Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Accu doormeten - Accu

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik een accu kan testen ?
Daarmee bedoel ik of ik evt. een lekspanning heb of dat de accu nog goed is of niet.
Ik merk dat mijn accu steeds leeg is.
Nu zou het kunnen dat ik een lekspanning heb of dat de accu gewoon slecht is.
Ik weet dat je lekspanning kan meten door een pool van je accu los te maken en daar een meter tussen te zetten.
Maar kan dit met een simpele huis en tuin multimeter of moet je daar een andere voor hebben ?
Alvast bedankt voor de reakties.
Henk_W200
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Brutus, ik neem aan dat je bedoeld dat de accu nog spanning aan iets in je auto levert als je Dodge uit staat (??)

Wat je eventueel kunt doen is de massakabel van je accu halen
En dan de volgende dag of later de accu weer aansluiten

Is dan alles nog goed , dan is de accu goed

Je moet iets boven de 13,8 V hebben op je accu als de motor draait
Is dit lager , 12,5 V ofzo dan kan dit ook wel een probleem geven
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

De motor geeft met draaiende motor iets van 14,5 volt dus dat lijkt me goed.
Ik heb hem nu 1 dag onder de lader gezet maar het valt me op dat de lader waar een ingebouwde amp meter opzit niks uitslaat. Kan zijn dat die meter niet goed is natuurlijk. De auto heeft lang stilgestaan en dat zou ook slecht kunnen zijn voor de accu??
Of ik heb ergens een lekstroom, ik heb de radio aangesloten en een klokje, misschien dat daar iets mis mee is.
Maar ik wil weten of ik de kwaliteit van de accu kan meten. En of ik ergens een lekstroom heb.

Edited By Brutus on 1222502748
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Brutus,

Ja hoor, dat kan met een simpele meter als hij maar ampères kan meten.
(En anders kan het zelfs met een eenvoudig lampje!)
Je haalt de pool los zet de meter er tussen, in zijn hoogste stand.(A)
Je kijkt of hij uitslaat, en anders schakel je terug op de meter.
Bij uitslag één voor één de zekering er uit, daar waar de meter weg valt heb je het circuit te pakken met de lek spanning.

Denk wel even aan het volgende, er zijn circuits die niet langs het zekeringen kastje lopen.
O.a. verlichting rondom, koplampen, ruitenwissers, alarm lichten hebben een eigen zekering.
En het motor gebeuren en de startmotor(die je in dit verhaal NOOIT mag gebruiken) hebben geen zekering.

Verders kon de laad spanning wel eens hoger wezen als de door Henk aangegeven 13,8V als je de originele spannings regelaar nog hebt.
En moet ie echt niet veel lager zijn.

Accu zelf, ook leeg moet altijd meer als 11,0 V aangeven anders is tie bedenkelijk.
De accu kun je laten testen bij een accuboer met een speciale meter, of zelf met een zuur weger.

Maar als je de test van Henk doet, en je weet dat de auto goed laad en de accu vol was.
Weet je genoeg als je hem weer aansluit en hij doet het niet. :;):

Groet Arie
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik heb ff wat foto's genomen hoe en wat.
Foto 1 is de lader op de accu die niet uitslaat op de meter.
Foto 2 is multimeter aangesloten op de accu met stilstaande motor.
Foto 3 is met draaiende motor.

Nu gaat het erom of de oplader kapot is of de accu.
De lader heeft meer dan een dag staan laden maar starten ho maar.
Met de jumpstarter in 1 keer starten.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Edited By Brutus on 1222507139
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Brutus,

Die laadspanning van de auto lijkt me goed, heb ik ook.

Die accu lader kun je testen door er bv een (koplamp) licht er aan te hangen en te kijk of hij de berekende waarde aan geeft evt je meter in serie(A) ter controle.(P=U×I…watt gedeeld door spanning is stroom)
(Daarbij moet de beveiliging, dat knopje uiterst rechts op je lader wel in wezen)

Die spanning van je accu bij stilstand lijkt goed(is zelfs de waarde van een volle accu), echter wat geeft hij aan na echt los te zijn gekoppeld en drie uur rust?

Het is namelijk meestaal funest als de accu een langere tijd niet gebruikt is zonder preparatie.

Groet Arie

Edited By Arie on 1222509768
fcapri

Bericht door fcapri »

wat je kan doen

zet je accu in de auto, zet je koplampen aan en hand er de lader eens aan. met de lader erbij moeten je lampen harder gaan branden en moet de amperemeter uitslaan. zoniet amperemeter kapot, of lader kapot (hang er eens een koplamp aan, als die lamp brand, werkt de lader)

nu voor je laadsysteem in de auto. start je wagen, meet de spanning (dus 14.24V), zet dan je lampen eens aan. de spanning mag niet meer dan 0.3 volt zakken (dus min 13.9volt moet je hebben). heb je minder, dan is je laadsysteem ver kapot).
voor de rest zie ik daar geen probleem.

dan zet je eens alles af, maak de massa van accu los en zet er een doodsimpele amperemeter tussen. zet die op stand 10A ofzo. je mag niks van stroom meten.

een paar voorbeelden
accu van 80Ah
met een verliesstroom van 100mA (dus 0.1A) is je accu op 800uur leeg (800uur x 0.1 A = 80Ah)
met een verlies van een 0.5A is je accu al leeg op 160uur of een goeie 6dagen
verliesstroom kun je vinden door de ampere meter er tussen te hangen en dan zekering per zekering uittrekken tot die verliesstroom weg is.

in mijn geval was het de dynamo die in stilstand de accu laat leeglopen.

je kan ook je accu eens meenemen naar een garage en daar laten testen (heb zo een tester ook liggen). kan je niet eens een accu wisselen met een andere auto ofzo?.

hoe oud is de accu? normaal na een 6 tot 8jaar zijn die kapot. als de accu 1 keer volledig leeg is geweest (minder dan 10V) mag je ze ook weggooien. lood accu's mogen nooit volledig leeg komen te staan. ga anders ff op de sloop een accu halen uit een kapotte wagen (zwaar ongeluk ofzo). kost daar iets van een 15-20€ en kan je toch al iets meer testen. doe het ook altijd zo
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik ben weer wat verder met meten en weten.
Na een nacht onder een andere lader gestaan te hebben van een vriend heb ik weer een poging gedaan.
De laadspanning met de lader was 14.5 volt dus dat lijkt me een goede lader. De andere lader gaf maar iets van 12.7 volt om te laden.
De auto starte 1 keer goed en sloeg vrij snel aan.
Ik heb de auto zeker een half uur laten draaien en een paar metingen gedaan ondertussen.
Stationair meet ik een laadstroom van 14.8volt.
Met de lichten aan meet ik een laadstroon van 13.8volt.
Gelijk ook maar ff de atf olie bijgevult, moest 2 liter bij oeps.
Motor uitgezet en starte, niks dus!!!
Lijkt me dus duidelijk dat de accu overleden is.
Nu ga ik dus maar op zoek naar een nieuwe accu.
iemand nog tips waar en welke ik kan kopen?
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Nou weet ik het helemaal niet meer.
Gister kon ik 1 keer starten en daarna niet meer rond te krijgen. Dus ging ik ervan uit dat de accu overleden was.
Vandaag een accuzuur weger gehaald en getest en gaf in alle cellen bijna 100% aan??? Volt gemeten en die gaf ruim 12.5 volt. Ik heb de accu niet meer geladen omdat ik toch dacht dat hij kapot was. Nou denk ik, dan maar proberen te starten. Hij ging rond als een nieuwe accu. Ik snap er nu niks meer van. Zou het ook nog kunnen dat de startmotor blijft hangen en de accu niet sterk genoeg is om hem rond te slingeren ?
Arie

Bericht door Arie »

wie een dodge rijd gaat nooit <s>op tijd</s> naar bed!!!! :laugh: :D :laugh:

Hoi Brutus,

Wat doet die startmotor precies als de auto niet aan wil?

Alleen een klikje van de bendix?
Hij draait laag toerig rond?
Niks?
Of nog iets anders?

Groet Arie

Edited By Arie on 1222714335
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Hoi arie,
Het lijkt erop dat de accu niet genoeg power heeft om de startmotor rond te draaien.
Dus het effect als je een lege accu heb.
Ik wil wel rond maar kan het niet.
Het lijkt of de startmotor niet door de compressie van de motor heen kan draaien dat effect.
Toen heb ik de jumpstarter er aangehangen en toen ging hij wel rond.
Maar vanavond ging de startmotor als een tierelier rond. en dat zeker 3 keer vlak achter elkaar zonder moeite.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb??
Arie

Bericht door Arie »

Hoi brutus,

Wat je nauw kan proberen is te starten met de voltmeter aangesloten en in zicht.
Wat voor waarde geeft hij aan als je start?
En op het moment dat hij niet wil wat voor waarde geeft de meter dan aan, en gaf hij nog die 12,5 volt op het moment dat je ging starten en hij niet wilde?(als hij het niet doet, niet langer starten als 30 sec)
Als de waarde onder de 9,5 volt komt is de accu waarschijnlijk toch kapot.

Je accu is een chemisch proces, waar best veel dingen mis mee kunnen gaan.

Één van die processen heet “uitslikken” de kenmerk daar van is dat de accu zich goed laat aanzien maar een deel van zijn start capaciteit verloren heeft, dit komt door regelmatig meer te gebruiken als dat er wordt aangevuld.
Eigenlijks is dit de meest voorkomende storing omdat elke storing aan een accu (behalve mishandeling van de leverancier, mishandeling van de accu lader, te hoge laad spanning en ouderdom) hier mee begint.
Echter treden de vervolg storing (lading vast houden)meestal zo snel er na op dat mensen het niet door hebben.

Misschien heb je daar last van?

Let op de startmotor blijft ook verdacht, die kan hier de veroorzaker van wezen!

Groet Arie
JAN/DODGE

Bericht door JAN/DODGE »

Brutus

Worden de akkuklemmen warm als je start?
zijn ze warm :polen en klemmen goed schoonmaken en vastzetten.
Akku kan wel 12.8 v aangeven ,maar het startvermogen kan door inwendige vervuiling heel laag zijn ,zodat hij de starter niet meer ronddraaid.(akku vervangen)

gr Jan
Ik heb een lampje met een draad op de minkant gesoldeerd en aan het ander eind een klem.
door de pluskant op de minpool van de akku tezetten en de kabel aan massa te plaatsen kan ik zien of ik lekspanning heb,dit heb je als de lamp gaat branden.
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik ga vanavond weer wat dingen uit testen en laat het hier weten.
Blijft raar dat de accu na een nacht aan de lader gehangen te hebben na 1 keer starten al "leeg" is en een dag later ik zeker 3 keer kan starten zonder moeite.
Het lijkt wel of de accu zichzelf opnieuw heeft geactiveerd daarna. Maar ik sluit net zoals ari zegt de startmotor ook niet uit.
Die kan ook vast blijven zitten.
Brutus
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Zo we hebben wat gemeten en er is het volgende uitgekomen.
Accu normaal aangesloten 12.5 volt.
Contact op acc. stand, 12 volt. (radio en parrot aan).
En nu komt het denk ik, als ik start dan geeft de meter maar net 5 volt meer aan.
Dus als ik het goed heb dan is de accu toch overleden??
Morgen neem ik hem mee en laat ik hem testen bij een accu boer.
Daar zal duidelijkheid komen wat de staat van de accu is.
Maar ik vrees dat ik aan een nieuwe moet.
Wat is een normale amperage voor een Dodge ?
Ik heb er nu 1 van 100ah.
Thanks en ik laat nog wel weten wat de accu dokter ervan zei.
Plaats reactie