Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Kickdown afstellen

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Hej sleutelaars,

Ik zit met een vraag:

Ik heb het idee dat de kickdown band van mijn automaat niet helemaal lekker staat, en die zou ik graag (volgens de dodge bijbel) willen afstellen zodat de stelbout staat zoals ie hoord te staan.

Ik heb de Chilton bijbel, en daarin staat dat de stelbout eerst vast gezet moet worden met 97Nm en daarna 2,5x los gedraaid moet worden.
Daarna de borgmoer 40Nm vastdraaien

Nu heb ik het opgezocht, en kwam ik bij een topic van Gerhart uit en ik citeer:
"Stellen hiervan gaat als volgt: draai de borgmoer los, dan de stelbout eerst iets terugdraaien en daarna handvast zetten (het liefst met een niet al te grote steeksleutel).
Hierna de stelbout twee en een halve (2,5) omwentelingen terugdraaien.
Nu de borgmoer weer vastdraaien ZONDER dat de stelbout meedraait."

Hoe ik het hier lees komt hier geen momentsleutel aan te pas.

Het probleem bij mij is dat ik niet met een momentsleutel op de stelbout en borgbout kan komen, echter kan ik hier wel goed opkomen met een steeksleutel om deze af te stellen.

Mijn vraag is, hebben meerdere mensen de manier van Gerhart gebruikt of is het toch verstandiger om het met een momentsleutel te doen? (Zo ja, dan kan ik weinig afstellen omdat er een uitlaat langs loopt die ik liever niet voor dit klein klusje wil losgooien)

De dots rijdt overigens goed, maar heb het idee de kickdown niet echt mee werkt zoals ik het wil.

Alvast bedankt ! :cool:
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Nog een vraagje (jammer dat het bericht niet gewijzigt kan worden)

Ik trek de dots wel eens vol door zijn toeren heen (Natuurlijk als alles goed op bedrijfs temperatuur is)

Nou weet ik de onze dotsies niet meer als 4000RPM maken, maar de mijne schakelt al bij pak weg 3300/3500(pedal to the metal) toeren naar de volgende versnelling.
Kan dit ook te maken hebben met mijn eerste vraag over de kickdown band goed afstellen?
Of kan dit ook nog een andere oorzaak hebben?

Alvast bedankt !




Edited By Sander-1987 on 1250520077
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

ik heb t ook zonder momentsleutel gedaan
gaat goed

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
brigadierdog
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 jul 2008 17:54

Bericht door brigadierdog »

Hoi Sander,

In jouw bericht schrijf je dat je de stelbout met 97Nm vast moet draaien...... Is dat geen typefoutje?
Hou je wel rekening mee dat het in jouw bijbel om Amerikaanse Lb-Inches gaat????

97Lb-inch = 10,96Nm Bron: Torque Conversion
Het komt erop neer dat je de stelbout Handvast moet draaien en vervolgens 2,5 omwenteling terug gedraaid worden. Daarna moer goed vastzetten zonder dat de stelbout verdraaid...

Ik heb het wel met een momentsleutel gedaan, maar wel eentje die geijkt is. Zeker als je met zoiets gevoeligs als rembanden gaat bezig houden is het beter goed gereedschap te gebruiken.

Suc6

Brigadierdog
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

@brigadierdog

Zo staat het letterlijk in de "Chilton" repair manual:
1. Loosen the locknut and back it off about five turns. Be sure that the adjusting screw terns freely in the case
2. Tighten the adjusting screw to 72 inch lbs. (97Nm).
3. Back off the adjusting screw as follows:
- 1973/88 V8 - 2,5turns

Daarom ben ik benieuwd of Gerhart zijn uitleg ook kan :)
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
pepper
Berichten: 45
Lid geworden op: 30 mei 2009 19:49
Locatie: oude pekela

Bericht door pepper »

3 weken geleden op Gerhart,s manier gedaan .
En mijn dodge schakeld weer zoals het hoort.

groet rein
DTB member 1039
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Ik heb 4 mei 2006 de versnellingsbak aangepakt op Gerhart zijn manier, en de bak schakelt nog steeds perfect.
Ik heb wel een momentsleutel gebruikt .

citaat Gerhart "Ik heb hier geschreven dat de stelbouten "handvast" gezet moeten worden, omdat het werkelijke aanhaalmoment zeer laag is (72 lbf-inch, is ongeveer 8 Nm). Om dit te kunnen bereiken, heb je een speciale momentsleutel nodig (één met een laag instelbereik)."


Ik heb ook een "Haynes" boek daar zijn de aanhaal momenten ook 8 Nm
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

In de DODGE MANUAL staat ook 72lb-inch
Dus zou ik deze maar aanhouden,bij mij werkt het al jaren goed
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Bedankt voor de reacties mannen !
Ik ga Gerhart zijn manier proberen. :)
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Klopt, het is inderdaad 8Nm en dat is heel weinig. De meeste momentsleutels van de gemiddelde hobbyist gaat niet eens zo laag trouwens. Je moet hier echt een kleine momentsleutel voor hebben. 8Nm komt dus ongeveer overeen met handvast. En dan niet handvast met een grote ratel! Ik gebruik het liefst een dop op een verlengstuk met schroevendraaier handvat. En dan handvast uit de pols.

Met het stellen van de remband bepaal je trouwens niet het schakelmoment van de bak. Het schakelmoment kun je veranderen door de kickdownstang te verstellen.
Als je dodge te vroeg schakelt, dan moet je (met stilstaande motor) de carburateur eens in zijn volgas stand houden. Controleer dan of de kickdownstang ook niet verder naar achter geduwd kan worden. In principe stel je de kickdownstang zo af, dat met de carb volgas, de stang ook helemaal naar achter staat tegen de aanslag (inwendig in de bak) aan.




Edited By Kurt on 1250594042
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Plaats reactie