Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Welk type assen heb ik? - Mijn assen wijken af, wie kent dit type?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Edo
Contacteer:

Bericht door Edo »

Beste allemaal,

Ik ben zo benieuwd welke assen er onder mijn Dodge zitten. Ze wijken in details af van de Dana´s die jullie allemaal hebben.
Het zal wel heel simpel klinken, maar ik heb de Dodge nu een jaar of negen, en ik heb nog nooit met vierwielaandrijving gereden. Het aandrijfasje naar voren ontbrak bij aanschaf, en ik heb er ook nooit mijn best voor gedaan om er een te scoren. Ik heb weleens een bermpje of ongestraat weggetje genomen, maar dat had ook met een Opel Corsa gekund.

Jaren geleden ben ik een keer met de Dodge naar de technische avond van de DTB in Etten-Leur geweest. Daar vonden de goeroes uit dat het wèl een W-200 was (vorm van het chassis en NP402), maar dat de assen waarschijnlijk van een jaren 80 model moesten zijn. Ik heb geen idee. Ik zal de verschillen opnoemen met jullie assen. Het zijn er maar drie:

1. Mijn wielen zijn wielen die met vijf bouten vast moeten ipv acht.

2. Op mijn vooras (en volgens mij ook op mijn achteras) zit een kastje. Het heeft met druk te maken zo te zien. Het zou een locker kunnen zijn. Geen idee.

3. Om mijn achterassen te bevestigen waren er andere u-bouten nodig om ze vast te maken. Althans, dat zei een garagebedrijf ooit eens tegen me, toen ik de auto wilde ophalen, maar hij nog niet klaar was. Er waren toen andere bouten voor besteld. Dit zou natuurlijk ook een smoesje kunnen zijn.

Ik heb gisteren was foto´s gemaakt. Ze zijn niet briljant, want ik heb de griep. Mocht iemand ze willen bekijken, dan graag. Ik heb ze zo klein mogelijk gemaakt. Een ieder die me een mailtje stuurt (laptopvanedo@hotmail.com), zal ik ze gelijk mailen.
Ik heb er ook drie op de website gezet: http://home.kabelfoon.nl/~edo/Dodgeproj ... /assen.htm
Als je op het kleine fotootje drukt, krijg je het kastje op de as wat beter te zien. Overigens mijn excuses voor de vogelpoep. Er heeft een tijdje een haan onder de Dodge gewoond. A rooster with a taste!

Groeten,

Edo
Gerhart

Bericht door Gerhart »

De vooras lijkt een Dana 44 te zijn, maar dat kun je vrij gemakkelijk controleren. Als je zegt dat er een "kastje" opzit met een slangetje er aan, zou ik zeggen dat het een CAD-vooras is. Dit type werd rond 1985 geintroduceerd. Dit systeem zit op de as om 'm vrij te kunnen schakelen als je in twee wiel aandrijving rijdt. Dan moet je echter ook een tussenbak hebben waarvan je de vierwiel aandrijving kunt (uit)schakelen.
De achteras kan ik niet echt goed zien, maar lijkt toch ook wel veel op een Dana, maar dan de 60.
Hoe kun je de types controleren?
Op de as staat altijd het type aangegeven middels een nummer dat in het middenstuk is ingegoten. Voor de plaats, zie onderstaande plaatje.
Als je dus op nummer 1 en nummer 3 kijkt heb je type en jaartal te pakken. Zo te zien moet je wel even borstelen en schuren voordat je wat kan lezen.
Bijlagen
danaaxleidchart.jpg
danaaxleidchart.jpg (20.37 KiB) 2925 keer bekeken
Gerhart
Edo
Contacteer:

Bericht door Edo »

Dat is geen roest! Gewoon decoratie!

Gerhart bedankt! Ik ga ermee aan de slag.

Als het een CAD is, heb ik er eigenlijk niets aan toch? Jammer, ik droomde al van lockers e.d.
Edo
Contacteer:

Bericht door Edo »

Tot nogtoe op plaats 3 alleen iets gevonden. En alleen bij de vooras. Hij zegt 44 8F.
Kun je daar iets mee?
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Da's dus inderdaad een Dana 44 De "8F" zegt me zo even niks, maar ik heb nog een schets gevonden van het CAD-systeem; misschien herken je dat?
Hierbij nog een link met een uitleg over het CAD systeem: CAD- how does it work?

Dan nog over de achteras; lees de volgende link maar eens door: as herkenning. Misschien heb je een Chrysler as in plaats van een dana 60.
Bijlagen
cad_diagram.jpg
cad_diagram.jpg (4.32 KiB) 2925 keer bekeken
Gerhart
Edo
Contacteer:

Bericht door Edo »

Hm, achter blijkt een Chrysler 9.25". Ach, ik rijd er al jaren mee. Toch baal ik dat ik niet gewoon net als iedereen een Dana 60 heb.
Morgen verder met die vooras. Alvast bedankt zover Gerhart! Ik heb je op de webpagina ook gelijk maar genoemd, dus nu wordt je wereldberoemd!
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Edo schreef:Ik heb je op de webpagina ook gelijk maar genoemd, dus nu wordt je wereldberoemd!
Eindelijk erkenning! :joker:
Gerhart
Laurens
Contacteer:

Bericht door Laurens »

hey mensen door deze post weet ik nu eindelijk ook wat voor een assen ik heb. (dana 44 en dana 60) Dit is mijn eerste dodge dus wist nog niet hoe te herkennen maar door deze post weet ik het nu (eindelijk!!)

thnx

laurens :laugh:
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Edo
Contacteer:

Bericht door Edo »

Er is een kerel met een Amerikanengarage in Den Haag, die de assen eventueel wil ruilen tegen ouderwetse Dana´s. Misschien moet ik dat overwegen, aan de andere kant, kan ik misschien beter proberen een NP229 (tussenbak Jeep) oid te scoren.
Nu heb ik alleen nog wel één vraag. Kan ik de vooras aandrijven, zonder druk? Dan zie ik geen problemen. Dan kan ik voorlopig lekker aantobben...!
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Nou, de assen die je nu hebt, zijn zeker niet slechter dan de ouwe Dana's. De vooras bijvoorbeeld heeft een veel betere wiel-lagering dan de ouwe Dana 44. De achteras is wel iets lichter dan een Dana 60 maar alleen als je altijd vol beladen rijdt kan dit een verschil opleveren.
Ik zou gewoon bij deze assen blijven. Trouwens: als je de assen ruilt, moet je ook je wielen ruilen!

Ja, je kunt je vooras permanent inschakelen. Het beste kun je dan de "vacuum motor" er af halen, de kraag inschakelen en dan de schakelvork vastzetten met een strip en een paar bouten of iets dergelijks. Hierna wel zorgen dat de as weer dichtgemaakt wordt.
Gerhart
Edo
Contacteer:

Bericht door Edo »

Okay, volgende vraag. Hoe zit het met kruisjes? Reinier heeft nog een paar kruisjes voor me. Passen die gewoon?
Plaats reactie