Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

DOOD??? - No panic!!!

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Dit was een foefje bij de oude alternator die ik had..
en niet bij de neiuwe dynamo..want daar zit een controle lampje op..
Maar als je sterk denkt na alles te vervangen te hebben dat het 100% zeker je alternator is..dan maakt het niets uit hoor of je dit foefje uithaalt..maar dan kan je wel met zekerheid zeggen of je alternator nu echt naar de kl*te is of juist niet..Bij Mij was dat twee keer het geval dus ik heb er een nieuwe dynamo ingedaan..en die werkt op een controlelampje..
Wij hebben het wel gedaan..en voor onze werkte het uitstekend..zodat we uit konden vinde wat het daadwerkelijk was..(na nieuwe spanningsregelaar en amperemeter te hebben doorverbonden)
Soms zit je met je handen in je haar..
(weten jullie nog dat ik een splinternieuwe alternator erin had gestopt)dus dan denk je dat die het nooooooooooooooit kan zijn..
Maar hij was het wel degelijk..alletwee de koolborstels doorgebrand..
en zonder dit foefje hadden we nu nog gezocht.

p.s. het vorige berichtje heeft Henton achtergelaten

groetjes Ingridje
wittenaar
Site Admin

Bericht door wittenaar »

Een alternator is het engelse woord voor wisselstroomdynamo (alternate = wisselend)
De wisselstoomdynamo heeft intern 3 vaste wikkelingen met daaraan 6 dioden om de wisselspanning gelijkspanning te maken, hiervandaan komt dan je laadspanning/stroom.
Dit is de aansluiting BAT op je dynamo.

Het draaiende gedeelte, dat het 'veld' genoemd wordt van spanning voorzien door de koolborstels. De aansluitingen heten FLD waarvan er 1 12 volt krijgt vanaf de spanningregelaar en waarvan de andere via de spanningsregelaar naar massa geschakeld wordt op het moment dat de spanning van de accu teveel daalt.
Deze koolborstels zijn relatief simpel te vervangen, kost nog geen 5 euro! (heb ze zelf van een autoelectroboer gehaald, had het juiste type niet op voorraad, maar heb een ander typje opgezocht en een beetje afgevijld, dit draait nu alweer een paar jaar naar volle tevredenheid.

Met een multimeter kun je heel simpel doormeten of het veld cq de borstels defect zijn. Je moet een weerstand meten van ongeveer 18 ohm. (multimeters zijn vanaf 10 euro verkrijgbaar in diverse electronica zaken en zelfs bijde Gamma)

Vaak zijn trouwens dit soort problemen en ook problemen met de defecte ontstekingsmodule terug te leiden naar een slechte aarde van deze modules.

Maak altijd een goede aarddraad vanaf je accu naar de spanningsregelaar en je ontstekingsmodule, want standaard zijn ze geaard via het chassis, en dat is na al die jaren niet zo'n beste verbinding meer.

De nieuwe dynamo die je nu hebt is ook een alternator, het principe is exact gelijk, 3 wikkelingen met daaraan een diodebrug en een roterend veld. Het verschil zit hem in de spanningsregelaar, de nieuwere dynamo's van tegenwoordig hebben een ingebouwde spanningsregelaar, met inderdaad een aansluiting voor het controlelampje.

Maar het principe blijft gelijk.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Groet
Tonnie
Bijlagen
dynamo_001.jpg
dynamo_001.jpg (10.49 KiB) 1819 keer bekeken
105-1046176934

Zooww Tonnie..
je maakt er wel werk van..

Gelukkig hebben wij dit advies niet meer nodig..vanwege dat het bij ons AL een maand perfect werkt..
En het klopt..spanningsregelaar zit erin..
maar je weet het nooit he..Henton is ook op zoek naar een dodge..en zit er toch redelijk snel aan te komen..
Vandaag gaan we weer kijken..
Maar als we een probleem krijgen weer..dan gooien we der net zo'n zelfde in als bij mij..
Maar natuurlijk gaan we der voor dat we geen probleempjes meer krijgen..

groetjes INgridje
Nico

Bericht door Nico »

Hoi Ingridje.
Gefeliciteerd dat alles al een maand goed werkt,maar als je wilt dat alles in de toekomst ook goed blijft werken,dan toch nooit meer een accupool lostrekken bij draaiende motor
Groejes Nico
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
jantje

Bericht door jantje »

die nico is wel een erg steng persoon..
zijn jullie een soort comunne of iets?
ik heb een stroomprobleem onder mijn dasboard.
jantje en de bak is nu kapot.
van emden jan
wittenaar
Site Admin

Bericht door wittenaar »

Jantje:

Vertel eens wat er aan de hand is met je stroomprobleem, wellicht kunnen we helpen.

Enne, commune? Nee, wel mensen die adviezen willen geven om de boel heel te houden.

Nico heeft jarenlang ervaring als automonteur, en ikzelf heb vroeger in de autoelectro gezeten, dus we weten allebei waar we het over hebben.
105-1046176934

hahah moet wel lachen om je Jan..

Nee het is heerlijk om advies te krijgen van echte kenners..
zoals Nico Tonnie en Gerhart..en de rest natuurlijk

Wij (henton en ik) weten alleen alles van wat we al aan de hand hebben gehad..ondertussen is dat al heel wat..
maar ik ben geen automonteur..Ik leer alleen maar door boven die Dodge te hangen..Adviezen halen wij hier ook van de dtb site vandaan..
En als die niet bestond dan hing ik nu nog boven mijn eerste probleem..

Maar Nico..ik zal het goed in mijn oortjes stampen..want ik wil de boel graag heelhouden ..

groetjes ingridje
Plaats reactie