Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Motor gereviseerd, te weinig druk in koppelomvormer - peilstok te hoog oliepeil maar teweing in de bak

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
112-1005169112

Bericht door 112-1005169112 »

Mijn motor 360cui is onlangs gereviseerd en doet het prima, met het eruit halen is er nog al wat olie uit gelopen uiteraard. De koppelomvormer is nu voor de helft leeg. Het oliepeil immers geeft te veel olie in de bak aan, alleen er zit zeker te weinig in. Hoe krijg ik die koppelomvormer vol want op het moment doet hij niets in D en R. De bak is een torque-flight 727. Nu wil ik naar Wognum zondag ik zou graag zo snel mogelijk dit probleem opgelost hebben. Help.
Rienk
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Als je Dodge lang stilstaat loopt die koppelomvormer ook leeg. Dat is dus het probleem niet. Je front-pump pompt enkel olie naar de koppelomvormer in R-N-D-2-1, en niet of amper in P. Ik zou gewoon de motor laten draaien, en de handel een paar seconden in iedere bovenstaande stand houden, vervolgens weer even in N zetten, peilen, bijvullen, en hetzelfde nog eens doen, tot het peil stabiel net boven de onderste streep staat. (De olie zet bij opwarmen nl. nogal uit, en een te hoog peil levert weer schuimvorming, luchtbellen en andere narigheid op). Als het hierna nog niet goed is moet je verder gaan kijken. (Zoals: zijn bij het opschuiven van de omvormer BEIDE spiebanen in hun "slots" gekomen ? (m.a.w. zit de omvormer er ver genoeg opgeschoven ?))
112-1005169112

Rienk bedankt voor je reactie, ben gisteren volop bezig geweest maar het mocht niet baten, ik heb alle olie eruit laten lopen. (deze was wel al een beetje zwart-tig, betekend dus toch dattie slipt) vervolgens heb ik er weer een maar liter nieuw ingedaan en de oliekoeler los gekoppeld en alleen via de radiator laten lopen. Al lopend in N en gewisseld in R en D de olie bijgevult, maar de versnelling R en D pakt hij nog steeds niet. :confused: Nu heb ik begrepen dat het ook aan de rembanden kan liggen...? De bak is verleden jaar gereviseerd dus het moet iets kleins zijn. hoop ik... Olie loopt er ook niet uit dus de keerring waar de koppel-omvormer omheen zit in de bak is dus goed....
robbert peter

Bericht door robbert peter »

weet niet precies wat het probleem is maar als de bak vorig jaar gereviseerd is en olie is nu al niet helder meer ben ik bang dat het niet iets kleins is

succes robbert peter
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
Rienk
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ik ben het met R.P. eens. Bak kan wel gereiviseerd zijn (of gereviverfd...) maar als de olie bruinig of zelfs zwart is, is er echt stront aan de knikker. Is ie gereviseerd door iemand met verstand van zaken ?
Ik zou om te beginnen de pan er maar af halen, en eens goed naar de rembanden en de trommels kijken. Hopelijk liggen er geen brokken remvoeringmateriaal onder in de pan, of zijn de trommels nu blauw.. (door de hitte)

Wanneer zijn die rembanden voor het laatst bijgesteld ? De ellende is ook dat de "valve-body" een soort van hydraulisch brein is (..wat de bak betreft), en absoluut niet van vuiligheid houdt. Sommige kanaaltjes en poortjes in dat ding zijn echt klein, en dankzij vuiligheid kan het schakelgedrag aardig in de war worden geholpen.
Toen je de leidingen naar de oliekoeler los had liggen, werd er toen wel olie door gepompt, m.a.w., heb je het zien stromen ? Die circulatie is (uiteraard) vreselijk belangrijk. Ik zou dat enkel loshalen om EVEN te kijken of ie wel pompt, en daarna weer vastzetten om de olie weer richting bak te sturen.. Zit de retourleiding, of de oliekoeler, of de oliekoeler in de radiateur misschien verstopt ? Als je de radiateurdop losmaakt, zie je daar misschien olie(vlekjes) ? (zo ja, dan is de in de radiateur ingebouwde oliekoeler misschien lek)
Lastig hoor, om vanachter een PC een diagnose te stellen.. Succes!
112-1005169112

Ik heb het iedee dat de olie wat zwart aan het worden is door de 3x dat ik er mee gereden heb, toen kwam hij al slecht op gang, dat zoiu dus kunnen duiden op slippen alleen je hoort niets... toch?
Verder pomp hij wel goed door want ik al draaiend de oilie koeler los gehaald en direct op de radiator gezet, toen kwam er wel olie uit, moest mijn vinger er op houden..... Maar goed een probleem is er zeker ik ga van de week kijken of ik iemand uit ymuiden kan vragen om te helpen (automaten bedrijf)
ik laat het horen.... alvast bedankt!!!!!!!!!!
112-1005169112

ik heb wat info vergaard, wat ik ook nog ga proberen is om na te zien of de koppelomvormer goed in de olie pomp zit, dit doormiddel de koppelomvormer van de flexplate los te schroeven en te zien of er (te) veel speling in zit en die dan event. verhelpen door het op te vullen met ringen..... fingers crossed.
Plaats reactie