Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

weerstand, wit blokje ?! - weerstand, wit blokje ?! wel nodig?

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
fino

Bericht door fino »

Zie vaak vragen over het witte blokje...........
Wie weet het antwoord op onderstaande stelling?

Bij een nieuwe bobine (12V) bijv. zo'n vette van accel.
is dan het blokje toch niet nodig
Blokje is ballast resistor en zorgt voor 10.2Volt op de (de orginele) bobine.
de newerwetse zijn toch 12 volt....

is dan de weerstand, wit blokje wel nodig?
wordt het blokje daarom TE heet?
:action51:
vrgr. fino
Sarcasm is just one more service that I offer.
114-1054833584

Bericht door 114-1054833584 »

dag fino,

De bedoeling van dat blokje is volgens mij de volgende; De eerste weerstand zorgt ervoor dat je genoeg volt krijgt om het starten te vergemakkelijken
De tweede weerstand verlaagt de stroom als de motor draait zodat de bobijn minder warm wordt en dus langer zal meergaan.
Bij mij is het blokje er al een jaar uit en mijn bobijn leeft nog :D
De meningen zijn inderdaad een beetje verdeeld

groeten luc:cool:
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Bij een "vette" van Accel zit ook een weerstandblokje geleverd, tenminste dit hoort wel zo.
Ik heb het blokje van Accel hier nog liggen daar ik de orginele weerstand van de Dodge gebruik. Een dubbele weerstand is onzinnig vandaar.

De reden voor een weerstand in het circuit is het volgende:

De bobine is gemaakt voor 9 volt.
Tijdens het starten valt je accuspanning vaak terug naar 7 - 9 volt, dus overbruggen ze tijdens het starten de weerstand en zodoente krijgt tijdens het starten de bobine 7 - 9 volt.

Tijdens bedrijf (dus als de motor loopt) krijgt de bobine ook ongeveer 7 - 9 volt (via de weerstand wordt een deel van de spanning omgezet in warmte)

Ik weet zo niet hoeveel stroom er loopt, ik zal e.e.a binnenkort eens nameten.
Tevens zal ik eens de temperatuur nameten.

Het is overigens heel belangrijk dat de weerstand nog zit ingesloten in keramiek opgevuld met "cement" Tevens moet de weerstand op een metalen oppervlak gemonteerd zijn. Dit is nameklijk om de warmte af te voeren.
Doe je dit niet dan is de weerstand binnen de kortste keren naar de eeuwige ruisvelden.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
gukke
Contacteer:

Bericht door gukke »

Weet iemand het vermogen in W (watt) van deze standaard weerstandsblokjes? De stroom is ook goed dan kan ik het uitrekenen.

Want je kunt in de elektronica wereld er wel verkrijgen die veel mer kunnen verdragen en zelfs beter bestand zijn tegen warmte. Ijzer omhulse met bevestigings gaten voor op koelplaat of dergelijk te monteren. meestal zijn die goudkleurig.
fino

Bericht door fino »

Heb nog ff op internet gesnuffeld en ook de antwoorden hierboven klinken erg aannemelijk allemaal. Bedankt voor reacties.
Heb dit gevonden: http://www.centuryperformance.com/detai ... ID=MAL-700
Ga gewoon originele resistor vervangen voor heavy duty.

vr gr fino lach014
Sarcasm is just one more service that I offer.
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

OK, de volgende waarden heb ik gemeten:

Over de weerstand, (die in de bobine leiding zit) meet ik bij stationair toerental 5 volt.
De stroom die erdoor loopt is +/- 10 ampere.
De wet van ohm zegt:
vermogen (P) is spanning (U) x stroom (I)
Dus 5 volt x 10 ampere = 50 watt welke de weerstand moet dissiperen (warmte afstaan)

Dit kan door schommelingen van de accuspanning meer of minder zijn, de stroom zal dan ook iets variëren.

Ik had helaas de temperatuurmeter niet ter beschikking, daarom even met de natte vinger de temperatuur "gemeten" hij siste het uit, dus behoorlijk heet. Dit is dus normaal.

Overigens heb ik gemeten dat de stroom afneemt bij een hoger toerental.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Bassie
Contacteer:

Bericht door Bassie »

volgens mij is het witte blokje een voorschakel weerstand dat je bobine even (alleen bij het starten) op 12 volt ipv de normale 6 volt laat werken, dus als je dan een 12 volt bobine monteerd moet je het blokje er tussen uit halen omdat anders je 12 volt bobine op 6 volt gaat werken, een zwakere vonk tot gevolg.
Maar als je een 6 volt bobine hebt en je laat het blok je er tussen uit krijg je een grotere vonk, en meer warmte ontwikkeling in je bobine en een kortere levensduur van je bobine!
Bas
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
68-1005169002

Bericht door 68-1005169002 »

Ik heb onlangs een Accel Supercoil gemonteerd, auto wil nu erg slecht starten. Met contact aan meet ik slechts 4 volt op de + van de bobine, probleem lijkt in de ballast resistor te zitten, deze heeft 12 volt in en slechts 4 volt uit, hij is ook gloeiend heet?!?!?! Eruit halen maar?
Ton
Contacteer:

Bericht door Ton »

Kijk ook eens hoeveel er op de + v.d. bobine staat tijdens het starten..
Plaats reactie