Tussenbak W200 aanpassen voor minder toeren - Zodat ik lekker laagtoerig kan cruisen
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Wat ook erg scheelt, zijn goed uitgebalanceerde aandrijfassen. Met spelingsvrije kruisjes e.d. zelf rijd ik op 33 inch pro comp all terrain banden, goed voor zowel offroad als weggebruik. Ik kan 120 zonder problemen rijden zonder problemen maar het verbruik is dan hoger. Ik rijd vaak 100 km en haal dan 1 op 4,5 op lpg. 33 inch met 4.10:1 asoverbrenging is voor mij de optimale combo qua vermogen en verbruik...
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Laurens schreef:Wat ook erg scheelt, zijn goed uitgebalanceerde aandrijfassen. Met spelingsvrije kruisjes e.d. zelf rijd ik op 33 inch pro comp all terrain banden, goed voor zowel offroad als weggebruik. Ik kan 120 zonder problemen rijden zonder problemen maar het verbruik is dan hoger. Ik rijd vaak 100 km en haal dan 1 op 4,5 op lpg. 33 inch met 4.10:1 asoverbrenging is voor mij de optimale combo qua vermogen en verbruik...
Dat wilde ik graag horen.
Ook goed om te weten dat de aandrijfassen vaak niet meer in balans zijn, waardoor er met balanceren veel te winnen is.
Wel gelijk weer een vraag:
Wat was de standaard asoverbrenging bij jouwe en hoe kwam je aan die betere overbrenging?
En voor het verbruik: Heb je de koelfan ook al verbeterd, zodat hij alleen nog draait als hij nodig is?
En dan met een elektrische of een thermostatische?
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Ik heb er een flexvin opzitten. Maar die ga ik vandaag vervangen voor een thermokoppeling.
hoop op die manier nog wat extra brandstof te besparen.
de oude : (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
de nieuwe: (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Overzicht tabel bandenmaat vs as overbrenging : (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Edited By Laurens on 1327473690
hoop op die manier nog wat extra brandstof te besparen.
de oude : (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
de nieuwe: (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Overzicht tabel bandenmaat vs as overbrenging : (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Edited By Laurens on 1327473690
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Mooie tabel idd. Dus als ik bij 130 km/u onder de 3000 toeren wil blijven, zou een ratio van 3.5 nodig zijn bij 33" banden. Die volgens hun 1 punt buiten het handige bereik van 2350 valt.
Ik neem aan dat deze tabel met de standaard koelfan is en begreep dat die afhankelijk van het toerental 5 tot 25 pk neemt, terwijl een elektrische koelfan zich gewoon met de toch al draaiende bobine voedt. Zelfs als die pk schatting erg optimistisch is, 10% winst zou zat zijn om netjes midden in het highway bereik te komen. En voor het zware werk is toch de lage gearing.
Als er dan nog andere leuke opties zijn die een % of 10 vermogen winnen, zoals een powerfilter samen met mooie RVS uitlaten die toch al op het verlanglijstje staan, dan is 3.5 zelfs mooi in het dagelijkse bereik.
Alleen, is die 3.5 of 3.55 overbrenging ook te vinden?
Ik neem aan dat deze tabel met de standaard koelfan is en begreep dat die afhankelijk van het toerental 5 tot 25 pk neemt, terwijl een elektrische koelfan zich gewoon met de toch al draaiende bobine voedt. Zelfs als die pk schatting erg optimistisch is, 10% winst zou zat zijn om netjes midden in het highway bereik te komen. En voor het zware werk is toch de lage gearing.
Als er dan nog andere leuke opties zijn die een % of 10 vermogen winnen, zoals een powerfilter samen met mooie RVS uitlaten die toch al op het verlanglijstje staan, dan is 3.5 zelfs mooi in het dagelijkse bereik.
Alleen, is die 3.5 of 3.55 overbrenging ook te vinden?
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Voor die kaart gaan ze uit van 65 mph, of 105 kph.
dus 100 kph met standaard dodge assen (4.10 overbrenging) en 33 inch banden is 2590 rpm
Bastiaan, jij rijd dan zo'n 2470 toeren als je 90 kph rijd
dus 100 kph met standaard dodge assen (4.10 overbrenging) en 33 inch banden is 2590 rpm
Bastiaan, jij rijd dan zo'n 2470 toeren als je 90 kph rijd
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
- Locatie: Westland
Praktisch dat die onderdelen zo makkelijk te krijgen zijn.
Ook zag ik dat hij met een standaard 4.11 dan op 3367 toeren zou komen bij 130 km/u. Dat zijn hele andere cijfers dan uit het topsnelheid topic in algemeen, waar gesproken werd over toerentallen van dik 4000 bij 130 en dat ongeveer als topsnelheid ook.
Als deze tabel klopt voor de W200, wat ik wel denk, dan hadden die een overbrenging van 4.88 of meer, dus cross vertanding.
Ook zou een vertanding van 4.11 een top van rond de 160 km/u geven bij 4000 toeren.
Alleen wel, gaat deze tabel ook uit van een automaat? Want daarbij was het dacht ik niet vreemd als er zeg 10% van het blok toerental in de koppelomvormer verdween. Waardoor de waarden ineens wel heel dicht bij dat topic zouden komen met gewone vertanding.
Ook zag ik dat hij met een standaard 4.11 dan op 3367 toeren zou komen bij 130 km/u. Dat zijn hele andere cijfers dan uit het topsnelheid topic in algemeen, waar gesproken werd over toerentallen van dik 4000 bij 130 en dat ongeveer als topsnelheid ook.
Als deze tabel klopt voor de W200, wat ik wel denk, dan hadden die een overbrenging van 4.88 of meer, dus cross vertanding.
Ook zou een vertanding van 4.11 een top van rond de 160 km/u geven bij 4000 toeren.
Alleen wel, gaat deze tabel ook uit van een automaat? Want daarbij was het dacht ik niet vreemd als er zeg 10% van het blok toerental in de koppelomvormer verdween. Waardoor de waarden ineens wel heel dicht bij dat topic zouden komen met gewone vertanding.
Laurens , theoretisch kan dat kloppen maar mijn banden meten geen (37 inch x 2.54 =) 94 cm in doorsnee maar 88 cm , en zo kom ik op 2650 t/m bij 90 kmh , ik denk dat de meeste andere bandenmaten ook wel zullen afwijken vande theoretische maat .Laurens schreef:Voor die kaart gaan ze uit van 65 mph, of 105 kph.
dus 100 kph met standaard dodge assen (4.10 overbrenging) en 33 inch banden is 2590 rpm
Bastiaan, jij rijd dan zo'n 2470 toeren als je 90 kph rijd
Tommy
Ik zou je top snelheid toch maar wat naar benee aan passen, is ook beter voor je mete weg gebruikers.
Maar als je er uit ben.
Heb ik nog wel een Dana 60a met uit me Hooft een 3,72 overbrenging.
En een tussenbak met een mile marker conversion kit.
Kan je 4x2 rijden. Rijd ook wat rustiger :;):
Groetjes
Ik zou je top snelheid toch maar wat naar benee aan passen, is ook beter voor je mete weg gebruikers.
Maar als je er uit ben.
Heb ik nog wel een Dana 60a met uit me Hooft een 3,72 overbrenging.
En een tussenbak met een mile marker conversion kit.
Kan je 4x2 rijden. Rijd ook wat rustiger :;):
Groetjes