veiligheidsriemen - welke bouten
Hoi,
Hier weer een vraagje!
Ik heb veiligheidsriemen gekocht voor de dodge, echter er zitten bouten bij die ik kwalificeer als fijn metrisch en die passen niet in de bestaande moeren behalve de eerste drie gangen!
Dit had ik wel verwacht dus tot zover niks aan de hand, maar nu het volgende.
In mijn boutenbak vol met Amerikaanse maten was er niet een die paste, dus ik naar de smid in ons dorp.(daar moest ik toch wezen voor wat andere spullen)
Hem uitgelegd dat ik een bout moest hebben met als kenmerk M12 fijn metrisch die past er 3 gangen in tenslotte maar dan in engelse/Amerikaanse draad.
Hij begon met allerlei afkortingen van draad soorten en toen hij zag dat, dat mij niks zij hebben we gezamenlijk zes verschillende bouten uit het schap opgezocht die qua dikte overeen kwamen met de bout die er drie gangen in past met dus zes keer een ander engels/amerikaans draad type(ik wist niet dat er zo veel in te doen was!)
Maar geen een paste!
Weet iemand de benaming van de draad soort die gebruikt wordt voor de riemen?
Dan kan ik wat gerichter zoeken.
Bedankt alvast.
Groet Arie
Hier weer een vraagje!
Ik heb veiligheidsriemen gekocht voor de dodge, echter er zitten bouten bij die ik kwalificeer als fijn metrisch en die passen niet in de bestaande moeren behalve de eerste drie gangen!
Dit had ik wel verwacht dus tot zover niks aan de hand, maar nu het volgende.
In mijn boutenbak vol met Amerikaanse maten was er niet een die paste, dus ik naar de smid in ons dorp.(daar moest ik toch wezen voor wat andere spullen)
Hem uitgelegd dat ik een bout moest hebben met als kenmerk M12 fijn metrisch die past er 3 gangen in tenslotte maar dan in engelse/Amerikaanse draad.
Hij begon met allerlei afkortingen van draad soorten en toen hij zag dat, dat mij niks zij hebben we gezamenlijk zes verschillende bouten uit het schap opgezocht die qua dikte overeen kwamen met de bout die er drie gangen in past met dus zes keer een ander engels/amerikaans draad type(ik wist niet dat er zo veel in te doen was!)
Maar geen een paste!
Weet iemand de benaming van de draad soort die gebruikt wordt voor de riemen?
Dan kan ik wat gerichter zoeken.
Bedankt alvast.
Groet Arie
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 nov 2007 13:10
- Locatie: Ospel-dijk
Arie ik heb een oud schema waarop je schroefdraad kunt herkennen, maar ivm verhuizing zit ie ergens in een doos.
Ik heb even op google gekeken voor je misschien zit je draad er tussen?
Klik--> Link
Ik heb gezocht op "schroefdraad tabel" en er zijn meer tabellen op te vinden!
Ik heb even op google gekeken voor je misschien zit je draad er tussen?
Klik--> Link
Ik heb gezocht op "schroefdraad tabel" en er zijn meer tabellen op te vinden!
Hoi Robbie,
Ik heb me op jouw aanraden eens verdiept in alle mogelijke populaire draad soorten en het valt nog mee ook als je, je er wat in verdiept!(vaak met alles zo)
X is oud engels en niet meer zo erg van toepassing na 1967 begreep ik en x ken ik uit mijn vak gebied(ex installateur)
Dan blijft er niet zo veel over, ik kwalificeerde het inmiddels als fijn Amerikaans draad en kwam na meten op 7/16.
En nu bleek jij nog met het overeenkomend antwoord te komen ook!(met dank aan Henk)
Bedankt voor het meedenken.
Met deze gegevens ga ik weer naar de smit! En als hij er toevallig maar twee heeft ben ik uit de brand want M10 past inderdaad precies door de oude draad heen.
Groet Arie
Ik heb me op jouw aanraden eens verdiept in alle mogelijke populaire draad soorten en het valt nog mee ook als je, je er wat in verdiept!(vaak met alles zo)
X is oud engels en niet meer zo erg van toepassing na 1967 begreep ik en x ken ik uit mijn vak gebied(ex installateur)
Dan blijft er niet zo veel over, ik kwalificeerde het inmiddels als fijn Amerikaans draad en kwam na meten op 7/16.
En nu bleek jij nog met het overeenkomend antwoord te komen ook!(met dank aan Henk)
Bedankt voor het meedenken.
Met deze gegevens ga ik weer naar de smit! En als hij er toevallig maar twee heeft ben ik uit de brand want M10 past inderdaad precies door de oude draad heen.
Groet Arie
Heren,
Even over de vraag riemen in de w200 verplicht of niet, daar is al veel over geschreven ook hier.
Er worden allerlei regels aangehaald waarom wel of waarom niet, één van de dingen die ook aangehaald word is het feit dat ons soort dodge’s geen type goedkeuring hebben in Nederland!
Echter er is wel een algemene verklaring voor onze wagens afgegeven en daar staat duidelijk in dat de wagen moet voldoen aan de op het moment van verschijnen genoemde waardes en uitrustingen op dat moment beschreven in de instructie boekjes en technische bulletins.
Het stukje van de riemen is zelfs toegevoegd in het dossier wat in Brussel ligt.(jammer genoeg niks over de trekhaak zo kwam ik er op)
En je zult echt geen stukje Amerikaanse tekst vinden van 76-77 dodge waarin vermeld word dat ze ook leverbaar waren zonder riemen!
De Amerikaanse regering heeft in 1969 besloten dat alle auto’s uitgevoerd moesten worden met schijfremmen voor en veiligheids riemen hetgeen geloof ik uiterlijk 1972 door elk staat gehoor aan gegeven is.
Als meerder mensen bepaalde dingen voor waar aannemen is het best mogelijk om er door te rollen, lukte mij ook met de APK maar feitelijk zit je altijd fout.
Ik plaats ze overigens omdat ik ze gewoon er in wil hebben, heb verleden week nog iemand gesprokken die bij een simpele aanrijding veroorzaakt door een ander een aardige kwetsuur opliep van het stuur!
Groet Arie
Even over de vraag riemen in de w200 verplicht of niet, daar is al veel over geschreven ook hier.
Er worden allerlei regels aangehaald waarom wel of waarom niet, één van de dingen die ook aangehaald word is het feit dat ons soort dodge’s geen type goedkeuring hebben in Nederland!
Echter er is wel een algemene verklaring voor onze wagens afgegeven en daar staat duidelijk in dat de wagen moet voldoen aan de op het moment van verschijnen genoemde waardes en uitrustingen op dat moment beschreven in de instructie boekjes en technische bulletins.
Het stukje van de riemen is zelfs toegevoegd in het dossier wat in Brussel ligt.(jammer genoeg niks over de trekhaak zo kwam ik er op)
En je zult echt geen stukje Amerikaanse tekst vinden van 76-77 dodge waarin vermeld word dat ze ook leverbaar waren zonder riemen!
De Amerikaanse regering heeft in 1969 besloten dat alle auto’s uitgevoerd moesten worden met schijfremmen voor en veiligheids riemen hetgeen geloof ik uiterlijk 1972 door elk staat gehoor aan gegeven is.
Als meerder mensen bepaalde dingen voor waar aannemen is het best mogelijk om er door te rollen, lukte mij ook met de APK maar feitelijk zit je altijd fout.
Ik plaats ze overigens omdat ik ze gewoon er in wil hebben, heb verleden week nog iemand gesprokken die bij een simpele aanrijding veroorzaakt door een ander een aardige kwetsuur opliep van het stuur!
Groet Arie
in belgie is het simpel
artikel 30 § 2 gordels
[quote]De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen tussen 15 juni 1968 en 31 december 1974 moeten uitgerust zijn met veiligheidsgordels ten minste voor de zitplaats van de bestuurder en de aan het portier grenzende voorzitplaats die voldoen aan de Norm NBN 628.1 van het Belgisch Instituut voor Normalisatie, of drager zijn van het Franse goedkeuringsmerk, gekenmerkt door de letters T.P.E.
De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen tussen 1 januari 1975 en 31 december 1986 moeten uitgerust zijn met veiligheidsgordels tenminste voor de zitplaats van de bestuurder en de aan het portier grenzende voorzitplaats die voldoen aan de voorschriften van richtlijn 77/541/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 28 juni 1977 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake veiligheidsgordels en bevestigingssystemen in motorvoertuigen.
De personenauto's en de auto's voor dubbel gebruik, waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf 1 januari 1977 is ingediend, moeten voor elke zitplaats uitgerust zijn met veiligheidsgordels, die voldoen aan de voorschriften van richtlijn 77/541/EEG, uiterlijk:
1° op 1 januari 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 juli 1985 en 31 december 1986;
2° op 1 juli 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 januari 1984 en 30 juni 1985.
De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen vanaf 1 januari 1987 moeten voor elke zitplaats met veiligheidsgordels uitgerust zijn.
De lichte vrachtauto's en minibussen, in gebruik genomen vanaf 1 januari 1987, moeten uitgerust zijn met veiligheidsgordels ten minste voor de zitplaats van de bestuurder en de aan het portier grenzende voorzitplaats.[/QUOTE]
http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art30
dus in belgie: lichte vracht moet pas vanaf 1jan 87 gordels vooraan hebben voor chauffeur, en de passagier naast de deur. vóór 1987 zijn er geen gordels verplicht vooraan. kunnen jullie in nederland zo de wetgeving niet raadplegen online?
Edited By fcapri on 1203419291
artikel 30 § 2 gordels
[quote]De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen tussen 15 juni 1968 en 31 december 1974 moeten uitgerust zijn met veiligheidsgordels ten minste voor de zitplaats van de bestuurder en de aan het portier grenzende voorzitplaats die voldoen aan de Norm NBN 628.1 van het Belgisch Instituut voor Normalisatie, of drager zijn van het Franse goedkeuringsmerk, gekenmerkt door de letters T.P.E.
De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen tussen 1 januari 1975 en 31 december 1986 moeten uitgerust zijn met veiligheidsgordels tenminste voor de zitplaats van de bestuurder en de aan het portier grenzende voorzitplaats die voldoen aan de voorschriften van richtlijn 77/541/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 28 juni 1977 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake veiligheidsgordels en bevestigingssystemen in motorvoertuigen.
De personenauto's en de auto's voor dubbel gebruik, waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf 1 januari 1977 is ingediend, moeten voor elke zitplaats uitgerust zijn met veiligheidsgordels, die voldoen aan de voorschriften van richtlijn 77/541/EEG, uiterlijk:
1° op 1 januari 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 juli 1985 en 31 december 1986;
2° op 1 juli 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 januari 1984 en 30 juni 1985.
De personenauto's en auto's voor dubbel gebruik in gebruik genomen vanaf 1 januari 1987 moeten voor elke zitplaats met veiligheidsgordels uitgerust zijn.
De lichte vrachtauto's en minibussen, in gebruik genomen vanaf 1 januari 1987, moeten uitgerust zijn met veiligheidsgordels ten minste voor de zitplaats van de bestuurder en de aan het portier grenzende voorzitplaats.[/QUOTE]
http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art30
dus in belgie: lichte vracht moet pas vanaf 1jan 87 gordels vooraan hebben voor chauffeur, en de passagier naast de deur. vóór 1987 zijn er geen gordels verplicht vooraan. kunnen jullie in nederland zo de wetgeving niet raadplegen online?
Edited By fcapri on 1203419291
Hoi dodge’ers,
Nou de riemen zitten er in en dat ging niet zonder slag en stoot, vandaar dat ik even vermeld hoe en wat misschien heeft een ander er ook wat aan?
Vooraleerst bedankt Gerhart voor het aanbod van de bouten, maar het was niet nodig de smid had ze gewoon.
Daarmee liep ik tegen het eerste probleem aan, de zijkant na gangbaar gemaakt te hebben paste prima maar aan de onderkant ben ik toch overgestapt op M10 die moeren waren door jaren weer en wind niet meer fatsoenlijk te krijgen.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(gelijk een opslag bak gemaakt)
Vervolgen liep ik tegen het incompleet wezen van mijn riemen setje aan(dus voortaan controleren in de winkel) hetgeen nog wel eens zal goed komen maar ik ben achter de draaibank gekropen en heb zelf wat afstands bussen gedraaid!
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
En nadat eindelijk alles er in zat…….. waren ze tekort daar hielp zelf jaren sonja bakkeren niet tegen dus weer een oplossing bedacht, zie foto’s
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Ik heb het oprol mechanisme verhoogt door middel van een strip, en het eind van de riem vast gezet op de oorspronkelijke plaats van het oprolmechanisme zodoend had ik net genoeg winst om ook nog wat bewegings vrijheid te hebben,
En optie als dit toch nog te krap blijkt is om de stukjes op de bank nog met een strip te verlengen.
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(gelijk een brandblusser geplaatst)
Tot zo ver, groet Arie
Nou de riemen zitten er in en dat ging niet zonder slag en stoot, vandaar dat ik even vermeld hoe en wat misschien heeft een ander er ook wat aan?
Vooraleerst bedankt Gerhart voor het aanbod van de bouten, maar het was niet nodig de smid had ze gewoon.
Daarmee liep ik tegen het eerste probleem aan, de zijkant na gangbaar gemaakt te hebben paste prima maar aan de onderkant ben ik toch overgestapt op M10 die moeren waren door jaren weer en wind niet meer fatsoenlijk te krijgen.

(gelijk een opslag bak gemaakt)
Vervolgen liep ik tegen het incompleet wezen van mijn riemen setje aan(dus voortaan controleren in de winkel) hetgeen nog wel eens zal goed komen maar ik ben achter de draaibank gekropen en heb zelf wat afstands bussen gedraaid!



En nadat eindelijk alles er in zat…….. waren ze tekort daar hielp zelf jaren sonja bakkeren niet tegen dus weer een oplossing bedacht, zie foto’s

Ik heb het oprol mechanisme verhoogt door middel van een strip, en het eind van de riem vast gezet op de oorspronkelijke plaats van het oprolmechanisme zodoend had ik net genoeg winst om ook nog wat bewegings vrijheid te hebben,
En optie als dit toch nog te krap blijkt is om de stukjes op de bank nog met een strip te verlengen.

(gelijk een brandblusser geplaatst)
Tot zo ver, groet Arie