Ik heb laatst geprobeerd om een aantal nieuwe meters (equus) op mijn 318 aan te sluiten. Amperemeter en toerenteller waren geen probleem, maar de oliedruk- en temperatuurmeter doen vreemde dingen.
Even ter informatie: deze meters hebben drie aansluitingen (+, massa en zender) en verder natuurlijk een + en een massa voor de verlichting. Ik heb alle "+" aansluitingen op de accesoirestand aangesloten. Verder heeft de zender van de temperatuurmeter nog een eigen massakabel.
Als ik nu het contactslot op "accesoire" zet, begint de verlichting keurig te branden, maar als ik doorschakel naar "ignition run" slaan beide meters keihard in de hoek. Als ik de massa-aansluitingen van de meters afhaal (en bij de temperatuurmeter ook van de zender), doen ze (natuurlijk?) niets meer.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de meters direct uitslaan, omdat ze massa maken op de aansluiting op de meter. Dit zou inhouden dat ik de zenders niet aan de "S" aansluiting op de meter moet hangen, maar aan de massa (dit is mijn eigen theorie, aangezien hier niets over in de gebruiksaanwijzing staat) Het enige wat ik dan niet snap, is dat de meters niet uitslaan als ik het contact op "accesoire" heb staan.
Kent iemand dit probleem en kan hij of zij me uitleggen wat er fout gaat?
Greetz,
Cyril
meten is weten - oliedruk en temperatuur
Hallo Cyril,
Ik heb je "private message" gelezen.
Ik heb even een paar vraagjes voor je.
Heb je de massa van de temperatuursensor aangesloten op de massa van de auto, of aan een kabel die ergens onder het dashboard / motorruimte uit komt?
(rechtsreeks heeft natuurlijk de voorkeur)
Is de draad tussen de meter en de sensor niet onderbroken (kabelbreuk), want als je de sensor niet aansluit (het circuit heeft dus oneiding weerstand) dan slaat de meter geheel uit.
Als je een lage weerstand hebt, zal de meter minder ver (of geheel niet) uitslaan.
Het helemaal in de hoek slaan van de meter is trouwens niet echt gezond voor zo'n ding, want omdat ik mijn oliedruk sensor nog niet aangesloten had, en ik natuurlijk al wel de ander meters wilde testen, vlamde deze meter ook een paar keer helemaal naar rechts, en kwam na een keer of 10 niet eens meer terug.
Heb hem gelukkig wel weer als "D.O.A." (defect on arrival) kunnen omruilen
Waarom de meters pas uitslaan als je het contactslot op "ignition" zet, snap ik niet.
Als je zowel de + van de verlichting, en de + van de meters aan elkaar hebt hangen aan de ACC stand.
EN als je alle massa's ook aan elkaar hebt hangen en verbonden is aan een goede massa in de auto, kan dit eigenlijk nooit gebeuren.
Ik heb zelf de verlichting op de verlichtingsschakelaar aangesloten en de meters op de ACC stand.
Bij dit laatste is jou probleem beter te verklaren.
In het kort: Het uitslaan van de meters ligt dus aan een verkeerde massa op de sensor, of een onderbroken kabel tussen de meter en de sensor.
Tja, of, de sensoren zijn gewoon stuk.......
Maar dat is gelukkig heel simpel te meten met een z.g. Ohm-meter.
Meet hiervoor tussen de sensor en de massa de weerstand als de motor uit staat, en meet het als de motor warm is en draaid.
Zowel de temperatuur als de oliedruk sensor, moeten dan een verschil in weerstand aangeven.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Zo niet, laat het dan even weten.
Mvg Mark
mark.donders@home.nl
Ik heb je "private message" gelezen.
Ik heb even een paar vraagjes voor je.
Heb je de massa van de temperatuursensor aangesloten op de massa van de auto, of aan een kabel die ergens onder het dashboard / motorruimte uit komt?
(rechtsreeks heeft natuurlijk de voorkeur)
Is de draad tussen de meter en de sensor niet onderbroken (kabelbreuk), want als je de sensor niet aansluit (het circuit heeft dus oneiding weerstand) dan slaat de meter geheel uit.
Als je een lage weerstand hebt, zal de meter minder ver (of geheel niet) uitslaan.
Het helemaal in de hoek slaan van de meter is trouwens niet echt gezond voor zo'n ding, want omdat ik mijn oliedruk sensor nog niet aangesloten had, en ik natuurlijk al wel de ander meters wilde testen, vlamde deze meter ook een paar keer helemaal naar rechts, en kwam na een keer of 10 niet eens meer terug.
Heb hem gelukkig wel weer als "D.O.A." (defect on arrival) kunnen omruilen

Waarom de meters pas uitslaan als je het contactslot op "ignition" zet, snap ik niet.
Als je zowel de + van de verlichting, en de + van de meters aan elkaar hebt hangen aan de ACC stand.
EN als je alle massa's ook aan elkaar hebt hangen en verbonden is aan een goede massa in de auto, kan dit eigenlijk nooit gebeuren.
Ik heb zelf de verlichting op de verlichtingsschakelaar aangesloten en de meters op de ACC stand.
Bij dit laatste is jou probleem beter te verklaren.
In het kort: Het uitslaan van de meters ligt dus aan een verkeerde massa op de sensor, of een onderbroken kabel tussen de meter en de sensor.
Tja, of, de sensoren zijn gewoon stuk.......
Maar dat is gelukkig heel simpel te meten met een z.g. Ohm-meter.
Meet hiervoor tussen de sensor en de massa de weerstand als de motor uit staat, en meet het als de motor warm is en draaid.
Zowel de temperatuur als de oliedruk sensor, moeten dan een verschil in weerstand aangeven.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Zo niet, laat het dan even weten.
Mvg Mark
mark.donders@home.nl
Is de draad tussen de meter en de sensor niet onderbroken (kabelbreuk), want als je de sensor niet aansluit (het circuit heeft dus oneiding weerstand) dan slaat de meter geheel uit.
Als je een lage weerstand hebt, zal de meter minder ver (of geheel niet) uitslaan ; volgens mij is het andersom meter niet aangesloten meter slaat niet uit ,als je de sensorkabel aan massa houdt slaat ie pas uit.
Als je een lage weerstand hebt, zal de meter minder ver (of geheel niet) uitslaan ; volgens mij is het andersom meter niet aangesloten meter slaat niet uit ,als je de sensorkabel aan massa houdt slaat ie pas uit.
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 07 jun 2002 22:43
Mark en Berry,
na wat rondneuzen op internet en deze site weet ik nu wel vrij zeker dat ik een massaprobleem heb. Het blok zit niet in een auto, maar staat op een bok. Alle massakabels zijn op een verdeelblokje aangesloten en deze hangt weer via een massakabel aan de motor. De bekabeling is -tijdelijk- helemaal opnieuw aangesloten, dus ik denk dat kabelbreuk niet aan de orde is.
Om te starten gebruiken we een accu waarvan de plus m.b.v. een accukabel en klem op de amperemeter is aangeloten en -nu komt het- de min met een startkabel aan een motorsteun! Ik heb nu het vermoeden dat deze verbinding gewoon te slecht is om een goede massa te vormen.
Als het contact op "accesoire" staat is dit nog geen probleem, aangezien er alleen een paar lampjes gaan branden, maar wanneer je doorschakelt kan hij zijn stroom niet kwijt, waardoor er veel weerstand ontstaat en de meters dus de rechterhoek inslaan. klinkt dit logisch?
Binnenkort ga ik het eens proberen met een 16 kwadraat kabel en een paar goede klemmen, we shall see!
Alvast bedankt voor de input,
Greetz,
Cyril
na wat rondneuzen op internet en deze site weet ik nu wel vrij zeker dat ik een massaprobleem heb. Het blok zit niet in een auto, maar staat op een bok. Alle massakabels zijn op een verdeelblokje aangesloten en deze hangt weer via een massakabel aan de motor. De bekabeling is -tijdelijk- helemaal opnieuw aangesloten, dus ik denk dat kabelbreuk niet aan de orde is.
Om te starten gebruiken we een accu waarvan de plus m.b.v. een accukabel en klem op de amperemeter is aangeloten en -nu komt het- de min met een startkabel aan een motorsteun! Ik heb nu het vermoeden dat deze verbinding gewoon te slecht is om een goede massa te vormen.
Als het contact op "accesoire" staat is dit nog geen probleem, aangezien er alleen een paar lampjes gaan branden, maar wanneer je doorschakelt kan hij zijn stroom niet kwijt, waardoor er veel weerstand ontstaat en de meters dus de rechterhoek inslaan. klinkt dit logisch?
Binnenkort ga ik het eens proberen met een 16 kwadraat kabel en een paar goede klemmen, we shall see!
Alvast bedankt voor de input,
Greetz,
Cyril