Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

dynamo

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
103-1047746110

Bericht door 103-1047746110 »

Hallo,

Als ik op mijn dynamo meet heb ik 9.8 v , wat volgens mijn bescheiden mening te weinig is om mijn batterij op te laden....
Wil dit zeggen dat de dynamo stuk is ??

Greets Gert....
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Je dynamo moet met draaiende motor,iets meer gas dan stationair,+/- 1200 toeren,wel 13,5 tot 14,5 volt geven,zowel aan de dynamoklem als aan de accupolen.Zoniet is ofwel je dynamo ofwel de spanningsregelaar kapot.
Laat de motor niet draaien met de accukabel los van de dynamo,want dan gaat ie zeker stuk.
Een spanningsregelaar kost bijna niks dus die heb je op voorraad toch?Vervang die eens voor de grap.2 schroefjes en een stekkertje en de boel zou weer moeten laden.Kijk ook of die goed geaard is.
De waarde 9,8 vind ik maf,want bij meting zou je minimaal 12 volt moeten hebben want dat is de accuspanning,of ie laadt of niet.Zijn alle aansluitingen ok?Of is de accu ondertussen gewoon leeg?
Als dit allemaal niks uithaalt neem je de dynamo mee naar een revisiebedrijf,die hebben een testopstelling en kunnen je zo vertellen of ie stuk is.
Is er misschien olie ingelopen?Daar hebben ze een rothekel aan.Dynamo's dus,niet die gasten van het revisiebedrijf.
Een nieuwe ruildynamo kost rond de 125 Euro.

Sterkte.



Edited By Rob Kramer on 1064511956
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Voor de echte thrillseekers is er een foefje om te controleren of de dynamo nog goed is.
Zet het contact uit.
Op de dynamo zitten 3 draden,een dikke naar de accu,en een groene en een rode die wat dunner zijn.
Maak die groene los van de dynamo,en leg een draadje aan tussen de aansluiting op de dynamo waar je net dat groene draadje af hebt gehaald en een goede massa.Je blok of zo.
Nu start je de motor en heel rustig geef je wat gas.Hou een multimeter op de klemmen van de dynamo want die denkt nu dat ie als een idioot moet laden,dus de spanning kan enorm oplopen en dan staat de boel zo in de fik...
Laat de spanning niet boven de 16 volt komen.Dat hoeft ook niet want als je dat haalt is je dynamo goed en stop je gelijk deze waanzinnige test.Spannend was dat he?
Als dat allemaal volgens plan verliep kan je je gaan richten op de spanningsregelaar.
Als de dynamo goed was en alle draden en aansluitingen ook kan het probleem alleen nog in de spanningsregelaar zitten,Of je accu is overleden maar dat had je allang getest.
Het slechte nieuws over spanningsregelaars is dat ze niet zijn te repareren.Het goede dat ze goedkoop zijn(35 Euro).
Let op dat ie goed massa maakt,schone schroefies en zo.
Veel plezier.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
103-1047746110

Bericht door 103-1047746110 »

welke van die "kastjes" in de dodge is de spanningsregelaar ??

Gert
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Zit op je schutbord ongeveer midden onder de voorruit.
Glimmend met een rood stekkertje met twee draadjes en zit vast met twee boutjes.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
103-1047746110

Bericht door 103-1047746110 »

Thx Rob

Gert.
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Zelfde probleem gehad.Het lag dus aan de spanningsregelaar.Sinds dat deze vervangen is loopt de motor ook beter.
John
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

dus als ik het goed begrijp als je accu niet meer bijlaat kan het maar aan twee dingen liggen?
je dynamo of je spanningsregelaar..
nu hebben ze er bij mij ooit een andere type spanningsregelaar tussengezet van bosch, ook die kan natuurlijk kapot zijn.. daar lopen 2 draden uit.. een rooie die gaat naar 1 van de aansluitpunten op de dynamo en een zwarte die gaat ergens anders naartoe waar dat weet ik niet..
en die dikke draad op de dynamo die loopt toch rechtstreeks via de amperemeter(die ik inmiddels doorverbonden heb) naar je accu ? welke draad laad nu de accu bij? snap er de ballen niet meer van.. heluuuuuuuuuuup
Huigie
Berichten: 180
Lid geworden op: 23 aug 2002 15:18
Locatie: Donkerbroek

Bericht door Huigie »

Hey Brutus,die dikke draad laadt de dynamo bij,daar gaat dus de stroom doorheen naar je accu.Een draad van je regelaar gaat naar je dynamo,die bepaald eigenlijk hoeveel je dynamo bij laad.Als je die draad eraf haalt zou je dynamo blijven laden.Zo kan je m ook testen,maar ik zou dat met z'n 2en doen,zodat je de moter direct weer uit kan zetten als je wat gemeten heb.Suc6 man!ps,de regelaar moet wel een goede massa aan je carroserie hebben om goed te werken!
Plaats reactie