7-polige aanhanger stekker - hoe aansluiten
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 20 nov 2003 20:34
Hoi Spieker,
Inderdaad zoals Dennis al vertelde.
Achterlicht van achteren, remlicht van af de geschakelde kant van het rempedaal en de knipperlichten van de VOORSTE knipperlichten.
Deze draden zitten ook in de draadboom van je stuurkolom het stukje met de vele dunne draden eindigend met een conector (blauw) met een puntje.
Groet Arie
Inderdaad zoals Dennis al vertelde.
Achterlicht van achteren, remlicht van af de geschakelde kant van het rempedaal en de knipperlichten van de VOORSTE knipperlichten.
Deze draden zitten ook in de draadboom van je stuurkolom het stukje met de vele dunne draden eindigend met een conector (blauw) met een puntje.
Groet Arie
Hoi,
Het klopt dat je achter een voertuig met afwijkende rem/knipper lichten(lees Amerikaan) dit mag doorvoeren op je aanhangwagen.
In de wet tekst staat ook, dat zowel knipperlichten als remlichten rood of amber geel moeten wezen.
En nu komt het in de wet tekst staat ook dat het knipperlicht links en rechts op de kar moeten zitten, dit wordt wel eens uitgelegd als uiterst links en uiterst rechts!
Dus met andere worden om elke discussie uit te sluiten, je knipper lichten gebruiken voor rem / knipper licht achter een Amerikaan!
Daar zijn goedkeuringen van, van de RWD en diverse jurespudentie uitspraken van Amerikaanse camper bezitters.
Groet Arie
Het klopt dat je achter een voertuig met afwijkende rem/knipper lichten(lees Amerikaan) dit mag doorvoeren op je aanhangwagen.
In de wet tekst staat ook, dat zowel knipperlichten als remlichten rood of amber geel moeten wezen.
En nu komt het in de wet tekst staat ook dat het knipperlicht links en rechts op de kar moeten zitten, dit wordt wel eens uitgelegd als uiterst links en uiterst rechts!
Dus met andere worden om elke discussie uit te sluiten, je knipper lichten gebruiken voor rem / knipper licht achter een Amerikaan!
Daar zijn goedkeuringen van, van de RWD en diverse jurespudentie uitspraken van Amerikaanse camper bezitters.
Groet Arie
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Hallo Mede dodge fanaten,
ik ben inmiddels bezig met het monteren van mijn trekhaak, en ben nu aangekomen bij de bedrading, ik ga nu een 7-polige stekker monteren , en heb hier en daar al wat metingen verricht aan de dodge,
ik heb inmiddels hetvolgende gevonden
verlichting
remlicht
alarmlicht
linker knipperlicht (zelfde als linker rem en alarm licht)
rechter knipperlicht ((zelfde als rechter rem en alarm licht)
achteruitrij licht links
achteruitrij licht rechts
Nu moet ik dat gaan aansluiten op de 7-polige stekker, maar hoe doe je dat voor de knipperlichten, aangezien dit ook de remlichten zijn!
moet je een aftakking verder richting de cabine zoeken voor die draden?
ik ben inmiddels bezig met het monteren van mijn trekhaak, en ben nu aangekomen bij de bedrading, ik ga nu een 7-polige stekker monteren , en heb hier en daar al wat metingen verricht aan de dodge,
ik heb inmiddels hetvolgende gevonden
verlichting
remlicht
alarmlicht
linker knipperlicht (zelfde als linker rem en alarm licht)
rechter knipperlicht ((zelfde als rechter rem en alarm licht)
achteruitrij licht links
achteruitrij licht rechts
Nu moet ik dat gaan aansluiten op de 7-polige stekker, maar hoe doe je dat voor de knipperlichten, aangezien dit ook de remlichten zijn!
moet je een aftakking verder richting de cabine zoeken voor die draden?
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Laurens,
je kunt de knipperlichten 'apart' schakelen als je de bedrading vanaf de zijknipperlichten voor aftakt.
Verder zul je dan voor het remlicht een aparte remlichtschakelaar moeten monteren die of op remdruk werkt, of via je pedaal wordt geactiveerd.
Dan heb je het 'europese' systeem, zogezegt.
Anders krijg je het amerikaanse systeem, dus rem- en knipperlicht in 1.
je kunt de knipperlichten 'apart' schakelen als je de bedrading vanaf de zijknipperlichten voor aftakt.
Verder zul je dan voor het remlicht een aparte remlichtschakelaar moeten monteren die of op remdruk werkt, of via je pedaal wordt geactiveerd.
Dan heb je het 'europese' systeem, zogezegt.
Anders krijg je het amerikaanse systeem, dus rem- en knipperlicht in 1.
Robbedoes
V8 Power Enthousiast.
V8 Power Enthousiast.
Ik heb het gedaan zoals Robbedoes omschreven heeft.
Is wel ff meer werk.
Weet niet hoe het zit of het amerikaanse systeem naar de aanhanger getrokken mag worden.
Ben wel benieuwd of dat dit mag.
Zie ook https://www.wee200.nl/w200_tips/trekhaak/trekhaak.htm
Is wel ff meer werk.
Weet niet hoe het zit of het amerikaanse systeem naar de aanhanger getrokken mag worden.
Ben wel benieuwd of dat dit mag.
Zie ook https://www.wee200.nl/w200_tips/trekhaak/trekhaak.htm
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Het mooiste is om een 7 aderige kabel vanaf je Contactdoos helemaal naar voren te brengen.
We sluiten de meeste aders aan op de 4 connectorblokken op je schutbord.
Als je voor de auto staat en naar het schutbord kijkt in de meest linker connector nummer 1 en de meest rechter connector nummer 4.
Richtingaanwijzer (pinker) Links
Deze sluit je aan op connector 4 pin 2, waar de gele draad ook op zit (zie schema D12-18YE)
Richtingaanwijzer (pinker) Rechts
Deze sluit je aan op connector 4 pin 3, waar de groene draad ook op zit (zie schema D13-18LG)
Stadslicht links + rechts sluit je aan op de bruine draad van connector 3 pin13 (zie schema L10-18BN)
Remlicht sluit je aan op de witte draad aan je remlicht schakelaar onder het dashboard. (zie schema S17-18WH)
Massa sluit je aan op de minpool van je accu, dus bij voorkeur niet via het chassis laten lopen.
Vaste spanning (of t.b.v. mistachterlicht) kun je het beste van de pluspool van de accu halen.
Om problemen te voorkomen kun je het beste alle spanningsvoerende draden zekeren met een zekering blok. Plaats een zekering voor elke functie, dus voor remlicht, RA links, RA Rechts en Stadslicht.
Als er dan iets misgaat met je aanhanger waardoor sluiting ontstaat brand je zekering door ipv je bedrading. Ook blijft je verlichting dan op[ de auto normaal functioneren.
We sluiten de meeste aders aan op de 4 connectorblokken op je schutbord.
Als je voor de auto staat en naar het schutbord kijkt in de meest linker connector nummer 1 en de meest rechter connector nummer 4.
Richtingaanwijzer (pinker) Links
Deze sluit je aan op connector 4 pin 2, waar de gele draad ook op zit (zie schema D12-18YE)
Richtingaanwijzer (pinker) Rechts
Deze sluit je aan op connector 4 pin 3, waar de groene draad ook op zit (zie schema D13-18LG)
Stadslicht links + rechts sluit je aan op de bruine draad van connector 3 pin13 (zie schema L10-18BN)
Remlicht sluit je aan op de witte draad aan je remlicht schakelaar onder het dashboard. (zie schema S17-18WH)
Massa sluit je aan op de minpool van je accu, dus bij voorkeur niet via het chassis laten lopen.
Vaste spanning (of t.b.v. mistachterlicht) kun je het beste van de pluspool van de accu halen.
Om problemen te voorkomen kun je het beste alle spanningsvoerende draden zekeren met een zekering blok. Plaats een zekering voor elke functie, dus voor remlicht, RA links, RA Rechts en Stadslicht.
Als er dan iets misgaat met je aanhanger waardoor sluiting ontstaat brand je zekering door ipv je bedrading. Ook blijft je verlichting dan op[ de auto normaal functioneren.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
ik heb het bij mijn dodge op de "europeese" manier aangesloten.
ik heb alles van de stekkerblokken linksvoor op het schutbord weggehaalt.
wat ik aangesloten heb is:
achterlicht
r.a.w l
r.a.w r
remlicht
volgensmij zou a.u.r licht ook op deze blok moeten zitten
weet alleen niet of ik dat bij mij aangesloten heb of niet.
zou ik evt. even kunnen nameten.
ik heb alles van de stekkerblokken linksvoor op het schutbord weggehaalt.
wat ik aangesloten heb is:
achterlicht
r.a.w l
r.a.w r
remlicht
volgensmij zou a.u.r licht ook op deze blok moeten zitten
weet alleen niet of ik dat bij mij aangesloten heb of niet.
zou ik evt. even kunnen nameten.