Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

tussenbak - oliepijl?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

In de tussenbak kun je ook gerust synthetische- of half-synthetische olie gebruiken. Voor de motor is dat niet altijd aan te raden, maar in de tussenbak kan het wel.
Deze olieen zijn wat makkelijker te vinden dan de minerale.
Gebruik dan wel een .....W30, bijvoorbeeld 5W30. Het laatste getal bepaalt de dikte bij werktemperatuur en die is belangrijk voor de juiste smering. Het eerste getal is de dikte als de olie koud is, en is niet zo belangrijk als het tweede getal.
Gerhart
Robbie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Als ik me niet vergis staat het getal voor de W voor de minimale buiten temperatuur onder nul.. -5 dus.

Ik heb er begin 2007 minerale 15W40 in gegoten en hij doet het er prima op.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Eerste cijfer geeft aan hoe dik de olie "koud" is, tweede cijfer hoe dik hij "warm" is.
Dus een 5W40 heeft een viscositeit van 5 als hij koud is en van 40 als hij warm is. Hoe hoger het getal, hoe dikker.
Gerhart
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

Gerhart schreef:Eerste cijfer geeft aan hoe dik de olie "koud" is, tweede cijfer hoe dik hij "warm" is.
Dus een 5W40 heeft een viscositeit van 5 als hij koud is en van 40 als hij warm is. Hoe hoger het getal, hoe dikker.

dit ga ik nu nooit meer vergeten!!
thanks!!
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja in de manual staat duidelijk" use 10w30il ONLY " maar omdat ik deze niet voorradig had rijdt ik al jaren met 10w40 op de transfer case het verschil is dat deze iets dikkere olie een half synthetische is. .... de 15w40 is dan weer een normale minerale olie. Betreft de motor rijdt ( reed want hij is in okt 2008 kapot gelopen althans iets in de aandrijflijn) ik ook altijd op 10w40 halfsyntheet ,wat hier in de manual voorgeschreven wordt weet ik eigenlijk niet , mischien is 15w40 beter.
Plaats reactie