Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens en voor altijd!
Bij mijn cross-dodge staat bedrijfsauto met koppeling, bij mijn camper alleen bedrijfsauto.
Zijn allebei dezelfde types (ambulance) en staan ook allebei als gesloten wagen op kenteken.
Heeft het niet te maken met de Nato koppeling die er op zit/zat toendertijd met de kentekenkeuring?
Zijn allebei dezelfde types (ambulance) en staan ook allebei als gesloten wagen op kenteken.
Heeft het niet te maken met de Nato koppeling die er op zit/zat toendertijd met de kentekenkeuring?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
men heeft die 2380kg ooit al eens zo vastgelegd voor de w 200 zo las ik hier al eens ,men heeft natuurlijk de veilige kant gekozen , in ons omringende landen is t zo dat ( +3,5t) een middenasaanhanger maximaal 100% van de auto mag wegen en een schamelaanhanger 150% , deze regel geldt zon beetje van griekenland tot en met finland enkel nederland kent deze regel niet .Kurt schreef:Die 2380kg is volgens mij het meest voorkomend bij de W200's. Maar hoe en waarop de RDW dat gewicht gebaseerd heeft? Geen idee.
Je zou ze toch....die RDW keurmeesters...
Hij verteld jou doodleuk dat ze een W200 tot max 2380kg keuren, en als er iemand dat gewicht op zijn kenteken wil hebben, dan is het opeens: "Het trekgewicht is niet bekend, je moet een verklaring van de importeur hebben". GGGGGRRRRRR!!!!!!! Ze weten het wel, maar ze zijn gewoon blind door hun regeltjes...
Hoi,
Om misschien een aandeel te hebben in dit zeer interessante verhaal hetgeen wat ik weet.
Heavy duty remlicht schakelaar:
Schakelaar moet meer stroom kunnen voeren voor de remaansluiting in de Amerikaanse aanhangwagen aansluiting t.b.v een eventuele separate elektrische of hydraulische remunit op de kar.
Heavy duty knipper relais:
Doet het altijd op de zelfde frequentie, veel of weinig lampjes, lampje kapot maakt niet uit.
(je krijgt er een brief bij dat je rond de auto moet lopen voor vertrek i.v.m lamp kapot, staat ook in het instructieboekje vaak)
Heavy duty verlichtings relais:
Er komen meer lampen aan dus dat moet zwaarder.
(alle dodge’s 76/77 die ik onder handen heb gehad uit het leger had er één, naast het zekeringkastje onder het dashboard dat is niet standaard!)
trailer towing package:
daarvan heb ik drie jaren op papier 1983 en 1999 en 2009
en bestaat drie keer uit: zwaardere waterpomp, grotere radiator, Heavy duty knipper relais, bedrading,
in 2009 zit er nog een trekhaak bij.(altijd handig :D )
ik heb ook een voorbeeld uit een instructie boekje uit 1983 150/350 trucks:
standaard wagen: 2000lbs
wagen met: trailer towing package, V8, automaat of NP 435, 3,2 of 3,5 as ratio:
318 – 5000lbs
360 – 7000lbs
Advies neem ook knipper relais en verlichtings relais
Aanhangers van af 1200 pond eigen rem verplicht.
Groet Arie
Om misschien een aandeel te hebben in dit zeer interessante verhaal hetgeen wat ik weet.
Heavy duty remlicht schakelaar:
Schakelaar moet meer stroom kunnen voeren voor de remaansluiting in de Amerikaanse aanhangwagen aansluiting t.b.v een eventuele separate elektrische of hydraulische remunit op de kar.
Heavy duty knipper relais:
Doet het altijd op de zelfde frequentie, veel of weinig lampjes, lampje kapot maakt niet uit.
(je krijgt er een brief bij dat je rond de auto moet lopen voor vertrek i.v.m lamp kapot, staat ook in het instructieboekje vaak)
Heavy duty verlichtings relais:
Er komen meer lampen aan dus dat moet zwaarder.
(alle dodge’s 76/77 die ik onder handen heb gehad uit het leger had er één, naast het zekeringkastje onder het dashboard dat is niet standaard!)
trailer towing package:
daarvan heb ik drie jaren op papier 1983 en 1999 en 2009
en bestaat drie keer uit: zwaardere waterpomp, grotere radiator, Heavy duty knipper relais, bedrading,
in 2009 zit er nog een trekhaak bij.(altijd handig :D )
ik heb ook een voorbeeld uit een instructie boekje uit 1983 150/350 trucks:
standaard wagen: 2000lbs
wagen met: trailer towing package, V8, automaat of NP 435, 3,2 of 3,5 as ratio:
318 – 5000lbs
360 – 7000lbs
Advies neem ook knipper relais en verlichtings relais
Aanhangers van af 1200 pond eigen rem verplicht.
Groet Arie
Bedankt Arie. Elke informatie is welkom!
Ook ben ik inmiddels achter de betekenis van de Towing Package:
YC4 = Trailer Towing Package
Includes 52 amp alternator, 70 amp hour battery(standard on 440-1 engines), increased cooling,
heavy duty variable load flasher and wiring harness
YC3 = Trailer Towing Package - Heavy Duty
Same as Trailer Towing Package except includes heavy duty front & rear shocks. Requires GVW Code YW3 (8000#).
Dus een towing package is verder niet zo heel veel speciaals. Mocht het hier op aankomen bij de RDW dan is dat allemaal wel te realiseren. De extra koeling had indertijd natuurlijk ook voornamelijk te maken met de fabrieksgarantie die gegarandeert bleef met een towing package. Met de garantie hebben wij niks meer te maken, dus je kunt gerust stellen dat als jij een aanhanger gaat trekken dat voldoende koelcapaciteit je eigen verantwoording is.
De w200 is verder technisch gezien naar chassis en aandrijflijn geschikt om 7000lbs/3178kg te trekken. Klaar.
Ik wacht nog totdat ik de owner manuals en sales brochures binnen heb en dan neem ik weer kontakt op met Chrysler NL. Ik heb inmiddels ook tekeningen en montage instructies van beschikbare trekhaken uitgeprint. Dus heb al een aardig dossier hier liggen.
Ook ben ik inmiddels achter de betekenis van de Towing Package:
YC4 = Trailer Towing Package
Includes 52 amp alternator, 70 amp hour battery(standard on 440-1 engines), increased cooling,
heavy duty variable load flasher and wiring harness
YC3 = Trailer Towing Package - Heavy Duty
Same as Trailer Towing Package except includes heavy duty front & rear shocks. Requires GVW Code YW3 (8000#).
Dus een towing package is verder niet zo heel veel speciaals. Mocht het hier op aankomen bij de RDW dan is dat allemaal wel te realiseren. De extra koeling had indertijd natuurlijk ook voornamelijk te maken met de fabrieksgarantie die gegarandeert bleef met een towing package. Met de garantie hebben wij niks meer te maken, dus je kunt gerust stellen dat als jij een aanhanger gaat trekken dat voldoende koelcapaciteit je eigen verantwoording is.
De w200 is verder technisch gezien naar chassis en aandrijflijn geschikt om 7000lbs/3178kg te trekken. Klaar.
Ik wacht nog totdat ik de owner manuals en sales brochures binnen heb en dan neem ik weer kontakt op met Chrysler NL. Ik heb inmiddels ook tekeningen en montage instructies van beschikbare trekhaken uitgeprint. Dus heb al een aardig dossier hier liggen.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Hoi allemaal.
Ik denk dat ik weet hoe het zit. (al blijft de rdw een rare instantie)
zelf heb ik mijn trekhaak onder mijn w200 een aantal maanden geleden laten keuren met een fijn resultaat.
De rwd schrijft een trekgewicht bij bij een auto waar de nederlandse importeur een trekgewicht opgeeft.
Dit in combinatie met een trekhaak die ook goedgekeurd is door de rdw.
beide bestaan niet voor een w200.
manuels en papieren uit de vs gaan je hierbij ook niet helpen.
lang leven de rdw.
er blijven nog twee opties over.
3 eigenlijk, hopen dat je keurmeester een goede dag heeft maar dan houd het met 2800 kg wel op.
1: import export trucje met duitsland (tuv keur)
2: zelf een goedgekeurde haak maken.
Ik heb de tweede gedaan.
1: zorg voor een door de rdw goedgekeurde tekening voor een trekhaak van 3500kg.
2: maak de trekhaak volgens tekening (ze meten hem na)
3:een krachtenberekening van trekhaak in combinatie met je auto.
4:trekhaak onder je auto en vol goede moed naar de rdw.
5: 15 min wachten en 50 euro aftikken
6: 5 werkdagen wachten op je nieuwe kenteken.
7: 3342 kg geremd trekgewicht :D
volgens mij is dit het maximaal mogelijke trekgewicht voor een dodge W200 volgens de nederlandse regels.
de laatste 158 kg gooi ik wel in de bak :)
Binnenkort ga ik mijn 2e creatie keuren ik houd jullie op de hoogte. (het blijven toch rare jongens bij de rdw)
Ik denk dat ik weet hoe het zit. (al blijft de rdw een rare instantie)
zelf heb ik mijn trekhaak onder mijn w200 een aantal maanden geleden laten keuren met een fijn resultaat.
De rwd schrijft een trekgewicht bij bij een auto waar de nederlandse importeur een trekgewicht opgeeft.
Dit in combinatie met een trekhaak die ook goedgekeurd is door de rdw.
beide bestaan niet voor een w200.
manuels en papieren uit de vs gaan je hierbij ook niet helpen.
lang leven de rdw.
er blijven nog twee opties over.
3 eigenlijk, hopen dat je keurmeester een goede dag heeft maar dan houd het met 2800 kg wel op.
1: import export trucje met duitsland (tuv keur)
2: zelf een goedgekeurde haak maken.
Ik heb de tweede gedaan.
1: zorg voor een door de rdw goedgekeurde tekening voor een trekhaak van 3500kg.
2: maak de trekhaak volgens tekening (ze meten hem na)
3:een krachtenberekening van trekhaak in combinatie met je auto.
4:trekhaak onder je auto en vol goede moed naar de rdw.
5: 15 min wachten en 50 euro aftikken
6: 5 werkdagen wachten op je nieuwe kenteken.
7: 3342 kg geremd trekgewicht :D
volgens mij is dit het maximaal mogelijke trekgewicht voor een dodge W200 volgens de nederlandse regels.
de laatste 158 kg gooi ik wel in de bak :)
Binnenkort ga ik mijn 2e creatie keuren ik houd jullie op de hoogte. (het blijven toch rare jongens bij de rdw)
Het zou heel erg fijn zijn als je de tekening met de RDW papieren als een PDF op het forum zou willen zetten.
Als je niet weet hoe dat moet, dan kun je de papieren als gescande plaatjes aan mij opsturen, dan zorg ik ervoor dat ze op het forum beschikbaar zullen zijn. Stuur me maar een PB voor het emailadres etc.

Als je niet weet hoe dat moet, dan kun je de papieren als gescande plaatjes aan mij opsturen, dan zorg ik ervoor dat ze op het forum beschikbaar zullen zijn. Stuur me maar een PB voor het emailadres etc.

Robbedoes
V8 Power Enthousiast.
V8 Power Enthousiast.
ha ha ik wist dat die vragen zouden komen.
Hoe ze precies aan die 3342kg komen weet ik niet. zelf kom ik op 3500kg.
ik denk dat ze bij de rwd een veiligheids marge erin bouwen.
het trekgewicht hangt samen met het: motorvermogen, massa voertuig en maximum last achteras.
wat op kenteken staat!!!!
tussen de verschillende types dodge's kan dus wat verschil zitten.
2e probleem. de krachtenberekening ziet de rdw volgens mij als een garantie dat de trekhaak deugdelijk is uitgevoerd/gemonteerd. (ze nemen hem ook in)
deze heb ik bij mij op naam van de zaak gedaan (lees met zoveel mogelijk dure woorden/stempels).
de tweede dodge (van een kameraad)die ik ga laten keuren probeer ik zelf te ondertekenen.
Als dat lukt dan kunnen jullie dat dus ook.
ik denk wel dat dat goed gaat komen want ik heb al een kenteken met trekgewicht om mee te nemen, en nog een papier met stempels in de broekzak ha ha.
dus voordat iedereen trekhaken gaat lassen en dan met andere gewichten/ problemen bij de rdw staat wil ik het graag eerst zelf even proberen (dit jaar nog)
dat kan voor mij straks een hoop boze gezichten schelen.
verder zou ik het wel leuk vinden om een bijdrage voor de tekeningen te krijgen.
Niet dat ik zo nodig het wil verkopen (ik heb die trekhaak voor mezelf geregeld)
maar als ik de kosten van de tekening eruit krijg (bijna 300 euro zou dat wel leuk zijn)
first things first even de volgende haak keuren dan weet ik precies hoe het zit.
Ik houd jullie op de hoogte.
Hoe ze precies aan die 3342kg komen weet ik niet. zelf kom ik op 3500kg.
ik denk dat ze bij de rwd een veiligheids marge erin bouwen.
het trekgewicht hangt samen met het: motorvermogen, massa voertuig en maximum last achteras.
wat op kenteken staat!!!!
tussen de verschillende types dodge's kan dus wat verschil zitten.
2e probleem. de krachtenberekening ziet de rdw volgens mij als een garantie dat de trekhaak deugdelijk is uitgevoerd/gemonteerd. (ze nemen hem ook in)
deze heb ik bij mij op naam van de zaak gedaan (lees met zoveel mogelijk dure woorden/stempels).
de tweede dodge (van een kameraad)die ik ga laten keuren probeer ik zelf te ondertekenen.
Als dat lukt dan kunnen jullie dat dus ook.
ik denk wel dat dat goed gaat komen want ik heb al een kenteken met trekgewicht om mee te nemen, en nog een papier met stempels in de broekzak ha ha.
dus voordat iedereen trekhaken gaat lassen en dan met andere gewichten/ problemen bij de rdw staat wil ik het graag eerst zelf even proberen (dit jaar nog)
dat kan voor mij straks een hoop boze gezichten schelen.
verder zou ik het wel leuk vinden om een bijdrage voor de tekeningen te krijgen.
Niet dat ik zo nodig het wil verkopen (ik heb die trekhaak voor mezelf geregeld)
maar als ik de kosten van de tekening eruit krijg (bijna 300 euro zou dat wel leuk zijn)
first things first even de volgende haak keuren dan weet ik precies hoe het zit.
Ik houd jullie op de hoogte.