contackt schakelaar.
hallo, ik heb weer aan de electriciteit liggen rommelen!
er was een stekker(fische) onder de stuurcolom die warm kreeg.de witte stekker waar de draden naar de contackt schakelaar lopen.dus het stuur eraf en de boel eronder open tot de schakelaar in berijk was.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
wat bleek de schakelaar sluit niet meer goed,en de koperen contackten hadden slecht contackt.de vorige eigenaar had er al aan liggen prutsen de drie vijsje waar de schakelaar aan het geheel gemonteerd waren,waren afgebroken.
nu wil ik het contackt vervangen door apparte schakelaar('s) en een motorstart knop.
het contackt heeft 3standen en de laatste stand is om de motor te starten en word terug geduwt door een veer.
nu mijn vraag is wie weet er welke draden in welke stand met elkaar contackt maken.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
dank u en de greetz van skiere.
er was een stekker(fische) onder de stuurcolom die warm kreeg.de witte stekker waar de draden naar de contackt schakelaar lopen.dus het stuur eraf en de boel eronder open tot de schakelaar in berijk was.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
wat bleek de schakelaar sluit niet meer goed,en de koperen contackten hadden slecht contackt.de vorige eigenaar had er al aan liggen prutsen de drie vijsje waar de schakelaar aan het geheel gemonteerd waren,waren afgebroken.
nu wil ik het contackt vervangen door apparte schakelaar('s) en een motorstart knop.
het contackt heeft 3standen en de laatste stand is om de motor te starten en word terug geduwt door een veer.
nu mijn vraag is wie weet er welke draden in welke stand met elkaar contackt maken.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
dank u en de greetz van skiere.
hmm, volgens schema zijn er 5
batterij : black, komt van een klein stekkertje van 2 aansluitingen (komt van de fusible link van vooraan)
accesoires: licht blue, zelfde stekkertje (gaat naar de zekeringkast)
starter relais: OR= orange???(oranje draadje die naar startrelais gaat)
ignition run: rood (komt aan een sterpunt aan de ballast resistor)
ignition starter: pink, waarschijnlijk komt er met deze draad ff 12 volt op de onsteking en eens die draait valt die 12 volt weg en komt er maar 9 volt op (gaat op één van de klemmen op balast resitor)
laatste 3 zitten op een brede stekker onder het stuur met 6 aansluiting en maar 3 gebruikt
zo een schema is makkelijk hoor nico, heb je dat niet???
hier ben ik vollop bezig met meten, met het schema op de vooruit (op plank gekleefd)
foto
dus steek 2 schakelaars, 1 contact aan, en 1 drukknop starten
de contact aan knop hangt die lichtblauw+rode aan de zwarte van de batterij
de start drukknop verbind de roze+oranje aan die zwarte van de batterij. eventueel kan je dit al eens testen met losse draden of de theorie klopt
Edited By fcapri on 1211309044
batterij : black, komt van een klein stekkertje van 2 aansluitingen (komt van de fusible link van vooraan)
accesoires: licht blue, zelfde stekkertje (gaat naar de zekeringkast)
starter relais: OR= orange???(oranje draadje die naar startrelais gaat)
ignition run: rood (komt aan een sterpunt aan de ballast resistor)
ignition starter: pink, waarschijnlijk komt er met deze draad ff 12 volt op de onsteking en eens die draait valt die 12 volt weg en komt er maar 9 volt op (gaat op één van de klemmen op balast resitor)
laatste 3 zitten op een brede stekker onder het stuur met 6 aansluiting en maar 3 gebruikt
zo een schema is makkelijk hoor nico, heb je dat niet???
hier ben ik vollop bezig met meten, met het schema op de vooruit (op plank gekleefd)
foto
dus steek 2 schakelaars, 1 contact aan, en 1 drukknop starten
de contact aan knop hangt die lichtblauw+rode aan de zwarte van de batterij
de start drukknop verbind de roze+oranje aan die zwarte van de batterij. eventueel kan je dit al eens testen met losse draden of de theorie klopt
Edited By fcapri on 1211309044
Hoi Skiere,
Ik weet niet of je perse zo’n knop en schakelaar wil hebben maar dit stukje bedrading kun je gewoon bij C&P bestellen.
Twee kleine dingetjes tav het verhaal van Fcapri:
De zwarte draad komt van je dynamo(via een kruispunt waar hij ook naar je zekeringen kast lichtschakelaar en ampère meter gaat) via die ampèremeter krijgt hij weer spanning van je accu.
Als je die platte stekker weghaalt om je knop en schakelaar aan te sluiten moet je de mogelijke vierde draad (ook oranje) laten zitten die is voor je verlichting van je versnellings aanwijzer!
Groet Arie
Ik weet niet of je perse zo’n knop en schakelaar wil hebben maar dit stukje bedrading kun je gewoon bij C&P bestellen.
Twee kleine dingetjes tav het verhaal van Fcapri:
De zwarte draad komt van je dynamo(via een kruispunt waar hij ook naar je zekeringen kast lichtschakelaar en ampère meter gaat) via die ampèremeter krijgt hij weer spanning van je accu.
Als je die platte stekker weghaalt om je knop en schakelaar aan te sluiten moet je de mogelijke vierde draad (ook oranje) laten zitten die is voor je verlichting van je versnellings aanwijzer!
Groet Arie
Hoi,
Mogelijk zijn er ook andere die het leveren maar bij deze weet(wist) ik het.
C&P
hier is ie
Groet Arie
Mogelijk zijn er ook andere die het leveren maar bij deze weet(wist) ik het.
C&P
hier is ie
Groet Arie
ja ik heb een tweedehandsje op de kop kunnen tikken,en alles werkt weer en de stekker warmt niet meer op.
bedankt capri voor de info.ik ga wel die oude schakelaar terug proberen in elkaar te krijgen en ik meet eens uit hoe het contackt systeem werkt.zo kan ik een elektrisch schema opteken hoe de schakeling werkt en wat met wat verbonden word in welke stand.later meer in deze topic.
@arie bedankt voor het adresje,staat bij de andere faforieten.
greetz skiere
bedankt capri voor de info.ik ga wel die oude schakelaar terug proberen in elkaar te krijgen en ik meet eens uit hoe het contackt systeem werkt.zo kan ik een elektrisch schema opteken hoe de schakeling werkt en wat met wat verbonden word in welke stand.later meer in deze topic.
@arie bedankt voor het adresje,staat bij de andere faforieten.
greetz skiere
slopen!de vorige eigenaar had er liggen aan prutsen,de boel stond met een milimeter of 2 open en het haf slecht contakt;zo keeg mijn witte fiche warm onder het dashbord.
ik heb zo al veel foutjes uit mijn dodge gehaald,de man waar ik de dodge van heb gekocht heeft een beetje teveel naar macgiver gekeken en hij had alleen een schilmesje in huis en veel tape. :D :D
ik heb zo al veel foutjes uit mijn dodge gehaald,de man waar ik de dodge van heb gekocht heeft een beetje teveel naar macgiver gekeken en hij had alleen een schilmesje in huis en veel tape. :D :D
lol
ben zo ook al veel tegengekomen.
heb eens 1 dag met een kniptangske onder het dashbord bezig geweest.
daar was het ene stukje kabel na het andere aan elkaar geplakt, gesoldeerd, gedraaid, met kroonsteentjes.....
k heb daar zeker 4-5 kabels uit gehaald die ergens aangesloten waren en op het uiteinde niks meer, dus eruit
paar stukken kabel van 1 meter heb ik vervangen (zo 10 stukes van 10cm aan elkaar geknoopt, hup eruit). paar kabels die absoluut niks deden. gewoon de verbinding van 1 punt naar een andere, en op diezelfde punten stond nog eens een zelfde kabel over, hup 1 eruit
moet wel nog sommige dingen uitzoeken. mijn 4 pinkers gaan niet tenzij ik ook 1 van de pinkers aanzet (dus dat 2de circuit is verdwenen), verlichting cabine werkt niet, dynamo bekabeling klopt niet, ...
ben zo ook al veel tegengekomen.
heb eens 1 dag met een kniptangske onder het dashbord bezig geweest.
daar was het ene stukje kabel na het andere aan elkaar geplakt, gesoldeerd, gedraaid, met kroonsteentjes.....
k heb daar zeker 4-5 kabels uit gehaald die ergens aangesloten waren en op het uiteinde niks meer, dus eruit
paar stukken kabel van 1 meter heb ik vervangen (zo 10 stukes van 10cm aan elkaar geknoopt, hup eruit). paar kabels die absoluut niks deden. gewoon de verbinding van 1 punt naar een andere, en op diezelfde punten stond nog eens een zelfde kabel over, hup 1 eruit
moet wel nog sommige dingen uitzoeken. mijn 4 pinkers gaan niet tenzij ik ook 1 van de pinkers aanzet (dus dat 2de circuit is verdwenen), verlichting cabine werkt niet, dynamo bekabeling klopt niet, ...