Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

vermoedelijk weer bakproblemen

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

heb gisteren ff met de dodge rond gereden, kleine 110km, gans de baan binnendoor, schone rechte banen continu 70km/h regelmatig eens bergop en vergaf. een schone cruise baan (kanten brakel en oudenaarde voor mensen van de streek)

nu bij het heen rijden vond ik dat de dodge na 20km enorm vlot schakelde.
normaal als je vertrekt aan verkeerslichten voel je echt dat die omschakeld van 1->2 en van 2->3
dit is weg nu, precies een variomatiek, die schakeld zonder schok, zonder echt gevoel dat het toerental zo verspringt. mijn eerste vermoeden: de bak begint te slippen, en bij het schakelen houd hij ff het vorig toerental aan (slip) en zakt langzaam omlaag.
nu ja, k zal er wel eens naar zien en ik rij verder. als ik goed gas doorgaf reed die wel normaal en slipte niet door.

na 55km was ik waar ik moest zijn en begon de dodge te laden (leeg vat op palet, wat stenen en een versnellingsbak of 4-5).

ik rijd naar huis, rijd helemaal goed, tot ik in bergop ff moest stoppen voor een auto. die auto vertrekt weer langzaam en ik ga met lichte voet mee (die bleef traagrijden voor mij). nu van 1->2 schakeld die normaal (je voelt dat kleine schokje als hij schakeld), maar van 2->3 was absoluut niet juist.
ik reed een goeie 1500rpm en die schakeld naar 3de, maar het toerental schiet ineens naar 3500rpm en ik geraak niet voorruit. heb gas gelost, heb de bak voelen schakelen en kon dan wel ineens gas geven in 3de.

ben heel de baan heeeeeeel voorzichtig naar huis gekomen en geprobeerd altijd het gas te lossen als de bak schakelde.
nu thuis gekomen auto in neutral, draaiende motor en olie gaan peilen. voor zover ik zie zit er genoeg olie in (kan het moeilijk aflezen, gans men peilstok hangt altijd vol). de olie is mooi rood en ruikt schoon naar ATF (ik trouwens ook aangezien 1 van die bakken achteraan lekte en ik dus tijdens het dragen een douche ATF olie heb gekregen)

moet ik me nu zorgen gaan maken dat er iets sneuvelt in de bak? of is het gewoon te weinig/ teveel olie, slechte oliefilter,...) of afstellen banden ofzo (vorige keer dat ik dat deed kwam het niet goed en heb ik de bak mogen vervangen). dus ben niet zo happig meer om de boel open te gooien. krijg men dodge tijdelijk nog niet in men garage en men oprit is niet vlak


eventueel is het te doen om die automaat en tussenbak eruit te gooien en vervangen door manueel? ik ben die automaat bakken echt zat (niks dan last mee). k zit al op men 2de bak en na nog geen 5000km alweer ambras.

cardan vooraan is verwijderd en tussenbak staat in lock, dus ik ben eigenlijk niks met die tussenbak. en rijd veel liever manueel
Robbie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Over het rijden zonder voorste aandrijf as zijn de meningen verdeeld..

Hoe is het met je kickdown kabel? klik
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

betreft het zat zijn van de automaatbak van capri ,ikzelf rij al met de 4e of 5e automaatbak rond in een afstand van 100.000 km en er is dus inderdaad altijd wat mee , gemiddeld haal ik er dus ca 20.000km ermee, als er nog 5000km op staat en de kleur en geur is goed zou er niks ernstig aan de hand moeten zijn ,idd mischien verkeerde afstelling van de banden,als je manueel wilt rijden moet je bedenken dat je ook een koppeling met koppelingspedaal moet inbouwen. Ik heb trouwens een stuk of 4 automaat reviseurs gesproken en die spreken van de beste bak ooit ,ik citeer 1. att veenendaal :zijn de sterkste bakken die gemaakt zijn , wordt ook voor dragracing gebruikt , 2. vos oosterhout :zijn normaliter goede bakken , een van de sterkste. 3. amtrans dordrecht : die bakken zijn niet te slopen. heeft iemand hier er de 100.000km mee gehaald? en kan iemand een link leggen tussen t kapotlopen van de a 727 en de tekst van de hoge heren automatenreviseurs? mijns inziens is de bak alleen betrouwbaar bij zeer secure instelling en afstelling in een nieuwe auto af fabriek.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

mijn vorige bak reed perfect. kom ik de oprit af gereden en er komt een bus af, dus zet ff in achteruit en keer wat terug, bus passeerd, ik rij op straat (moest auto omgekeerd op oprit zetten voor laswerken), sta midden van straat, zet in achteruit en doet niks, ga ff naar N en weer in achteruit, niks.

geen klop gehoord, niet horen schakelen, olie en filter waren schoon rood.

dus dodge alleen achteruit geduwd, vooruit op oprit gereden en bak open gehaald.

niks kapot in gevonden, geen bruine olie. ohja, ff banden afgesteld, nieuwe filter erop, carter erop, nieuwe olie in, nog geen achteruit.
bak weer open, stangen na gekeken, nog eens rembanden afgesteld zoals beschreven staat, nog niks.

ff rondgezocht hier en vond de ene na de andere waar vooruit nog gaat en achteruit niet. paar mails gestuurd naar reviseurs en krijg daar volgende antwoorden:

die A727 is een hele sterke bak, kan veeeel meer vermogen aan dan jouw motor kan leveren, in 99% van de gevallen is die mechanisch niet defect. wat wel voorkomt is dus een remband die afbreekt of ontregeld is, olie die verbrand en de leidingen in het brein verstoppen, filters die verstoppen....
bij 1% is de bak ernstig kapot en kost het een hoop. aangezien bak er vanonder halen, binnengeven voor revisie en later terug steken geen optie was, heb ik een andere bak gekocht, onderhoud en afstelling op gedaan en gemonteerd.

1jaar later (iets van 2500mijl heb ik nu gereden) en die andere bak geeft ook miserie nu. rustige rijstijl want probeer zuinig te rijden, rijd niet harder dan 55-60mph. rijd bijna nooit geladen rond

ik wil nu het probleem oplossen voor de bak in de soep draait, maar zoals ik op andere forums al te horen gekregen heb ziet het er niet goed uit (namelijk: als afstelling en oliepeil in orde is, lijkt revisie er aan te komen)

ik heb geen zin om die tussenbak eraf te halen en weer terug te monteren. toen ik de bak laatste vervangen heb, heb ik gezegd dit nooit meer te doen, als hem nu sneuvelt, komt er een staartstuk met RWD onder. geen 4X4 nu.

als een automaatbak zo snel weer sneuvelt, dan komt die er ook niet meer op. ik haat automaten en nu zeker
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Ik heb nooit problemen met de 727 bak, en ben het wel met de experts eens dat dit hele sterke bakken zijn.
Momenteel heb ik 5 Mopars, en allemaal zonder problemen. De Barracuda waar ik ook mee dragrace, daar zit ook een 727 onder. Ik heb deze zelf gereviseerd met std onderdelen en een B&M shiftkit. Niks speciaals. En daar race ik toch al 4 jaar mee zonder problemen, en geloof me, dan krijgt die bak echt wel op z'n flikker hoor.
En ook de W200 camper, die volgepakt meer dan 3000kg weegt heb ik al menig bergpas over gestuurt, en ook met de aanhanger plus Barracuda heeft ie geen moeite. Maar daar heb ik pas 20.000km mee gereden. Tot zover probleemloos.

Afstelling is uiteraard belangrijk, maar spreekt voor zich. Als de kickdown stang niet goed staat afgesteld, word de levensduur drastisch vermindert. Toen ik de camper kocht stond die stang ook niet goed afgesteld, en zat er bovendien een veer verkeerd gemonteerd.
Dus ik zou er niet vreemd van op kijken als er veel W200's rondrijden met een verkeerde afstelling.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

tja, veren, daar ontbrak de helft aan toen ik de auto kocht.

heeft iemand soms een detail foto van de carb, maar waar ik ook alle veren kan zien zitten die er moeten staan?

k ga deze week de kickdown eens afregelen, k vermoed toch niet dat die een oorzaak is, maar je weet nooit (allesinds hoop ik dat het daarmee opgelost is)
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Kijk hier voor een tekening:
http://www.moparts.org/Tech/Archive/auto/35.html
Het eerste plaatje daar staat bij Valiant/Barracuda 318, maar in het werkplaatshandboek van de W200 staat exact hetzelfde plaatje.
Bij mij was het veer nr13 die ontbrak, waardoor de stang niet goed terug naar voren kwam. Daardoor was het schakelmoment ook veel te laat.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

t bovenste lip ( kick down die met stang van carb wordt bediend )aan de automaat moet naar achteren gaan als je t gas intrapt zo is mij vertelt . Dit is namelijk ook de drukregeling en de achteruit heeft de meeste druk nodig ,vandaar dat de achteruit ook zo vaak kapot gaat .
Robbie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

bastian schreef:Dit is namelijk ook de drukregeling en de achteruit heeft de meeste druk nodig ,vandaar dat de achteruit ook zo vaak kapot gaat .
Nu je dat zegt, ik heb ooit is ergens gelezen dat 727 bakken er heel slecht tegen kunnen als ze eerst in achteruit gezet worden.

Het advies was toen eerst in "D" dan pas in "R"

Ik doe dat eigenlijk al jaren automatisch, want als je het doet schakelt ie ook mooier in "R"
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ja, lap, die veren ontbreek ik dus allemaal. er zit er maar 1 en die zit niet op dezelfde plaats als op de foto (werking komt overeen).


k denk dat hierdoor dus de 1e bak ook gesneuveld is.

toen ik die destijds binnengedaan heb, werd me wel verteld dat er een veer ontbrak en die werd erbij gezet, dat is die rode op de foto hier
My Webpage
maar zoals je kan zien, is die achterste veer er niet, en ook mijn linkage staat helemaal achteraan, terwijl die op die plaatsjes van de link hierboven voorraan staat

niemand die eens een duidelijke foto wil nemen van zijn W200, kan ik direct vergelijken, want met die plaatjes uit een boek ben je ook niet altijd gered




Edited By fcapri on 1234757791
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

als mijn dodge weer rijdende is kom ik hem tonen.
de carterpan is eraf nu.anders kom deze week eens af na 17.00 uur kun je komen foto's nemen.hij staat boven de put kan je makelijk onder de wagen.
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Ik hoor ook overal dat die 727bakken onverwoestbaar zijn, nou weet ik niet heel veel geschiedenis van mijn W200, maar de teller is rond gegaan (oftewel 100.000miles) en ik neem aan dat de orginele automaat er nog onder hangt en hij schakelt als een zonnetje.
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Inderdaad, als je kick-down niet goed staat afgesteld, help je de bak binnen de kortste keren naar z'n grootje. Dus ook als er een veer ontbreekt.

Hoe je de kick-down afstelt, staat in alle boeken beschreven, inclusief duidelijke plaatjes.

Ook hier op 't forum staat hoe het moet en hoe belangrijk het is.

Ik adviseer om eens goed rond te lezen in alle artikelen die hier op het forum staan onder "Tech Talk; FAQ-antwoorden op veelgestelde vragen".
Hierin staat bijna alles wat je moet weten over normaal onderhoud aan je Dodge.
Gerhart
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Hier foto’s ik zeg niet dat het bij mij goed zit, maar dan hoor ik dat ook weer graag!

Groet Arie

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik heb ook al wat rond gegoogled achter plaatjes en ik zie dus overal dat die kickdown link recht naar achterloopt bij jullie en dan naar beneden plooit, terwijl de mijne schuin naar onderen loopt vanaf de carb
zie hier schuine stang

de veer die naar achteren loopt zit er niet bij mij, en die veer die van vooraan komt, die zit onderaan op de carb aangesloten en niet op die as
heb me vannacht precies mispakt van foto (vraag mij eigenlijk af waarom ik om 5h11 online was. loopt die tijd hier juist op de website? ik sliep dan namelijk)

hier een goeie closeup hoe de carb nu is. die toegevoegde veer is hier nu goed te zien (die smalle), maar die hangt dus ook vooraan ipv achteraan, effect is wel hetzelfde
closeup carb
de schakeltijden menen ook correct te zijn (heb dit nog getest toen deze bak er net onder zat). ook afstelling werd dan gedaan als ik mij goed herrinner

is die kracht van die veren ook belangrijk, en zoja, waar vind ik die orig veren ergens? (speeshop???)
Plaats reactie