Gewoon Rijden
14 april mag ik weer terug naar de RDW voor het opnieuw inslaan van het chassisnr.Mijn Dodge is goedgekeurd zonder normaal werkende remmen bij de RDW maar dat is een ander verhaal.Dus na 14 april krijg ik een kenteken en kan eindelijk met mijn Dodge de straat op.Nu lees ik hier allerlei verhalen van mensen die maar af en toe rijden en heel veel tijd kwijt zijn aan het sleutelen aan hun Dodge.Zijn er ook mensen die buiten het normale onderhoud, gewoon kunnen rijden met hun Dodge zonder gelijk ieder weekend een hoop tijd kwijt te zijn met het oplossen van vage problemen?Of na iedere rit weer afkloppen dat hij niet stil bleef staan onderweg.
Mvg John
Mvg John
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Elk weekend moeten sleutelen, nee, dat heb ik niet hoor, en ik heb twee dodges die elke dag goed gebruikt worden, dus het kan wel zonder echte problemen.
Tuurlijk heb ik ook wel eens wat, bijvoorbeeld wat de laatste tijd is gebeurt dat van de W200 de ontstekingsmodule defect is geraakt, deze vervangen en hij liep weer als een zonnetje, voor de rest weinig problemen, wel regelmatig het juiste onderhoud uitvoeren natuurlijk.
Voor de rest ben ik op dit moment de "Ambassador" (D350) aan het opknappen, zie hiervoor Member rides.
En natuurlijk nu het mooie weer er weer aankomt zal "Dottie" weer eens aangepakt worden (dit is de VAN B100) van mijn zoontje Daniël, heb die VAN een paar jaar terug gekocht voor 500 gulden, met het idee om hem op te knappen voor mijn zoontje, (nu 16jr) als ie dan 18 is kan ie rijden.
Dus mensen, het kan echt hoor, zonder al te veel problemen in een (oude) Dodge rijden. :)
Tuurlijk heb ik ook wel eens wat, bijvoorbeeld wat de laatste tijd is gebeurt dat van de W200 de ontstekingsmodule defect is geraakt, deze vervangen en hij liep weer als een zonnetje, voor de rest weinig problemen, wel regelmatig het juiste onderhoud uitvoeren natuurlijk.
Voor de rest ben ik op dit moment de "Ambassador" (D350) aan het opknappen, zie hiervoor Member rides.
En natuurlijk nu het mooie weer er weer aankomt zal "Dottie" weer eens aangepakt worden (dit is de VAN B100) van mijn zoontje Daniël, heb die VAN een paar jaar terug gekocht voor 500 gulden, met het idee om hem op te knappen voor mijn zoontje, (nu 16jr) als ie dan 18 is kan ie rijden.
Dus mensen, het kan echt hoor, zonder al te veel problemen in een (oude) Dodge rijden. :)
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Die paar keer dat ie me onderweg liet staan, was het meestal zelf simpel te fixen. Als dat electrische problemen zijn/waren, moet je ze redelijk kort erna wel even degelijk oplossen, anders ontstaat er na een paar jaar een soort van functionele electrische spaghetti onder je motorkap die op zich prima werkt, maar waardoor het ietwat lastig storingzoeken is als er later weer 's iets gebeurt.. (hoe zou ik dat toch hebben ontdekt :p )
Verder geeft een dynamo natuurlijk -op termijn- problemen als je regelmatig door een modderbak heen baggert, want die houdt er niet zo van om met een water/modder mengsel gekoeld en gesmeerd te worden. Ook de startmotor is daar niet helemaal immuun voor (dan weer bloedheet omdat ie vlak achter de headers zit, en dan weer een koude douche.... )
De kruisjes houden dergelijk gebruik makkelijk vol, als je ze maar na iedere terreinrit goed doorsmeert. Het enige echt zwakke punt zijn volgens mij de voorste steekassen en de voorwiellagers, maar dat heeft ook wel iets met mijn rijstijl, de extra pk's, en de 36" hummers te maken. Een ander zwak punt is de ampère meter, en de manier waarop de volle dynamo(laad)stroom door een schutbordstekker(tje) de cabine inkomt, naar de zekeringkast gaat, en wéér door een schutbordstekker onder de motorkap uitkomt. Op te lossen door rechtsstreeks door te verbinden, en de A-meter kort te sluiten. Lees Frans V's Homepage over dit onderwerp maar 's.
Edited By Rienk on Maart 18 2003 at 22:56
Verder geeft een dynamo natuurlijk -op termijn- problemen als je regelmatig door een modderbak heen baggert, want die houdt er niet zo van om met een water/modder mengsel gekoeld en gesmeerd te worden. Ook de startmotor is daar niet helemaal immuun voor (dan weer bloedheet omdat ie vlak achter de headers zit, en dan weer een koude douche.... )
De kruisjes houden dergelijk gebruik makkelijk vol, als je ze maar na iedere terreinrit goed doorsmeert. Het enige echt zwakke punt zijn volgens mij de voorste steekassen en de voorwiellagers, maar dat heeft ook wel iets met mijn rijstijl, de extra pk's, en de 36" hummers te maken. Een ander zwak punt is de ampère meter, en de manier waarop de volle dynamo(laad)stroom door een schutbordstekker(tje) de cabine inkomt, naar de zekeringkast gaat, en wéér door een schutbordstekker onder de motorkap uitkomt. Op te lossen door rechtsstreeks door te verbinden, en de A-meter kort te sluiten. Lees Frans V's Homepage over dit onderwerp maar 's.
Edited By Rienk on Maart 18 2003 at 22:56
hoi ik rij gemiddeld 300 km per week met mijn dodge. af en toe zijn er wat kleine probleempjes maar nog altijd gewoon kunnen maken en door kunnen rijden. twee keer opgesleept een maal slecht zekeringcontact van de gasinstallatie. van de snelweg af even meten rijden en een maal zonder gas opgesleept door een twingo! goed onderhoud is alles. veel dodge plezier.
berry
berry
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Hoi,
Ik rij nu zo'n 1,5 jaar iedere dag met mijn Aquafobia.
Ja, ik sleutel er heel veel aan maar dat komt eigenlijk door de volgende zaken:
1) De Dodge was in een zeer slechte staat toen ik hem kocht en als ik weer wat gespaard heb, vervang ik onderdelen omdat ze defect zijn of preventief.
2) Ik ga regelmatig met de ChaosBoyz het terrein in.
3) Ik rij gemiddeld ergens tussen de 300 en 500 Km per week.
4) Het is gewoon mijn hobby :)
Een ding is zeker, zodra ik het vermoeden heb dat er iets niet meer helemaal is zoals het moet zijn, probeer ik het gelijk te vervangen door nieuw.
Maar ik rij iedere dag weer met veel plezier!
En om nou te voorkomen dat ik niet meer kan sleutelen aan mijn Dodge heb ik er maar alvast een tweede bij gekocht.
Ik rij nu zo'n 1,5 jaar iedere dag met mijn Aquafobia.
Ja, ik sleutel er heel veel aan maar dat komt eigenlijk door de volgende zaken:
1) De Dodge was in een zeer slechte staat toen ik hem kocht en als ik weer wat gespaard heb, vervang ik onderdelen omdat ze defect zijn of preventief.
2) Ik ga regelmatig met de ChaosBoyz het terrein in.
3) Ik rij gemiddeld ergens tussen de 300 en 500 Km per week.
4) Het is gewoon mijn hobby :)
Een ding is zeker, zodra ik het vermoeden heb dat er iets niet meer helemaal is zoals het moet zijn, probeer ik het gelijk te vervangen door nieuw.
Maar ik rij iedere dag weer met veel plezier!
En om nou te voorkomen dat ik niet meer kan sleutelen aan mijn Dodge heb ik er maar alvast een tweede bij gekocht.
- Bijlagen
-
- ramcharger.jpg (19.39 KiB) 3466 keer bekeken
gr,
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Tja,
Wat kan ik nog toevoegen aan zoveel wijsheid van alle anderen..
Ik kan je vertellen dat ik mijn Dodge bijna alleen maar gebruik als terrein rijd hobby (ChaosBoyz) en over de weg het noodzakelijke heen en terug verkeer. (max 6000 km per jaar, voornamelijk in weekeinden lange ritten).
Door het intensieve en wat nonchalante terreinrijden ben ik regelmatig bezig met:
1. Preventief onderhoud: doorsmeren, afstellen en controleren van alles wat los en vast zit.
2. Actief onderhoud: verversen van alle olien waar water in gekomen is (assen en motorblok, sja, sorry) weer het gewone onderhoud en:
3. Reparaties: dynamo's, startmotoren, radiatoren, waterpompen, ruitenwissers, bedrading, bedrading, electra en bedrading (Spaghetti Rienk), kruisjes van de aandrijflijn etc. Oh ja, vergeet het plaatwerk niet, overstekende bomen doen mijn W200 tijdens het terreinrijden geen goed..
4. Erg leuk is het aanpassen en geschikter maken van mijn Dodge door opbouwen van bumperlieren, lampen, rollbars, luchttanks, as-ontluchtingen, 24V dynamo en accus etc etc etc. (strak ga ik em nog opvoeren, eh neeeee, toch maar niet)
Als ik overal op tijd mee ben (controle en vermalendijde zelfdiscipline) hoef ik geen remschijven & blokken, schoenen & trommels te vervangen ( Dom: vooral modder niet goed wegspuiten na een terreinrijdfeestje is funest). Ook heb ik dan geen last van uitgelopen wiellagers....(is duur en lastig!)
Kortom: als je jezelf kan beheersen in het terrein, of nog beter (Grrr, erger): helemaal het terrein niet in gaat, dan heb je aan je W200 een bijzonder trouwe compaan die alleen een klein beetje onderhoud nodig heeft.
Alleen weggebruik, net als alle europeesche auto's uit die tijd (denk aan volvo's 240's, mercedes 200/230 etc) is nooit een probleem. Wel hoort er de extra care bij van 27 jarige mobielen uit een tijdperk dat 100.000 km al veel werd gevonden en Alfa Romeo's en Fiats niet ouder werden dan gemiddeld 5,6 jaar! TOEN!
Keep up the faith
Ciao, Wouter.
Wat kan ik nog toevoegen aan zoveel wijsheid van alle anderen..
Ik kan je vertellen dat ik mijn Dodge bijna alleen maar gebruik als terrein rijd hobby (ChaosBoyz) en over de weg het noodzakelijke heen en terug verkeer. (max 6000 km per jaar, voornamelijk in weekeinden lange ritten).
Door het intensieve en wat nonchalante terreinrijden ben ik regelmatig bezig met:
1. Preventief onderhoud: doorsmeren, afstellen en controleren van alles wat los en vast zit.
2. Actief onderhoud: verversen van alle olien waar water in gekomen is (assen en motorblok, sja, sorry) weer het gewone onderhoud en:
3. Reparaties: dynamo's, startmotoren, radiatoren, waterpompen, ruitenwissers, bedrading, bedrading, electra en bedrading (Spaghetti Rienk), kruisjes van de aandrijflijn etc. Oh ja, vergeet het plaatwerk niet, overstekende bomen doen mijn W200 tijdens het terreinrijden geen goed..
4. Erg leuk is het aanpassen en geschikter maken van mijn Dodge door opbouwen van bumperlieren, lampen, rollbars, luchttanks, as-ontluchtingen, 24V dynamo en accus etc etc etc. (strak ga ik em nog opvoeren, eh neeeee, toch maar niet)
Als ik overal op tijd mee ben (controle en vermalendijde zelfdiscipline) hoef ik geen remschijven & blokken, schoenen & trommels te vervangen ( Dom: vooral modder niet goed wegspuiten na een terreinrijdfeestje is funest). Ook heb ik dan geen last van uitgelopen wiellagers....(is duur en lastig!)
Kortom: als je jezelf kan beheersen in het terrein, of nog beter (Grrr, erger): helemaal het terrein niet in gaat, dan heb je aan je W200 een bijzonder trouwe compaan die alleen een klein beetje onderhoud nodig heeft.
Alleen weggebruik, net als alle europeesche auto's uit die tijd (denk aan volvo's 240's, mercedes 200/230 etc) is nooit een probleem. Wel hoort er de extra care bij van 27 jarige mobielen uit een tijdperk dat 100.000 km al veel werd gevonden en Alfa Romeo's en Fiats niet ouder werden dan gemiddeld 5,6 jaar! TOEN!
Keep up the faith
Ciao, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--