Automaat!!! - mijn automaat slipt bij wegrijden.
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Misschien eerst 'es effe de banden stellen (dat moet ook regelmatig). Dit kun je zelf doen en kost niet zo gek veel geld; nieuwe pakking voor het carter en een nieuw filtertje.
Ik heb even een vorige uitleg hiervan gekopieerd:
"De banden afstellen is vrij simpel: ten eerste de "kick-down" band. Deze kun je van buitenaf stellen: draai de borgmoer los, dan de stelschroef eerst iets terugdraaien en daarna handvast zetten (het liefst met een niet al te grote steeksleutel). hierna de stelschroef twee en een halve (2,5) omwentelingen terugdraaien. Nu de borgmoer weer vastdraaien ZONDER dat de stelbout meedraait.
Dan de "low-reverse" band: hiervoor moet eerst het carter van de bak gedemonteerd worden en dan kun je 'm als volgt afstellen: borgmoer losdraaien, stelbout even terugdraaien en hierna weer handvast zetten, nu TWEE (2) omwentelingen terugdraaien en de borgmoer weer vastzetten zonder dat de stelbout meedraait.
Ik heb hier geschreven dat de stelbouten "handvast" gezet moeten worden, omdat het werkelijke aanhaalmoment zeer laag is (72 lbf-inch, is ongeveer 8 Nm). Om dit te kunnen bereiken, heb je een speciale momentsleutel nodig."
Hierbij is het wel handig om een boek bij de hand te hebben, al is het maar voor de lokatie van de stelschroeven. Mocht je er niet uitkomen, laat het ons weten.
Succes
Ik heb even een vorige uitleg hiervan gekopieerd:
"De banden afstellen is vrij simpel: ten eerste de "kick-down" band. Deze kun je van buitenaf stellen: draai de borgmoer los, dan de stelschroef eerst iets terugdraaien en daarna handvast zetten (het liefst met een niet al te grote steeksleutel). hierna de stelschroef twee en een halve (2,5) omwentelingen terugdraaien. Nu de borgmoer weer vastdraaien ZONDER dat de stelbout meedraait.
Dan de "low-reverse" band: hiervoor moet eerst het carter van de bak gedemonteerd worden en dan kun je 'm als volgt afstellen: borgmoer losdraaien, stelbout even terugdraaien en hierna weer handvast zetten, nu TWEE (2) omwentelingen terugdraaien en de borgmoer weer vastzetten zonder dat de stelbout meedraait.
Ik heb hier geschreven dat de stelbouten "handvast" gezet moeten worden, omdat het werkelijke aanhaalmoment zeer laag is (72 lbf-inch, is ongeveer 8 Nm). Om dit te kunnen bereiken, heb je een speciale momentsleutel nodig."
Hierbij is het wel handig om een boek bij de hand te hebben, al is het maar voor de lokatie van de stelschroeven. Mocht je er niet uitkomen, laat het ons weten.
Succes
Gerhart
Hmmm... Klinkt als hetzelfde probleem als mijn Dodge: Als de motor koud is kom ik NIET weg. Na een tijd dan kan ik met VEEL gas eindelijk verplaatsen maar rap gaat het niet. Hij schakelt bij 7 km/u over naar de 2 en bij 15 km/u over naar de 3. Je voelt de boel 'slippen'.
Zelf durf ik echter niet al te veel te doen want ik heb geen ervaring en heb 2 linkerhanden :(
Nou ja, m'n gaslek is nu ook belangrijker denk ik.
Edited By Wilf on 1060681941
Zelf durf ik echter niet al te veel te doen want ik heb geen ervaring en heb 2 linkerhanden :(
Nou ja, m'n gaslek is nu ook belangrijker denk ik.
Edited By Wilf on 1060681941
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
- Locatie: Lommel (België)
Voor de moment zit ik ook in de patatten met de automaat.
Ik geraakte ook moeilijker weg en in een 'snelle' bocht schoot hij door/schakelde terug. Te weinig olie, dacht ik en idd, olie bij gekieperd en ging al beter. Alleen lekte de Dodge wel erg veel olie als ik em terug stilzette. De olie rook duidelijk transmissie olie, maar het was wel de vooras waar de druppels aanhingen ??? Niet meteen te zeggen waar het lek eigenlijk zat, aangezien de hele handel op die plaats behoorlijk onder het vet en vuil zit.
Uiteindelijk bleek dat een van de leidingen naar de radiator tegen het motorblok schuurde (al jaren allicht) en nu compleet doorgeschuurd was, met scheur en lek tot gevolg.
Ik ga die twee leidingen maar vervangen, al heb ik een oliekoeler onderweg (week of 6) en dan kan ik weer om nieuwe leidingen gaan waarschijnlijk :(
Ik geraakte ook moeilijker weg en in een 'snelle' bocht schoot hij door/schakelde terug. Te weinig olie, dacht ik en idd, olie bij gekieperd en ging al beter. Alleen lekte de Dodge wel erg veel olie als ik em terug stilzette. De olie rook duidelijk transmissie olie, maar het was wel de vooras waar de druppels aanhingen ??? Niet meteen te zeggen waar het lek eigenlijk zat, aangezien de hele handel op die plaats behoorlijk onder het vet en vuil zit.
Uiteindelijk bleek dat een van de leidingen naar de radiator tegen het motorblok schuurde (al jaren allicht) en nu compleet doorgeschuurd was, met scheur en lek tot gevolg.
Ik ga die twee leidingen maar vervangen, al heb ik een oliekoeler onderweg (week of 6) en dan kan ik weer om nieuwe leidingen gaan waarschijnlijk :(
Never regret things you did, only those you didn't try.
"Handvast" wil zeggen: de bout met een normale sleutel (geen verlengstukken erop enzo) aandraaien, net zo krachtig als je een normale bout zou vastzetten.
Ik ken drie aanhaalmomenten:
-met de hand erin gedraaid (los)
-handvast (vast)
-kwart slag vóór afbreken (loeivast)
En ja, als je 'm juist hebt afgesteld en geborgd, moet er nog speling tussen de band en de schijf zitten.
Ik ken drie aanhaalmomenten:
-met de hand erin gedraaid (los)
-handvast (vast)
-kwart slag vóór afbreken (loeivast)
En ja, als je 'm juist hebt afgesteld en geborgd, moet er nog speling tussen de band en de schijf zitten.
Gerhart