Voorwiel lagers, hoe lang gaan ze mee? - bij jullie?
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Beste dodgers
Hoe lang gaan bij jullie de voorwiellagers mee? Ik heb die van mij net voor afgelopen hemelvaart vervangen, en nu wordt de dodge
alsnog afgekeurd op een te grote lagerspeling.
lagers zijn dus ca 6 maanden oud, is dit niet wat snel?
En waar zou de slijtage aan kunnen liggen (een versleten hub bijv?)
Hoe lang gaan bij jullie de voorwiellagers mee? Ik heb die van mij net voor afgelopen hemelvaart vervangen, en nu wordt de dodge
alsnog afgekeurd op een te grote lagerspeling.
lagers zijn dus ca 6 maanden oud, is dit niet wat snel?
En waar zou de slijtage aan kunnen liggen (een versleten hub bijv?)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
ik heb de wiellagers laten vervangen alsook alle ingesleten bewegende onderdelen van de vooras.
dodge kwam spelingvrij uit de garage, ging naar de keuring en kreeg een opmerking van speling op de voorwielen.
toen ik zei dat alles vernieuwd was, kreeg ik als antwoord: 'deze zware 4x4's hebben altijd wel speling op de wiellagers en dit lijkt ok, we moeten het gewoon vermelden'.
nuja, deze uitleg gebruik ik dus nu ook al 3jaar na elkaar om de dodge weer gekeurd te krijgen. dit jaar heb ik echt kapotte wiellagers (4jaar oud nu al) en ze zijn niet meer bij te regelen (opspannen). met dit smoesje dus toch weer gekeurd gekregen, na de winter komen er nieuwe lagers in (dodge zal toch minder rijden in de winter)
dodge kwam spelingvrij uit de garage, ging naar de keuring en kreeg een opmerking van speling op de voorwielen.
toen ik zei dat alles vernieuwd was, kreeg ik als antwoord: 'deze zware 4x4's hebben altijd wel speling op de wiellagers en dit lijkt ok, we moeten het gewoon vermelden'.
nuja, deze uitleg gebruik ik dus nu ook al 3jaar na elkaar om de dodge weer gekeurd te krijgen. dit jaar heb ik echt kapotte wiellagers (4jaar oud nu al) en ze zijn niet meer bij te regelen (opspannen). met dit smoesje dus toch weer gekeurd gekregen, na de winter komen er nieuwe lagers in (dodge zal toch minder rijden in de winter)
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
boven en onderzijde van de band pakken, en heen en weer bewegen,
vervolgens aan de achterzijde kijken waar de speling vandaan komt (fusee's zijn goed)
Heb deze keer SKF lagers gebruikt, deze heb ik ""gebakken"" zodat ik ze zelf op de hub kon schuiven, wellicht dat hierdoor de kwaliteit achteruit is gegaan,
Ik las trouwens ergens das ze een pre-load moeten hebben, hoe kan je deze bepalen, en hoe werkt dit?
vervolgens aan de achterzijde kijken waar de speling vandaan komt (fusee's zijn goed)
Heb deze keer SKF lagers gebruikt, deze heb ik ""gebakken"" zodat ik ze zelf op de hub kon schuiven, wellicht dat hierdoor de kwaliteit achteruit is gegaan,
Ik las trouwens ergens das ze een pre-load moeten hebben, hoe kan je deze bepalen, en hoe werkt dit?
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Een echt voorspanning (pre-load) hoeven ze niet te hebben.
Als je de lagers controleert en alle hebt losliggen, moet je wel kijken of ze speling in het lagerhuis hebben. En dit zowel in de diameter als in de breedte.
Oftewel: je moet de buitenringen + vulring in het huis schuiven en kijken of ze redelijk strak er in zitten.
Zit hier teveel speling -> lagerhuizen vervangen.
Daarna moet je de buitenring (met de zes boutjes) er op schroeven en kijken of deze dan nog wat ruimte heeft tussen de pasvlakken. Is dat niet zo, dan kunnen de lagers misschien wat heen- en weer schuiven. Dat zorgt dan ook voor speling.
Heb je hier teveel speling -> pasvlak van de ring wat afschuren/slijpen/draaien.
Als je de lagers controleert en alle hebt losliggen, moet je wel kijken of ze speling in het lagerhuis hebben. En dit zowel in de diameter als in de breedte.
Oftewel: je moet de buitenringen + vulring in het huis schuiven en kijken of ze redelijk strak er in zitten.
Zit hier teveel speling -> lagerhuizen vervangen.
Daarna moet je de buitenring (met de zes boutjes) er op schroeven en kijken of deze dan nog wat ruimte heeft tussen de pasvlakken. Is dat niet zo, dan kunnen de lagers misschien wat heen- en weer schuiven. Dat zorgt dan ook voor speling.
Heb je hier teveel speling -> pasvlak van de ring wat afschuren/slijpen/draaien.
Gerhart
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
Maar de met de lagers geleverde vulring is voor die lager pasgemaakt.frenkie schreef:ik had na het vervangen van mijn lager ook nog steeds speling, de nieuwe spacerring welke met de nieuwe lagerset was mee geleverd bleek bijna 1 mm dunner te zijn.
oude ring er weer tussen gezet en 0 speling meer.
Als je een andere vulring gebruikt (dikker), heb je kans dat de lagers niet tegen elkaar aanzitten (binnenringen). Dan heb je het risico dat je de lagers te strak draait.
Beste is om het setje lagers met bijgeleverde vulring even in elkaar te leggen (op de werkbank) en te kijken of er nergens speling zit. Pas daarna monteren.
Gerhart
hmm ok ik zal van de week eens kijken, het moet toch weer een keer open omdat ik een keerring had gesloopt de laatste keer dat ik de vulring wisselde.Gerhart schreef:Maar de met de lagers geleverde vulring is voor die lager pasgemaakt.
Als je een andere vulring gebruikt (dikker), heb je kans dat de lagers niet tegen elkaar aanzitten (binnenringen). Dan heb je het risico dat je de lagers te strak draait.
Beste is om het setje lagers met bijgeleverde vulring even in elkaar te leggen (op de werkbank) en te kijken of er nergens speling zit. Pas daarna monteren.
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
als je teveel ruimte tussen de lagers hebt is dit geen probleem, je moet allen de moer niet te vast draaien, gewoon zo vast dat je wiel mooi rond draait en je geen lagerspeling hebt. het voordeel hiervan is dat als je al weer speling op je lagers hebt je gewoon het splitje er uit haalt de lagers weer opstelt en de split er weer door doet. ik heb al voor verscheidende w200 de lagers afgeslepen en er een dikkere vulring tussen gezet zodat deze "nastelbaar" zijn zonder peoblemen.
natuurlijk is het ook superbelangrijk om de lagers wel goed te smeren.
mvg hilbert
natuurlijk is het ook superbelangrijk om de lagers wel goed te smeren.
mvg hilbert
H.JONGSMA