Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Vervangen kruisje bij aandrijfas voorwiel - Hoe dit aan te pakken?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
wicked mystic
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2004 12:45
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door wicked mystic »

Ik moet het kruisje wat bij de aandrijfas bij het linkervoorwiel vervangen, ik heb dat eigenlijk nog nooit gedaan en weet niet echt wat ik tegen ga komen heeft er iemand tips?

Ik heb trouwens nog even zitten zoeken of iemand anders deze vraag al gesteld had maar kon verder niets vinden. mocht het wel zo zijn dan hou ik me aanbevolen voor een link naar die draad :)


TIA

Vincent




Edited By wicked mystic on 1091746068
1
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Wicked Mystic......leuke song uit '89 van een canadese band.......
Maar da's weer een heel ander verhaal.

Vincent, ik neem an dat je een W200 uit '76 of '77 hebt??
Zo ja, dan het volgende verhaal.
- wielmoeren van voorwiel los draaien (1-2 slagen)
- centrale naafmoer losdraaien
- auto omhoog zetten (assteunen!)
- wiel eraf halen (nadat je de moeren eraf gedraaid hebt, uiteraard)
- nu door het gat in de naaf de zes boutjes (met twaalfkantige kop) van de lagerkap losdraaien
- de naaf met lagers en afdichtingen uit het lagerhuis schuiven
- de steekas eruit trekken
- borgringen van het kruisje verwijderen
- kruisje eruit tikken en nieuwe monteren
- alles in omgekeerde volgorde monteren
Ik zeg hier "kruisje eruit tikken"; dit heeft mijn voorkeur. Anderen persen liever de kruisjes. Nadeel hiervan is dat je bij persen de vorken van de steekassen veel meer belast en dus meer kans op een kromme vork hebt.
Tikken bij voorkeur met een kunststof of koperen hamer; anders met een stalen hamer en houten blok (ertussen).

Bij monteren van de lagers/lagerkap er op letten in welke richting de smeernippel gaat komen. Dodge vertelde dat deze altijd naar de voorkant van de auto moest wijzen.

Hierbij nog een doorsnedetekening van de voorwiellagers enzo.

Succes!
Bijlagen
doorsnede.jpg
doorsnede.jpg (17.36 KiB) 4110 keer bekeken
Gerhart
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Heb dus ook eindelijk eens een kruisje stuk van de W200 (na ruim 6 jaar! Maar dat is geen kunst we rijden bijna nooit in het terrein)
Ben dus aan het sleutelen gegaan.

- wielmoeren van voorwiel los draaien (1-2 slagen)
- centrale naafmoer losdraaien Dit lukt dus met geen mogelijkheid, ik krijg hem niet los (ja ik heb wel de splitpen verwijderd :) )

- auto omhoog zetten (assteunen!)
- wiel eraf halen (nadat je de moeren eraf gedraaid hebt, uiteraard)
- nu door het gat in de naaf de zes boutjes (met twaalfkantige kop) van de lagerkap losdraaien
- de naaf met lagers en afdichtingen uit het lagerhuis schuiven
- de steekas eruit trekken
Dit gaat dus niet, ik krijg de schijf met lagers er wel uit, maar dan blijft het hele spul vastzitten, en kan dan de as ook niet meer draaien, ik heb het vermoeden dat de steekas vast blijft zitten in het gat. terugtikken is geen probleem, dan draait de as dus ook wel weer.

Wat nu te doen? Moet ik geweld gebruiken, of iets van de steekas afslijpen zodat ie dunner wordt? (De kapjes van het kruisje steken namelijk iets uit en zijn wat geroest)
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:welder: Hallo Tonnie.

Denk dat je ze komt aan het afslijpen zodat ze er door gaan.
Als je wil kijk eens op de site bij Rienk die heeft dit ook al eens aan de hand gehad.
Hoop dat je er wat aan hebt.
gr Jan.

DTB Member 513 - Dodge homepage van Rienk de Vries




Edited By country4all on 1093121493
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Hoi Tonnie,

Soms is bij dit klusje 'gedoseerd geweld' nodig. Ik heb bij het laatste voorwiellager wat ik heb gedaan (van een kennis, ook in jaaaaaaaaren niet open geweest) twee van die 'glijstangen' met 1/2" aandrijfvierkant gemold, door ze te verlengen met 1 meter pijp, en er met mijn toch niet geringe gewicht op te springen, zonder dat de moer loskwam. Toen de boel dik in de kruipolie gespoten, sjekkie gerookt, en een 1/2" moerenklopper gehaald. (pneum. sleutel). Toen kwam het kreng na 3 minuten rammelen nog niet los. Daaeom toen maar weer 's een sjekkie gedraaid, compressor opgeschroefd naar 10 bar, weer een paar minuten rammelen, en toen kwam die eeeeeeeeeeindelijk. Ik stond al op 't punt de moer door te slijpen..

Dat 'vastlopen' van die steekas komt bij jou denk ik doordat je tegen de 'vaste' ring van de vetkeerring aankomt. gwoon doordouwen, die ring moet toch mee naar buiten. Als het vastlopen komt door uitgebogen steekasoren, zal het inderdaad wel op slijpen uitdraaien, zoals Jan H. al aangeeft. 'k Moet er wel bij zeggen dat slijpen wel wat laatste-redmiddel-achtig is.. Vraag bij Brouwers enz. maar 's wat een steekasje kost..

Succes,
Mvg,
Rienk
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

OK, bedankt jongens, ik zal het weer even gaan proberen, jullie horen het vervolg.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

kreeg de wielmoeren bij mij ook niet los
heb net zoals rienk zo,n glijstang met 1/2 kop kapot gedraait
daarna een 1/2 gedore ratel kapot gedraait
toen moker en beitel gepakt op de rand van de moer gezet en rammen maar (ff laten schrikken) en toen is hij eindelijk losgekomen

mvg rudodge
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Ga om 10 voor 3 (niet later)naar een bandenboer waar ze ook vrachtwagenbanden wisselen,en neem een doos gebak mee.
3 uur is meestal koffietijd voor de mannen,en tegen die tijd hebben zij dan gebak bij de koffie en jij je wielmoer los.
De luchttollen die ze daar gebruiken krijgen alles los.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

Ik ken iemand dat on the field zware grondverzetmachines hersteld. Die is met zijne brommer mijn moeren komen losschieten.

Was op netspanning. Hij had het nog niveel meegemaakt dat hij meedraaide als hem aan het brommeren was.
Heeft toch ook een goede 10min gekost. En ik had al 3 dagen 2keer per dag ergaan WD40 (kruipolie) opspuiten.

de brommer=tol=moerklopper was een 1" versie.

Succes en liefst zonder teveel brokken.
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Ik heb eindelijk de as eruit weten te krijgen (met een koevoet!)

Maar nu het volgende, de borgringen van de kapjes van het kruisje heb ik verwijderd, echter nu ook weer is er geen beweging in te krijgen, de kapjes zouden toch naar buiten toe eruit te krijgen zijn. Ik heb het idee dat e.e.a. zo vastgeroest zit en het daarom niet loskrijg.

UPDATE [zaterdagmiddag 17:00 uur]

Nou, het is voor elkaar hoor, ik heb het spul los.

Uiteindelijk het oude kruisje maar doorgeslepen met de straaljager, en toen de kapjes naar binnen toe eruit persen in de bankschroef.
Door middel van een dop onder druk zetten, en dan met een grote schoevendraaier en hamer een klap op het kapje geven, stukje bij beetje kwam e.e.a. los.

Terugtikken (dus naar buiten toe) kon je helemaal vergeten, alles was goed vastgeroest. Het zou me niet verbazen dat dit het eerste kruisje is die het opgegeven heeft in die 27 jaar. Want ik heb niet de indruk dat dit eerder los is geweest.

Nu alles ontroest en in de menie gezet, maandag alles weer in elkaar zetten. :)
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Ik heb nog even een vraag, ik heb dus de remschrijf samen met de as gedemonteerd, daarna het kruisje verwijderd, en vandaag is Henny (mijn vrouw) met de remschrijf en het korte stukje as naar een bedrijf geweest om e.e.a. los te maken (wielmoer losrammelen en remschrijf van as halen.

Maar nu wil ik de lagers schoonmaken, inspecteren en eventueel vervangen als dit nodig is.

Maar de lagers zitten dus nog in de rotor, hoe kan ik deze het beste verwijderen?
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Niemand een idee hoe dit op te lossen?
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Romano
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2002 00:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Romano »

hoi tonnie ik heb ook nieuwe liggen maar nog niet vervangen ,ik heb al diverse mogelijkheden gelezeinop techniek algemeen waaronder: vanachter er uit slaan, doorslijpen met de dremel of de oplossingvan Gerhart een goede driepoottrekker kopen of huren, Gerhart adviseerde de
Baldur 1.07/1A zie het plaatje van Gerhart, de trekker is zowel
als binnen of als buitentrekker te gebruiken, kosten 91.65 ex btw . Baldur wordt verkocht onder de plu van Gedore, ik heb de catalogus geleend van Gunter & Meuser maar er zullen vast meer ijzerwaren winkels uit jouw buurt dit heben,
verder was ik nog op zoek naar de trekker voor de harmonic damper en de timing chain te vernieuwen, serie 1.38/0 +
separatieschotel 1.40/0 bij elkaar zo,n 90 euro leek mij een goede keus, de catalogus van gedore :welder: brengt je zelf ook weer op ideen,
groetjes Romano
Once a dodge, always a dodge! Afbeelding Dodge M880 W200 Power wagon Website
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

denk als je de lagers eruit haalt om ze te controleren dat je grote kans hebt dat je ze kapot trekt
ik heb mijn voorwiellagers laats ook vervangen en de oude lagers zijn er niet heel uitgekomen!
en ik heb een goede trekker gebruikt
het probleem is dat je de poten van de trekker op een heel dun randje van je achterste lagerschaal moet zetten als je dat niet goed doet trek je het hele achterste lager aan gort (wat bij dus ook gebeurt is)
als er geen speling op de wielen zat zal ik ze gewoon laten zitten

mvg rudodge
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Wat nu als je de lagers er verkeerd op om terugzet???

OEPS?!?!?!?!?!
Plaats reactie