Lekkage en speling op het stuurhuis. - APK ellende......................
Afgelopen vrijdag is de Dodge naar de APK geweest (mijn eerste APK). Ik moet de speling en de lekkage van het stuurhuis verhelpen.
Na het lezen van het DTB forum en de chaosboyz website drufde ik het wel aan om de speling proberen te verhelpen. Dat is gisteren avond volgens mij wel goed gelukt. Ik heb wel nog een vraag: Wat is de maat van de imbusschroef? Ik heb toch een aardig aantal imbussleuteltjes maar geen van hen paste. Is het een of andere speciale amerikaanse maat ofzo of was dit weer typisch de wet van Murphy???
Nu het andere probleem, de lekkage.
Het stuurhuis van de stuurbekrachiging zat wel met wat olie en vet besmeurd maar het zeikt er niet uit. Af en toe (2x in 8 maanden) moet ik wat olie bij vullen. Ik vind het (nog) niet zo'n probleem maar de APK knakker wel. Gisteren heb ik het stuurhuis eens even wat schoon proberen te maken mbv een beetje ontvetter. Na een test rondje gereden te hebben ivm de stuurspeling zag ik dat er een klein nieuw plasje olie lag op het stuurhuis naast 1 van de 2 slangen. Hopelijk is dit de reden van de lekkage (volgens mij is er geen lekkage op de keerring).
Mijn vraag is nu kan ik die slangen (zie de cirkel op de foto) los halen om te kijken wat er loos is? Of spuit dan de olie er uit? Of is het gewoon een kwestie van de slangen wat strakker aan draaien? Mijn probleem is het feit dat mijn sleutelplek een groot parkeerterrein achter het gemeentehuis is. Dus ik kan er niet een al te groot zooitje van maken.
Wie kan mij helpen met wat tips?
Ruud
Edited By Ruud on 1059490815
Na het lezen van het DTB forum en de chaosboyz website drufde ik het wel aan om de speling proberen te verhelpen. Dat is gisteren avond volgens mij wel goed gelukt. Ik heb wel nog een vraag: Wat is de maat van de imbusschroef? Ik heb toch een aardig aantal imbussleuteltjes maar geen van hen paste. Is het een of andere speciale amerikaanse maat ofzo of was dit weer typisch de wet van Murphy???
Nu het andere probleem, de lekkage.
Het stuurhuis van de stuurbekrachiging zat wel met wat olie en vet besmeurd maar het zeikt er niet uit. Af en toe (2x in 8 maanden) moet ik wat olie bij vullen. Ik vind het (nog) niet zo'n probleem maar de APK knakker wel. Gisteren heb ik het stuurhuis eens even wat schoon proberen te maken mbv een beetje ontvetter. Na een test rondje gereden te hebben ivm de stuurspeling zag ik dat er een klein nieuw plasje olie lag op het stuurhuis naast 1 van de 2 slangen. Hopelijk is dit de reden van de lekkage (volgens mij is er geen lekkage op de keerring).
Mijn vraag is nu kan ik die slangen (zie de cirkel op de foto) los halen om te kijken wat er loos is? Of spuit dan de olie er uit? Of is het gewoon een kwestie van de slangen wat strakker aan draaien? Mijn probleem is het feit dat mijn sleutelplek een groot parkeerterrein achter het gemeentehuis is. Dus ik kan er niet een al te groot zooitje van maken.
Wie kan mij helpen met wat tips?
Ruud
Edited By Ruud on 1059490815
- Bijlagen
-
- Stuurhuis.JPG
- (0 Bytes) 1323 keer gedownload
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
De olie zal er niet uitspuiten (als je de motor afzet, tenminste), maar wel eruitlopen. Effe een bakje eronder, dus.
Je kunt even de afdichtvlakken van de koppelingen schoonmaken en controleren.
Helpt dit niet, moet je de slang(en) vervangen.
Je kunt de originele slangen kopen (duur) of in de buurt kijken bij een landbouwmechanisatie-bedrijf (van dat volk dat tractoren enzo repareert).
Die kunnen meestal de slangen wel namaken tegen een redelijk bedrag.
Succes.
O ja, de inbus is inderdaad een amerikaanse maat; welke weet ik niet zo uit m'n hoofd.
Ik heb indertijd een goedkoop setje met amerikaanse maten ("standard" noemen die idioten dat) gekocht. Altijd makkelijk.
Edited By Gerhart on 1059491182
Je kunt even de afdichtvlakken van de koppelingen schoonmaken en controleren.
Helpt dit niet, moet je de slang(en) vervangen.
Je kunt de originele slangen kopen (duur) of in de buurt kijken bij een landbouwmechanisatie-bedrijf (van dat volk dat tractoren enzo repareert).
Die kunnen meestal de slangen wel namaken tegen een redelijk bedrag.
Succes.
O ja, de inbus is inderdaad een amerikaanse maat; welke weet ik niet zo uit m'n hoofd.
Ik heb indertijd een goedkoop setje met amerikaanse maten ("standard" noemen die idioten dat) gekocht. Altijd makkelijk.
Edited By Gerhart on 1059491182
Gerhart
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
:D Hallo Ruud :D .
Niet iets om je druk te maken, maar wel te repareren.
Als je de wartel losdraait komt er olie uit niet op druk maar je oliepomp die ook hoger hangt blijft olie aanvoeren.
Dus opvangen,schoon bakje, kun je hem weer gebruiken.
Onder de wartel zit op de pijp een flenskraagje,als je hem nog aangedraaid krijgt moet je dit eerst proberen,lukt dat niet draai dan de wartel los en leg er een O-ringetje van die maat onder en draai hem dan weer vast maar wel met gevoel rubber dicht heel goed af.
Vraag naar een O-ring die oliebestendig is.
Hoop dat je er wat mee kunt ik doe het altijd op deze manier.
mvg Jan.
Niet iets om je druk te maken, maar wel te repareren.
Als je de wartel losdraait komt er olie uit niet op druk maar je oliepomp die ook hoger hangt blijft olie aanvoeren.
Dus opvangen,schoon bakje, kun je hem weer gebruiken.
Onder de wartel zit op de pijp een flenskraagje,als je hem nog aangedraaid krijgt moet je dit eerst proberen,lukt dat niet draai dan de wartel los en leg er een O-ringetje van die maat onder en draai hem dan weer vast maar wel met gevoel rubber dicht heel goed af.
Vraag naar een O-ring die oliebestendig is.
Hoop dat je er wat mee kunt ik doe het altijd op deze manier.
mvg Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Ik heb weer hulp nodig !!!
Ik heb gisteren weer even zitten sleutelen. Ik weet nu 100% zeker waar de lekkage vandaan komt. Het komt vanuit 1 van de 2 koppelingen van de leidingen. Het lijkt er heel erg op dat de olie tussen de wartel en de leiding naar boven komt.
Ik heb eerst geprobeerd de koppeling nog wat strakker aan te draaien maar dat ging niet meer.
Daarna de wartel losgedraaid. De olie opgevangen zo goed en zo kwaad als dat mogelijk was. Ik heb de leiding zo snel mogelijk ophoog gehaald (zie foto). Ik zag dat er wat spul om het schroefdraad zat dus heb ik geprobeerd mbv dat witte "tape" dat om gasleidingen gedaan word geprobeerd om het lek te dichten maar geen positief resultaat.
Kan iemand mij helpen met een tip???
Het rubber ringetje wat eerder in dit onderwerp word genoemd waar moet die evt komen? Positie A of B (zie foto).
Alvast bedankt maar weer !
Ruud
Ik heb gisteren weer even zitten sleutelen. Ik weet nu 100% zeker waar de lekkage vandaan komt. Het komt vanuit 1 van de 2 koppelingen van de leidingen. Het lijkt er heel erg op dat de olie tussen de wartel en de leiding naar boven komt.
Ik heb eerst geprobeerd de koppeling nog wat strakker aan te draaien maar dat ging niet meer.
Daarna de wartel losgedraaid. De olie opgevangen zo goed en zo kwaad als dat mogelijk was. Ik heb de leiding zo snel mogelijk ophoog gehaald (zie foto). Ik zag dat er wat spul om het schroefdraad zat dus heb ik geprobeerd mbv dat witte "tape" dat om gasleidingen gedaan word geprobeerd om het lek te dichten maar geen positief resultaat.
Kan iemand mij helpen met een tip???
Het rubber ringetje wat eerder in dit onderwerp word genoemd waar moet die evt komen? Positie A of B (zie foto).
Alvast bedankt maar weer !
Ruud
- Bijlagen
-
- Stuurhuis_probleem0005.JPG (0 Bytes) 3906 keer bekeken
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Hoi hoi
Het is belangrijk dat die schroeefdraad precies past..
dus ik zou toch uitkijken of ze niet iets kunnen maken bv bij akkermans met hetzelfde schroefdraad..
Bij mij was de leiding lek..de hydrolische..dus er staat erg veel kracht op..
ik heb juist dezelfde wartel (wist niet da tdat zo heette)kunnen gebruiken en de rest er opnieuw tussen laten maken..
Bij een lanbouwbedrijf kunnen ze zo'n slang exact maken..met het goede schroefdraad
dus ga daar eens naar op zoek..zolas gerhart zei
afdichten met van alles kan je proberen natuurlijk..maar er staat druk op de slang..dus wil je het probleem kwijt..ga dan voor een andere slang
groetjes INgridje
Het is belangrijk dat die schroeefdraad precies past..
dus ik zou toch uitkijken of ze niet iets kunnen maken bv bij akkermans met hetzelfde schroefdraad..
Bij mij was de leiding lek..de hydrolische..dus er staat erg veel kracht op..
ik heb juist dezelfde wartel (wist niet da tdat zo heette)kunnen gebruiken en de rest er opnieuw tussen laten maken..
Bij een lanbouwbedrijf kunnen ze zo'n slang exact maken..met het goede schroefdraad
dus ga daar eens naar op zoek..zolas gerhart zei
afdichten met van alles kan je proberen natuurlijk..maar er staat druk op de slang..dus wil je het probleem kwijt..ga dan voor een andere slang
groetjes INgridje
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
:D Hallo Ruud.
De O ring moet de zelfde buitenmaat hebben als de draad van je wartel en de binnenmaat moet de doorgang hebben van je leiding.
Ga aub geen tape of andere middelen gebruiken om je schroefdraad af te dichten, de flensverbinding moet goed sluiten dan kan er ook geen olie uitkomen.
Meet ze eens op als je er geen vindt heb ik er nog wel voor je.
mvg Jan.
De O ring moet de zelfde buitenmaat hebben als de draad van je wartel en de binnenmaat moet de doorgang hebben van je leiding.
Ga aub geen tape of andere middelen gebruiken om je schroefdraad af te dichten, de flensverbinding moet goed sluiten dan kan er ook geen olie uitkomen.
Meet ze eens op als je er geen vindt heb ik er nog wel voor je.
mvg Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Ruud .
Wat Roger zegt klopt ook, maar ik ging ervan uit dat er een flens aan je leiding zit en geen tonnetje zoals die worden gebruikt bij knelfittingen.
Als het een flens is kun je rustig een O ring gebruiken maar wel met gevoel aandraaien.
En al je Loctite gebruikt gebruik dan het goede nummer en zorg dat de verbinding olie vrij is anders werken de componenten van de Loctite niet om hem te laten uitharden.
Kijk even op www.loctite.be
mvg Jan.
Wat Roger zegt klopt ook, maar ik ging ervan uit dat er een flens aan je leiding zit en geen tonnetje zoals die worden gebruikt bij knelfittingen.
Als het een flens is kun je rustig een O ring gebruiken maar wel met gevoel aandraaien.
En al je Loctite gebruikt gebruik dan het goede nummer en zorg dat de verbinding olie vrij is anders werken de componenten van de Loctite niet om hem te laten uitharden.
Kijk even op www.loctite.be
mvg Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Jan heb jij wellicht voor mij toch een ringetje?
Ik kan die oplossing dan tijdelijk gebruiken voor de herkeuring. Als dat lukt heb ik weer even de tijd om op mijn gemakkie de juiste oplossing toe te passen.
Het is even zoeken om in Rotterdam een landbouw bedrijf te vinden......ha ha ha
Ruud
Ik kan die oplossing dan tijdelijk gebruiken voor de herkeuring. Als dat lukt heb ik weer even de tijd om op mijn gemakkie de juiste oplossing toe te passen.
Het is even zoeken om in Rotterdam een landbouw bedrijf te vinden......ha ha ha
Ruud
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
:D Hallo Ruud.
Rotterdam is groot maar heb je ook een adres waar je woont of denk je gewoon. Aan Ruud.
Die met de Dodge
Rotterdam.
Hoor het wel :D
Rotterdam is groot maar heb je ook een adres waar je woont of denk je gewoon. Aan Ruud.
Die met de Dodge
Rotterdam.
Hoor het wel :D
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
:D Hallo Ruud.
Als alles goed gaat heb je ze morgen in de bus.
Dat is dan 179.56 € exl btw maar incl postzegel.
Zorg jij nu maar dat je lek dicht komt, o ja kijk even in de enveloppe, gebruiksaanwijzing.
mvg Jan.
WWW.DODGEW200.TK dat is mijn site.
Als alles goed gaat heb je ze morgen in de bus.
Dat is dan 179.56 € exl btw maar incl postzegel.
Zorg jij nu maar dat je lek dicht komt, o ja kijk even in de enveloppe, gebruiksaanwijzing.
mvg Jan.
WWW.DODGEW200.TK dat is mijn site.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas
