Grappig is dat: Ik heb gisteravond net een nieuwe pagina op mijn site gezet met daarin een heel verhaal over inlaatspruitstuk, spacer en carburateur.
zie
http://www.knoware.nl/users/veldman/fra ... 00carb.htm
Er zijn twee soorten spacers, een met een enkel groot gat in het midden, en zogenaamde 4-hole spacers met voor iedere gasklep een eigen gat. De eerste zou voornamelijk bijdragen in het hoge toerengebied, de tweede meer bij de lage toeren, koppel dus.
Spacers werken ongeveer hetzelfde als headers. Je maakt als het ware een stukje buis, je laat daar met een noodgang lucht doorheen gaan, en omdat die lucht een massatraagheid heeft krijg je een soort "zuigend" effect. In theorie geldt dat hoe langer de weg van carburateur naar inlaatklep, des te meer power.
In de nieuwe Mopar Magnum motoren ("onze" 318/360 maar dan met enkele verbeteringen) gebruiken ze om die reden een inlaatspruitstuk waarin de poorten een heuse looping maken! Het inlaatspruitstuk ziet eruit als een halve oliedrum!
Dat kunnen ze daar ook doen, want die motor heeft benzine-injectie, dus er gaat alleen maar lucht door het spruitstuk. Met benzine moet je uitkijken dat het niet teveel afkoelt onderweg.
Nu hebben wij onze motoren op LPG lopen, en dat zou dus prima met zo'n manifold kunnen.
Een spacer is een oplossing die dus enigzins die kant opgaat. Langere inlaatkanalen, meer power...
Verwacht er echter geen wonderen van. Ik heb zo'n ding erop gezet omdat ik toch pakkingen en studs moest hebben voor de carburateur, en die zitten standaard bij een spacer. Dus het kostte me bijna niets, zowel in geld als in extra werk. En dan is zoiets mooi meegenomen.
O ja, er is nog een voordeel: Isolatie. Het inlaatspruitstuk wordt verwarmd met uitlaatgas (er loopt een uitlaatgaskanaal door je spruitstuk) maar je carburateur wil je liever koel houden, zeker als je op LPG rijdt.
Voor de Quadrajet hebben ze bij Summit hele mooie. Ik heb zelf zo'n Quadrajet spacer onder mijn Holley Spreadbore gezet.
Apart trouwens dat er een Quadrajet op zit. Dat heeft Mopar maar heel kort gedaan. Ze waren meer verzot op de ThermoQuad (ook goed voor 850 cfm).
Groeten,
Frans