dan ook ruim negen volt wezen.
Bij starten wordt de weerstand overbrugt(van daar die dubbele draad)maar zakt de spanning zo in elkaar door de startmotor dat je negen volt over houdt.
Als de motor draait meet je nog steeds negen volt, dat is de zelfde spanning als toen hij op contact stond.
Vervolgen draai je stationair en wordt de boel warm dan zakt de spanning inderdaad naar zes volt ga je nu rijden koelt alles weer wat en loopt de spanning weer op.
Hier bij ga ik er van uit dat de accu goed is en je ontsteek spullen standaard! En de auto koud.
Ik hoor(lees) het.
Groet Arie
Geplaatst: 10 apr 2008 23:37
door bastian
ja arie net wat je zegt t kan allerlei oorzaken hebben ,mischien slechte brandstof toevoer mischien slechte ontsteking ,raadzaam is om eens te beginnen de bougie s één voor één af te nemen en te bekijken ,daar kun je al veel aan af lezen ,betreft die spanning op bobine :de motor van mij starte laatst met back fire gedoe zelfs op een 2 volt spanning op bobine ! Spanning is daar bij goede accu ca 4 volt en bij dynamo spanning ca 9 volt zoals hier eerder vermeld .
Geplaatst: 11 apr 2008 20:30
door riemers
hallo,
na wat meten en draden volgen ben ik erachter dat de spanningsregelaar de spanning op de weerstand naar beneden haalt.
als ik het aansluit staat er 10.6 volt op de weerstand en als ik hem loshaal staat er 11.8 volt op de weerstand en dus ook op de bobine,
weet iemand hoeveel ohm de spanningsregelaar moet aangeven?
of hoe ik hem kan testen?
mvg IVO
Geplaatst: 12 apr 2008 10:58
door riemers
hallo,
Zo ik denk dat ik er uit ben(hoop ik)
Ik heb nu de weerstand goed gemeten en kwam er achter dat ik er een 5/1.5 weerstand in heb zitten en geen 5/0.5 weerstand,
Vorig jaar bij Van Dam gekocht en ging er van uit dat ik de goede had meegekregen.(meten is weten)
Dat verklaard dus dat ik een paar volt mis op de bobine.
Ik ga nu even kijken waar ik een weerstand kan bestellen,en dan meteen ook maar een nieuwe ecu.
die was toch wat aangetast door roest.
bedankt voor alle handige tips.
hou jullie op de hoogte
gr Ivo
Geplaatst: 12 apr 2008 11:32
door Arie
Hoi Ivo,
Die spanning regelaar heeft met het starten niet zo veel te maken en het klopt dat hij iets “neemt” om zijn werk te kunnen doen.
Als de auto uit staat meet je iets van 10,5 á 12 volt op de accu, als de auto draait iets van 14 á 15,5 volt en als je vervolgens gaat gassen(toeren maken)mag hij niet boven die 15.5 volt uit lopen dan weet je dat die spannings regelaar werkt.
Waar ik benieuwder naar was hoe deze meting gedaan is daar er niet een gelijkwaardig spanning op je bobine zou moeten komen?(auto uit of lopen of startend)
Deze waardes die je noemt zowel de spannings dip van de aangesloten spanningsregelaar als de gelijkwaardig voltage op je bobine bij auto op contact(niet lopend) duiden op een massa probleempje.(twee keer dus massa spanningreg. en massa ECU)
Er van uitgaande dat alles correct er tussen zit, het zou ook kunnen dat je weerstand kapot is niet meedoet of de overbrugging continu is evt. door middel van sluiting.
Groet Arie
Geplaatst: 12 apr 2008 11:56
door riemers
heey arie,
Ik zit af en toe een beetje aan te klote denk ik met die draden.
Ik heb al een keer het contactslot omzeild door rechtstreeks van de accu een draad op de weerstand te zetten,met het zelfde waardes als resultaat.
Is het niet zo,als je meet met afgekoppelde bobine enof spanningregelaar je de stroomkring onderbreekt en de weerstand zijn werk niet doet?
Want als ik alles aansluit krijg ik wel 6.5 volt op de weerstand en op de plus van de bobine.
En ik heb heb een weerstand van 5/1.5ohm,en dat is volgens jouw toch de verkeerde?en dan klopt die 6.5volt op de bobine toch?
Alle andere dingen die ik heb gemeten kloppen met de gegevens van jouw en uit het boek,
-massa is goed
-de draden naar de ecu en de weerstand van de draden
Ik meet op de bobine een weerstand van 2ohm,en die meet ik ook op de soortgelijke bobine van mijn oude mercedes.
Dus ik ging er vanuit dat dat een juiste waarde is.
Ik zit toch te denken om het zelfde FBO zetje als jij te bestellen,ben je wel in 1 keer klaar en geen twijfels meer over of alles wel goed is.
gr ivo
Geplaatst: 12 apr 2008 12:43
door Arie
Hoi,
Als je de kring verbreekt doen de componenten inderdaad hun werk niet meer, daar is de ECU test uit het boek ook op gebaseerd echter de spannings regelaar heeft daar niks mee te maken.
De standaard bobine is inderdaad 2 ohm en als je dat dan uitrekent met jouw weerstand krijg je inderdaad 6,8V of minder maar dat heeft dan niet iets te maken met slecht starten!!!
Dan krijgt hij immers het maximale door de overbrugging.
Dus alhoewel het weerstands blokje niet correct is zou ik het in deze niet direct daar zoeken.
Als je twijfelt aan de ECU en/of bobine is zo’n setje zekers een optie maar het kan aan meer dingen liggen! Neem die ook ter controle of vervanging mee in je verhaal.
Groet Arie
Geplaatst: 12 apr 2008 13:51
door riemers
heey arie,
Ik zou aan nog meer dingen kunnen liggen inderdaad,
het gene wat een beetje overblijft de carbrateur denk ik.
voor de rest is alles goed.
-massa van het blok.
-kabels en bougies en verdeler zijn vrij recent vervangen.
-op valse lucht heb ik alles gecheckt.
De choke op de carbrateur wil alleen niet zo erg dicht blijven als ik koudstart.
ik zat ook nog te denken om er een hand choke van te maken.
als ie eenmaal draaid loopt ie ook wel aardig,alleen afen toe een plof uit de uitlaat,en een te hoog stationair terwijl de stelschroef los van de aanslag staat.
als ik dan de lucht/brandstof schroeven indraai en ongeveel 3 slagen uitdraai loopt is de motor wel iets veller,en kan ik ook stationair beter afstellen,maar start ie helemaal amper.als ik de schroeven verder uitdraai draaid ie minder mooi maar start wel beter.
ik weet het eigelijk niet meer,
maar 6,5 ipv 9 volt op de bobine zou dacht ik wel eens flink verschil moeten kunnen maken.ook is de ecu aan de achterkant verroest.
Geplaatst: 12 apr 2008 19:59
door riemers
hallo,
Wat betreft die ecu van FBO,die heeft 4 pins,en die ik nu heb 5.
Ik begreep dat die aansluiting gewoon past en er dus een draad komt te vervallen.
Of moet ik ook een andere stekker erbij kopen?
die ook te krijgen is bij partstore.
gr Ivo
Geplaatst: 12 apr 2008 20:41
door riemers
ik dacht knal er even een foto bij van mijn dodge,maar ook dat lukt me niet,
wat een rot leven......... :(
Geplaatst: 12 apr 2008 20:53
door Arie
Hoi Ivo,
Je kunt gewoon de bestaande stekker gebruiken, fleurt dat je leven weer wat op???
Groet Arie
??? ???
Geplaatst: 12 apr 2008 21:25
door riemers
haha ja dat scheelt weer.
ik ga morgen nog een keer alles nalopen en meten en maandag een nieuw setje bestellen.
bedankt zover.
Geplaatst: 29 jun 2008 11:05
door bullterrier.64
28-06-2008
was een bijeenkomst in brummen ik was daar ook met m`n Dodge.
was erg leerzaam heb meer mensen leren kennen en die maak je niks wijs wat onderhoud van een Dodge.
tot dat ik weg wilde gaan kwam ik er achter dat m`n Dodge weer niet wilde starten de dag er voor had ik al het weerstandblokje vervangen en een nieuwe dinamo gemonteerd omdat ik het probleem al eerder had mee gemaakt dacht ik van dat is het probleem nou mooi niet dus het bleek een ander kastje te zijn dan de ontstekingmodule want die had ik inmiddels ook al vv want daar kwam hars uit lopen.
een nieuwe er op dus.
starten en starten en ja hoor hij liep weer tot dat ik thuis kwam en de Dodge uit zetten en weer wilde starten ja hij loopt weer dacht gelukkig klaar nog een keer starten en toen liet hij het weer afweten ik denk nu dat ik aan een nieuwe bobine toe ben.
heeft iemand dit ook al eens mee gemaakt.
graag van iemand een reactie.
met vr grt .Johnny
Geplaatst: 29 jun 2008 11:29
door Dikkiedik
Als de bobine slecht is start hij juist wel, maar laat hij het afweten als hij wartm wordt, dus ik denk niet dat daar het probleem zit. Het blijkt mij eerder een probleem van slechte contacten en/of een slechte massa. Schuur eens alle contacten van de ontsteking goed op (bobine, weerstandblokje, enz) en trek eventueel eens een massakabel van de module rechtstreeks naar de accu. Bij mijzelf was het probleem hiermee opgelost.
Suc6,
Dick