Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

APK

t.wittenaar
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37

Bericht door t.wittenaar »

Bij de APK keuring van mijn W200 werd een remverschil van meer dan 30% gevonden. Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad en weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Beste Cyril,

Zijn het de voor of de achterremmen? Als het voor is, dan komt het waarschijnlijk door een niet goed gangbare remzuiger, die is van kunststof en kan vervormen bij grote hitte. Ook kan er vuiligheid tussen de cilinderwanden en de zuigers komen door verrotte afdichtingsrubbers. Die vuiligheid is dan de oorzaak van niet glad lopende zuigers. Als die niet goed terugkomen heb je ook al snel een verschil.
Los halen, en schoonmaken. (je drukt de zuigers makkelijk uit de cilinders door er even luchtdruk op te zetten. Bij schoonmaken kan je de cilinderwanden licht ophonen met een fijn schuurpapiertje. Gebruik blauw ATE vet om het zaakje weer soepel in elkaar te zetten.
Als het de achterremmen zijn: demonteren en schoonmaken. Controleer alle veren, die de schoenen bij elkaar houden en check of er niet een remcilinder lekt. Als remschoenen eenmaal nat zijn geweest met remvloeistof, zijn het net sponzen, je kan ze schoonmaken, maar na een keer remmen komt het van binnen uit en is die weer nat. Heb je dus weer je verschil. Heb je een set natte en een set droge remschoenen, dan kan je overwegen om de sets te mixen, zodoende overbrug het verschil. Bij het monteren: stel de handrem zo strak mogelijk in de trommel af, totdat die net niet aanloopt. Controleer ook even of de handremkabels soepel lopen.
Succes, Wouter.

Als je dan toch bezig bent, kun je beter ook de remolie vervangen (bij mij was die behoorlijk slecht).
Eerst even doorspoelen met spiritus en je remsysteem is weer zo goed als nieuw!

Ps. de zuigers van de voorste remklauwen kun je er nog veel gemakkelijker uitkrijgen door de klauwen (één voor één) eerst van de schijf te schuiven, de remslang vast laten, een paar keer op het rempedaal te drukken en de zuiger ligt eruit.
Heb je de klauwen al los liggen en je krijgt ze ook met perslucht niet los(zoals bij mij), schroef dan de vetspuit (zonder het nippeltje)op de remslang (niet te vast want de schroefdraad is niet hetzelfde), effe persen en de zuiger komt altijd los.

Succes!
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
Afbeelding</table>
101-1005169079

Bericht door 101-1005169079 »

HE JONGENS, WIE HEEFT DIT OOK MEEGEMAAKT??
BIJ DE KEURING BEGINNEN ZE TE MEKKEREN DAT ER GEEN NIVO WAARSCHUWINGSLAMPJE OP HET REM RESEVOIR ZIT.??

10 JAAR LANG GOED GEKERD.. OOK DOOR DE RDW BIJ BINNENKOMST IN ONS LANDJE??\\

WIE HERKEND DIT PROBLEEM

HELP!!!


ERIC :angry:
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Eric,

er zit wel degelijk een waarschuwingslampje; dit is dat rooie lampje midden tussen de vier klokken (links in het dashboard). Als je remoliepeil te laag is, gaat dit lampje branden.
Let wel op: dit lampje gaat ook branden als de parkeerrem erop staat.



Edited By Gerhart on Okt. 26 2002 at 16:46
Gerhart
80-1037530942

Bericht door 80-1037530942 »

Deze is toch niet voor het niveau, ik kreeg hetzelfde te horen.
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Deze is inderdaad ook voor het vloeistofniveau.Heb het de vorige week zelf meegemmakt tidens het spoelen van mijn remleidingen.Als er te weinig vloeistof inzit of te veel lucht,dan gaat dit lampje branden.
Gr John
Muis
Berichten: 119
Lid geworden op: 11 mar 2004 15:39
Locatie: Oosten vh land
Contacteer:

Bericht door Muis »

Hmm, een oud onderwerp en bij ons afgelopen APK ook een probleem, afkeur op een lampje dat niet ging branden en een oogje dat ook niet in de remcylinderhouderding zit....

Balen dus, had ik nu maar tegen die vent gezegd dat ie inderdaad eens moest kijken of ie ook ging branden als hij er remolie uit zou halen.

Wat wij nu hebben gefabriceerd is heel simpel. Een open plug in de hoofdremcilinder getapt en daar vervolgens een houder van een achterrem van een motorfiets opgezet. Ze hebben wel krom gelegen van het lachen, maar hij is er mee goedgekeurd.

Gelukkig mochten we binnen een week terugkomen zonder dat ze hem tussentijds zouden afmelden, dus we hoefden de APK niet opnieuw te betalen. We moeten toch vaker het forum op dit doort dingen nakijken......
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
Plaats reactie