Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Heb ik weer, vooras eronderuit :( - wie heeft hier ervaring mee?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
aequitas
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jun 2009 18:46
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Was ik net zo blij dat ik een nieuw stuurhuislager gemonteerd had en ik weer lekker met mijn Dodge kon toeren (naar eerdere automaatbak problemen). Komt het volgende probleem weer opdagen:

Ik reed vanavond van mijn ouders (mijn garage) naar huis, op de snelweg trok ik hem even door tot de 60mp/h. Ik voelde daarvoor al wat trillingen maar dacht dat dit aan de weg lag (merk op de motor ook altijd dat het op dat stukje snelweg iets hobbelig is). Maar een paar honderd meter later werd het allemaal erger en merkte ik enorme trilling in de aandrijflijn. Gelijk naar de vluchtstrook en in de N laten uitrollen. Ik wou tot een veilig plekje aan het einde van uitrit rollen, maar voor die tijd zag ik al een onderdeel naar links vliegen dus gelijk gestopt.

Blijkt dat de voorste kruiskoppeling eruit is gesprongen. De yoke lag een paar meter naast mijn auto, zwaar beschadigd door het asfast. De as is nog redelijk intact maar heeft wel een deuk op de carter pan van de automaat gemaakt. Een van de dopjes van de kruiskoppeling is kwijt (waarschijnlijk ergens op de snelweg, leek me geen goed idee die op te gaan zoeken). Voor de rest kon ik nog geen schade zien.

Na mijn pa gearriveerd was met was gereedschap heb ik de as er maar compleet onderuit geschroefd, in de lock en ben zo terug gereden naar mijn garage. Dit ging naar mijn idee goed.

Nu denk ik een paar mogelijk oorzaken te weten, waardoor ik het de volgende keer kan voorkomen, maar hoor ook graag jullie mening:
- Ik had recent nieuw vet in de koppelingen gespoten, gewoon landbouwvet wat we voor alles gebruiken, weet niet welk type of gradatie. Misschien dat dit het verkeerde type was? Dat voor hoge snelheden dit vet niet toerijken is?

- De dopjes van de kruiskoppeling zaten er los op (zonder borgring oid), ik nam aan dat ze wel door de metalen plaatjes vastgehouden zouden worden, of heb ik dat mis en moet ik nog iets extra's monteren? De dopjes van de achterste kruiskoppeling zitten namelijk nog extra geborgd met ijzerdraad.

- Het voordifferentieel lekt sinds ik de as gemonteerd heb iets olie (bij de keerring waar de as binnenkort). Zou ik opeens speling hebben in dit gedeelte van de aandrijflijn? Ik heb na het monteren gecontroleerd of er speling op zat en het leek mij niet duidelijk voelbaar maar ik weet nog niet echt hoe hoog de speling mag zijn en of die dan voelbaar is?

- Mijn buurvrouw (blond) wou graag een keer meesleutelen, en laat de vooras nou juist het onderdeel zijn wat zij erop gezet heeft. (ik heb alles uiteraard na dat ze weg was grondig gecontroleerd op speling en niet aangedraaide bouten)

Tot ik een nieuwe as heb wil ik voorlopig nog even zonder vooras verder rijden, anders staat de Dodge weer zo lang stil. Nu lees ik verschillende verhalen hierover. Ik doe geen dagelijks woon/werk met mijn Dodge, maar een keertje een lange rit op de snelweg zal er wel in zitten, (oa ook valkenswaard over een weekje).
- Hoe verstandig is het zo door te blijven rijden?

Daarnaast vraag ik me af of de tussenbak geen schade heeft opgelopen.
- Hoe kan ik dit het beste testen?
Ik merk namelijk bij het inschakelen van de achteruit een duidelijk tik. Nu is mijn vermoeden dat de achteruit sowieso een sterkere versnelling is dan de 1e. En dat door het ontbreken van vooras er iets meer speling in de tussenbak zit en dat die tik dus best normaal kan zijn. Maar ik hoor hier ook graag jullie mening over.

gegroet, johan
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik rij al een paar maanden zonder vooras,kennisen van mij al jaren.het rijd wel zalig,je hebt bij het sturen zo geen tegen stand van de 4X4.die klink,als je hem in achteruit zet is normaal(heb ik ook,en is bij de één wat harder dan bij de andere)en dat geluid word versterkt door de holle achteras.bij mijn weten is er nog nooit een tussenbak stukgegaan door zonder vooras terijden.
ik ga nu tegen valkenswaard de vooras er terug onder steken,kan ik daar de heuveltjes terug op 4X4 'en.

die deuk in de carter van de automaat,is die groot??

bij de vooras van mij had ik ook wat speling aan het kruisje.dit heb ik opgelost met het metaal van een cola blikje.dat is dun en zo kan je kleine spelingetjes weg werken.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik rij al 2 jaar zonder vooras. en het rijd fantastisch. trek af en toe al eens door, heb er al een zware aanhanger met auto erop mee getrokken, en nog steeds geen schade.

bij het achteruitschakelen heb ik geen kling, maar een zware KLANG waar de hele laadbak bijna van trilt. vermoed dat het gewoon de extra speling is doordat de vooras niks meer tegenhoud nu


heb ook verhalen gelezen dat het allemaal zo snel in de soep zou draaien, maar ken er geeneen die het effectief heeft voorgehad. en anders kan je weer sleutelen hé.
met zo een handige buurvrouw moet da wel lukken
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ik rijdt al jaren zonder die tussen as ,deze is er bij mij toen ook onderuit geklapt ,ik heb toen 2 van de 7 bladveren weggehaald om zo de hoek van de kruiskoppelingen te verlagen ( mag maximaal 20 graden zijn ) ,dit hielp naar na verloop van tijd ontstond er speling op de kruisjes en keurde de apk de speling op de kruisjes af en heb toen de hele as weer gedemonteerd , let wel dat je gaffels in t verlengde staan van elkaar ,hier stond laatst een artikel over in t forum , en er zijn verschillende kruisjes in omloop qua grootte ( getal 30 of 40 op cup ).
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hoi
kijk idd eens of de gaffels goed staan ( staat in topic ,wist je dit )
de assen stonden bij mij ook niet goed en dat geeft ook trillingen kwam ik achter

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

wat zijn gaffels en waar kan ik die vinden?????
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

dat zijn de houders met twee ogen waar de kruiskoppelingen in geborgd zitten en je kunt ze daadwerkelijk vinden aan t uiteinde van de cardanas ...
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
als ik het goed versta zijn gaffels de dingen waar het kruis is vastgemaakt aan de cardanas??niet aan het diff.
wat kan er mis staan aan die gaffels??
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

wel wel nooit te oud om te leren!
na het lezen van wat hier boven staat,naar de garage om te kontroleren of de assen bij mij kloppen?
achteras ok!
vooras......oeps ??? !die klopt niet!ik rij dus al jaren zo, met de gaffels op de vooras die verschillend staan.
deze direckt in de lijn gezet!
ik heb nog geen testrit gedaan,maar ben wel benieuwt.
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

bij mij stond de achteras niet goed , en dat verschil was wel te merken

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
aequitas
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jun 2009 18:46
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Bedankt voor jullie reacties, het duurde even voor ik weer kon reageren, maar wel met fotos :).

Ik ben gister nog bij mijn ouders geweest en heb daar de aandrijflijn aan een inspectie onderworpen. Ik merk dat er veel speling in het linkervoorwiel zit. Waarschijnlijk is die kruiskoppeling versleten of is er iets anders mis. Dat ga ik binnenkort onderzoeken. Ook de achteras heeft duidelijk speling. Daar komt waarschijnlijk ook de klang vandaag bij het achteruit schakelen. Misschien dat het komt omdat de vooras er onderuit is. Maar ik denk dat er ook in de kruiskoppelingen achter speling zit, of anders in het achterdifferentieel, maar daar ga ik niet op hopen. Binnenkort een kijken voor een paar assteunen en dan die delen van de aandrijflijn aanpakken.

Ik ben gister ook met de Dodge teruggereden naar huis. +/- 20 km. Klein stukje snelweg er bij, en dit keer kwam ik verder dan de 1e afslag gelukkig. Wel merkte ik dat de auto veel wil rammelen boven de 50 mp/h. Dus heb hem maar niet te hard op de staart getrapt.

Ook heb ik nu nieuw vet gehaald voor in de spuit, deze is volgende de beschrijven goed voor langzaam en snel draaiende delen in wegverkeer en nog meer van die onzin, maar scheelde niet veel van normaal vet kwa prijs dus hoef me dan niet bedrogen te voelen. Maar kan nu in ieder geval iets zekerder zijn dat het vet de oorzaak niet is.
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
iron eagle
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 mei 2008 22:27
Locatie: Waddinxveen

Bericht door iron eagle »

Hier ook al zeker een half jaar de tussenas verwijderd en ook dat harde kloenk gehoor bij achteruitschakelen.
Tot nu toe geen last!
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

hey,

maar dat rammelen boven de 50mph heb ik ook hoor. sinds aankoop al en was er ook toen de vooras er nog onder zat.

geen noemenswaardige spelingen te bemerken in achteras of cardan, gaffels zitten in lijn, wielen en banden zijn al vervangen.

ik nam gewoon aan dat die autos niet echt harder dan 50-
55mph gaan of dat ze rammelen dan.

bij mij zijn de rubbers waar de tussenbak op rust wel volledig rot, misschien dat dit ermee te maken heeft.
boven de 70mph hoor ik allesinds iets onder de bodem hard heen en weer rammelen. ook de pedalen en stuurstang trillen hard mee dan. dus vermoed dat die bak de oorzaak is dan
aequitas
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jun 2009 18:46
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Zijn er anderen die ervaring hebben met deze trillingen en of ze normaal zijn? De rubbers bij mij zullen ook wel aardig aan hun einde zijn, en voordat ik alle onderdelen in de aandrijflijn ga vervangen terwijl ze nog goed zijn lijkt het me handig te weten of het niet ergens anders aan ligt.

Een beetje trilling zal wel normaal zijn met deze auto's maar ik heb geen idee hoeveel dat is?
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

mijn dodge rammelt ook boven zo'n 90 op de teller = ong 115 km / uur

de oplossing 85 op de teller rijden, en bijna geen last van trillingen meer...

maar dit zal per auto verschillen denk ik
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie