wat heb jij aan je dodge gedaan vandaag? - of mee gedaan?
Orginele Oliedrukzender uit de dodge gehaald, wat een troep is dat zeg.
gelijk een aftermarket zender+ metertje & toerenteller aangesloten.
Het ziet er niet uit, maar is ook maar tijdelijk. komt een nieuw dashboard in.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Die geeft tenminste nog wel iets aan stationair met een warme motor. orginele meter gaf -20PSI oliedruk aan, deze ongeveer 12 nog op 600 rpm. voldoende dus!
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
En ik had een tijdje geleden al een twinstick gemaakt voor de tussenbak. maar geen foto's van gemaakt...
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
gelijk een aftermarket zender+ metertje & toerenteller aangesloten.
Het ziet er niet uit, maar is ook maar tijdelijk. komt een nieuw dashboard in.

Die geeft tenminste nog wel iets aan stationair met een warme motor. orginele meter gaf -20PSI oliedruk aan, deze ongeveer 12 nog op 600 rpm. voldoende dus!

En ik had een tijdje geleden al een twinstick gemaakt voor de tussenbak. maar geen foto's van gemaakt...


Ik had een doos met oude verdelers liggen, en ik dacht:
kom, laat ik eens kijken of ik daar nog wat bruikbaars van kan maken.
Twee waren echt super roestig en twee andere zagen er nog goed uit.
Toch waren die twee goed uitziende verdelers niet voor niks in die doos tercht gekomen.
Ik met een vergrootglas kijken en toen ontdekte ik, dat de isolatie van de twee draden was verdwenen, op het punt waar ze uit het rubber van de verdeler komen.
(bij de rode pijl op het plaatje.)
(NB dit is geen originele verdeler, maar slechts een voorbeeld)
Nou was dit juist bij de 'slechte' verdelers nog in orde.
Ik heb bij 1 'slechte' verdeler de ontstekingsplaat met pulsgever gedemonteerd, alles roestvrij gemaakt en ingevet en die op een 'goede' verdeler gezet.
(Uiteraard nadat ik ook daar eerst alles had uitgebouwd.)
Dat uitbouwen gaat best makkelijk.
Het lastigst is het verwijderen van de achthoekige bus op de as.
Volgens de boekjes moet je die met 2 schroevendraaiers eraf kunnen wippen, maar ik had een flinke steeksleutel, een drevel en een hamer nodig om hem eraf te krijgen bij de roestige verdeler.
Dat ging als volgt:
ik had de steeksleutel horizontaal in de bankschroef geklemd. De achthoekige bus past dan net over de steeksleutel heen. Dan zet je de drevel in het gat bovenin en met de hamer tik je het zaakje los.
Bij de niet roestige verdelen lukte het wel met 2 schroevendraaiers.
Als je alles schroeven hebt losgedraaid rondom, zitten zowel de verdeelplaat als de vacuumvervroeger los.
De vacuumvervroeger zit met een palletje tussen de verdeelplaat en de pulsgever-plaat in. Als je met een schroevedraaier de pulsgever-plaat iets omhoog wipt, kun je het palletje loswrikken en dan kan de vacuumvervroeger eraf.
Daarna kun je de verdeelplaat met de pulsgever erop uit het ontstekingshuis trekken.
Als je een pulsegever-plaat hebt die niet verroest is, kun je hem zo overzetten, anders kun je beter eerst alles even roestvrij maken.
De pulsgever-plaat zit vast aan de verdeelplaat met een 3-potig drukplaatje aan de onderkant van de verdeelplaat.
Als je dit 3-potige drukplaatje los maakt, kun je de pulsgever-plaat van de verdeelplaat afhalen en kun je overal goed bij om de roest te verwijderen.
Het verwijderen van de roest bevorderd het electrisch contact en dat zorgt dus voor een betere werking van de ontsteking.
Als je nu alle onderdelen los en roestvrij hebt, kun je de 'goede' verdeler weer gaan opbouwen:
-eerst zet je de goede pulsgever-plaat vast op de verdeelplaat. Klik het drie-potige drukplaatje goed vast.
-dan zet je de verdeelplaat met pulsgever weer terug in het ontstekingshuis.
-dan plaats je de vacuumvervroeger weer terug. het is ff friemelen om het nokje weer op zijn plek te krijgen. Let op: er zitten 2 gaten vlak naast elkaar in de pulsgever-plaat: je moet de binnenste hebben.
-zet alle schroeven weer op hun plaats.
-schroef de stelschroef van de pulsgever los en tik voorzichtig de achthoekige bus terug. Er zit een paspen in, die precies in een gleufje van de as moet passen.
-stel de pulsgever zo af, dat deze de scherpe lobben van de achthoekige bus NIET raakt!
-zet de stelschroef van de pulsgever goed vast.
Nu is de verdeler klaar voor gebruik.
Ik had startproblemen met mijn B300 sportman:
de onsteking van de bus had dus ook gestripte draden bij de ontsteking.
Ik heb de 'gereviseerde' ontsteking in de bus gezet en hij startte bijna meteen, liep ook direct een stuk rustiger en reageerde veel beter op het gas.
Als je geen 'sloopverdeler' hebt om je eigen verdeler een nieuw leven te geven, de pulsgevers zijn los te koop.
(sorry, ik heb ze zelf niet op voorraad)

kom, laat ik eens kijken of ik daar nog wat bruikbaars van kan maken.
Twee waren echt super roestig en twee andere zagen er nog goed uit.
Toch waren die twee goed uitziende verdelers niet voor niks in die doos tercht gekomen.
Ik met een vergrootglas kijken en toen ontdekte ik, dat de isolatie van de twee draden was verdwenen, op het punt waar ze uit het rubber van de verdeler komen.
(bij de rode pijl op het plaatje.)
(NB dit is geen originele verdeler, maar slechts een voorbeeld)
Nou was dit juist bij de 'slechte' verdelers nog in orde.
Ik heb bij 1 'slechte' verdeler de ontstekingsplaat met pulsgever gedemonteerd, alles roestvrij gemaakt en ingevet en die op een 'goede' verdeler gezet.
(Uiteraard nadat ik ook daar eerst alles had uitgebouwd.)
Dat uitbouwen gaat best makkelijk.
Het lastigst is het verwijderen van de achthoekige bus op de as.
Volgens de boekjes moet je die met 2 schroevendraaiers eraf kunnen wippen, maar ik had een flinke steeksleutel, een drevel en een hamer nodig om hem eraf te krijgen bij de roestige verdeler.
Dat ging als volgt:
ik had de steeksleutel horizontaal in de bankschroef geklemd. De achthoekige bus past dan net over de steeksleutel heen. Dan zet je de drevel in het gat bovenin en met de hamer tik je het zaakje los.
Bij de niet roestige verdelen lukte het wel met 2 schroevendraaiers.
Als je alles schroeven hebt losgedraaid rondom, zitten zowel de verdeelplaat als de vacuumvervroeger los.
De vacuumvervroeger zit met een palletje tussen de verdeelplaat en de pulsgever-plaat in. Als je met een schroevedraaier de pulsgever-plaat iets omhoog wipt, kun je het palletje loswrikken en dan kan de vacuumvervroeger eraf.
Daarna kun je de verdeelplaat met de pulsgever erop uit het ontstekingshuis trekken.
Als je een pulsegever-plaat hebt die niet verroest is, kun je hem zo overzetten, anders kun je beter eerst alles even roestvrij maken.
De pulsgever-plaat zit vast aan de verdeelplaat met een 3-potig drukplaatje aan de onderkant van de verdeelplaat.
Als je dit 3-potige drukplaatje los maakt, kun je de pulsgever-plaat van de verdeelplaat afhalen en kun je overal goed bij om de roest te verwijderen.
Het verwijderen van de roest bevorderd het electrisch contact en dat zorgt dus voor een betere werking van de ontsteking.
Als je nu alle onderdelen los en roestvrij hebt, kun je de 'goede' verdeler weer gaan opbouwen:
-eerst zet je de goede pulsgever-plaat vast op de verdeelplaat. Klik het drie-potige drukplaatje goed vast.
-dan zet je de verdeelplaat met pulsgever weer terug in het ontstekingshuis.
-dan plaats je de vacuumvervroeger weer terug. het is ff friemelen om het nokje weer op zijn plek te krijgen. Let op: er zitten 2 gaten vlak naast elkaar in de pulsgever-plaat: je moet de binnenste hebben.
-zet alle schroeven weer op hun plaats.
-schroef de stelschroef van de pulsgever los en tik voorzichtig de achthoekige bus terug. Er zit een paspen in, die precies in een gleufje van de as moet passen.
-stel de pulsgever zo af, dat deze de scherpe lobben van de achthoekige bus NIET raakt!
-zet de stelschroef van de pulsgever goed vast.
Nu is de verdeler klaar voor gebruik.
Ik had startproblemen met mijn B300 sportman:
de onsteking van de bus had dus ook gestripte draden bij de ontsteking.
Ik heb de 'gereviseerde' ontsteking in de bus gezet en hij startte bijna meteen, liep ook direct een stuk rustiger en reageerde veel beter op het gas.
Als je geen 'sloopverdeler' hebt om je eigen verdeler een nieuw leven te geven, de pulsgevers zijn los te koop.
(sorry, ik heb ze zelf niet op voorraad)

- Bijlagen
-
- verdeler2.JPG
- (0 Bytes) 1266 keer gedownload
Robbedoes
V8 Power Enthousiast.
V8 Power Enthousiast.
ff een grote update!
Heb afgelopen week een tussenbak, achterbumper en achterste aandrijfas bij roadrunner vandaan gehaald.
en nog een nato trekhaak gekocht
Tussenbak in de takels om schoon te maken:
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
daarna lekker in de hammerite menie.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Het aluminium is nog niet gedaan, dat komt later met aparte menie
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
daarna de yoke van de achteras gedaan, deze was nogal vies en roestig. schoongemaakt in de ontvetterbak en daarna in de bankschroef
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Daarna lekker met de powertools van de baas spelen en dan ziet ie er zo uit
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
En ook lekker in de menie
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
daarna de rest van de aandrijfas aangepakt. hier hoefde weinig aan te gebeuren dus alleen ontvetten, opschuren en in de verf.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Mooi groen is niet lelijk
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
En omdat ik nog wat tijd over had heb ik de trekhaak gedemonteerd en daarna in de verfafbijt gegooid.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
komende week de tussenbak en yoke ook groen verven, en de achterbumper aanpakken :bg:
Edited By Theft_eXP on 1297542052
Heb afgelopen week een tussenbak, achterbumper en achterste aandrijfas bij roadrunner vandaan gehaald.
en nog een nato trekhaak gekocht
Tussenbak in de takels om schoon te maken:


daarna lekker in de hammerite menie.

Het aluminium is nog niet gedaan, dat komt later met aparte menie

daarna de yoke van de achteras gedaan, deze was nogal vies en roestig. schoongemaakt in de ontvetterbak en daarna in de bankschroef

Daarna lekker met de powertools van de baas spelen en dan ziet ie er zo uit

En ook lekker in de menie

daarna de rest van de aandrijfas aangepakt. hier hoefde weinig aan te gebeuren dus alleen ontvetten, opschuren en in de verf.

Mooi groen is niet lelijk

En omdat ik nog wat tijd over had heb ik de trekhaak gedemonteerd en daarna in de verfafbijt gegooid.

komende week de tussenbak en yoke ook groen verven, en de achterbumper aanpakken :bg:
Edited By Theft_eXP on 1297542052
vandaag ook nog wat dingetjes kunnen doen
Tussenbak is nu ook mooi groen
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
trekhaak ontroest en in de menie gezet
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
De vriendin aan het werk gezet met de bumper
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
En daarna zwart erop
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Heb zelf nog even de NATO stekker uit mekaar gehaald en in de verf gezet
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
komende week tussendoor nog even de bumper een paar extra lagen zwart geven, de trekhaak zwart spuiten en monteren. daarna maar even een paar mensen charteren om alles te monteren...
Tussenbak is nu ook mooi groen

trekhaak ontroest en in de menie gezet

De vriendin aan het werk gezet met de bumper

En daarna zwart erop

Heb zelf nog even de NATO stekker uit mekaar gehaald en in de verf gezet

komende week tussendoor nog even de bumper een paar extra lagen zwart geven, de trekhaak zwart spuiten en monteren. daarna maar even een paar mensen charteren om alles te monteren...