Throttle rod & kickdown - los - vast
M'n intermediate rod (die middelste stang met dat kopje waarin dat balletje komt) staat veel te hoog, dat verklaart een hoop ellende (maar nog niet alles). De kop die ik echter moet verdraaien om hem lager te maken zit MUURvast. Ik heb hem al de gehele dag met WD40 besprayed en hem geprobeerd los te draaien met een tang maar het lukt echt niet. Hij zit ook zo onhandig achter het motorblok!
Iemand tips..?
En ook de kickdown-band afstellen lukte me niet omdat ik niet met een steeksleutel bij de bout kan. Maar een ratel heeft ook weinig zin aangezien je er zeker van moet zijn dat de bandstelschroef ook niet beweegt. Hoe doet men dat..?
Iemand tips..?
En ook de kickdown-band afstellen lukte me niet omdat ik niet met een steeksleutel bij de bout kan. Maar een ratel heeft ook weinig zin aangezien je er zeker van moet zijn dat de bandstelschroef ook niet beweegt. Hoe doet men dat..?
Aargh ik word gek! (dag 2)
Die rod wil echt niet los en de throttle op de automaat staat in volledig achterste positie, dan is de intermediate rod pas laag genoeg voor de carb in stationairstand terwijl hij natuurlijk eigenlijk op z'n laagst hoort te staan met de throttle op de automaat geheel naar voren...
Is die intermediate rod niet benedenlangs compleet eraf te halen? Ik heb al gekeken of en hoe dat dan moest maar dat zag er niet erg duidelijk uit.
Die rod wil echt niet los en de throttle op de automaat staat in volledig achterste positie, dan is de intermediate rod pas laag genoeg voor de carb in stationairstand terwijl hij natuurlijk eigenlijk op z'n laagst hoort te staan met de throttle op de automaat geheel naar voren...
Is die intermediate rod niet benedenlangs compleet eraf te halen? Ik heb al gekeken of en hoe dat dan moest maar dat zag er niet erg duidelijk uit.
Niemand ondertussen een tip voor mij? De intermediate rod is nog steeds niet losgeweekt en ik vrees dat dit nooit zal gebeuren. Ik heb met een combinatietang behoorlijk wat kracht gezet en gedraaid, maar neen... Hij blijft zitten...
Is hij van de onderkant makkelijk los te maken ofzo?
Pffff... Ik word wel een beetje moedeloos van me Dodge nu...
- Oude rotbanden die vervangen moeten worden (heb inmiddels B-keuze banden)
- Throttle rod moet afgesteld
- als de automaat niet kapot is moet ik de ATF, pakking & het filter vervangen en de rembanden afstellen
- Nieuwe gasleidingen monteren (de oude zijn lek)
- Askruisjes vervangen
- Diverse slangen vervangen
- kleppen stellen (moet ik maar laten doen denk ik)
en dan nog wel het ergste: De cabine proberen op te knappen.
Ik kwam er net achter dat mijn cabine aan het wegrotten is boven mijn voorruit... :(
De binnenkant (hemel) is daar al flink weggevreten maar ook de buitenkant begint behoorlijk te vlokken en bladderen...
Mijn hoop zakt me wel een beetje in de schoenen zo...
Is hij van de onderkant makkelijk los te maken ofzo?
Pffff... Ik word wel een beetje moedeloos van me Dodge nu...
- Oude rotbanden die vervangen moeten worden (heb inmiddels B-keuze banden)
- Throttle rod moet afgesteld
- als de automaat niet kapot is moet ik de ATF, pakking & het filter vervangen en de rembanden afstellen
- Nieuwe gasleidingen monteren (de oude zijn lek)
- Askruisjes vervangen
- Diverse slangen vervangen
- kleppen stellen (moet ik maar laten doen denk ik)
en dan nog wel het ergste: De cabine proberen op te knappen.
Ik kwam er net achter dat mijn cabine aan het wegrotten is boven mijn voorruit... :(
De binnenkant (hemel) is daar al flink weggevreten maar ook de buitenkant begint behoorlijk te vlokken en bladderen...
Mijn hoop zakt me wel een beetje in de schoenen zo...
Oh okee maar er zit een tik in m'n motor. Dan is er wellicht één klep kromgetrokken?
Maar wat doen jullie (lees: de ervaren DTBers) met iets wat muurvast zit? Moet ik dat ding maar lostrekken en vervangen voor een nieuwe ofzo? Langsbrengen bij een garage gaat dus sowieso niet lukken omdat ik dus een kapotte automaat heb...
Maar wat doen jullie (lees: de ervaren DTBers) met iets wat muurvast zit? Moet ik dat ding maar lostrekken en vervangen voor een nieuwe ofzo? Langsbrengen bij een garage gaat dus sowieso niet lukken omdat ik dus een kapotte automaat heb...
Ik heb ook eens een tik in mijn moter gehad en heb er dan een produkt op gegoten speciaal voor hydraulische lifters. het produkt was van Wyn's.
Ben je trouwens zeker dat de tik uit de moter komt? Bij een vriend van me heb ik eens een andere moter gestoken en er zat ook een tik in maar bij nader inzien was het beschermplaatje dat op de versnellingsbak gevezen is, dat tegen de flexplate wreef en daardoor een tikkend geluid met zich meebracht.
misschien eerst even controleren voor je de moter open gooit? en als het plaatje nog goed op zijn plaats zit dan zou ik het produktje eens proberen.
groeten kenneth
Ben je trouwens zeker dat de tik uit de moter komt? Bij een vriend van me heb ik eens een andere moter gestoken en er zat ook een tik in maar bij nader inzien was het beschermplaatje dat op de versnellingsbak gevezen is, dat tegen de flexplate wreef en daardoor een tikkend geluid met zich meebracht.
misschien eerst even controleren voor je de moter open gooit? en als het plaatje nog goed op zijn plaats zit dan zou ik het produktje eens proberen.
groeten kenneth
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
- Locatie: Breezand NH
Als iets echt goed vastgerot zit red je het waarschijnlijk niet met WD40.Je zal met kruipolie aan de gang moeten en eerst met een staalborstel de ergste roestbonken moeten verwijderen zodat de kruipolie daar terecht komt waar ie nodig is.Geef het de tijd om goed in te weken en spuit desnoods een paar dagen achter elkaar.
Verder is een combinatietang niet echt het aangewezen gereedschap om Dodgeonderdelen te dresseren,ik dacht meer aan een moordenaar of zo.Maar dan moet je er wel bij kunnen natuurlijk...
Sterkte.
Verder is een combinatietang niet echt het aangewezen gereedschap om Dodgeonderdelen te dresseren,ik dacht meer aan een moordenaar of zo.Maar dan moet je er wel bij kunnen natuurlijk...
Sterkte.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
Op de voorkant van m'n automaat zit een plaat met een rechthoekig gat. Hoort daar een plaatje te zitten dan?
En ja de tik komt duidelijk uit het rechter kleppendeksel (goed te horen met een schroevendraaier ertegen en het handvat tegen je oor).
Kruipolie... moet ik dat dus bemachtigen. Je ziet eigenlijk geen roest zitten, wel wat verf ook maar da's oppervlakkig. Dat stomme ding zit gewoon muurvast. En het zit inderdaad op zon'kutlocatie dat het losdraaien met of zonder combinatietang überhaupt een hel is.
En ja de tik komt duidelijk uit het rechter kleppendeksel (goed te horen met een schroevendraaier ertegen en het handvat tegen je oor).
Kruipolie... moet ik dat dus bemachtigen. Je ziet eigenlijk geen roest zitten, wel wat verf ook maar da's oppervlakkig. Dat stomme ding zit gewoon muurvast. En het zit inderdaad op zon'kutlocatie dat het losdraaien met of zonder combinatietang überhaupt een hel is.
Dat bolletje zit ook niet op de rod (staaf) zelf maar op het gedeelte wat aan de gaskabel zit.
Die staaf zelf heeft een buisje bovenop zitten die je los resp. vast kunt draaien om zo de intermediate rod af te stellen. Dat buisje (met bovenop een inkeping en een soort mondje voor dat balletje) zit dus erg vast. Met een sleutel kan je hem echt niet loskrijgen. Dat is dus het gehele probleem.
En omdat dat rotding achter de motor zit, tussen de verdeler en de remcilinder, kom je er haast niet bij.
Die staaf zelf heeft een buisje bovenop zitten die je los resp. vast kunt draaien om zo de intermediate rod af te stellen. Dat buisje (met bovenop een inkeping en een soort mondje voor dat balletje) zit dus erg vast. Met een sleutel kan je hem echt niet loskrijgen. Dat is dus het gehele probleem.
En omdat dat rotding achter de motor zit, tussen de verdeler en de remcilinder, kom je er haast niet bij.
Ik heb Haynes even gescand om duidelijker te maken wat ik bedoel:
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Het gaat nu om nummer (2). Die 'ball socket' staat dus veel te hoog en moet omlaag gedraaid: als de hendel op de automaat naar voren staat dan lijnt die ball socket niet uit maar staat zelfs 10 centimeter boven de upper bellcrank (6). Als die hendel op de automaat helemaal naar achter staat, dán pas lint hij uit met (6). Echter, die upper bellcrank wil niet verder omhoog maar alleen omlaag. Ofwel: de intermediate rod (10) moet ingekort worden. En dat kan dus door het kopje waar de ball socket (2) op zit naar beneden te draaien.
Die zit echter muur- ende muurvast.
Nu heb ik op de lascursus gezien dat geen van de andere Dodge-bezitters dezelfde constructie heeft als ik; ze hebben namelijk een enkele losse stang in een bepaalde kromme van de automaat naar de throttle. Bij mijn carb is het echter dus ook een ander verhaal, zelfs nét iets anders als bij bovenstaand Haynesplaatje.
Ofwel: Mocht iemand me kunnen helpen met het monteren van zo'n simpeler model dan zou ik dat erg fijn vinden :)
Groeten Wilf

Het gaat nu om nummer (2). Die 'ball socket' staat dus veel te hoog en moet omlaag gedraaid: als de hendel op de automaat naar voren staat dan lijnt die ball socket niet uit maar staat zelfs 10 centimeter boven de upper bellcrank (6). Als die hendel op de automaat helemaal naar achter staat, dán pas lint hij uit met (6). Echter, die upper bellcrank wil niet verder omhoog maar alleen omlaag. Ofwel: de intermediate rod (10) moet ingekort worden. En dat kan dus door het kopje waar de ball socket (2) op zit naar beneden te draaien.
Die zit echter muur- ende muurvast.
Nu heb ik op de lascursus gezien dat geen van de andere Dodge-bezitters dezelfde constructie heeft als ik; ze hebben namelijk een enkele losse stang in een bepaalde kromme van de automaat naar de throttle. Bij mijn carb is het echter dus ook een ander verhaal, zelfs nét iets anders als bij bovenstaand Haynesplaatje.
Ofwel: Mocht iemand me kunnen helpen met het monteren van zo'n simpeler model dan zou ik dat erg fijn vinden :)
Groeten Wilf