Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

oldtimer keuring Belgie? - oproep aan Belgische dodge eigenaars

100-1045741906

Bericht door 100-1045741906 »

Hallo allemaal!

Ik heb een W200 van '76 gekocht in Duitsland. Nu wilde ik deze als oldtimer inschrijven alleen blijkt nu dat dit pas mogelijk is vanaf 30 jaar omdat een W200 nu
éénmaal een lichte vracht is. Mij werd verteld dat wanneer ik hem inschrijf als lichte vracht er toch een verminderde wegenbelasting in rekening word gebracht. Kan iemand me zeggen hoeveel ik aan wegenbelasting en verzekering kwijt zal zijn? Is de motorinhoud ook van invloed? (heb een 7.2 liter in mijn W200 zonder LPG)
Als het aan de hoge kant is ga ik hem eerst restaureren en zet ik hem over 2 1/2 jaar op oldtimerkenteken.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten,

Daniel
103-1047746110

Bericht door 103-1047746110 »

:unclesam: Hey Daniel,

In belgie moet een "lichte vracht" inderdaad 30 jaar oud zijn.

Ik denk dat er voor jouw twee oplossingen zijn:

1° Omdat je de Dodge toch nog moet invoeren kan je hem niet als auto inschrijven ?? dan is ie toch ouder dan 25 jaar...
2°Doe net als ik en zet je verzekeringsagent onder druk om je Dodge als "classic car" te verzekeren, enige voorwaarde is dat je een andere auto bij die verzekering op je naam moet hebben.Bij mij is dat zo en ik betaal 205 € per jaar verzekering en iets van een 125€ lichte vracht taks en geen gastaks omdat het een lichte vracht is.

Greets Gert
PS mijn verzekeringsmaatschappij is AXXA
100-1045741906

Bericht door 100-1045741906 »

Thanks Gert,

Alles wat ik moest weten!!:laugh:
dat invoeren als auto (geen lichte vracht) is een goed idee.
Zal wel worstelen worden met de douane. Zijn toch al van die zeikerds.
Overigens valt verzekering en wegenbelasting ingeschreven als lichte vracht best mee. Nadeel is wel dat dat de keuring strenger is als bij een oldtimer.

Groeten,

Daniel
Kaiser Sose
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
Locatie: Lommel (België)

Bericht door Kaiser Sose »

Hey Daniël,

het kan zelfs nog voor deliger, denk ik.
TAKS:
Die van mij is inschreven als lichte vracht en de taks is dan, afhankelijk van het gewicht, ongeveer 100 à 110 Euro geloof ik (ik kan die tabel wel eens opsnorren als je wil). Een oldtimer betaalt 25 euro taks per jaar en is vrijgesteld van jaarlijkse autokeuring. Dat verschil is dus niet zo groot en als lichte vracht heb je geen enkele beperking.
VERZEKERING:
Ik heb een classic car verzekering van 92 euro(of 97, ik wil het kwijt zijn). Hierbij is inbegrepen rechtsbijstand, pechverhelping én repatriëring in een straal van 300km rond de woonplaats! Ik ben wel lid van een oldtimerclub www.bfov.be (gewoon plezant) à 40€ euro/jaar en heb via hen die verzekering afgesloten (verzekeringsmaatschappij March). Ik ben niet zeker of je effectief lid moet zijn. De enige echte beperking is, dat je een wagen van minder dan 15 jaar moet ingeschreven hebben (mag zelfs ergens anders verzekerd zijn).

Kortom: ik ben voor minder dan 8000 oude befferkes gesteld. Het is trouwens goedkoper om met deze formule er een tweede kleine auto bij te nemen, dan de Dodge als enige auto in te schrijven (verzekering is dan wel evenredig met motorvermogen/inhoud).
Never regret things you did, only those you didn't try.
Kaiser Sose
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
Locatie: Lommel (België)

Bericht door Kaiser Sose »

Op deze link vind je een tabel voor de verkeersbelasting van lichte vrachtwagens. Het gewicht wordt bepaald op de keuring.Verkeersbelasting lichte vrachtwagens
Never regret things you did, only those you didn't try.
100-1045741906

Bericht door 100-1045741906 »

Thanks Kaiser!!
Weet jij trouwens of je voldoende hebt aan een B-rijbewijs? Volgens de chrysler garage in de buurt zou ik een groot rijbewijs nodig hebben?!? ???

Groeten,

Daniel
Kaiser Sose
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
Locatie: Lommel (België)

Bericht door Kaiser Sose »

Dat hangt van de maximum toegelaten massa (MTM) af. Als die lager is dan 3500 kg is een B-rijbewijs genoeg, vanaf 3500 heb je een C nodig. De MTM staat op het inschrijvingsbewijs, als ik mij niet vergis. Bij mij is die in iedere geval 3490 kg, dus nog net B.
Never regret things you did, only those you didn't try.
Plaats reactie