Wiellager - Vast
Hoi,
Het staat me bij dat de lagers er vanzelf uitkomen als je de steekas, met het kruisje eruit tikt met een forse hamer. Van achter (of binnen) af op het kruisje slaan met een vuistje en zodoende de steekas langzaam de lagerschalen uit zijn behuizing laten schuiven.
Groeten, Wouter.
Het staat me bij dat de lagers er vanzelf uitkomen als je de steekas, met het kruisje eruit tikt met een forse hamer. Van achter (of binnen) af op het kruisje slaan met een vuistje en zodoende de steekas langzaam de lagerschalen uit zijn behuizing laten schuiven.
Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Bij het vervangen van mijn voorwiellagers kreeg ik ze er ook niet vanaf. Uiteindelijk hebben we beide lagers met een slijptol voorzichtig doorgeslepen en het laatste stukje hebben we met een dremel met een piepklein slijpschijfje gedaan. Dat ging prima; de lagers zijn niet zo hard. Wel oppassen dat je de rotor niet beschadigd natuurlijk...
Op onze website (http://www.chaosboyz.nl) staat ook een stukje over het vervangen van de W200-wiellagers. Geschreven door Ronald en voorzien van wat foto's (rubriek ervaringen).
Succes!
Op onze website (http://www.chaosboyz.nl) staat ook een stukje over het vervangen van de W200-wiellagers. Geschreven door Ronald en voorzien van wat foto's (rubriek ervaringen).
Succes!
Ik dacht altijd dat je bij timken verschillende buitenringen en binnenringen (incl. rollenkooi) kon combineren, en dat ze daarom voor "onze" voorwiellagers voor de buitenring JLM 506810 gebruiken, en voor de binnenring JLM 506848.
SKF (ook goed) schijnt het complete ding te verkopen als 32011 X. Ik kan al deze nummertjes niet garanderen. (Zelf nameten en opzoeken in lagerboertabellenboeken !)
Ik wip de handel eruit door 2 koevoetjes achter de kraag van de steekas te zetten, en af te zetten tegen de steekasbuis. 5" werk.. Betekent wel dat de keerring het meestal niet overleeft, maar als je iets in- en uit elkaar haalt vervang ik die dingen sowieso.. Heb je de ouderwetse V-ring keerringen nog, dan zijn de blikken steunringen daarvan meestal wel weer in model te tikken.
SKF (ook goed) schijnt het complete ding te verkopen als 32011 X. Ik kan al deze nummertjes niet garanderen. (Zelf nameten en opzoeken in lagerboertabellenboeken !)
Ik wip de handel eruit door 2 koevoetjes achter de kraag van de steekas te zetten, en af te zetten tegen de steekasbuis. 5" werk.. Betekent wel dat de keerring het meestal niet overleeft, maar als je iets in- en uit elkaar haalt vervang ik die dingen sowieso.. Heb je de ouderwetse V-ring keerringen nog, dan zijn de blikken steunringen daarvan meestal wel weer in model te tikken.
De typenr van het voorwiellager.Het nr van het lager welke ik van mijn Dodge heb afgehaald was de buitenring met het nr jlm 506810 met het nr 506848e als binnenlager.Bij de plaatselijke lagerboer ben ik daarna gaan vragen voor nieuwe lagers.Hier werd mij gezegd dat Timken in de loop der jaren het nr 506848 had vervangen door nr 50649.Lagers besteld,ze zouden 40euro per set kosten,samen dus 80euro.Vanmiddag ging ik ze ophalen bleken ze 150 euro te kosten.Was het hier dus niet mee eens en ben toen in Belfeld gaan vragen bij C&P usa-parts of zij deze lagers hadden.Zij hadden dus een set lagers op voorraad liggen.Zo'n set bestaat dus uit 2 complete lagers plus een opvulring.Deze set is van het merk Federal Mogul Bearing Typnr. FEDA22.Wat blijkt nu,deze lagerset heeft weer het typenr jlm506810 als buitenring maar als binnenlager weer het typenr.jlm506848e.Dus hetzelfde nr als wat op het lager stond wat ik van mijn Dodge heb gehaald.De Kosten voor deze complete set was incl btw 106.51 euro.Dus achteraf nog bijna 50 euro goedkoper dan de lagers van Timken.Misschien verklaart dit het waarom sommige mensen lagers hebben van typenr 506849 en andere met het nr 506848e.GR John
hallo allemaal ik had een vraagje ik zie dat jullie het hier hebben over wiellagers en nou heb ik een d200 met speling op de voorwiel lagers en stond ik me af te vragen of dat nou hetzelfde zou zitten als die van een w200
Heeft hier iemand ervaring mee en wie heeft hier antwoord op
met vriendelijke groeten raoul
Heeft hier iemand ervaring mee en wie heeft hier antwoord op
met vriendelijke groeten raoul
Raoul, ik heb ook een D200, en de voorwiellagers zijn niet dezelfde als die van een W200.
Ze zijn net als bij de achterwiellagers nastelbaar, dwz er zit een grote moer op die handvast gedraaid moet worden, en deze moer wordt vervolgens geborgd.
Het is een simpele constructie, dus ik zou zeggen zorg dat je lagervet in huis hebt en haal de boel maar los, goed schoonmaken, nieuw vet erin en klaar is klara...
Advies: doe dit bij alle vier, weinig werk, grote kosten besparing.
ps. Waarschijnlijk ben je de speling dan wel kwijt. (als de lagers niet gewoon 'op' zijn tenminste, maar dat moet je kunnen horen tijdens het rijden. Lagers die op zijn beginnen te 'zingen' met name in lange flauwe bochten)
Suc6
Edited By A3 Berger on Mei 07 2003 at 13:28
Ze zijn net als bij de achterwiellagers nastelbaar, dwz er zit een grote moer op die handvast gedraaid moet worden, en deze moer wordt vervolgens geborgd.
Het is een simpele constructie, dus ik zou zeggen zorg dat je lagervet in huis hebt en haal de boel maar los, goed schoonmaken, nieuw vet erin en klaar is klara...
Advies: doe dit bij alle vier, weinig werk, grote kosten besparing.
ps. Waarschijnlijk ben je de speling dan wel kwijt. (als de lagers niet gewoon 'op' zijn tenminste, maar dat moet je kunnen horen tijdens het rijden. Lagers die op zijn beginnen te 'zingen' met name in lange flauwe bochten)
Suc6
Edited By A3 Berger on Mei 07 2003 at 13:28
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Member 576