welke benzine
Hoi,
Standaard benzine in Amerika is 87 standaard in europa 95 echter in Amerika berekenen ze het op een iets andere manier als hier als je de 87 omrekent zou je hier op 91 komen.
Dus kijk even in je instructie boekje en/of benzine klepje wat het minimum moet wezen
Tel daar 4 bij op dan hoef je pas bij een minimum van 92 naar super(en dat kun je daar haast niet krijgen dus dat zal wel niet!)
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Groet Arie
Standaard benzine in Amerika is 87 standaard in europa 95 echter in Amerika berekenen ze het op een iets andere manier als hier als je de 87 omrekent zou je hier op 91 komen.
Dus kijk even in je instructie boekje en/of benzine klepje wat het minimum moet wezen
Tel daar 4 bij op dan hoef je pas bij een minimum van 92 naar super(en dat kun je daar haast niet krijgen dus dat zal wel niet!)

Groet Arie
oktaan gehalte komt ongeveer overeen met de compressie.
afhankelijk van de hoeveel heid electronica die de ontsteking bijregelt, kan het nogal verschillen.
ik werkt altijd volgens het volgende idee
compressie van 8.0 kan op 80oktaan draaien
compressie van 9.0 kan op 90oktaan draaien
compressie van 9.5 kan op 95oktaan draaien
compressie van 10 draait best op 98 (zou eigenlijk 100oktaan moeten zijn)
bij turbomotoren ligt het iets anders omdat de compressie daar lager is maar het mengsel wordt er onder druk ingeduwd (is eigenlijk al eens gecompresseerd).
je kan perfect met een compressie van 12rijden in een benzinemotor, maar dan zal je serieus moeten sleutelen aan ontsteking ofwel de brandstof verbeteren (methanol en dergelijke heeft 116 oktaan). idem voor LPG, deze heeft ook meer dan 110oktaan, dus kan je compressie omhoog bij LPG
oktaangehalte is ook bepalend op welke hoogte je dat meet. als je xx aantal meter boven de zeespiegel zit, moet je oktaan gehalte hoger zijn om pingelen te voorkomen
dus het wil niet zeggen dat je auto hier op 95oktaan rijd, dat je ook met 95 in de bergen kan gaan rondtuffen want dan zou je problemen kunnen krijgen (gewoon lokaal gaan tanken en je zit safe)
afhankelijk van de hoeveel heid electronica die de ontsteking bijregelt, kan het nogal verschillen.
ik werkt altijd volgens het volgende idee
compressie van 8.0 kan op 80oktaan draaien
compressie van 9.0 kan op 90oktaan draaien
compressie van 9.5 kan op 95oktaan draaien
compressie van 10 draait best op 98 (zou eigenlijk 100oktaan moeten zijn)
bij turbomotoren ligt het iets anders omdat de compressie daar lager is maar het mengsel wordt er onder druk ingeduwd (is eigenlijk al eens gecompresseerd).
je kan perfect met een compressie van 12rijden in een benzinemotor, maar dan zal je serieus moeten sleutelen aan ontsteking ofwel de brandstof verbeteren (methanol en dergelijke heeft 116 oktaan). idem voor LPG, deze heeft ook meer dan 110oktaan, dus kan je compressie omhoog bij LPG
oktaangehalte is ook bepalend op welke hoogte je dat meet. als je xx aantal meter boven de zeespiegel zit, moet je oktaan gehalte hoger zijn om pingelen te voorkomen
dus het wil niet zeggen dat je auto hier op 95oktaan rijd, dat je ook met 95 in de bergen kan gaan rondtuffen want dan zou je problemen kunnen krijgen (gewoon lokaal gaan tanken en je zit safe)