wat is een normale laadspanning?
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
heey dodgers,
heb vanavond mijn projectje weer eens aan de pruttel gehad, maar nu met alle bedrading er op en aan.
als de motor uit is heb ik 12.55V op de accu, met auto op contact 12.35V, en als hij aan de draai is dan 14,9V.
is dit niet een beetje hoog?
let wel ik heb een originele dynamo (geloof 60a) en geen verlichting aan.
wie weet hier meer van?
groetn uut ainrom
heb vanavond mijn projectje weer eens aan de pruttel gehad, maar nu met alle bedrading er op en aan.
als de motor uit is heb ik 12.55V op de accu, met auto op contact 12.35V, en als hij aan de draai is dan 14,9V.
is dit niet een beetje hoog?
let wel ik heb een originele dynamo (geloof 60a) en geen verlichting aan.
wie weet hier meer van?
groetn uut ainrom
groet'n oet ainrom
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
heb vandaag de dodge even uit de schuur gehad en de laadspanning weer gemeten.
dit was nog steeds 14.9 v en het maakt niet uit met welk toerental.
de ecu en spanningsregelaar heb ik allebij met een aparte draad aan de - van de accu gemaakt zoals bart dat schreef.
tijdens het draaien heb ik de dynamo met de luchtslang helemaal uitgeblazen en toen was de spanning even 13.2v (goed dus) maar na de volgende start gewoon weer 14.9v.
wat kan dit probleem zijn?
groetn uut ainrom
dit was nog steeds 14.9 v en het maakt niet uit met welk toerental.
de ecu en spanningsregelaar heb ik allebij met een aparte draad aan de - van de accu gemaakt zoals bart dat schreef.
tijdens het draaien heb ik de dynamo met de luchtslang helemaal uitgeblazen en toen was de spanning even 13.2v (goed dus) maar na de volgende start gewoon weer 14.9v.
wat kan dit probleem zijn?
groetn uut ainrom
groet'n oet ainrom
In de leger manual staat :
The meter should now read in the 13.5 to 14.5 volt range.
NOTE
If the engine compartment temperature is subZero, voltage should be in the 14.5 to 16 volt range.
If the temperature is exceptionally high (over 140° F), reading should be 13 to 14 volts.
Jouw spanning is dus te hoog, misschien even je spanningsregelaar vervangen.
Groet'n uut Knoal
The meter should now read in the 13.5 to 14.5 volt range.
NOTE
If the engine compartment temperature is subZero, voltage should be in the 14.5 to 16 volt range.
If the temperature is exceptionally high (over 140° F), reading should be 13 to 14 volts.
Jouw spanning is dus te hoog, misschien even je spanningsregelaar vervangen.
Groet'n uut Knoal
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
De oplossing voor dit soort electrische ellende: Een one-wire-alternator. Je hebt dan alleen nog maar 1 dikke draad lopen van je dynamo naar je accu, stuk minder kans op rare storingen.
Grout'n uut 't west'n
Grout'n uut 't west'n
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
Hoi,
Je laadspanning moet liggen tussen de 13 en de 14 volt als vuistregel.
Daaronder(het daadwerkelijke getal is ergens tussen 12,6 en 12,9 afhankelijk van merk/uitvoering accu) laad hij niet, en daarboven(het daadwerkelijke getal is ergens tussen 14,1 en 14,4 afhankelijk van merk/uitvoering accu) krijg je gasvorming door koken en is het langzaam einde oefening.
Als die waarde zo netjes 14,9 volt blijft heb je geen probleem, maar denk ik dat je ampère meter kortgesloten is hetgeen vaak het geval is.
Die ampère meter zorgt normaal voor een spanings val, en dan kom je uit op de waardes die Henk opgeeft.
Met de volgende restrictie, voor het leger moest het netjes maar de auto in het algemeen moest zo goedkoop mogelijk gemaakt worden één van de dingen die ze dan doen is één volt meer geven als normaal kost vele male minder als goede bedrading en een grote accu.
[doen ze nu(nu even niet!) nog, met goedkope Japanse auto’s]
Oplossing:
Als de ampère meter nog werkt, goede spanning regelaar (dus als het ware die het leger ook had)
Dikkiediks voorstel met of zonder ampère meter
Iets Europees zonder ampère meter
Groet Arie
Je laadspanning moet liggen tussen de 13 en de 14 volt als vuistregel.
Daaronder(het daadwerkelijke getal is ergens tussen 12,6 en 12,9 afhankelijk van merk/uitvoering accu) laad hij niet, en daarboven(het daadwerkelijke getal is ergens tussen 14,1 en 14,4 afhankelijk van merk/uitvoering accu) krijg je gasvorming door koken en is het langzaam einde oefening.
Als die waarde zo netjes 14,9 volt blijft heb je geen probleem, maar denk ik dat je ampère meter kortgesloten is hetgeen vaak het geval is.
Die ampère meter zorgt normaal voor een spanings val, en dan kom je uit op de waardes die Henk opgeeft.
Met de volgende restrictie, voor het leger moest het netjes maar de auto in het algemeen moest zo goedkoop mogelijk gemaakt worden één van de dingen die ze dan doen is één volt meer geven als normaal kost vele male minder als goede bedrading en een grote accu.
[doen ze nu(nu even niet!) nog, met goedkope Japanse auto’s]
Oplossing:
Als de ampère meter nog werkt, goede spanning regelaar (dus als het ware die het leger ook had)
Dikkiediks voorstel met of zonder ampère meter
Iets Europees zonder ampère meter
Groet Arie
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
Ik zou er geen dynamo van een EU car erop zetten.
Reed eerst rond met een 55A Bosch dynamo, toen een dikke 120A Bosch dynamo.
Uiteindelijk draait een V8 toch te weinig toeren
Kleine poelie is ook niet zo'n goed idee, dan heeft de v-snaar niet genoeg grip
Heb een hele studie ervan gemaakt.
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
Het wil wel , maar ook eigenlijk weer net niet.
Omdat de accu na het starten best veel stroom naar toe gaat.
En als je je licht aan hebt en je blower, dan kakt de hele spanning in.
Je ontsteking krijgt dan niet meer genoeg spanning , motor loopt dan niet meer lekker.
Dat is best irritant.
Na 2 minuten rijden is het geen probleem meer.
Ik rij nu rond met deze V8 dynamo.
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo2/dynamo2.htm
Werkt echt super. Ik ben er heel blij mee.
Heb een GM dynamo gekocht omdat een Dodge model 2x zo duur was.
Je hoeft maar weinig dingen aan te passen.
Beundehaas, ik zou een V8 dynamo kopen als ik jouw was. Ik heb de mijne gekocht bij EPS in Kielwindeweer (bij Hoogezand)
Reed eerst rond met een 55A Bosch dynamo, toen een dikke 120A Bosch dynamo.
Uiteindelijk draait een V8 toch te weinig toeren
Kleine poelie is ook niet zo'n goed idee, dan heeft de v-snaar niet genoeg grip
Heb een hele studie ervan gemaakt.
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
Het wil wel , maar ook eigenlijk weer net niet.
Omdat de accu na het starten best veel stroom naar toe gaat.
En als je je licht aan hebt en je blower, dan kakt de hele spanning in.
Je ontsteking krijgt dan niet meer genoeg spanning , motor loopt dan niet meer lekker.
Dat is best irritant.
Na 2 minuten rijden is het geen probleem meer.
Ik rij nu rond met deze V8 dynamo.
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo2/dynamo2.htm
Werkt echt super. Ik ben er heel blij mee.
Heb een GM dynamo gekocht omdat een Dodge model 2x zo duur was.
Je hoeft maar weinig dingen aan te passen.
Beundehaas, ik zou een V8 dynamo kopen als ik jouw was. Ik heb de mijne gekocht bij EPS in Kielwindeweer (bij Hoogezand)
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
weet ik niet meer hoeveel ik voor de dynamo heb betaald.beundehaas schreef:wat waren de kosten voor zo'n dynamo dan?
ik ben nog van plan om de dynamo helemaal uit elkaar te halen om te kijken of ik nog wat vinden kan.
groetn uut ainrom
Het beste is ff EPS bellen
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl