rook - ineens veel (olie?)rook
de cilinderkoppen van mijn 318 cui 1976 Dodge gereviseerd: Nieuwe kleprubbers, nieuwe tuimelaars, nieuwe lifters, klepzittingen opnieuw ingeschuurd, alles opnieuw met nieuwe pakkingen etc. gemonteerd volgens Haynes boekwerk. Nu ontzettend veel rook uit de uitlaat. Heb geen idee wat er nu aan de hand kan zijn. Wellicht koppakking weer opgeblazen ???
Er is erg veel carterdruk. Als ik alle kleppendeksel openingen er af haal wordt de rookontwikkeling duidelijk minder. Na een rondje flink rijden is de rookontwikkeling weg. Na een dag stilstaan en opnieuw starten begint het roken weer. FF weer rijden en de rook is weer weg. HELLUP SVP
Edited By dodge76 on 1320012457
Er is erg veel carterdruk. Als ik alle kleppendeksel openingen er af haal wordt de rookontwikkeling duidelijk minder. Na een rondje flink rijden is de rookontwikkeling weg. Na een dag stilstaan en opnieuw starten begint het roken weer. FF weer rijden en de rook is weer weg. HELLUP SVP
Edited By dodge76 on 1320012457
Dan zou ik zeker even een compressie test doen. De kans is dan vrij groot dat de zuigerveren op zijn :(
Een andere simpele manier is om een bougie door te boren en hier een buisje met een luchtaansluiting op te maken. Door nu de zuiger bovenin te zetten (lees kleppen gesloten) en er lucht op te zetten kun je aan het carter horen of en welke zuigerveren er versleten zijn of dat je ergens anders compressie verliest zoals via de koppakking. Al lijkt het mij er meer op dat het de zuigerveren zijn aangezien dat je de koppakkingen net vervangen hebt.
In elk geval veel succes ermee...
Een andere simpele manier is om een bougie door te boren en hier een buisje met een luchtaansluiting op te maken. Door nu de zuiger bovenin te zetten (lees kleppen gesloten) en er lucht op te zetten kun je aan het carter horen of en welke zuigerveren er versleten zijn of dat je ergens anders compressie verliest zoals via de koppakking. Al lijkt het mij er meer op dat het de zuigerveren zijn aangezien dat je de koppakkingen net vervangen hebt.
In elk geval veel succes ermee...
DODGE D200 in opknapstatus :)
Yep denk ook zuigerveren,
blauw/zwarte rook =olie wit is koelvloeistof/water.
dus helaas kopjes eraf halen carterpan verwijderen drijfstangen losmaken zuigers eruit cilinders even honen nieuwe zuigerveren plaatsen,kopjes terug,carterpan op z`n plek alles vullen en karren maar.
Greetzzz
Luc
blauw/zwarte rook =olie wit is koelvloeistof/water.
dus helaas kopjes eraf halen carterpan verwijderen drijfstangen losmaken zuigers eruit cilinders even honen nieuwe zuigerveren plaatsen,kopjes terug,carterpan op z`n plek alles vullen en karren maar.
Greetzzz
Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
dank voor alle reacties.
Ben net vandaag weer begonnen de zaak uit elkaar te halen. Heb bij EPS weer een nieuwe motorpakkingset gehaald, maar vraag me nu af waarom in de nieuwe koppakkingen NIET alle koelwater openingen zijn aangebracht. Moet ik die zelf in de koppakkingen aanbrengen ?
Verder vertoont 1 cilinderkop bij 1 cilinder heel veel vervuiling (aanslag) in de kop en op de 2 kleppen en lijkt die bougie wel alsof tie in de olie is gedoopt. Alle andere koppen en bougies zijn mooi schoon.
Ben net vandaag weer begonnen de zaak uit elkaar te halen. Heb bij EPS weer een nieuwe motorpakkingset gehaald, maar vraag me nu af waarom in de nieuwe koppakkingen NIET alle koelwater openingen zijn aangebracht. Moet ik die zelf in de koppakkingen aanbrengen ?
Verder vertoont 1 cilinderkop bij 1 cilinder heel veel vervuiling (aanslag) in de kop en op de 2 kleppen en lijkt die bougie wel alsof tie in de olie is gedoopt. Alle andere koppen en bougies zijn mooi schoon.
Moet je 'es even aan EPS vragen. Ik heb het al vaker gehoord dat er soms een paar gaten ontbreken in de pakkingen.dodge76 schreef:Heb bij EPS weer een nieuwe motorpakkingset gehaald, maar vraag me nu af waarom in de nieuwe koppakkingen NIET alle koelwater openingen zijn aangebracht. Moet ik die zelf in de koppakkingen aanbrengen ?
Misschien is er toch verschil tussen bepaalde types of jaartallen.
Gerhart
probleem "rook" vervolgd: ik heb vastgesteld dat 3 kopbouten van de "probleemcilinder" met een kwartslag lichte kracht los kwamen. Verder waren de cilinderkopvlakken van kop en cilinder niet schoon. Eigen schuld dus :-(
Vraag over aantrekmoment: Haynes vermeld 95 lbs maar op ander forums zie ik ook 105 lbs. Wat is juist ?
Verder een vraag over de zeer dunne (aluminium ?) pakking tussen cilinderinlaat en inlaatmanifold : Stel dat de cilinderkoppen niet met de juiste torq zijn vastgezet, kan er dan (weliswaar minimale) ruimte ontstaan tussen manifold en cilinderkop waardoor er olie wordt aangezogen ??
Was weer een heel verhaal, sorry, maar iedere tip is welkom.
Vraag over aantrekmoment: Haynes vermeld 95 lbs maar op ander forums zie ik ook 105 lbs. Wat is juist ?
Verder een vraag over de zeer dunne (aluminium ?) pakking tussen cilinderinlaat en inlaatmanifold : Stel dat de cilinderkoppen niet met de juiste torq zijn vastgezet, kan er dan (weliswaar minimale) ruimte ontstaan tussen manifold en cilinderkop waardoor er olie wordt aangezogen ??
Was weer een heel verhaal, sorry, maar iedere tip is welkom.
Eerste aantrekmoment is 50 foot-pounds.
Tweede en laatste aantrekmoment is 95 foot-pounds.
De volgorde van aantrekken van de bouten is ook heel belangrijk!
Andere vraag :kan zijn of zou kunnen
Deze gegevens komen uit de DODGE service manual
Tweede en laatste aantrekmoment is 95 foot-pounds.
De volgorde van aantrekken van de bouten is ook heel belangrijk!
Andere vraag :kan zijn of zou kunnen
Deze gegevens komen uit de DODGE service manual
gr Jan
Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.