Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Boordspanning

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Jon
Contacteer:

Bericht door Jon »

Bij stationair is de spanning aan de lage kant, geef ik wat gas dan loopt de spanning op tot boven de 15 volt. Dit lijkt me wat hoog en ik denk dus dat de spanningsregelaar kapot is. Waar zittie en hoe kan ik dit controleren?

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
fcapri

Bericht door fcapri »

foto

op bovenstaande foto (neem ff full screen), zie je tussen de ruitenwissermotor en de aanjager van de chauffage een blokje zitten met een licht groene connector. das het blokje. ik rijd zonder :D
op de foto zit die dus net boven de luchtfilter, beetje aan de linkerkant.

t kan ook zijn dat je een andere dynamo hebt en dan steekt die er achteraan op. klein wit blokje met een rond ding op
dan ziet het er zo uit
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Jon
Contacteer:

Bericht door Jon »

Jij rijdt zonder? Dus ook met verlichting die feller gaat branden als je gas geeft en ruitenwissers die harder heen en weer gaan als je harder rijdt?

Als dat geen kwaad kan, dan vraag ik me af waarom m'n accu sist als ik gereden heb.... Accu slecht of kan die niet tegen 15/16 Volt?

Groet, Jon.
meneergijs

Bericht door meneergijs »

Jon schreef:Jij rijdt zonder? Dus ook met verlichting die feller gaat branden als je gas geeft en ruitenwissers die harder heen en weer gaan als je harder rijdt?

Als dat geen kwaad kan, dan vraag ik me af waarom m'n accu sist als ik gereden heb.... Accu slecht of kan die niet tegen 15/16 Volt?

Groet, Jon.
Als je verlichting net een kerstboom als je gas geeft is dat niet helemaal lekker en een sissende accu??? Pas maar op met roken. Hoe hoog is de spanning als je gas geeft? 15 volt of nog een stuk hoger.
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Je laadspanning (bij verhoogd toerental) moet tussen de 14,0 en 14,5 volt liggen (gemeten op de accupolen). Is dit hoger, dan is waarschijnlijk je regelaar kaduuk.
Zo snel mogelijk vervangen, anders gaat je accu ook en mogelijk ook je radio en natuurlijk je lampjes.
Gerhart
fcapri

Bericht door fcapri »

Jon schreef:Jij rijdt zonder? Dus ook met verlichting die feller gaat branden als je gas geeft en ruitenwissers die harder heen en weer gaan als je harder rijdt?

Groet, Jon.

ja, raar gedoe. als ik die inplug, dan loopt men accu leeg.

heb dat blokje losgetrokken, en de groene + rode draad van de dynamo afgeknipt. enkel die hele dikke richting accu zit er nog op, en heb schoon 13,5Volt

als ik start, dan laad de dynamo niet, als ik eenmaal boven de 2000rpm ga, dan schiet die ingang en heb ik 13,5Volt.

gas geven of niet, maakt niks meer uit, lichten aan, ruitenwissers aan, chauffage aan, blijf altijd boven de 12,5V

heb wel een voltmeter in men dashboard steken zodat ik de boel in de gaten kan houden. ga binnenkort maar eens een polo dynamo steken met interne regelaar

accu kan NIET tegen spanningen hoger dan 14,5 volt, als je hoger gaat, dan laad je ze kapot, en kan je ze zelf doen koken.

het gesis dat je hoort is ontsnappen van waterstof gas. HEEEEL EXPLOSIEF. 1 vonk in de buurt en de accu knalt uit elkaar (pas op als de accupolen dan jouw richting uitkomen, want die houd je niet meer tegen dan)

waarom mijn spanning niet hoger gaat weet ik niet, vermoedelijk zit er ergens in het elektrisch schema een regelaar, of de dynamo kan niet meer dan 13,5V meer genereren

Edited By fcapri on 1210013966
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Jon,

Ik heb een volt meter in de auto aangesloten op de draad van af de dynamo.
Deze geeft maximaal 15,8 en minimaal 14 en een beetje afhankelijk van het toerental en de temperatuur (als de motor niet loopt 12,8) echter door het spannings verlies komt de spanning op de accu niet hoger als 14,8 of lager.
Dit sluit aardig aan bij de antwoorden hier voor en veel hoger moet het inderdaad niet wezen voor je accu.
Waar ik benieuwd naar was is het punt waar jij meet?
En als je spanning alleen hoog is bij veel gas maar niet extreem fluctueert zou je een extra massa draad kunnen trekken van af je regelaar naar je min pool dit wil wel eens helpen.
Als je er van af wil moet je denken aan een dynamo met interne regelaar buiten de dynamo’s van andere auto merken heb je ze ook ter vervanging van je huidige plug en play dus.
Ook bestaan er betere regelaars maar als je hem gewoon vervangt voor een gelijkwaardige zul je altijd wat verschil merken tussen stationair en vol gas

Groet Arie
Jon
Contacteer:

Bericht door Jon »

Ik heb de spanning gemeten op de accupolen. En dan komt hij toch wel op 15,6 volt uit. Zijn er dynamo's van andere auto's die zo passen? Lijkt me wat makkelijker zoeken. Als ik alleen de spanningsregelaar kan vervangen, waar kan ik er eentje vinden?

Groet, Jon.
fcapri

Bericht door fcapri »

naar wat ik herrinner zou een ouwe polo dynamo er zo in passen. maar best ff rondkijken. denk wel dat er vele passen of passend te maken zijn (rondellektje tussensteken ofzo om de riem schoon recht te krijgen
bastian

Bericht door bastian »

heb zelf nog org dynamo s liggen van chrysler en ook nog goede regelaar .
Jon
Contacteer:

Bericht door Jon »

Wat moet dat dan kosten Bastian?

Groet, Jon.
bastian

Bericht door bastian »

Jon,ik heb twee dynamo s een lichte en een zware (deze moet ik nog testen of ze goed zijn )en zoals gezegd een goede regelaar, qua prijzen even prive bericht sturen. bastian

Edited By bastian on 1210159865
Plaats reactie