wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan?
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
voorste oliekeering?
76 w200 340
76 w200 360
76 w200 360
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
ja, dat meen ik ook inderdaad, dank voor het meedenken.
Als ik de Haynes handleiding goed gelezen heb in Hst 2b - 18,19 dan hebben ze het inderdaad over de 'engine oil seals'. Maar dat zijn de achterste en is het meervoud omdat die uit 2 helften bestaat. De voorste komt bij 'timing cover and chain' aan bod.
Knutseltijd, het zal wel wat duidelijker worden als ik het zover los heb. En anders komen er hier wat foto's en vragen ;)
Als ik de Haynes handleiding goed gelezen heb in Hst 2b - 18,19 dan hebben ze het inderdaad over de 'engine oil seals'. Maar dat zijn de achterste en is het meervoud omdat die uit 2 helften bestaat. De voorste komt bij 'timing cover and chain' aan bod.
Knutseltijd, het zal wel wat duidelijker worden als ik het zover los heb. En anders komen er hier wat foto's en vragen ;)
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Naar aanleiding van een kouwe cabine met dit frisse winterweer en enkele attente mensen hier die meedachten heb ik de thermostaat vernieuwd.
Beetje koelvloeistof aflaten en opvangen, hupsakee.... oude thermostaat eruit, nieuwe getest op openings temperatuur (195F / 90C) - check - (De originele thermostaat vermelde die waarden dus heb ik eenzelfde teruggeplaatst), nieuwe geplaatst mbv vloeibare pakking en alles weer netjes dicht en afvullen.
Nu wordt het inderdaad weer lekker warm in de cabine en onder de motorkap :D
Sterker nog, hij brand zo goed dat ik me aan de buitenkant van de cabine kan warmen
aan de cabine.
Oude thermostaat getest op openingstemp, en yep, die ging dus al open tussen de 25 en 30C.
Beetje koelvloeistof aflaten en opvangen, hupsakee.... oude thermostaat eruit, nieuwe getest op openings temperatuur (195F / 90C) - check - (De originele thermostaat vermelde die waarden dus heb ik eenzelfde teruggeplaatst), nieuwe geplaatst mbv vloeibare pakking en alles weer netjes dicht en afvullen.
Nu wordt het inderdaad weer lekker warm in de cabine en onder de motorkap :D
Sterker nog, hij brand zo goed dat ik me aan de buitenkant van de cabine kan warmen


aan de cabine.
Oude thermostaat getest op openingstemp, en yep, die ging dus al open tussen de 25 en 30C.
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Hoi Twan,
Goed bezig,
Welke pakking heb jij gebruikt ? De mijne denk door lange stilstand ( 2 maand ) lekt hij wat koelvloeistof bij de thermostaat lijkt of het uit de bout zelf komt
Gr Phil
Goed bezig,
Welke pakking heb jij gebruikt ? De mijne denk door lange stilstand ( 2 maand ) lekt hij wat koelvloeistof bij de thermostaat lijkt of het uit de bout zelf komt

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Dat koelwater lekken bij dat thermostaathuis is bij mij ook een kwaaltje . Dat alu huis dicht niet goed af omdat t door de hitte meer in en uitzet dan t ijzeren motorblok waar het ding op zit , ik heb m zelfs een keer moeten vlakken omdat ie krom getrokken was
Laatst gewijzigd door bastian op 07 feb 2015 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Ja toen ik hem starte en ongeveer 10 min heb laten lopen liep de temp al op tegen de 100graad... :? Gauw motor af gezet en weer gestart ging de thermostaat open tot gevolg de slang van thermostaat naar radiator dicht kneep...
Denkelijk een luchtbel in het circuit.
Morgen maar eens in orde maken.
Denkelijk een luchtbel in het circuit.
Morgen maar eens in orde maken.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Phil, ik heb blauwe siliconen pakking gebruikt van de Loctite # 5926.dodgew200v8 schreef:Hoi Twan,
Goed bezig,
Welke pakking heb jij gebruikt ? De mijne denk door lange stilstand ( 2 maand ) lekt hij wat koelvloeistof bij de thermostaat lijkt of het uit de bout zelf komt![]()
Gr Phil
Vooralsnog dicht het goed af, ik neem aan dat dat zo blijft ?
Aanvullend kan ik vermelden dat de originele thermostaat precies in de uitsparing paste van het aluminium 'huis'. De nieuwe thermostaat was aanzienlijk groter en paste qua diamter net tussen de bouten. Die klemt dus letterlijk tussen het metalen blok en het alu huis.
Er zat een vaste pakking tussen, die is verwijderd. In eerste instantie had ik ook een vaste pakking ter vervanging maar die heb ik perongeluk verprutst. Vandaar dat ik (deels uit noodzaak) alleen vloeibare pakking gebruikt heb.
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Oke dankje Twan, ik heb ook alleen vloeibare pakking ertussen.
Heb de Dodge weer gestart en effe laten lopen zonder radiatordop toen het water na boven kwam de dop erop gedraaid. Thermostaat gaat open bij bijna 100 graad en vervolgens zuigt hij de slang van thermostaat naar radiator dicht. Word wel weer normaal en kan er gewoon in knijpen.
Ook krijg ik steeds meer blauwe rook met starten... Dat ding gaat me arm plukken
Het olie verbruik kan ik nu nog niet echt in de gaten houden aangezien ik nog geen kilometers kan maken, alleen vandaag een kleine 3km gereden. Vanaf Maart eens goed in de gaten houden wat het olie verbruik doet.. Vermoed de kleprubbers slecht. Aangezien ik zoiets niet kan vervangen word het waarschijnlijk een ander blok in de zomer.. Dat kan ik dan wel weer.
Gr Phil
Heb de Dodge weer gestart en effe laten lopen zonder radiatordop toen het water na boven kwam de dop erop gedraaid. Thermostaat gaat open bij bijna 100 graad en vervolgens zuigt hij de slang van thermostaat naar radiator dicht. Word wel weer normaal en kan er gewoon in knijpen.
Ook krijg ik steeds meer blauwe rook met starten... Dat ding gaat me arm plukken


Het olie verbruik kan ik nu nog niet echt in de gaten houden aangezien ik nog geen kilometers kan maken, alleen vandaag een kleine 3km gereden. Vanaf Maart eens goed in de gaten houden wat het olie verbruik doet.. Vermoed de kleprubbers slecht. Aangezien ik zoiets niet kan vervangen word het waarschijnlijk een ander blok in de zomer.. Dat kan ik dan wel weer.

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
phil
kleprubbers vervangen kan jij ook . stelt niet veel voor
en het zijn ook de kosten niet.
gr ed
kleprubbers vervangen kan jij ook . stelt niet veel voor
en het zijn ook de kosten niet.
gr ed
76 w200 340
76 w200 360
76 w200 360
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Dan moet ik binnenkort eens huiswerk gaan maken en meer info verzamelen op het web.
Gr Phil
Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Heb dat werkje vorig jaar gedaan en daarvan nog wat foto s op dtbweb gezet kweet ff zo gauw niet waar is goed te doen alleen die kleppen van de houders lostikken duurde soms minuten
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
bastian
eerst even een klap met een dop er op doet wonderen
daarna veren indrukken en met zo.n magneetpen pak je zo de 2 helften er van tussen
gr ed
eerst even een klap met een dop er op doet wonderen
daarna veren indrukken en met zo.n magneetpen pak je zo de 2 helften er van tussen
gr ed
76 w200 340
76 w200 360
76 w200 360
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Hoi Ed ik gaf ze een tik met de hamer maar deed dat niet te hard uit angst dat mij de klep onderin viel , ik had er ca 5 bar perslucht op de zuiger staan dat met die magneet heb ik ook zo gedaan verreweg de meest efficiënte methode
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
Avond,
Hoeveel km/mijlen doe je normaal met 1 liter olie ?
Heb net een halve liter moeten bij vullen, en zijn laatste olie wissel is nu 600km geleden, meende in augustus/september.
Verbruik is dan 0.5l op 600km ( kmteller )
Hij gooit alleen een blauwe walm uit als de motor warm is, dus na 5 min stilstand weer starten een flinke walm. Een koude start geen walm.
Weet bij god niet of hij nou olie zuipt ja of nee ? Vind wel berichten als de zuigerveren of kleprubbers echt kapot zijn dat je 200km niet red met 1 liter olie.
Sinds dat ik op 20w50 rijd is de oliedruk met koude motor 40 en warme motor rond de 30 of iets eronder.
Voorheen nog lager.
Hoeveel km/mijlen doe je normaal met 1 liter olie ?
Heb net een halve liter moeten bij vullen, en zijn laatste olie wissel is nu 600km geleden, meende in augustus/september.
Verbruik is dan 0.5l op 600km ( kmteller )
Hij gooit alleen een blauwe walm uit als de motor warm is, dus na 5 min stilstand weer starten een flinke walm. Een koude start geen walm.
Weet bij god niet of hij nou olie zuipt ja of nee ? Vind wel berichten als de zuigerveren of kleprubbers echt kapot zijn dat je 200km niet red met 1 liter olie.
Sinds dat ik op 20w50 rijd is de oliedruk met koude motor 40 en warme motor rond de 30 of iets eronder.
Voorheen nog lager.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
Re: wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan
hoi phil
ik zou eens beginnen met de kleprubbers, als die versleten / opgelost zijn kan dat een behoorlijk olie verbruik geven
is niet moeilijk en niet duur
mvg ed
ik zou eens beginnen met de kleprubbers, als die versleten / opgelost zijn kan dat een behoorlijk olie verbruik geven
is niet moeilijk en niet duur
mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
76 w200 360