:D even een vraagje...
zaterdag ga ik een extra koeler monteren voor de automaat, nu ben ik benieuwd of de meeste oude koeler (radiateur) nog erbij gebruiken of de meeste mensen enkel de nieuwe gebruiken het kan allebei,maar wat is het beste? gr Maui :D
monteren koeler
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, maar bij mij gaat de olie eerst door een extra filter, dan door de extra koeler, dan door de radiateurkoeler, en uiteindelijk weer terug naar de bak.. Waarom ? Omdat automaatolie ook in de winter op bedrijfstemperatuur moet kunnen komen. Als ik in de tropen zou wonen, zou ik het misschien andersom doen..
Tja,
De meningen lopen inderdaad uiteen. Ik heb mijn extra koeler gemonteerd in de flow NA de originele koeler onder in de Koelvloeistofradiator.
De grootste vijand van de TF727 is hitte. Meer dan 60% van de revisieoorzaken is verbranding.
Hoe koeler hoe beter. De hydroliekolie in de TF727 heeft voornamelijk een hydrofunctie, het duwd en schakelt. Smeren ook, maar dat gaat in een moeite door, zolang de olie maar niet verbrand. Het is geen motorolie die een bepaalde bedrijfstemperatuur moet bereiken.
Het enige dat vermeden moet worden is dat de olie te koud blijft (bij korte ritjes kan dit gebeuren) en er condens in de bak ontstaat. Die kan zorgen voor ongewenste corrosie.
Ik heb nu de ervaring van het rijden door een nederlandse winter. Alles OK. Geen condens.
Het monteren van een koeler werkt wel echt: na mijn waterballet op de maasvlakte in maart 2002 heeft het wel erg lang geduurd voordat de reeds drie maal ververste olie uitgedampt was en van kleur weer terug was van rose naar rood.
Groeten, Wouter.
P.S. Ik vind het leuk om te reageren, maar denk eigenlijk zelf dat het weinig uitmaakt of de extra koeler voor of er na wordt gemonteerd. In beide gevallen heeft de koeler een goed effect op de levensduur van de bak. Altijd doen, zeker als je terrein rijdt of zwaar trekt.
De meningen lopen inderdaad uiteen. Ik heb mijn extra koeler gemonteerd in de flow NA de originele koeler onder in de Koelvloeistofradiator.
De grootste vijand van de TF727 is hitte. Meer dan 60% van de revisieoorzaken is verbranding.
Hoe koeler hoe beter. De hydroliekolie in de TF727 heeft voornamelijk een hydrofunctie, het duwd en schakelt. Smeren ook, maar dat gaat in een moeite door, zolang de olie maar niet verbrand. Het is geen motorolie die een bepaalde bedrijfstemperatuur moet bereiken.
Het enige dat vermeden moet worden is dat de olie te koud blijft (bij korte ritjes kan dit gebeuren) en er condens in de bak ontstaat. Die kan zorgen voor ongewenste corrosie.
Ik heb nu de ervaring van het rijden door een nederlandse winter. Alles OK. Geen condens.
Het monteren van een koeler werkt wel echt: na mijn waterballet op de maasvlakte in maart 2002 heeft het wel erg lang geduurd voordat de reeds drie maal ververste olie uitgedampt was en van kleur weer terug was van rose naar rood.
Groeten, Wouter.
P.S. Ik vind het leuk om te reageren, maar denk eigenlijk zelf dat het weinig uitmaakt of de extra koeler voor of er na wordt gemonteerd. In beide gevallen heeft de koeler een goed effect op de levensduur van de bak. Altijd doen, zeker als je terrein rijdt of zwaar trekt.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Een antwoord van bij www.summitracing.com
"Should I use an external transmission cooler in conjunction with the oil cooler supplied in the radiator?"
"Unless operating in an environment where the outside temperature is below 0°F, you should cap off the radiator cooler line openings and run your cooler lines directly to a new cooler mounted in front of the radiator. This allows the transmission to have its own cooling system and doesn't allow the engine water temperature to heat the fluid."
www.yvespages.be
"Should I use an external transmission cooler in conjunction with the oil cooler supplied in the radiator?"
"Unless operating in an environment where the outside temperature is below 0°F, you should cap off the radiator cooler line openings and run your cooler lines directly to a new cooler mounted in front of the radiator. This allows the transmission to have its own cooling system and doesn't allow the engine water temperature to heat the fluid."
www.yvespages.be