Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Keering achteras - Hoe en wat???

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Bas Z
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2003 20:43
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door Bas Z »

Halloaaaaaa,

Heb ik eindelijk een adres gevonden waar iemand voor mij de moer die op de Yoke zit lost te draaien.Zegt die monteur dat ik niet alleen de keering moet vernieuwen maar ook de ringen die er achter zitten en één of andere krimpring/keering?
Dat schijnt een ring te zijn die je maar een keer mag aandraaien omdat ie een bepaalde vorm aan neemt?
En als je dat niet vervangt en goed vastdraaid dan kan je achteras in elkaar lopen,en dat willen we niet!

Dus hoe moet ik nou mijn achteras keering vervangen en is het waar wat die monteur vertelde?

Please Help voordat ik helemaal gek wordt!

Groetjes Bas Z
Dodge......A man's best friend!
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Korte versie: GELUL

Iets langere versie: Er zijn inderdaad diffs. waarbij een zgn. "crush sleeve" nodig is om de lagertjes onder de juiste voorspanning te krijgen, maar bij een dana44 en 60 moet je dat instellen met vulplaatjes. De binnenring van het buitenste pinionlager loopt klem tgen een rand op het asje zelf, en opgesloten door de yoke.. Lastig in tekst uit te leggen, maar probeer maar 's een exploded view te bekijken..
Bas Z
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2003 20:43
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door Bas Z »

Hey Rienk,

Mijn plan was dus om ff naar een vrachtwagengarage te rijden,as ff eraf,moer van de yoke los tollen en weer een beetje vast draaien,as er weer op.Naar huis rijden en hem daar dan uit elkaar halen en keering vervangen.

Kan dit dan zonder schade?

Groetjes Bas Z
Dodge......A man's best friend!
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Er is een kansje dat er niks mis gaat, maar als het mijn as zou zijn, zou ik dat niet doen. De yoke wordt opgesloten door een (éénmalig te gebruiken zelfborgende) moer. Als de yoke speling krijgt (omdat die moer los zit) hebben je lagers speling, is de positie van het kroon- op het ringwiel niet exact goed meer, en kunnen er erg nare dingen gebeuren; kapotgerammelde pinionlagers, afgebroken ringwieltanden enz.

De pinion wordt op zijn plek gehouden doordat de buitenringen van de lagers vast in het huis zitten (zgn. "X" opstelling), en door dat lagerkooi van het binnenste lager geen kant op kan (zit vlak voor het kroonwiel) en doordat de rollenkooi van het buitenste lager (bij je keerring) aan één kant tegen een verdikking op de as ligt, en aan de andere kant wordt vastgedrukt door een stel vulplaten, dan door de yoke, en uiteindelijk door de (inmiddels beroemde) moer. Dus lijkt het me slim om op de plek waar jij die moer losmaakt, meteen die keerring te vervangen, en vervolgensd de boel weer vast te zetten, en die moer BORGEN met nutlock (loctite 242, zo uit mijn blote hoofd) Zoveel werk is het vervangen van die keerring niet. Voordat je de moer losmaakt zou je even kunnen voelen of het kroonasje speling heeft op de lagers. Tandspeling heeft ie sowieso, en kan binnen bepaalde grenzen absoluut geen kwaad. Bekijk anders het dana44 60 verhaal op mijn homepage even.
Bas Z
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2003 20:43
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door Bas Z »

THNX Rienk voor je uitleg,je site staat ook gelijk bij mij
favoriten want die kan nog wel is handig van pas komen ;)

Ga het van de week maar weer proberen en als ik er niet uit kom lees je het wel weer :)

Groetjes Bas Z
Dodge......A man's best friend!
Plaats reactie