Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

De rode draad - Kortsluiting

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:( Geachte Dodge liefhebbers.
Probleem en wat voor een, nadat we bij Bartho (nieuw lid ) zijn auto een nieuwe oliekeerring op de krukas hebben gezet(Rienk nog bedankt voor de info hij past ) blijkt dat we op de rode draad die naar de dynamo gaat kortsluiting hebben.
Toen Bartho alles had afgemonteerd starte hij de auto en hij liep weer als vanouds tenminste dat dacht hij.
De rode draad naar de dynamo was al helemaal gesmolten en op plaatsen al helemaal doorgebrand.
We hebben de hele kabelboom gepeld om te kijken of er nog verdere schade was ontstaan maar geluk bij een ongeluk geen beschadigde kabels.
Nu hebben we wel gezien en dat staat ook op de tekening dat er 7 jawel zeven kabels aan elkaar zijn gesoldeerd en dat is echt orgineel in de buurt waar de kabels door de firewall gaan en de rode draad van de dynamo zit hier ook bij.
Weet soms iemand hoe die kortsluiting kan of kon ontstaan of weet iemand de functie van de draden die aan de dynamo zijn bevestigd.
Alvast bedankt voor uw antwoorden namens Bartho en Jan.




Edited By country4all on 1082920688
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Huigie
Berichten: 180
Lid geworden op: 23 aug 2002 15:18
Locatie: Donkerbroek

Bericht door Huigie »

Die draad die naar de dynamo gaat vanaf dat knooppunt zorgt ervoor dat het veld in de dynamo spanning krijgt,dus al die draden die daar op dat knooppunt zitten krijgen spanning zodra je t contact aanzet.Er gaat bv ook een draad naar je ontstekings module.Waar dan de kortsluiting vandaan komt is hiervandaan moeilijk te zeggen,maar ik zou t in de dynamo zoeken,omdat t die draad is die is gaan smelten.Misschien een sluiting in t veld vd dynamo.Waarschijnlijk is t toeval dat t is gebeurd na t vervangen van die keering,tenzij je de draden van de dynamo eraf gehaald heb en met monteren perongeluk de draaden contact heb laten maken met t huis vd dynamo.Suc6!
Bijlagen
Skeleton_hangend.gif
Skeleton_hangend.gif (33.01 KiB) 3552 keer bekeken
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

De rode draad voert spanning aan naar het veld van de dynamo de andere kant van het veld wordt via de spanningsregelaar naar massa geregeld.

Het is zeer waarschijnlijk dat je sluiting hebt bij je dynamo, zoals ook al door Trucker is geschreven.

Controleer hier goed of er niet ergens een sluiting zit (bij de dynamo dus)

Suc6
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Hallo Huig en Tonnie.
Kun je de dynamo doormeten we zijn wat dat aangaat leken maar willen graag bij leren.
Als we de rode draad aansluiten aan de dynamo en we zetten hem op contact dan begint hij al warm te worden als hij eraf ligt niet dus andere dynamo die van mij erop en het zelfde probleem rara waar kunnen we nu alvast naar kijken om het probleem te lokaliseren.
Groet Bartho en Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Trek de connector eens van de spanningsregelaar, wordt de draad dan nog warm (wordt ie trouwens warm of heet?)
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:( Hallo Tonnie.

Draden van de spanningsregelaar los en nog wordt hij warm durf hem niet te lang onder spanning te zetten want dan verbrand ie.
Weet je nog wat anders waar we naar moeten kijken het enigste wat nog niet los is geweest is de startmotor.
Alweer bvd Bartho en Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

startmotor heeft er niets mee te maken, er moet dan toch ergens een sluiting zitten. Het is toch de draad die aan de aansluiting FLD op de dynamo zit, als je deze losmaakt dan is het over?

Kun je eens meten met een multimeter of je sluiting hebt, koppel de draden van de dynamo even af, zet de multimeter op ohm meten en meet tussen massa van de dynamo en de andere pen op de FLD aansluiting, geen van beide mag een weerstand naar massa hebben. Ik weet niet precies of het uitmaakt maar kan het zijn dat je de beide draden van het veld verkeerd om hebt aangesloten?

Ik denk hieraan omdat je ook al je eigen dynamo hebt geprobeerd.

Nog iets om te proberen: Neem een draad rechtstreeks vanaf de accu en neem de + draad (rode) van je dynamo af en sluit daarop de rechtstreekse draad aan, als ie dan wegsmelt dan heb je in ieder geval de kabelboom verder niet naar de knoppen. Meet de stroom met een multimeter.

Als je daarna de andere kant van het veld losmaakt heb je dan hetzelfde?
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
hibma52
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 nov 2001 22:12
Locatie: ijmuiden

Bericht door hibma52 »

ik heb het zelfde probleem laatst gehad en bij mij was het omhulsel van de koolborstel uitgedroogt waardoor er een stukje afgebroken was ,ik heb dit weer opgelost met een stukje plakband zodat het stekkertje geen kontakt meer kan maken met het huis .

je zou het even kunnen checken of het bij jou ook het geval is succes ermee

groetjes Odin




Edited By hibma52 on 1083140411
"IF YOU CAN HANDLE A DODGE YOU CAN HANDLE EVERYTHING"

"THERE IS NOTING BETTER THAN THE SOUND OFF A V8"
Muis
Berichten: 119
Lid geworden op: 11 mar 2004 15:39
Locatie: Oosten vh land
Contacteer:

Bericht door Muis »

hibma52 schreef:ik heb het zelfde probleem laatst gehad en bij mij was het omhulsel van de koolborstel uitgedroogt waardoor er een stukje afgebroken was ,ik heb dit weer opgelost met een stukje plakband zodat het stekkertje geen kontakt meer kan maken met het huis .

je zou het even kunnen checken of het bij jou ook het geval is succes ermee

groetjes Odin

Ik wil niet lullig zijn, maar heb je nu niet de kans dat het stekkertje losschiet van het plakband en dat ie weer contact maakt? Lijkt me geen prettige situatie om mee rijden, maar dat is een persoonlijke mening.
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:D Heren en dame.
Kortsluiting is onder controle gelukkig dank zij de tips van jullie. :( Volgende probleem geen vonk, starten prima, kabels worden niet meer warm maar geen vonk op de bougie's.
Wat hebben we nog meer stuk kunnen maken door de kortsluiting.
Alvast weer bedankt namens het crisis comitee.
Griotten Bartho en Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

:D Heren en dame.
Kortsluiting is onder controle gelukkig dank zij de tips van jullie. :(
Willen we natuurlijk wel weten wat er nu eigenlijk mis was...
Volgende probleem geen vonk, starten prima, kabels worden niet meer warm maar geen vonk op de bougie's.
Wat hebben we nog meer stuk kunnen maken door de kortsluiting.
Voor wat betreft spanningsvoorziening:
In onderstaand schema staat het hele ontstekingcircuit, het contactslot heeft twee contacten I1 en I2.
I1 (als hij op contact staat) geeft spanning via de ballastweerstand op de bobine, op de bobine blijft ongeveer 6 volt over.
I2 (starten) geeft spanning van 12 volt direct op de bobine.

Controleer met een multimeter deze spanningen, zijn deze goed dan moet je even verder kijken naar ballastweerstand en ontstekingsmodule als eerste, probeer evt. die van jou even Jan. Het kan natuurlijk ook de bobine zijn maar dat komt niet echt vaak voor.

Is er een spanning weg, dan is je contactslot (of de draden ernaartoe) niet in orde.

Suc6 maar weer![/color]
Bijlagen
ontsteking.jpg
ontsteking.jpg (28.39 KiB) 3552 keer bekeken
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:D Hallo Tonnie.
Daar we door omstandigheden alleen met kunstlicht kunnen werken was ons niet, en andere trouwens ook niet, opgevallen dat er door de jaren heen de stekker zo hard was geworden dat Bartho er maar een andere op had gemumificeerd, alles weer naar behoren in mekaar gezet zonder eerst te chekken of er niets fout was gemonteerd.
Dus wel en wij maar zoeken en iedereen vragen en lastig vallen en slapeloze nachten want we willen mee naar Frankrijk.
Gelukkig dank zij de tips en hopelijk nog wat aanwijzigingen omtrent de ontsteking (vonk) zal het ons wel lukken.
En als de ketel weer kookt dan wordt er in Frankrijk eentje op gedronken zekers weten.
Groeten Bartho en Jan.
Bijlagen
DSC02209.JPG
(0 Bytes) 1376 keer gedownload
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:( Hallo Tonnie.
Precies gedaan wat jij had aanbevolen, nu heb ik 6 volt op de bobine en als die start gaat de spanning omhoog.
Maar geen vonk, spannings regelaar kan het volgens mij niet zijn die doet zijn werk pas als de dynamo loopt.
Onstekingsmodule gewisseld 3 verschillende en ook nog eens de ballast weerstand uit mijn auto gehaald nieente noppes niks geen vonk, maar we gaan verder waar een wil is een weg.
Is het mischien de electronische onsteking die problemen geeft die heb ik ook nog in reserve.
Alvast weer bedankt Bartho en Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Euh... de ontstekingsmodule is de electronische ontsteking...

Bedoel je niet de bobine? of verdelerkap?
Ik weet nu niet wat je gewisseld hebt de bobine of de ontstekingsmodule...

En hoe meet je de vonk, neem je een bougie die je tegen massa legt zodat je de vonk kunt zien?

Probeer eerst eens de draad die van de bobine loopt naar de verdelerkap, maak deze los aan de verdelerkap en houd deze in de buurt van massa (niet met de vingers want als ie het doet dan zeg je waarschijnlijk iets waar je spijt van krijgt :D

Heb je wel vonk, dan kun je stellen dat alles ervoor goed is, en dat het probleem in je verdelerkap zit.

Ik hoop dat je het probleem vind

Suc6 maar weer
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

:D Hallo Tonnie. Sorry voor de uitleg het was gisteren avond weer laat geworden maar ik bedoelde het ontstekings mechanisme wat draait. In de ruimte waar de rotor draait zit ook nog wat van electronica en de rest zoals ballast weerstand electronische ontsteking spanningsregelaar bobine alles gewisseld maar tot nu toe nog geen resultaat wat leidt tot vonk.
Maar op geven doen we niet.
alvast weer bedankt Bartho en Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Plaats reactie