Zitten er bij de kruisjes bij de aandrijfas voorwielen ook vetnippels??? Ik zie ze niet of zitten die er niet?
??? ???
vetnippels kruisjes voorwielen - vetnippel kruisjevoorwielen,,waar???
-
Hoy Titus,
Het zou wel kunnen dat er geen zitten.
Ik heb me ook de pleuris gezocht bij mijn Dodge en er geen gevonden op de kruisjes.
Ik heb de kruisjes voorlopig dan maar niet gesmeerd.
Weet er iemand of het mogelijk is in de kruisjes een gaatje te boren draad te tappen en een nippel te zetten ?
Of betekent per defininitie een kruisje zonder nippel ook dat het vanbinnen niet hol is ?
Groetjes
Het zou wel kunnen dat er geen zitten.
Ik heb me ook de pleuris gezocht bij mijn Dodge en er geen gevonden op de kruisjes.
Ik heb de kruisjes voorlopig dan maar niet gesmeerd.
Weet er iemand of het mogelijk is in de kruisjes een gaatje te boren draad te tappen en een nippel te zetten ?
Of betekent per defininitie een kruisje zonder nippel ook dat het vanbinnen niet hol is ?
Groetjes
Groeten
Marco
To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Marco
To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Even alle kruisjes op een rijtje:
- op de voorste steekassen bij de voorwielen: standaard geen smeernippel
- van de voorste tussenas tegen de vooras: standaard wel een smeernippel
- van de voorste tussenas tegen de tussenbak: standaard geen smeernippels (twee kruisjes!)
- van de achterste tussenas tegen de achteras: standaard wel een smeernippel
- van de achterste tussenas tegen de tussenbak: standaard wel een smeernippel
- schuifstukken tussenassen: standaard wel een smeernippel
Dan zit er vaak ook nog een smeernippel op de centreerkogel van de homokineet van de voorste tussenas; voor positie zie algemeen onderhoud in de "FAQ" afdeling van dit forum.
Als een kruisje (of welk lager dan ook) geen smeernippel heeft, is dit een onderhoudsvrij lager. Er kan en MAG NIET gesmeerd worden. De lagers worden in de fabriek van de juiste hoeveelheid (en soort) vet voorzien. Tevens hebben deze lagers een "dichte" afdichting. Deze moten:
- vet ten alle tijden binnen houden
- vuil buitenhouden
Als je deze zou doorsmeren, heb je goeie kans dat je de afdichtingen er uit drukt. Ombouwen is dus alleen een optie als je ook de afdichtingen vervangt.
Ook heb je inderdaad weinig kans dat er inwendig al smeerkanalen aanwezig zijn; dan zou je het kruisje volledig moeten demonteren en doorboren.
Heeft een kruisje wel een smeernippel, dan wordt in de fabriek alleen een conserverend vet in de kruisjes meegeleverd. Moet na montage dus ALTIJD DIRECT doorgesmeerd worden.
Deze lagers hebben een heel ander soort afdichtingen. Deze afdichtingen moeten:
- vet enigszins binnenhouden
- vuil buitenhouden
- vet onder druk naar buiten laten
Is dus een heel andere situatie dan de gesloten lagers.
Meestal kun je kiezen voor een kruisje met- of zonder nippel.
"Met nippel!!!!!!!!!" denk je nu waarschijnlijk.
Is niet zo eenvoudig. Met nippel is alleen dan een goede keuze als je zeer frequent smeert met een goed middel en ook incidenten (na een rit door het water) goed opvangt (direct doorsmeren). Ook bij normaal gebruik op de weg zal het vet langzaam uit het lager ontsnappen en/of verdrogen.
Echter de kans op vuil in het lager is en blijft groter dan bij een "onderhoudsvrij" lager. Deze heeft namelijk een veel betere afdichting welke het vuil veel beter buiten houdt.
Nadeel is wel: als er eenmaal vuil/water binnenkomt bij een "onderhoudsvrij" lager, is het ook zo gebeurd met het lager.
Een lager met smeernippel is nooit een slechte keus; smeer het lager vaak (eens per maand minimaal) en neem altijd een hoogwaardige vetsoort welke bestand is tegen hoge temperaturen. Die paar euri die je uitgeeft voor het vet, verdien je dubbel en dwars terug in de levensduur van de lagers (en de moite die je er in moet stoppen als een lager vervangen moet worden!).
Bij onderhoudsvrije lagers:
- controleer regelmatig of de afdichtingen niet beschadigd zijn
- kijk of er geen vet naar buiten komt langs de afdichtingen
Edited By Gerhart on 1093697848
- op de voorste steekassen bij de voorwielen: standaard geen smeernippel
- van de voorste tussenas tegen de vooras: standaard wel een smeernippel
- van de voorste tussenas tegen de tussenbak: standaard geen smeernippels (twee kruisjes!)
- van de achterste tussenas tegen de achteras: standaard wel een smeernippel
- van de achterste tussenas tegen de tussenbak: standaard wel een smeernippel
- schuifstukken tussenassen: standaard wel een smeernippel
Dan zit er vaak ook nog een smeernippel op de centreerkogel van de homokineet van de voorste tussenas; voor positie zie algemeen onderhoud in de "FAQ" afdeling van dit forum.
Als een kruisje (of welk lager dan ook) geen smeernippel heeft, is dit een onderhoudsvrij lager. Er kan en MAG NIET gesmeerd worden. De lagers worden in de fabriek van de juiste hoeveelheid (en soort) vet voorzien. Tevens hebben deze lagers een "dichte" afdichting. Deze moten:
- vet ten alle tijden binnen houden
- vuil buitenhouden
Als je deze zou doorsmeren, heb je goeie kans dat je de afdichtingen er uit drukt. Ombouwen is dus alleen een optie als je ook de afdichtingen vervangt.
Ook heb je inderdaad weinig kans dat er inwendig al smeerkanalen aanwezig zijn; dan zou je het kruisje volledig moeten demonteren en doorboren.
Heeft een kruisje wel een smeernippel, dan wordt in de fabriek alleen een conserverend vet in de kruisjes meegeleverd. Moet na montage dus ALTIJD DIRECT doorgesmeerd worden.
Deze lagers hebben een heel ander soort afdichtingen. Deze afdichtingen moeten:
- vet enigszins binnenhouden
- vuil buitenhouden
- vet onder druk naar buiten laten
Is dus een heel andere situatie dan de gesloten lagers.
Meestal kun je kiezen voor een kruisje met- of zonder nippel.
"Met nippel!!!!!!!!!" denk je nu waarschijnlijk.
Is niet zo eenvoudig. Met nippel is alleen dan een goede keuze als je zeer frequent smeert met een goed middel en ook incidenten (na een rit door het water) goed opvangt (direct doorsmeren). Ook bij normaal gebruik op de weg zal het vet langzaam uit het lager ontsnappen en/of verdrogen.
Echter de kans op vuil in het lager is en blijft groter dan bij een "onderhoudsvrij" lager. Deze heeft namelijk een veel betere afdichting welke het vuil veel beter buiten houdt.
Nadeel is wel: als er eenmaal vuil/water binnenkomt bij een "onderhoudsvrij" lager, is het ook zo gebeurd met het lager.
Een lager met smeernippel is nooit een slechte keus; smeer het lager vaak (eens per maand minimaal) en neem altijd een hoogwaardige vetsoort welke bestand is tegen hoge temperaturen. Die paar euri die je uitgeeft voor het vet, verdien je dubbel en dwars terug in de levensduur van de lagers (en de moite die je er in moet stoppen als een lager vervangen moet worden!).
Bij onderhoudsvrije lagers:
- controleer regelmatig of de afdichtingen niet beschadigd zijn
- kijk of er geen vet naar buiten komt langs de afdichtingen
Edited By Gerhart on 1093697848
Gerhart
-