Rempomp vast
Ik heb een probleem bij één rempomp van m' n Dodge W200, weet er iemand hoe ik die los krijg. De andere drie rempompen heb ik losgekregen met luchtdruk (zoals het zou moeten). Maar één rempomp blijkt vast te zitten. Voorlopig zie ik niks anders zitten dan ze terug aan te sluiten en te remmen tot ze open gaat.
Ik heb ook een keer een vaste cilinder (zuiger om precies te zijn) gehad. Meestal laat ik de remklauw (of cilinder) gewoon aan de leiding vast zitten, haal ik hem alleen van de schijf af, zodat de zuiger er helemaal uit kan. Nu de klauw even ophangen zodat hij niet aan de slang hangt, één of twee keer op het rempedaal trappen en de zuiger ligt eruit.
Als je de klauw al gedemonteerd hebt (niet meer op de remleiding aangesloten is), kun je het als volgt oplossen: neem het slangetje van een vetpomp en schroef deze aan de slang van de remklauw (eerst de vaste leiding losschroeven natuurlijk). Dit past niet helemaal goed, maar voldoende voor even. Niet te vast zetten! Andere kant van de remslang gewoon aan de klauw laten zitten. Hierna de vetpomp (ik heb gewoon de handpomp gebruikt waarmee ik normaal alle vetnippels mee doorsmeer) aansluiten en de ontluchtingsnippel iets losdraaien. Nu pompen tot er vet uit de ontluchting komt, de ontluchting dichtdraaien en verder pompen. De zuiger komt er nu bijna als vanzelf uit, en zonder beschadigingen of gevaar op verwondingen. Hierna de kamer en zuiger wel goed schoonmaken en alles is gereed voor verdere werkzaamheden.
Ik neem tenminste aan dat het om een schijfremklauw gaat; deze zitten nogal eens vast. Voor een achterremcilinder moet je de leiding uit de cilinder draaien en het slangetje van de vetpomp in dit gat draaien. De zuiger die niet vast zit wel even tegenhouden, anders gaat deze er alleen uit en niet de vaste!
Succes.
Als je de klauw al gedemonteerd hebt (niet meer op de remleiding aangesloten is), kun je het als volgt oplossen: neem het slangetje van een vetpomp en schroef deze aan de slang van de remklauw (eerst de vaste leiding losschroeven natuurlijk). Dit past niet helemaal goed, maar voldoende voor even. Niet te vast zetten! Andere kant van de remslang gewoon aan de klauw laten zitten. Hierna de vetpomp (ik heb gewoon de handpomp gebruikt waarmee ik normaal alle vetnippels mee doorsmeer) aansluiten en de ontluchtingsnippel iets losdraaien. Nu pompen tot er vet uit de ontluchting komt, de ontluchting dichtdraaien en verder pompen. De zuiger komt er nu bijna als vanzelf uit, en zonder beschadigingen of gevaar op verwondingen. Hierna de kamer en zuiger wel goed schoonmaken en alles is gereed voor verdere werkzaamheden.
Ik neem tenminste aan dat het om een schijfremklauw gaat; deze zitten nogal eens vast. Voor een achterremcilinder moet je de leiding uit de cilinder draaien en het slangetje van de vetpomp in dit gat draaien. De zuiger die niet vast zit wel even tegenhouden, anders gaat deze er alleen uit en niet de vaste!
Succes.
Gerhart