Boordspanning
foto
op bovenstaande foto (neem ff full screen), zie je tussen de ruitenwissermotor en de aanjager van de chauffage een blokje zitten met een licht groene connector. das het blokje. ik rijd zonder :D
op de foto zit die dus net boven de luchtfilter, beetje aan de linkerkant.
t kan ook zijn dat je een andere dynamo hebt en dan steekt die er achteraan op. klein wit blokje met een rond ding op
dan ziet het er zo uit
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
op bovenstaande foto (neem ff full screen), zie je tussen de ruitenwissermotor en de aanjager van de chauffage een blokje zitten met een licht groene connector. das het blokje. ik rijd zonder :D
op de foto zit die dus net boven de luchtfilter, beetje aan de linkerkant.
t kan ook zijn dat je een andere dynamo hebt en dan steekt die er achteraan op. klein wit blokje met een rond ding op
dan ziet het er zo uit
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Jij rijdt zonder? Dus ook met verlichting die feller gaat branden als je gas geeft en ruitenwissers die harder heen en weer gaan als je harder rijdt?
Als dat geen kwaad kan, dan vraag ik me af waarom m'n accu sist als ik gereden heb.... Accu slecht of kan die niet tegen 15/16 Volt?
Groet, Jon.
Als dat geen kwaad kan, dan vraag ik me af waarom m'n accu sist als ik gereden heb.... Accu slecht of kan die niet tegen 15/16 Volt?
Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 11 mar 2008 23:57
Als je verlichting net een kerstboom als je gas geeft is dat niet helemaal lekker en een sissende accu??? Pas maar op met roken. Hoe hoog is de spanning als je gas geeft? 15 volt of nog een stuk hoger.Jon schreef:Jij rijdt zonder? Dus ook met verlichting die feller gaat branden als je gas geeft en ruitenwissers die harder heen en weer gaan als je harder rijdt?
Als dat geen kwaad kan, dan vraag ik me af waarom m'n accu sist als ik gereden heb.... Accu slecht of kan die niet tegen 15/16 Volt?
Groet, Jon.
Jon schreef:Jij rijdt zonder? Dus ook met verlichting die feller gaat branden als je gas geeft en ruitenwissers die harder heen en weer gaan als je harder rijdt?
Als dat geen kwaad kan, dan vraag ik me af waarom m'n accu sist als ik gereden heb.... Accu slecht of kan die niet tegen 15/16 Volt?
Groet, Jon.
ja, raar gedoe. als ik die inplug, dan loopt men accu leeg.
heb dat blokje losgetrokken, en de groene + rode draad van de dynamo afgeknipt. enkel die hele dikke richting accu zit er nog op, en heb schoon 13,5Volt
als ik start, dan laad de dynamo niet, als ik eenmaal boven de 2000rpm ga, dan schiet die ingang en heb ik 13,5Volt.
gas geven of niet, maakt niks meer uit, lichten aan, ruitenwissers aan, chauffage aan, blijf altijd boven de 12,5V
heb wel een voltmeter in men dashboard steken zodat ik de boel in de gaten kan houden. ga binnenkort maar eens een polo dynamo steken met interne regelaar
accu kan NIET tegen spanningen hoger dan 14,5 volt, als je hoger gaat, dan laad je ze kapot, en kan je ze zelf doen koken.
het gesis dat je hoort is ontsnappen van waterstof gas. HEEEEL EXPLOSIEF. 1 vonk in de buurt en de accu knalt uit elkaar (pas op als de accupolen dan jouw richting uitkomen, want die houd je niet meer tegen dan)
waarom mijn spanning niet hoger gaat weet ik niet, vermoedelijk zit er ergens in het elektrisch schema een regelaar, of de dynamo kan niet meer dan 13,5V meer genereren
Edited By fcapri on 1210013966
Hoi Jon,
Ik heb een volt meter in de auto aangesloten op de draad van af de dynamo.
Deze geeft maximaal 15,8 en minimaal 14 en een beetje afhankelijk van het toerental en de temperatuur (als de motor niet loopt 12,8) echter door het spannings verlies komt de spanning op de accu niet hoger als 14,8 of lager.
Dit sluit aardig aan bij de antwoorden hier voor en veel hoger moet het inderdaad niet wezen voor je accu.
Waar ik benieuwd naar was is het punt waar jij meet?
En als je spanning alleen hoog is bij veel gas maar niet extreem fluctueert zou je een extra massa draad kunnen trekken van af je regelaar naar je min pool dit wil wel eens helpen.
Als je er van af wil moet je denken aan een dynamo met interne regelaar buiten de dynamo’s van andere auto merken heb je ze ook ter vervanging van je huidige plug en play dus.
Ook bestaan er betere regelaars maar als je hem gewoon vervangt voor een gelijkwaardige zul je altijd wat verschil merken tussen stationair en vol gas
Groet Arie
Ik heb een volt meter in de auto aangesloten op de draad van af de dynamo.
Deze geeft maximaal 15,8 en minimaal 14 en een beetje afhankelijk van het toerental en de temperatuur (als de motor niet loopt 12,8) echter door het spannings verlies komt de spanning op de accu niet hoger als 14,8 of lager.
Dit sluit aardig aan bij de antwoorden hier voor en veel hoger moet het inderdaad niet wezen voor je accu.
Waar ik benieuwd naar was is het punt waar jij meet?
En als je spanning alleen hoog is bij veel gas maar niet extreem fluctueert zou je een extra massa draad kunnen trekken van af je regelaar naar je min pool dit wil wel eens helpen.
Als je er van af wil moet je denken aan een dynamo met interne regelaar buiten de dynamo’s van andere auto merken heb je ze ook ter vervanging van je huidige plug en play dus.
Ook bestaan er betere regelaars maar als je hem gewoon vervangt voor een gelijkwaardige zul je altijd wat verschil merken tussen stationair en vol gas
Groet Arie