12V bobine ACCEL 8140C
Hallo,
Vanwege af en toe stotteren bij warme motor was ik toe aan een nieuwe bobine. Er zat nog een standaard oud ding in. deze vervangen door een Accel 8140C. 12V. Echter na het verwisselen startte hij normaal maar moest flink gas geven om hem aan te houden. snel in de auto gesprongen en weggereden om te testen. na 500 meter sloeg hij af, maar vawege de snelheid sloeg hij na 1 sec. weer aan. dit gebeurde 2x om uiteindelijk stil te vallen. Starten + aanslaan ging wel maar dan hoorde je een relais klikken (uit het middenconsole) en sloeg hij af. omdat dit een specifiek 12V model is dacht ik dat de orginele ballast resistor wellicht roet in het eten gooide en heb de "run" contacten even overbrugd (om weer de 500 meter terug te rijden). maar dit werkte niet. weer even 2 sec lopen, relais klikken en uit. Uiteindelijk 500 meter terug gelopen en de oude bobine gepakt, omgewisseld en teruggereden. Ik snap er helemaal niks van!
ik weet dat ik rond de 9V op de bobine heb staan als het contact in "run" staat. Stel de bobine moet echt 12V hebben dan heb ik dat ook geprobeerd, door de ballast resistor te overbruggen. hielp niks.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
p.s. weerstandblok is redelijk nieuw, bougie kabels, verdeelkap en rotor ook.
Edited By joyrider on 1266355544
Vanwege af en toe stotteren bij warme motor was ik toe aan een nieuwe bobine. Er zat nog een standaard oud ding in. deze vervangen door een Accel 8140C. 12V. Echter na het verwisselen startte hij normaal maar moest flink gas geven om hem aan te houden. snel in de auto gesprongen en weggereden om te testen. na 500 meter sloeg hij af, maar vawege de snelheid sloeg hij na 1 sec. weer aan. dit gebeurde 2x om uiteindelijk stil te vallen. Starten + aanslaan ging wel maar dan hoorde je een relais klikken (uit het middenconsole) en sloeg hij af. omdat dit een specifiek 12V model is dacht ik dat de orginele ballast resistor wellicht roet in het eten gooide en heb de "run" contacten even overbrugd (om weer de 500 meter terug te rijden). maar dit werkte niet. weer even 2 sec lopen, relais klikken en uit. Uiteindelijk 500 meter terug gelopen en de oude bobine gepakt, omgewisseld en teruggereden. Ik snap er helemaal niks van!
ik weet dat ik rond de 9V op de bobine heb staan als het contact in "run" staat. Stel de bobine moet echt 12V hebben dan heb ik dat ook geprobeerd, door de ballast resistor te overbruggen. hielp niks.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
p.s. weerstandblok is redelijk nieuw, bougie kabels, verdeelkap en rotor ook.
Edited By joyrider on 1266355544
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Misschien een rare vraag maar hoeveel moterolie heb je erin zitten?,
bij mij had ik ook zoiets, uiteindelijk bleek dat er veel te veel olie in zat (dit was vermengd met benzine, door mijn elektrische benzine pomp), olie afgetapt en vervangen, probleem opgelost (daarvoor had ik ook alles al nagelopen)
succes..
bij mij had ik ook zoiets, uiteindelijk bleek dat er veel te veel olie in zat (dit was vermengd met benzine, door mijn elektrische benzine pomp), olie afgetapt en vervangen, probleem opgelost (daarvoor had ik ook alles al nagelopen)
succes..
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Lijkt me of de relais van de gaskleppen dichtvallen,zit er soms een draad om de bobine kabel die moet nl spanning meten zo niet dan valt de spanning van het veiligheids relais af en sluit de gasklep.
suc6
suc6
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Draai er eens een bougie uit, en bekijk deze eens goed,
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Die van mij hadden veel roetaanslag, deze heb ik met een staalborstel weggepoetst,
dit kan zowieso niet kwaad, maar wellicht niet de oplossing,

Die van mij hadden veel roetaanslag, deze heb ik met een staalborstel weggepoetst,
dit kan zowieso niet kwaad, maar wellicht niet de oplossing,
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Dit is wat ik bedoel met de draad die naar de bobine gaat.
gr Jan.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Vanaf de tank loopt een leiding naar een gasafsluiter, de afsluiter werkt elektrisch en is ook aangesloten op het veiligheidsrelais. Het veiligheidsrelais zorgt ervoor, dat als de motor stilstaat of afslaat, het gas stopt, er kan dan geen gas in de carburateurs of motorruimte komen. Dit relais krijgt een stuursignaal van de bobine, als de bobine werkt, dus hoogspanningspulsen maakt, stuurt het relais de 2 gaskleppen open. Die op de tank en hoofdafsluiter (eigenlijk dubbelop) en een op de verdamper.
Edited By country4all on 1266430666
gr Jan.

Vanaf de tank loopt een leiding naar een gasafsluiter, de afsluiter werkt elektrisch en is ook aangesloten op het veiligheidsrelais. Het veiligheidsrelais zorgt ervoor, dat als de motor stilstaat of afslaat, het gas stopt, er kan dan geen gas in de carburateurs of motorruimte komen. Dit relais krijgt een stuursignaal van de bobine, als de bobine werkt, dus hoogspanningspulsen maakt, stuurt het relais de 2 gaskleppen open. Die op de tank en hoofdafsluiter (eigenlijk dubbelop) en een op de verdamper.
Edited By country4all on 1266430666
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas

Hoi,
Je kunt een bobine wel doormeten of hij kapot is, het zijn gewoon twee spoelen dus gewoon ohmse waarde meten en vergelijken met de gegevens.
Vaak is een bobine niet stuk maar slecht dat is moeilijker te meten omdat hij dan ook vaak nog eens weer slecht is als hij warm wordt.
Ik zou de bougies controleren zoals al vermeld op de staat en of het de goede zijn.
Ik zou ook even kijken naar het gas beveiligings relais zoals al vermeld je hoort tenslotte een relais klapperen.
Voor het meedenken zou het zeer welkom wezen als we wisten welk relais?
Ook even kijken naar je bobine/verdeler kabel of die wel optimaal past op je nieuw bobine.
In een gek geval is je vonk nu te goed en moet je de ontsteking opnieuw afstellen, maar dat verklaart niet het relais geklapperd.
Je vonk kan ook zo goed wezen dat je eventuele in slechte staat verkerende rotor/verdeelkap/bougies kabels roet in het eten gooien.
Massa is het nakijken waard.
Zet eens een foto van het gebeuren erbij, misschien valt één van ons iets op.
Succes
Groet Arie
Je kunt een bobine wel doormeten of hij kapot is, het zijn gewoon twee spoelen dus gewoon ohmse waarde meten en vergelijken met de gegevens.
Vaak is een bobine niet stuk maar slecht dat is moeilijker te meten omdat hij dan ook vaak nog eens weer slecht is als hij warm wordt.
Ik zou de bougies controleren zoals al vermeld op de staat en of het de goede zijn.
Ik zou ook even kijken naar het gas beveiligings relais zoals al vermeld je hoort tenslotte een relais klapperen.
Voor het meedenken zou het zeer welkom wezen als we wisten welk relais?
Ook even kijken naar je bobine/verdeler kabel of die wel optimaal past op je nieuw bobine.
In een gek geval is je vonk nu te goed en moet je de ontsteking opnieuw afstellen, maar dat verklaart niet het relais geklapperd.
Je vonk kan ook zo goed wezen dat je eventuele in slechte staat verkerende rotor/verdeelkap/bougies kabels roet in het eten gooien.
Massa is het nakijken waard.
Zet eens een foto van het gebeuren erbij, misschien valt één van ons iets op.
Succes
Groet Arie
Hallo,
Het is enige tijd stil geweest van mijn kant ivm huiselijk hectiek etc. etc. (lees cv vervangen) dus nu weer tijd voor de trouwe dodge. :-) (handig trouwens een 2,5meter radiator achterin!)
Jullie zijn nog wat antwoorden van mij schuldig:
Ik heb weer de nieuwe bobine vervangen en de weerstand overbrugt zodat hij de volle 12V krijgt. Het relais staat nu niet te klapperen. Iemand hiervoor zei dat het relais detecteert of je bobine spanning afgeeft, waarschijnlijk zat deze de eerste keer niet goed om de kabel heen gedraaid. achteraf gezien is het w.s. het gasrelais wat je hoorde klikken.
Wel heb ik dat bij beide bobines dat hij na een tijdje stottert stationair en vooral stottert bij koude start. Dan moet je echt gas bij geven wil hij lekker lopen (of direct wegrijden) .Bij wegrijden houdt hij niet in of stottert hij ook niet..tís puur stationair. heb je ff een paar km gereden dan loopt hij stationair ok. Als hij warm is wil hij stationair ook nog wel eens stotteren....
Hebben jullie een idee wat dat kan zijn? / verhelpen?
de bougie type die ik gebruik zijn van champion: RN12YC volgens mij met een afstand van 1mm (voor zover de schijfmaat hierin precies kan zijn) Bougie kabels zijn High temp. kabels.
Bougies zelf zien er priima uit als ik ze vergelijk met de foto.
Alvast bedankt voor de nieuwe input...
Edited By joyrider on 1269372342
Het is enige tijd stil geweest van mijn kant ivm huiselijk hectiek etc. etc. (lees cv vervangen) dus nu weer tijd voor de trouwe dodge. :-) (handig trouwens een 2,5meter radiator achterin!)
Jullie zijn nog wat antwoorden van mij schuldig:
Ik heb weer de nieuwe bobine vervangen en de weerstand overbrugt zodat hij de volle 12V krijgt. Het relais staat nu niet te klapperen. Iemand hiervoor zei dat het relais detecteert of je bobine spanning afgeeft, waarschijnlijk zat deze de eerste keer niet goed om de kabel heen gedraaid. achteraf gezien is het w.s. het gasrelais wat je hoorde klikken.
Wel heb ik dat bij beide bobines dat hij na een tijdje stottert stationair en vooral stottert bij koude start. Dan moet je echt gas bij geven wil hij lekker lopen (of direct wegrijden) .Bij wegrijden houdt hij niet in of stottert hij ook niet..tís puur stationair. heb je ff een paar km gereden dan loopt hij stationair ok. Als hij warm is wil hij stationair ook nog wel eens stotteren....
Hebben jullie een idee wat dat kan zijn? / verhelpen?
de bougie type die ik gebruik zijn van champion: RN12YC volgens mij met een afstand van 1mm (voor zover de schijfmaat hierin precies kan zijn) Bougie kabels zijn High temp. kabels.
Bougies zelf zien er priima uit als ik ze vergelijk met de foto.
Alvast bedankt voor de nieuwe input...
Edited By joyrider on 1269372342
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Had je al een extra massa kabel van min accu naar je ecu?, en hoe ziet de ecu eruit, geen hars uitgelopen?, die van mij was ook niet goed meer, en liep helemaal niet lekker, ecu vervangen en lopen als een trein
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Bedankt voor de tip, ik kon geen hars oid vinden.
Wat betreft de bevestiging, die heb ik met alu popnagels stevig vastgezet. En op dusdanige manier dat de behuizing 100% contact maakt met het chassis.
Toch zal ik dit voor de zekerheid testen door stationair te laten stotteren en dan direct op de - v/d accu aansluiten.
Maar voor 99,9% zeker dat deze goed contact maakt met chassis / -
Zou het nog iets anders kunnen zijn dan ECU? (bijna alles al uitgewisseld volgens mij)
Edited By joyrider on 1269381118
Wat betreft de bevestiging, die heb ik met alu popnagels stevig vastgezet. En op dusdanige manier dat de behuizing 100% contact maakt met het chassis.
Toch zal ik dit voor de zekerheid testen door stationair te laten stotteren en dan direct op de - v/d accu aansluiten.
Maar voor 99,9% zeker dat deze goed contact maakt met chassis / -
Zou het nog iets anders kunnen zijn dan ECU? (bijna alles al uitgewisseld volgens mij)
Edited By joyrider on 1269381118
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer: