MSD ontsteking W200
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
MSD ontsteking W200
Ik heb net een MSD ontsteking besteld, want ik wil de blok elektronica van mijn W200 betrouwbaarder maken. Dus starten lopen en gewoon alles op 12V. Want nu zijn er meestal meerdere startpogingen nodig. Dit is niet alleen lastig als je haast hebt, maar ook gebruik ik nu gemiddeld 1 startmotor per jaar. En om het jaar een accu. Dus als dat MSD setje werkt, verdient het zichzelf terug door minder startmotor en accu slijtage. Ook begreep ik dat het wat extra vermogen en/of een iets lager verbruik oplevert als je ontsteking perfect werkt.
Het meeste van het MSD setje wijst zichzelf, er blijft alleen 1 vraagje over. Er komen namelijk 2 draden uit de rotor/verdeler van mijn W200 voor de magneet die de ontstekings tijdstippen doorgeeft:
- Een groene
- Een wit/bruine
Welke is de + en welke de - ?
Zie ook het W200 wire diagram, het zijn J6 en J7 van de originele ECU. En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte over hoe goed dit systeem werkt. 1 ding is alvast zeker, het setje kost E300,- en bevat een bobine, een moderne ontstekingsmodule en speciale bougiekabels. Verder zit er bedrading bij. Een snoertje tussen ECU en bobine, dikke draadjes van de ECU naar de accu, een draad naar het contactslot en een draad voor de toerenteller. Ook is er een ingebouwde toerenbegrenzer, die instelbaar is van 2500 tot 9900 toeren. Wel zo prettig als bijvoorbeeld je gas een keer zou blijven hangen, dat je blok dan niet stuk kan revven. 4500 lijkt mij een veilige waarde voor het standaard 318 blokje. Dan heb je even de tijd om bijvoorbeeld de kap te openen en het gas terug te duwen.
Het meeste van het MSD setje wijst zichzelf, er blijft alleen 1 vraagje over. Er komen namelijk 2 draden uit de rotor/verdeler van mijn W200 voor de magneet die de ontstekings tijdstippen doorgeeft:
- Een groene
- Een wit/bruine
Welke is de + en welke de - ?
Zie ook het W200 wire diagram, het zijn J6 en J7 van de originele ECU. En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte over hoe goed dit systeem werkt. 1 ding is alvast zeker, het setje kost E300,- en bevat een bobine, een moderne ontstekingsmodule en speciale bougiekabels. Verder zit er bedrading bij. Een snoertje tussen ECU en bobine, dikke draadjes van de ECU naar de accu, een draad naar het contactslot en een draad voor de toerenteller. Ook is er een ingebouwde toerenbegrenzer, die instelbaar is van 2500 tot 9900 toeren. Wel zo prettig als bijvoorbeeld je gas een keer zou blijven hangen, dat je blok dan niet stuk kan revven. 4500 lijkt mij een veilige waarde voor het standaard 318 blokje. Dan heb je even de tijd om bijvoorbeeld de kap te openen en het gas terug te duwen.
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: MSD ontsteking W200
Hoi Tommy,
witbruin is +
groen is -
Zonder die zooi moet je auto normaal gewoon goed starten.
Zou als eerst een alles op nieuw afstellen..
Bij mij heeft toen een nieuwe gasmixer, nieuwe bougie's/bougiekabels/verdelerkap/rotor heel veel gedaan.
Smorgens binnen 2 tellen loopt hij gelijk op lpg. ( heb wel extra knop voor extra gas inspuiting )
witbruin is +
groen is -
Zonder die zooi moet je auto normaal gewoon goed starten.
Zou als eerst een alles op nieuw afstellen..
Bij mij heeft toen een nieuwe gasmixer, nieuwe bougie's/bougiekabels/verdelerkap/rotor heel veel gedaan.
Smorgens binnen 2 tellen loopt hij gelijk op lpg. ( heb wel extra knop voor extra gas inspuiting )
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Re: MSD ontsteking W200
Ik heb de hele ontsteking al een keer vervangen, inclusief rotor+kap, bougies en kabels, maar mijn W200 heeft tot dusver 9 van de 10 keer een paar pogingen nodig. Soms duurt het minuten voordat ik hem aan heb. Afstelling van de carb is nooit gewijzigd.
Maar ik heb nog geen extra gas inspuiting, dus wil hij niet op gas, dan moet ik op benzine starten. Dat kost al 1 startpoging voordat er benzine in de carb zit en dan kan hij pas gaan.
Hoe heb je dat gedaan met die extra gas inspuiting?
En mag ik ook vragen hoe je ontdekt hebt welke van die draden + en welke - is?
Maar ik heb nog geen extra gas inspuiting, dus wil hij niet op gas, dan moet ik op benzine starten. Dat kost al 1 startpoging voordat er benzine in de carb zit en dan kan hij pas gaan.
Hoe heb je dat gedaan met die extra gas inspuiting?
En mag ik ook vragen hoe je ontdekt hebt welke van die draden + en welke - is?
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: MSD ontsteking W200
Meten is weten.
Heb toen eens getest welke de + was.
De gasboer heeft me toen een nieuwe gasverdamper ingebouwd!! Correct in me vorige post spreek ik over een gasmixer.. Moet gasverdamper zijn.
Reden was alleen dat hij niet meer goed kon worden afgesteld, dus nieuwe verdamper erop.
Met warme motor altijd binnen 1 tel lopen, alleen smorgens wilde hij dat niet.
Moest 4x op contact zetten dan liep hij in 1x. Bij elke keer op contact spuit hij hij gas door, relais blijft dan maar heel even openstaan.
Ben toen terug gegaan dat het doelloos is om elke morgen 4x die sleutel om te draaien, zodoende dat de gasboer een chokeknop heeft ingebouwd.
Elke morgen hou ik die knop 3seconden in dan blijft de gas door lopen tot de carburateur dan loopt hij gelijk binnen 2 tellen op gas, op benzine kan ik niet meer rijden alles eruit getrokken.
Heb toen eens getest welke de + was.
De gasboer heeft me toen een nieuwe gasverdamper ingebouwd!! Correct in me vorige post spreek ik over een gasmixer.. Moet gasverdamper zijn.
Reden was alleen dat hij niet meer goed kon worden afgesteld, dus nieuwe verdamper erop.
Met warme motor altijd binnen 1 tel lopen, alleen smorgens wilde hij dat niet.
Moest 4x op contact zetten dan liep hij in 1x. Bij elke keer op contact spuit hij hij gas door, relais blijft dan maar heel even openstaan.
Ben toen terug gegaan dat het doelloos is om elke morgen 4x die sleutel om te draaien, zodoende dat de gasboer een chokeknop heeft ingebouwd.
Elke morgen hou ik die knop 3seconden in dan blijft de gas door lopen tot de carburateur dan loopt hij gelijk binnen 2 tellen op gas, op benzine kan ik niet meer rijden alles eruit getrokken.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
- Locatie: biest-houtakker
Re: MSD ontsteking W200
de twee draden die uit de originele verdeler komen zijn geen draden waar echt spanning op staat, deze meten alleen de momenten waarop hij moet vonken. deze komen uit de ontstekingsmodule en geeft hoogstens 9 volt en zeker geen 12.
je moet de nieuwe verdeler op de constante spanning van het contactslot aansluiten.
je moet de nieuwe verdeler op de constante spanning van het contactslot aansluiten.
Re: MSD ontsteking W200
Hallo ik ken mij verder niet uit met MSD ontstekingen en kan jou daar ook niet bij helpen maar ik vermoed dat bij t trage starten op gas eerder t probleem bij de gasinstallatie zit zoals hier boven al omschreven , maar dat is mijn bescheiden mening.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Re: MSD ontsteking W200
Vandaag al wat verder gekomen, want de verdeler draden heb ik kunnen labelen en ook de andere draden liggen nu klaar. Alleen heb ik nog 1 draadje gevonden wat onzeker is. Want de gas installatie heeft een aansluiting op de massa van de bobine. Die zit daar waarschijnlijk origineel vanaf de inbouw, want hij heeft een eigen ingang in de LPG aansturing.
Wat kan dat draadje doen?
En de MSD bobine wordt (volgens de handleiding) direct aangestuurd door de ECU met zeer hoge voltages, die precies komen als ze nodig zijn. Zou dat de LPG installatie in de war kunnen brengen of is het waarschijnlijk dat alleen de + aangestuurd wordt en dat de - gewoon constant blijft?
Verder is het startgedrag op benzine hetzelfde als op gas, met het verschil dat je hem op benzine verzuipt als hij na een bepaald aantal pogingen nog niet loopt.
En heel verrassend, toen ik eind van de middag naar de motorcross ging, startte mijn W200 gelijk en toen ik terug ging weer. Dat heeft hij nog nooit eerder zo makkelijk gedaan. Het is bijna alsof de oude ontsteking ineens toch geen zin heeft om vervangen te worden. ;)
Wat kan dat draadje doen?
En de MSD bobine wordt (volgens de handleiding) direct aangestuurd door de ECU met zeer hoge voltages, die precies komen als ze nodig zijn. Zou dat de LPG installatie in de war kunnen brengen of is het waarschijnlijk dat alleen de + aangestuurd wordt en dat de - gewoon constant blijft?
Verder is het startgedrag op benzine hetzelfde als op gas, met het verschil dat je hem op benzine verzuipt als hij na een bepaald aantal pogingen nog niet loopt.
En heel verrassend, toen ik eind van de middag naar de motorcross ging, startte mijn W200 gelijk en toen ik terug ging weer. Dat heeft hij nog nooit eerder zo makkelijk gedaan. Het is bijna alsof de oude ontsteking ineens toch geen zin heeft om vervangen te worden. ;)
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
- Locatie: biest-houtakker
Re: MSD ontsteking W200
dat draadje is voor het safetyrelais van je gasinstallatie, je kan dat draadje ook om de bobinekabel draaien dan werkt hij ook.
dit zorgt voor veiligheid; motor uit -> gas wordt afgesloten.
of je doet hem terug op de massa van de msd?
arjan
dit zorgt voor veiligheid; motor uit -> gas wordt afgesloten.
of je doet hem terug op de massa van de msd?
arjan
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Re: MSD ontsteking W200
Na het veel te lang uitgesteld te hebben, zit nu eindelijk de hele MSD ontsteking in mijn W200.
Reden voor deze plotselinge voortgang is dat er vandaag een maat bij was die handig is met elektra. Dus de aansluitingen zijn gewoon professioneel gedaan. ;)
En het resultaat is er, hij start weer beter dan ooit, zelfs met een accu die nog maar op 12,3 volt stond.
Loopt ook mooier, rustiger. Meer vermogen misschien, maar dat is nog niet echt merkbaar. Wat wel opvalt is dat hij veel beter reageert op het gas, vaak stotterde hij 1 of 2 keer licht als je vroeger ineens vanuit lage snelheid volgas gaf, nu doet hij het gelijk.
De aansluitingen zijn nu als volgt gedaan:
- Verdeler: draadje met oranje beginstukje op MSD paars, draadje met zwart beginstukje op zwart
(de draden die ik eerst zag bleken na wat schoonmaken net bij de verdeler toch de juiste kleuren te hebben)
- Contact: MSD paarsig rood op de voeding van het weerstandblokje
- Accu + draad MSD: op de accu +
- Accu - draad MSD: was te kort, dus op de bevestigingsbout van de oude ontstekingsmodule, die ook met de accu minpool verbonden is
- Toerentellerdraad en gas safetydraad: samen op de MSD tach draad (grijs)
- Witte draad MSD: niet gebruikt
- Bobinekabel: Direct naar de + pool van de accu.
Reden voor deze plotselinge voortgang is dat er vandaag een maat bij was die handig is met elektra. Dus de aansluitingen zijn gewoon professioneel gedaan. ;)
En het resultaat is er, hij start weer beter dan ooit, zelfs met een accu die nog maar op 12,3 volt stond.
Loopt ook mooier, rustiger. Meer vermogen misschien, maar dat is nog niet echt merkbaar. Wat wel opvalt is dat hij veel beter reageert op het gas, vaak stotterde hij 1 of 2 keer licht als je vroeger ineens vanuit lage snelheid volgas gaf, nu doet hij het gelijk.
De aansluitingen zijn nu als volgt gedaan:
- Verdeler: draadje met oranje beginstukje op MSD paars, draadje met zwart beginstukje op zwart
(de draden die ik eerst zag bleken na wat schoonmaken net bij de verdeler toch de juiste kleuren te hebben)
- Contact: MSD paarsig rood op de voeding van het weerstandblokje
- Accu + draad MSD: op de accu +
- Accu - draad MSD: was te kort, dus op de bevestigingsbout van de oude ontstekingsmodule, die ook met de accu minpool verbonden is
- Toerentellerdraad en gas safetydraad: samen op de MSD tach draad (grijs)
- Witte draad MSD: niet gebruikt
- Bobinekabel: Direct naar de + pool van de accu.
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: MSD ontsteking W200
Hee Tommy,
Inmiddels maandje verder en ben je nog steeds te vrede ?
Wellicht wil ik het ook gaan bestellen.
Inmiddels maandje verder en ben je nog steeds te vrede ?
Wellicht wil ik het ook gaan bestellen.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Re: MSD ontsteking W200
Werkt nog steeds prima. Zoveel prettiger starten, gewoon de sleutel omdraaien, beetje gas en hij komt gelijk. Sinds de MSD erin zit, heb ik nog geen 1 keer gehad dat de W200 niet gelijk aansloeg. En ik heb hem sindsdien zeker al 50 keer gestart. Ook start ik nu gewoon elke keer op gas, veel makkelijker dan dat omschakelen.
Maar zoals ik al schreef, vermogen en verbruik veranderen niet, het is puur hoe hij start en dat hij iets beter loopt en op het gas reageert.
Ook vermoed ik dat de MSD zichzelf terugverdient dmv besparing op nieuwe startmotoren, accu's, benzine en verminderde slijtage.
Ik kan het iedereen aanraden, de W200 is zoveel leuker als hij gewoon modern start.
Maar zoals ik al schreef, vermogen en verbruik veranderen niet, het is puur hoe hij start en dat hij iets beter loopt en op het gas reageert.
Ook vermoed ik dat de MSD zichzelf terugverdient dmv besparing op nieuwe startmotoren, accu's, benzine en verminderde slijtage.
Ik kan het iedereen aanraden, de W200 is zoveel leuker als hij gewoon modern start.
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: MSD ontsteking W200
Mij gaat het zich alleen als extra puntje op de i kwa beter lopen/vermogen.
Ondanks dat mijn verdeler al minstens 20 jaar oud is.. destijds mee gespoten in kleur rood mag hij wel eens worden vernieuwd. Gewoon omdat het kan, links en rechts ben ik wat info van internet aan het afhalen wat het beste is.
Gr Phil
Ondanks dat mijn verdeler al minstens 20 jaar oud is.. destijds mee gespoten in kleur rood mag hij wel eens worden vernieuwd. Gewoon omdat het kan, links en rechts ben ik wat info van internet aan het afhalen wat het beste is.
Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Re: MSD ontsteking W200
Wat ik vervangen heb voor MSD zijn:
- ontstekingsmodule
- bobine
- bougiekabels
- kabelboom van het ontstekingsdeel
Verder heb ik de rotor en de verdelerkap ervan vervangen voor de meest luxe die ik bij Rockauto kon vinden, de Wells 3D1072A.
Mijn verdeler is nog origineel. MSD maakt naast mijn ontstekingsmodule ook high performance modules met twinspark of triple spark. En ze maken ook verdelers die beter vervroegen dan origineel. Instelbaar ook. Wil je prestaties winnen, dan denk ik dat je meer hebt aan zo'n performance setje dan aan mijn comfort setje.
Maar wel, wil je de verdeler er ook bij en de performance ontsteking, dan ben je ruim het dubbele kwijt van de E300,- die ik uitgaf. Maar dan zit je wel op hetzelfde niveau als de meeste muscle cars die nu opgebouwd worden, want MSD is bij zulke projecten dacht ik marktleider.
Overigens, het meeste vermogen win je niet in de ontsteking, maar in het blok zelf. Met andere nokkenas, andere koppen, een stroker kitje, andere headers en nog divers klein spul schijn je 300 pk uit je 318 te kunnen trekken.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=kqf-uCUpDPc
- ontstekingsmodule
- bobine
- bougiekabels
- kabelboom van het ontstekingsdeel
Verder heb ik de rotor en de verdelerkap ervan vervangen voor de meest luxe die ik bij Rockauto kon vinden, de Wells 3D1072A.
Mijn verdeler is nog origineel. MSD maakt naast mijn ontstekingsmodule ook high performance modules met twinspark of triple spark. En ze maken ook verdelers die beter vervroegen dan origineel. Instelbaar ook. Wil je prestaties winnen, dan denk ik dat je meer hebt aan zo'n performance setje dan aan mijn comfort setje.
Maar wel, wil je de verdeler er ook bij en de performance ontsteking, dan ben je ruim het dubbele kwijt van de E300,- die ik uitgaf. Maar dan zit je wel op hetzelfde niveau als de meeste muscle cars die nu opgebouwd worden, want MSD is bij zulke projecten dacht ik marktleider.
Overigens, het meeste vermogen win je niet in de ontsteking, maar in het blok zelf. Met andere nokkenas, andere koppen, een stroker kitje, andere headers en nog divers klein spul schijn je 300 pk uit je 318 te kunnen trekken.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=kqf-uCUpDPc
Re: MSD ontsteking W200
heb ff t filmpje bekeken , geinig alleen jammer dat de torque cq power meter niet in beeld komt , zon stroker kitje klinkt interessant alleen denk ik dat er wat meer bij komt kijken dan t woord " kitje " doet vermoeden : andere krukas ( 4,00 inch) en kortere drijfstangen cq zuigers nadat de koppen er ook af en weer op moeten natuurlijk ,verder ook een mooi moment om de compressie wat op te krikken zodat t LPG rijden ook wat meer koppel levert ,is er iemand onder ons met zon motor ? zo ja wat is de ervaring ?
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: MSD ontsteking W200
verdeler staat sowieso nog een keer op het lijstje om te vervangen.. Natuurlijk haal je geen extra pk's eruit dat snap ik ook wel, maar alle beetjes zijn mee genomen toch... Als ik verhalen lees op Mopar.nl lees ik alleen maar positieve reacties.
Stroken na 390 allemaal leuk en aardig maar kost een hoop geld...
Setup wat ik nu heb is voor mij doen meer als genoeg... Merk nu al dat je harder rijd als normaal.. Gaspedaal hoef niet meer half in om redelijk met het verkeer mee te komen.. Dikke teen is vol doende.
Zo klinkt de mijne nu met snellere nokkenas 4bbl intake en carburateur.
https://www.youtube.com/watch?v=e3iGX_2yJ08
Stroken na 390 allemaal leuk en aardig maar kost een hoop geld...
Setup wat ik nu heb is voor mij doen meer als genoeg... Merk nu al dat je harder rijd als normaal.. Gaspedaal hoef niet meer half in om redelijk met het verkeer mee te komen.. Dikke teen is vol doende.
Zo klinkt de mijne nu met snellere nokkenas 4bbl intake en carburateur.
https://www.youtube.com/watch?v=e3iGX_2yJ08
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil