Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Restoration has begon

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ook gewone carosserie-kit; flexibel, sterk en overschilderbaar.
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Afgelopen zaterdag het blok maar eens uit de dodge getilt. En nu heb ik een vraag.

Je maakt het blok los met de 8 a 10 bouten waarmee het vast zit. En dan schuif je het hele blok naar voren en til je het er uit.
Nu zag ik dat er in de ruimte waar het vliegwiel zit, weet niet hoe deze ruimte heet, redelijk wat olie lag. Een gedeelte daarvan stroomde uit de as die de motor in gaat. Dit was versnellingsbak olie omdat die rood was. En een gedeelte lag al in het huis. (verklaart wel waarom hij daar altijd al ietwat drupte)

Nu is mijn vraag of dit normaal is? Ik dacht eigenlijk dat het netjes droog moest zijn in deze ruimte.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

Bommel schreef:Dodge rijders,

Nu ik aan het restaureren begin ondervind ik dat veel boutje vastgeroest zitten. Deze zal ik bij het assembleren moeten vervangen. Het liefst zou ik daarvoor RVS boutje willen hebben. (je weet wel die boutjes met die rare draad, en de onderlegring al aan de bout bevestigt) waar veel plaatwerk mee vast zit.

Weet iemand of je deze bouten nog ergens kunt lrijgen, nieuw?
www.montagetechniek.nl
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Als de bak lekvrij is dan zou die ruimte droog moeten blijven.
Maar normaal gesproken als je de motor er uit haalt dan maak je eerst de koppelomvormer los van de motor (4 boutjes) zodat de koppelomvormer in de bak blijft zitten. Ik vermoed dat jij de koppelomvormer met motor en al uit de bak hebt getrokken, en dan loopt er inderdaad olie uit.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Kurt,

Dank je wel, dat heb ik inderdaad gedaan, is dit een probleem?
Daarmee bedoel ik, ik heb met het verwijderen van de motor incl koppelomvormer toch niets beschadigd, of in ieder geval toch niets gedaan wat niet meer te herstellen is?


Bedankt voor je reactie.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Is niet zo'n probleem. Even koppelomvormer van de motor halen en eerst in de bak zetten voordat je de motor terug hangt. Let wel even op: in de as van de koppelomvormer zitten 2 uitsparingen. Als je de omvormer in de bak plaatst, dan moeten die uitsparingen over 2 nokjes vallen, die binnen in de as van de bak zitten. Als dit niet goed zit dan gaat de bak stuk met het monteren van de motor!
Oh ja, en natuurlijk gelijk eerst even de oliekeerring van de bak vernieuwen voordat je de omvormer terug plaatst.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Kurt,

Thanks, das nog eens nuttige info.
Die keerring, is dat makkelijk te vervangen?
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

En welke keerring is dat?
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Ik heb nog een vraag heren,

Ik ben ook tegelijkertijd bezig met het reviseren van de v8, nu heb ik de tuimelaars gedemonteerd. En tot mijn verbazing zitten deze behoorlijk los om de as heen waarmee ze vast zitten.
Weet iemand hoeveel speling dat deze mogen hebben?
charger 73 se
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 nov 2009 18:14
Locatie: egmond

Bericht door charger 73 se »

dat hoort zo! als er spanning op staat druk hij hem tegen de onderkant van de tuimelaar aan.
dodge w200 77 lpg 318 cui
dodge charger 73 lpg 408 cui
chrysler cordoba lpg 360 4bbl
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Belangrijkste is dat je as en tuimelaars niet zijn ingelopen. Als je een duidelijke overgang op de as kan voelen, is hij slecht.
Bij groeven op as of tuimelaar ook vervangen.
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Gerhart,

Die overgangen heb ik inderdaad al duidelijk gevoelt, dat wordt dus vervangen.
Waar kun je zo'n set voor een redelijke prijs het beste kopen?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Ik zal niet roepen dat je ze bij mij kunt bestellen, want ik lig momenteel in het ziekenhuis en voorlopig ben ik daar nog wel een tijd en ik heb ze niet op voorraad.

nu heb ik de tuimelaars gedemonteerd. En tot mijn verbazing zitten deze behoorlijk los om de as heen waarmee ze vast zitten.
Weet iemand hoeveel speling dat deze mogen hebben?

Tuimelaars mogen licht glijdend om de as zitten. Als ze op en neer kunnen bewegen of zelfs een klein beetje scheef, dan zijn ze eigenlijk versleten. ???

Voor een log werkpaard als een W200 zal dat echter weinig uitmaken, want ze worden inderdaad door de veerdruk van de kleppen tegen de as aangedrukt.
Het kan dus geen kwaad, maar het hoort niet.

Bij hogere toerentallen zullen de kleppen n.l. eerder de nijging krijgen om te gaan na-ijlen (of 'zweven'), doordat de tuimelaar telkens een klein beetje zijdelings kan kantelen.

Dit kan versnelde slijtage aan de klepstelen veroorzaken.

Het kan dus niet echt kwaad, maar als je je blok goed wilt reviseren, zorg je ervoor dat de speling van de tuimelaars op de as zo klein mogelijk is.

Hoe minder speling, hoe beter de kleppen openen en sluiten, dus hoe beter je blok zal lopen.

De juiste speling heb je, als de tuimelaar vrij over de as kan schuiven, zonder dat je hem kunt 'kantelen'.
Dit kantelen kun je testen door de tuimelaar bij de smalle punt beet te pakken en hem dan dwars op de as heen een weer proberen te bewegen. Deze beweging mag (bijna) niet voelbaar zijn.
De tuimelaar moet wel vrij kunnen draaien om de as.

Let op: in de regel vervang je tuimelaars en as altijd als 1 geheel, tenzij je slechts 1 tuimelaar vervangt, zorg er dan voor, dat deze evenveel speling heeft als de bestaande tuimelaars.

:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Rob vanuit het zuiden beterschap gewenst.

Gr Jan. :D
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Ik heb nog een vraag betreffende isolatie.
Ik heb nu de cabine enz laten stralen. Als ik deze nu laat spuiten, en daarna ga installeren wil ik hem graag een beetje isoleren tegen geluid enz.
Hebben jullie daar goed advies voor welk soort materiaal te gebruiken?

Ik heb ergens gelezen dat men ook wel eens PUR-schuim in het dak spuit, want die holle ruimte fungeert als een soort klankkast en versterkt een hele hoop geluiden. En ja geluidsisolatie aan de onderzijde erin plakken is estetisch gezien geen oplossing.
Plaats reactie