Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Binnenverlichting Club Cab - Hoe moet de bekabeling lopen?

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Wie kan mij veel tijd besparen?

Mijn binnenverlichting achter in mijn cabine doet het niet. Na een nadere inspectie bleek dat er geen bolletje in zat. Piece of cake dacht ik. Niet dus.

Met een bolletje erin doet hij het ook niet. Nadat ik dmv een voltmeter geconstateerd heb dat er totaal geen spanning op staat als de deur open is, ben ik verder gaan zoeken. Ik heb de fitting uit de behuizing geschroeft en wat blijkt. Aan de fitting zit zo'n 15 cm snoer met daaraan een mooie stekker en dan houdt het op..........

Wie kan mij vertellen waar en vooral hoe het vervolg van de bedrading zou moeten lopen? Ik neem aan naar de deurschakelaar aan de bestuurders kant. Maar voordat ik mijn Dodge nu helemaal ga demonteren om een kabeltje te zoeken kan ik wel wat tips gebruiken.....

Ik heb in mijn gloed nieuwe Haynes rapair manual zitten snuffelen in de bedradings schema's maar daar word ik niet echt vrolijk van.

Alvast bedankt!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hoi Ruud,

In principe zou het zo moeten zijn:

Het lampje zit via een zekering aan de + van de accu, je moet dus op de middenpool altijd spanning hebben, dit is de roze draad, (haynes 1981 - 1984)
De andere draad is een witte, deze loopt naar de beide deurschakelaars en je verlichtingschakelaar (hiermee kun je je domeverlichting ook inschakelen), en schakelt dus de minpool.

De draad zou moeten lopen door de achterstijl aan de bestuurderszijde, loopt dan onder de mat door naar voren en gaat daar de kabelboom in.

Overigens veranderd de kleur van het roze draadje onderweg bij een stekkertje in Grijs

SUC6
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

bedankt..
ik zet mijn man volgende week weer aan het werk.ik zit met hetzelfde probleem

groeten Ingridje
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Nou ik heb vandaag zitten speuren. Er zit dus geen kabel tussen het lampje achterin de cabine en het dashbord. Ik heb ook nog niet echt kunnen ontdekken waar alles op uit zou moeten komen. Ik heb eindelijk na veel prutsen het dashbord een beetje kunnen demonteren. Hopelijk kan ik wat meer vinden.

greetings
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Ik heb weer onder mijn dashboard gelegen vandaag. Wat ik kan zien is dat er ter hoogte van de grootlicht voetschakelaar een strekkertje hangt niets te doen. Er zit een grijze en een witte draad aan. En als ik in de schema's van mijn Haynes boek kijk (die begin ik nu gelukkig een beetje door te krijgen) zou dat dat hem moeten zijn. Als ik mijn voltmeter er op zet dan meet ik 12 Volt. Maar als ik vervolgens de deuren dicht doe blijf ik 12 Volt houden.

Zit ik nu op het verkeerde stekkertje te meten of zie ik wat over het hoofd????


Groetjes!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Lamp moet geschakeld worden door de deurschakelaartjes, dus de kabel moet via deze schakelaars lopen.
Oftewel: de plus loopt van stroombron(continu, buiten contactslot) via schakelaar naar lamp.
Gerhart
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Continu plus is wel juist, de ander pool van het stekkertje zou inderdaad moeten schakelen, maar dan naar massa, dus de massa wordt geschakeld!

Als het goed is kun je tussen de twee polen van dit stekketje een lampje hangen, deze moet dan aangaan, en uitgaan als je de deur dicht doet.

SUC6
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Nou ik ben weer een stuk dichter bij de oplossing!

Ik heb het stekkertje onder het dashboard weer eens doorgemeten. Daar stond 12V op en als ik de deur dicht deed blijft er 12 V op staan. Nu herineerde ik mij dat Tonnie zei dat je de verlichting ook met de lichtschakelaar kan schakelen. Dus ik aan de schakelaar draaien en toen deed hij het dus !!!

Even trots zitten testen met deuren open en dicht doen en zo. Toen ben ik een draad gaan trekken van achter uit de cabine door de stijlen en via een omweg naar de kabelboom onder het dashboard (het tapijt van mijn Dodge is vastgelijmd). De boel aangesloten. En toen kwam het volgende:

Het lampje blijft nu branden wat ik ook doe.

Ik heb de vitting weer uit het chassis geschroeft en dan werkt het wel goed. Nu heb ik op de 2 punten in de vitting zitten meten en daar meet ik het volgende:

Op 1 punt heb ik constant 12V en op de ander 0V (tov massa). Als ik dan de deuren dicht doe dan komt op het andere punt ook 12 V te staan. Het verschil is dan 0V waardoor het lampje dus niet brand. Maar als je de vitting aan het chassis schroeft dan heb je dus wel een verschil van 12 V.................

HELP !!!! Wat doe ik verkeerd?


Ik heb er een bolletje inzitten met 2 van die contact pikkies aan de onderkant. Het is zo'n bajonet sluiting waar de bobbeltje op gelijke hoogte zitten. (ik heb die niet, maar ik heb even een bobbeltje afgeveild van een lampje met ongelijke bajonetsluiting, is dat wellicht het probleem??)


Alvast bedankt maar weer !!!! (er zal licht zijn aan het einde van de tunnel)
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

help !!!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Sorry Ruud, even niet opgelet dat er hier weer een berichtje stond.

Het lampje wat gebruikt wordt is er een waarbij er twee contactjes gebruikt worden een voor de plus en een voor de min.

Het bolletje wat jij gebruikt is er volgens mij een die min krijgt via de massa aan de fitting, en zal dus nooit een geschakelde nul krijgen.

Ik denk dus dat daar je probleem zit, als je een lamptje rechtstraaks aan het stekkertje hangt, dan was het toch goed?
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Ik hoop dat het bolletje de schuldige is..........

Als ik de fitting direct aan de stekker hang, dan werkt alles goed. Het bolletje wat ik gebruik heeft 2 contact punten aan de onderzijde en heeft ongelijke puntjes voor de bajonet sluiting.

Ik zal gaan proberen om er 1 te bemachtigen met gelijke puntjes voor de bajonetsluiting !!!

Bedankt Tonnie !!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

:) :) :) :)

Hoera het is gelukt !!! Het werkt.

Ik ben vandaag even langs de Chrysler dealer in Rotterdam geweest en die hadden het goede lampje. Snel naar huis gereden en het bolletje getest en het werkt allemaal perfect !!!

Tonnie bedankt!!!!



ps het bolletje kreeg ik gratis van de Chrysler dealer. Dat was service van de zaak zeiden ze ha ha.
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Ruud, gefeliciteerd!

Over service van de zaak gesproken:

Ik kreeg van de Chrysler importeur een berichtje dat mij Dodge APK gekeurd moet worden, zeer verbaasd was ik dus, ik was dit wel gewend bij m'n Mazda, maar dat ze voor die oude wagen ook als zoiets doen... Ik keek dus wel even op haha...
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
104-1126965195

Bericht door 104-1126965195 »

vervolg auto nr 11.244 lol

na aandachtig dit onderwerp te lezen dacht ik doe ik ook ffe.
niet dus.

nadat ik er een barjonet bolletje erin stopte brande er niets.
draai ik de lichtschakelaar om(links) dan brand de lamp wel.
nu doe ik de deur(en)open en dicht, dan blijft de lamp branden.

is dan:

mijn lampje niet goed (gewoon een met 2 gelijke puntjes eraan)
of zijn mijn beide schakelaars van de deuren niet goed

wie o wie

heb het probleem al gevonden, opgelost met contactspray op de schakelaars en klaar.




Edited By haan101 on 1129584571
Plaats reactie