Volgens mij komt het rammelen bij hogere snelheden vaak door ruimte/speling op de centreerkogel van de homokineet (dubbele koppeling) van de voorste aandrijfas.
Als deze centreerkogel speling krijg op zijn kom, gaat dit gedeelte namelijk slingeren en dat geeft een akelige rammel onderuit je blok/bak.
Soms zelfs zo erg, dat het lijkt of je bak eronderuit gevallen is.
???
Als je dan je voorste aandrijfas eraf schroeft en alleen in High-Lock op je achteraandrijving rijdt, en het gerammel is over, dan is dat vrijwel zeker de oorzaak van het rammelen.
:;):
Ik heb met mijn eerste Dodge (Holley & headers) zowat de teller uit (100 mph) kunnen rijden zonder gerammel, alleen dat slingeren maakte het wel vreselijk eng, dus dat heb ik maar 1x gedaan.
Mijn huidige Dodge haalt die snelheid niet, maar dat komt omdat het blok nog standaard is.
Een grondige inspectie van de centreerkogel in de dubbele kruiskoppeling van de voorste aandrijfas is dus noodzakelijk om te kunnen achterhalen, of dit misschien de oorzaak van het gerammel kan zijn.
Enne...
de kruisjes dienen altijd met de bijgeleverde clips geborgd te worden, ook als ze met stropjes vast zitten.
De middelpunt vliedende krachten zijn zo groot, dat de cupjes gemakkelijk uit de stropjes geslingerd kunnen worden.
Robbedoes schreef:Ik heb met mijn eerste Dodge (Holley & headers) zowat de teller uit (100 mph) kunnen rijden zonder gerammel, alleen dat slingeren maakte het wel vreselijk eng, dus dat heb ik maar 1x gedaan.
Mijn huidige Dodge haalt die snelheid niet, maar dat komt omdat het blok nog standaard is.
Mijn Dodge reed indertijd 110 mijl zonder veel gerammel.
Blok was helemaal origineel, wel op benzine, maar de tussenassen waren wel 100% in orde en ik had goede banden.
als ik 55mph rijd rammeld die langs alle kanten.
men pedalen slaan van links naar rechts, men tussenbakpook rammelt, men spiegels gaan aan de trillen gaan, zo heen en weer dat ik niks achter mij kan zien.
eens boven de 65mph begint gans men bodem mee te rammelen alsof ik men tussenbak ga verliezen. je hoort ook de boel kloppen dan.
boven de 75mph is het niet meer te houden en begint zelf men laadbak tov de cabine heen en weer te slaan (cabine helt naar links, laadbak naar rechts en zo wisselen ze altijd van plaats ik zie de laadbak aan het achterraam zo bewegen, en de uiterste hoeken aan de achterbumper gaan heen en weer dan). als ik dan stop is er 1 slot van men achterklep altijd los getrild
heb all terrain banden op men chroom velgen gehad
heb andere all terrein banden op staalvelgen gehad
heb nieuwe straatbanden op men chroomvelgen gelegd
heb de bak al veranderd
heb de cardan vooraan volledig verwijderd
heb de cardankruisjes van achteren in lijn gezet
ik kan nog steeds niet harder dan 50-55 zonder dat gans men dodge uit elkaar rammeld.
ik had ook een "gerammel aan mijn dodge"tussen de 40 en de 50 milles.boven de 50 viel dat mee,alleen als ik wat meer optrok naar 60 of 65 dan rammelde de dodge ook.
na veel zoeken,ben ik tot een oplossing gekomen dat mijn motor tewijnig lpg kreeg.van de lpg ontspanner gaan er twee slangen naar de carbu,daar staan twee kraantjes op.die waren op een draaitje na toe.ik heb die een heel eind geopend,zodat er meer lpg gas naar de motor gaat.en het gerammel was over!
voor dit voorval,had ik een verbruik van 22 liter op 100km(een grote 1op 5)nu heb ik een verbruik van 30liter op de 100km(een kleine 1 op 3).
maar het rijden op de snelweg gaat veel vlotter en soepeler.
bij mij rammeld het ook als ik op autosnelweg bergaf sneller begin te bollen. dus aan de lpg ligt het niet.
die liep vroeger veel te rijk (CO van meer dan 10% en verbruik van over de 30liter) en t rammelde toen ook. nu heb ik een CO van 0.05 ofzo en een verbruik van 18-20liter en t rammeld nog
ik vermoed ofwel de rubbers van de tussenbak (1 ervan is opgelost door de olie) of de cardan zelf die slag heeft. moet eens een andere proberen
bastian schreef:, let wel dat je gaffels in t verlengde staan van elkaar ,hier stond laatst een artikel over in t forum , en er zijn verschillende kruisjes in omloop qua grootte ( getal 30 of 40 op cup ).
Over deze gaffels in de voorste cardanas, die hoeven niet in lijn te staan, het gewricht met de centerbal elimineert de benodigde "phase" (het in lijn staan van).
en de "kloink" in de achteras, dat is eigen aan DANA assen. de speling op pion en kroonwiel is bij DANA's groot, vandaar dat als je hem in z'n achteruit zet de automaat al achteruit draait terwijl de achteras nog stil staat (en daarmee dus de speling oplost) en dan tegen de stilstaande tandwielen van de achteras aanslaat, dat geeft die "kloeink".
bastian schreef:
en de "kloink" in de achteras, dat is eigen aan DANA assen. de speling op pion en kroonwiel is bij DANA's groot, vandaar dat als je hem in z'n achteruit zet de automaat al achteruit draait terwijl de achteras nog stil staat (en daarmee dus de speling oplost) en dan tegen de stilstaande tandwielen van de achteras aanslaat, dat geeft die "kloeink".
groet, Bart
Na 30 jaar is het wel normaal, maar het hoeft niet! Linkje