spanningregelaar
spanningregelaar
Nieuwe kost 70-80 euro
Repareren kost 1-2 euro
Tel uit je winst :p
https://www.wee200.nl/w200_tips/spannin ... gelaar.htm
Repareren kost 1-2 euro
Tel uit je winst :p
https://www.wee200.nl/w200_tips/spannin ... gelaar.htm
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Hoi Fcapri, ga ik doen.
Maar die beide condensators zijn er om de hoogfrequente rimpel weg te werken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar
Weet niet ofdat zo'n spanningsregelaar hierdoor gaat oscileren, maar je hebt wel een punt.
Maar die beide condensators zijn er om de hoogfrequente rimpel weg te werken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar
Weet niet ofdat zo'n spanningsregelaar hierdoor gaat oscileren, maar je hebt wel een punt.
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
die hoogfrequent rimpel die erop zit is net het oscilleren van de regelaar zelf.
Daarom moeten die er ook zitten.
als je zelf een gestabiliseerde voeding bouwt zit er meestal een dikke elco achter je diodebrug ook, maar elcos gedragen zich al een spoel bij hoge frequenties en daarom moet er parallel aan de ingang over die elco nog een kleine condensator.
destijds op school werd mij ook gezegd dat het als ontstoring werkt en liet die condensatoren dan ook vaak achterwege.
heb je die oude regelaar uit die behuizing gesloopt? wat zat er dan origineel in, heb je daar een foto van. k vind het ook zo onnozel dat de originele regelaar zoveel kost.
bij men VW zit er gewoon zo standaard een kleine regelaar op, en bij de capris hebben de oude dashboards ook een metaal vierkant ding, en de nieuwere ook een kleine regelaar. t zijn wel geen 7805 series die erop zitten.
heb je ook rekening gehouden met de koeling? want bij dashboard met zo standaard een regelaar zit die wel op een grote plaat vast.
hier rechts boven
ook toevallig gemeten hoeveel er stroom er loopt?
die uitleg op wikipedia is zowat hetzelfde als ik destijds op school kreeg, maar in men opleidiing over schakelende voedingen en HF kreeg ik wel de meer theoretische uitleg
Daarom moeten die er ook zitten.
als je zelf een gestabiliseerde voeding bouwt zit er meestal een dikke elco achter je diodebrug ook, maar elcos gedragen zich al een spoel bij hoge frequenties en daarom moet er parallel aan de ingang over die elco nog een kleine condensator.
destijds op school werd mij ook gezegd dat het als ontstoring werkt en liet die condensatoren dan ook vaak achterwege.
heb je die oude regelaar uit die behuizing gesloopt? wat zat er dan origineel in, heb je daar een foto van. k vind het ook zo onnozel dat de originele regelaar zoveel kost.
bij men VW zit er gewoon zo standaard een kleine regelaar op, en bij de capris hebben de oude dashboards ook een metaal vierkant ding, en de nieuwere ook een kleine regelaar. t zijn wel geen 7805 series die erop zitten.
heb je ook rekening gehouden met de koeling? want bij dashboard met zo standaard een regelaar zit die wel op een grote plaat vast.
hier rechts boven
ook toevallig gemeten hoeveel er stroom er loopt?
die uitleg op wikipedia is zowat hetzelfde als ik destijds op school kreeg, maar in men opleidiing over schakelende voedingen en HF kreeg ik wel de meer theoretische uitleg
https://www.wee200.nl/w200_tips/meters/meters.htm
Daar kun je zien wat in de oude spanningsregelaar zit.
Hoeveel stroom er loop weet ik ff niet. Maar zal minder zijn dan 1 A
De 7805 zit aan de behuizing van de oude spanningregelaar, deze word niet zo warm.
Maar hij schakeld zitzelf uit als het 150 graden word :D[/color]
Daar kun je zien wat in de oude spanningsregelaar zit.
Hoeveel stroom er loop weet ik ff niet. Maar zal minder zijn dan 1 A
De 7805 zit aan de behuizing van de oude spanningregelaar, deze word niet zo warm.
Maar hij schakeld zitzelf uit als het 150 graden word :D[/color]
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Ik heb nu de meters een tijdje aangehad, maar nu word ie wel warm
Ik ga es kijken hoeveel ampere er door loop , dat ik het met een koelblok kan oplossen.
Anders kijk ik naar een zwaardere type
Kom hier nog op terug
Ik ga es kijken hoeveel ampere er door loop , dat ik het met een koelblok kan oplossen.
Anders kijk ik naar een zwaardere type
Kom hier nog op terug
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 jun 2011 20:09
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
In 2007 dit al gedaan met spanningsregelaar.
Hier het originele binnenwerk.
Een bimetaal met daaromheen een stukje weerstandsdraad.
Stroom loopt door de draad, bimetaaltje wordt warm en verbreekt het contact, koelt weer af en dan alles weer van voren af aan. resultaat: een gemiddelde spanning van 5 volt...
Hier het originele binnenwerk.
Een bimetaal met daaromheen een stukje weerstandsdraad.
Stroom loopt door de draad, bimetaaltje wordt warm en verbreekt het contact, koelt weer af en dan alles weer van voren af aan. resultaat: een gemiddelde spanning van 5 volt...
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Hier na de modificatie, merk op dat 7805 in het huis geschroefd is, en dat er een koellichaam aan de buitenzijde zit.
Heb dit voor verschillende DTB leden zo gemaakt. Werkt nog steeds... :)
Ik heb er destijds nog een topic voor aangemaakt.. Kan het alleen niet weer vinden.
Heb dit voor verschillende DTB leden zo gemaakt. Werkt nog steeds... :)
Ik heb er destijds nog een topic voor aangemaakt.. Kan het alleen niet weer vinden.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet