Max gewicht dodge - wat kan een dodge Maximaal meenemen ?
Hallo
Ik moest vanochtend voor iemand een zooitje stenen ophalen, is altijd leuk om te doen,
daar aangekomen mijn dodge laadbak tot de rand ongeveer volgeladen met stenen, 1,5 a 2 ton.
Mag niet maar goed, had nog 3 cm vering over.
toen nog maar een keer gereden, er kon echt niet veel meer in.
Maar wanneer kan een dodge echt niet meer hebben ? en wat gebeurd er dan ? wat gaat er eerst kapot ??
Nu remde de auto beduiden moeilijker, en optrekken ging ook niet zoals het altijd ging, alles had wat meer tijd nodig zeg maar, en het wiegde wat met het rijden.
hoeveel is nu de maximale belasting ??
O ja, verkeersdrempels raakte ik met mijn trekhaak, dat ding moet toch nog vervangen worden dus, jammer dan.
Ik moest vanochtend voor iemand een zooitje stenen ophalen, is altijd leuk om te doen,
daar aangekomen mijn dodge laadbak tot de rand ongeveer volgeladen met stenen, 1,5 a 2 ton.
Mag niet maar goed, had nog 3 cm vering over.
toen nog maar een keer gereden, er kon echt niet veel meer in.
Maar wanneer kan een dodge echt niet meer hebben ? en wat gebeurd er dan ? wat gaat er eerst kapot ??
Nu remde de auto beduiden moeilijker, en optrekken ging ook niet zoals het altijd ging, alles had wat meer tijd nodig zeg maar, en het wiegde wat met het rijden.
hoeveel is nu de maximale belasting ??
O ja, verkeersdrempels raakte ik met mijn trekhaak, dat ding moet toch nog vervangen worden dus, jammer dan.
leuk dat poppetje :) . Goede vraag van wat kan een dodge hebben ,ik heb afgelopen winter tegels geladen met vooraf een geschat gewicht a 18kg ,ik met ca honderd tegels weer terug naar huis en dat is twintig km ,viel mij op dat de auto wel heel erg doorhing in de bochten eenmaal op de op de weegbrug bleek ik precies zes ton te wegen !en dat was dus dertig kg per tegel en drie ton gewicht ! Feit is dat auto s technisch meer gewicht kunnen hebben dan wettelijk op kenteken staat . En bij een amerikaan is alles overdreven over bemeten . Bij mij waren de banden gewoon heet geworden over dat kleine afstandje . Tweed zwakste punt zijn dan de bladveren . Maar alles is bij mij gewoon heel gebleven :)
op mijn dodge staat max 8000lbs komt overeen met 3600kg.
rekening houdend met een eigen gewicht van een 2400kg mag je dus een 1200kg laden.
de dodge mag ook nog eens 2110kg trekken bij mij hetgeen een treklast van in totaal 3310kg is of een totaal gewicht van 5700 a 5800kg. dus motor, bak en differentielen moeten dat aankunnen.
voor de rest: welke bladveren heb je achteraan? ik heb dubbele steken (radiowagen) dus mijn veren zullen dus niet eerst sneuvelen bij overladen. welke banden heb je? banden hebben een gewichtsindex. achteraan heb je 2 banden.
1 band kan bij mij 2780lbs aan, ongeveer een 1260kg/band
bij ideale gewichtsverdeling en met de 4 banden samen kan mijn dodge dus max 5040kg wegen.
als ik schat dat van die 2400kg er 1400 vooraan ligt en 1000kg achteraan. dan kunnen de achterste banden samen 2520kg aan. met een gewicht op de achteras van 1000kg mag je dus maar een 1520kg laden of je loopt het risico dat één van je banden sneuvelt. en al zeker als ze niet op ideale bandendruk rijden.
ik heb niet zozeer schrik dat er iets zal braken, meer dat je abnden het niet houden of de baanligging dermate slecht wordt dat je hem niet meer op de baan houd
just my 2 cents
Edited By fcapri on 1214031295
rekening houdend met een eigen gewicht van een 2400kg mag je dus een 1200kg laden.
de dodge mag ook nog eens 2110kg trekken bij mij hetgeen een treklast van in totaal 3310kg is of een totaal gewicht van 5700 a 5800kg. dus motor, bak en differentielen moeten dat aankunnen.
voor de rest: welke bladveren heb je achteraan? ik heb dubbele steken (radiowagen) dus mijn veren zullen dus niet eerst sneuvelen bij overladen. welke banden heb je? banden hebben een gewichtsindex. achteraan heb je 2 banden.
1 band kan bij mij 2780lbs aan, ongeveer een 1260kg/band
bij ideale gewichtsverdeling en met de 4 banden samen kan mijn dodge dus max 5040kg wegen.
als ik schat dat van die 2400kg er 1400 vooraan ligt en 1000kg achteraan. dan kunnen de achterste banden samen 2520kg aan. met een gewicht op de achteras van 1000kg mag je dus maar een 1520kg laden of je loopt het risico dat één van je banden sneuvelt. en al zeker als ze niet op ideale bandendruk rijden.
ik heb niet zozeer schrik dat er iets zal braken, meer dat je abnden het niet houden of de baanligging dermate slecht wordt dat je hem niet meer op de baan houd
just my 2 cents
Edited By fcapri on 1214031295
O als jij er 6 ton op gehad hebt ??
Ik heb bfgoodricht all terain banden, van die brede veel te dure dingen, maar ze rijden lekker.
en ik heb achter ook een extra set bladveren, bij beladen zakt tie daar op, zeg maar.
en tja het geheel ging wat moeilijker gewoon rechtdoor op de weg, normaal rijd ik met mijn pink, maar nu moest ik echt opletten, het zwabberde een beetje zeg maar.
De banden hadden een klein buikje zeg maar. nog niet echt een er door gezakt.
Groet
Ik heb bfgoodricht all terain banden, van die brede veel te dure dingen, maar ze rijden lekker.
en ik heb achter ook een extra set bladveren, bij beladen zakt tie daar op, zeg maar.
en tja het geheel ging wat moeilijker gewoon rechtdoor op de weg, normaal rijd ik met mijn pink, maar nu moest ik echt opletten, het zwabberde een beetje zeg maar.
De banden hadden een klein buikje zeg maar. nog niet echt een er door gezakt.
Groet
Heb es 2 kuub scherp zand opgehaald (was 1 km bij mij vandaan)
Blijkt 1 kuub zeker 1200 kilo te wegen
Had dus 2400 kilo op de bak
W200 stond stond wel een beetje (te) scheef :o)
Maar volgens mij mag er 1100-1300 kilo erop , weet het niet meer precies
Blijkt 1 kuub zeker 1200 kilo te wegen
Had dus 2400 kilo op de bak
W200 stond stond wel een beetje (te) scheef :o)
Maar volgens mij mag er 1100-1300 kilo erop , weet het niet meer precies
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
nee gin zes ton lading maar totaal gewicht,auto weegt leeg 2850 plus 3000kg tegels plus twee personen 150kg maakt 6000kg maar dan wel met een dana 70 achteras die kan 3400kg hebben . De vooras dana 60 kan 2000kg hebben . En ik heb 37 inch good year banden en deze zijn goed voor 3800kg per as . Groot nadeel van de dodge vindt ik dat 90% van t geladen gewicht op de achteras komt waardoor t ding achterover gaat hangen en ook anders gaat sturen ,alsof je op een ijsbaan de baan aan t schoonvegen bent .
Da's voor de gewichtsverdeling. Als je 1500 kg gelijkmatig over de laadbak verdeelt, staat 'ie perfect recht. En heb je ook nog een fatsoenlijk weggedrag.Jan(nie) schreef:Klopt dan hangt de dodge enorm achterover, waarom de achterwielen precies in het midden van de laadbak geplaatst ????
Goed een dodge heeft wel meer apparte dingen.
Als je meer dan 1500 kg laadt of anders verdeelt, krijg je "problemen". Als 'tie bij deze verdeling achterover gaat hangen, hebben je veren hun beste tijd wel gehad. En dat hoeft miet alleen te komen door vaak/zwaar beladen; de veren worden sowieso slechter als ze oud worden.
Gerhart