Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

monteren koeler

maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

:D even een vraagje...
zaterdag ga ik een extra koeler monteren voor de automaat, nu ben ik benieuwd of de meeste oude koeler (radiateur) nog erbij gebruiken of de meeste mensen enkel de nieuwe gebruiken het kan allebei,maar wat is het beste? gr Maui :D
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, maar bij mij gaat de olie eerst door een extra filter, dan door de extra koeler, dan door de radiateurkoeler, en uiteindelijk weer terug naar de bak.. Waarom ? Omdat automaatolie ook in de winter op bedrijfstemperatuur moet kunnen komen. Als ik in de tropen zou wonen, zou ik het misschien andersom doen..
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Tja,

De meningen lopen inderdaad uiteen. Ik heb mijn extra koeler gemonteerd in de flow NA de originele koeler onder in de Koelvloeistofradiator.

De grootste vijand van de TF727 is hitte. Meer dan 60% van de revisieoorzaken is verbranding.
Hoe koeler hoe beter. De hydroliekolie in de TF727 heeft voornamelijk een hydrofunctie, het duwd en schakelt. Smeren ook, maar dat gaat in een moeite door, zolang de olie maar niet verbrand. Het is geen motorolie die een bepaalde bedrijfstemperatuur moet bereiken.

Het enige dat vermeden moet worden is dat de olie te koud blijft (bij korte ritjes kan dit gebeuren) en er condens in de bak ontstaat. Die kan zorgen voor ongewenste corrosie.

Ik heb nu de ervaring van het rijden door een nederlandse winter. Alles OK. Geen condens.

Het monteren van een koeler werkt wel echt: na mijn waterballet op de maasvlakte in maart 2002 heeft het wel erg lang geduurd voordat de reeds drie maal ververste olie uitgedampt was en van kleur weer terug was van rose naar rood.

Groeten, Wouter.

P.S. Ik vind het leuk om te reageren, maar denk eigenlijk zelf dat het weinig uitmaakt of de extra koeler voor of er na wordt gemonteerd. In beide gevallen heeft de koeler een goed effect op de levensduur van de bak. Altijd doen, zeker als je terrein rijdt of zwaar trekt.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

oke wel duidelijk dus het beste de orginele koeler wel te blijven gebruiken! bedankt voor de tips! gr. Maui :D
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

Hé guys,
Omdat ik ook een extern filter en koeler voor de bak ga monteren moet ik weten welke de aanvoer leiding is en welke de afvoer. Ik kan dit niet zelf testen (slang eraf trekken tijdens draaien) omdat mijn blok simpelweg naast de auto staat.
Thanks Ed
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ed,

zie bijgevoegde foto.
Bijlagen
koeleraansluitingen.JPG
(0 Bytes) 902 keer gedownload
Gerhart
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

Hoi Gerhart,
Thanxs, Duidelijker kan niet.
Ed :D
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

Een antwoord van bij www.summitracing.com

"Should I use an external transmission cooler in conjunction with the oil cooler supplied in the radiator?"

"Unless operating in an environment where the outside temperature is below 0°F, you should cap off the radiator cooler line openings and run your cooler lines directly to a new cooler mounted in front of the radiator. This allows the transmission to have its own cooling system and doesn't allow the engine water temperature to heat the fluid."


www.yvespages.be
Plaats reactie